Gå til innhold

Til dere med fattige venner; ikke gjør dette:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AAP her, satsen min tilsvarer minstesats ufør.

Har høye boutgifter, fikk nylig en stor tannlegeregning, bilen (som jeg er avhengig av) måtte repareres for 15.000, kjøleskapet gikk i stykker, etc.

Klarer å spise billig og variert likevel. Og blir virkelig ikke fornærmet dersom noen sender meg bilde av et eggesmørbrød. 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 7a90f...182

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du bare har råd til havregryn så er det din egen prioritering du må se på. Jeg har tre uføre venner, alle på minstesats. Nr 1 og 2 er gift, de reiser på flere ukers ferie hvert år over det ganske land, med relativt nybil. Nr 3 har hatt to utenlandsferier i året siden hun ble ufør, og reiser landet rundt på besøk til venner og kjente. Har de råd til det, tipper jeg du kan spandere på deg brød og egg hvis du får orden på økonomien. 

Anonymkode: aa705...0c6

Så fint for de! 
 

Jeg har økonomisk ansvar for min lillebror også. Så jeg ofrer meg ganske langt… 

Anonymkode: 2f14b...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

AAP her, satsen min tilsvarer minstesats ufør.

Har høye boutgifter, fikk nylig en stor tannlegeregning, bilen (som jeg er avhengig av) måtte repareres for 15.000, kjøleskapet gikk i stykker, etc.

Klarer å spise billig og variert likevel. Og blir virkelig ikke fornærmet dersom noen sender meg bilde av et eggesmørbrød. 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 7a90f...182

Så fint for deg! Prøv å leve sånn i ti år du.

Anonymkode: 2f14b...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tilsammen koster råvarene i innkjøp mer enn 5-20kr… 

Anonymkode: 2f14b...131

Ikke per måltid :)

1kg kalkunfilet (eller svin) holder til 10 lunsjer, det er 3 kr/lunsj.

Hodesalat holder til 4 måltider. Det er 1 kr/lunsj. 

Egg koster 1-2 kroner stykket, det er 1-2 kr/lunsj.

Tunfisk i vann koster 10 kr boksen, det er 2kr/lunsj. 

Rotgrønnsaker i sesong, hjemmelaget brød og knekkebrød, det er så rimelig per måltid at jeg ikke orker regne på det en gang.

Anonymkode: 40fc1...7fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det var faktisk ikke så koselig å se de forelskede kjærlighetsparene som klamret seg til hverandre da man var i tenårene, samtidig som man selv var ensom og sårbar.

Anonymkode: 0c92e...88e

Mye i livet er sårt. Det kjenner de fleste av oss på. Jeg også. Jeg er 45 år, har en grei jobb, men på grunn av en bedrift som gikk konkurs så sitter mannen min med en stor usikret gjeld, så vi har ikke mulighet til å komme oss inn på boligmarkedet igjen (huset røyk også). Verken nå eller senere, med mindre vi plutselig arver. Selv om vi lever nøkternt så rekker det ikke til mer enn å betale på lånet, husleie, og vanlige utgifter. Usikrede lån har så høy rente at det nesten ikke lar seg gjøre å nedbetale. Og å leie bolig er dyrt. Ironisk nok hadde vi hatt bedre råd dersom vi hadde fått lån til et hus nå.

Så ja, det er sårt når familie og venner kjøper seg stadig større og flottere hus og biler. Men det er fortsatt mitt problem at det er sårt for meg. Ikke de som kjøper husene. 

Anonymkode: dfaa6...577

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Krever ikke. Men syns det er ufint å gni det inn til de som har minst. Må gå an å tenke seg litt om. 
 

Her er det snakk om fire bilder på rad med bilder av mat, når vedkommende vet at jeg ikke har hatt penger til mat på to uker og panta flasker for 150kr for å få penger til mat forrige fredag…

Anonymkode: 2f14b...131

Henviser til det første innlegget din i denne tråden, og navnet på tråden. Du kan kanskje forstå hvorfor folk trekker den konklusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nomore82 skrev (8 minutter siden):

For lite klær? For mye klær? Religiøst symbol? Kvinnerfiendtlig? Ikke inkluderende? Rasistisk? Seksuelt ladet? Fatshaming? Aldersdiskriminerende? Dårlig smak? Dyr smak? Gammel mote? Depressivt? Er det en middagstallerken med ekte dyrekjøtt der?

Et bilde som deles i dag bør være fri for religion, kultur og andre signaler som kan misforstås. Det må være en god balanse mellom kjønn og hudfarge på bildet, og aller helst bør minst en på bilde være vanskelig å definere kjønn på, eller åpenbart det motsatte av kjønnet den er født med. Bildet bør ikke kunne provosere noen, kun sende positive signaler og helst inkludere noe som alle kjenner igjen som positivt. Man må samtidig passe på at bilde ikke er for bra, eller for dårlig. Perfeksjon provoserer. Mangel på kunnskap provoserer minst like mye.

Kanskje bare droppe bildet i det hele tatt.

Man trenger ikke å gni inn i ansiktet til vennen sin at man har rikelig med deilig og god mat når man VET at vennen har gått to uker uten penger til mat!!! Det er det jeg mener - man trenger ikke å være direkte stygg mot venner som sulter!!!

Anonymkode: 2f14b...131

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det jeg mener - man trenger ikke å være direkte stygg mot venner som sulter!!!

Hvis det er slik at du faktisk ikke har penger til mat, så må du kontakte Nav. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wednesday Addams skrev (Akkurat nå):

Henviser til det første innlegget din i denne tråden, og navnet på tråden. Du kan kanskje forstå hvorfor folk trekker den konklusjonen.

Ok, det jeg mener er at om du VET at vennen din ikke har hatt penger til mat i to ukers tid, trenger du ikke å gni det inn, ved å ta nærbilder av nyinnkjøpte friske grønnsaker. Så av nystekt deilig brød. Så nærbilder av store deilige smørbrød med nydelige stekte egg oppå og appelsinjuice til! Man gnir det ikke inn når man VET at vennen sitter der fattig og uten penger til mat!

Anonymkode: 2f14b...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så fint for de! 
 

Jeg har økonomisk ansvar for min lillebror også. Så jeg ofrer meg ganske langt… 

Anonymkode: 2f14b...131

Hvorfor utelot du den opplysningen i hovedinnlegget?

Anonymkode: 326ff...465

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wednesday Addams skrev (1 minutt siden):

Hvis det er slik at du faktisk ikke har penger til mat, så må du kontakte Nav. 

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke per måltid :)

1kg kalkunfilet (eller svin) holder til 10 lunsjer, det er 3 kr/lunsj.

Hodesalat holder til 4 måltider. Det er 1 kr/lunsj. 

Egg koster 1-2 kroner stykket, det er 1-2 kr/lunsj.

Tunfisk i vann koster 10 kr boksen, det er 2kr/lunsj. 

Rotgrønnsaker i sesong, hjemmelaget brød og knekkebrød, det er så rimelig per måltid at jeg ikke orker regne på det en gang.

Anonymkode: 40fc1...7fb

Flott flott, tas til etterretning når jeg har fått trygd. Er luksus det du ramser opp.

Anonymkode: 2f14b...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor utelot du den opplysningen i hovedinnlegget?

Anonymkode: 326ff...465

Kanskje for gjenkjennelsesfare….

Anonymkode: 2f14b...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så fint for deg! Prøv å leve sånn i ti år du.

Anonymkode: 2f14b...131

Jeg levde på minsteaats AAP i 8 år, som den gangen var mellom 10-13 000 utbetalt. Spiste annet en havregryn alikevel, og hadde ingen familie eller venner som kunne støtte meg økonomisk. Hadde også høye boutgifter i Oslo.

Anonymkode: 326ff...465

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man trenger ikke å gni inn i ansiktet til vennen sin at man har rikelig med deilig og god mat når man VET at vennen har gått to uker uten penger til mat!!! Det er det jeg mener - man trenger ikke å være direkte stygg mot venner som sulter!!!

Anonymkode: 2f14b...131

Har du ikke penger til mat i to uker så går du på fattighuset og får matpose der slik jeg gjorde da jeg kun hadde utbetalt 10 000 i måneden og fikk overraskende regnigner som tannlege, legebesøk osv, eller så søker nødhjelp hos NAV. Ingen i Norge må gå uten mat.

Anonymkode: 326ff...465

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mye i livet er sårt. Det kjenner de fleste av oss på. Jeg også. Jeg er 45 år, har en grei jobb, men på grunn av en bedrift som gikk konkurs så sitter mannen min med en stor usikret gjeld, så vi har ikke mulighet til å komme oss inn på boligmarkedet igjen (huset røyk også). Verken nå eller senere, med mindre vi plutselig arver. Selv om vi lever nøkternt så rekker det ikke til mer enn å betale på lånet, husleie, og vanlige utgifter. Usikrede lån har så høy rente at det nesten ikke lar seg gjøre å nedbetale. Og å leie bolig er dyrt. Ironisk nok hadde vi hatt bedre råd dersom vi hadde fått lån til et hus nå.

Så ja, det er sårt når familie og venner kjøper seg stadig større og flottere hus og biler. Men det er fortsatt mitt problem at det er sårt for meg. Ikke de som kjøper husene. 

Anonymkode: dfaa6...577

Jeg ønsker alle det beste, er fantastisk for de som ønsker seg stort hus, flott bil, drømmehytte etc, at de får det til. Jeg drømmer ikke om stort hus eller bil. Men å kunne leve et sunt liv. 

Anonymkode: 2f14b...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, alt man skal reagere på.. Antar at TS er troll, hvis ikke får du være glad for at du har venner. Du må være vanskelig å ha med å gjøre.. "Alt" blir feil

Anonymkode: c2fe5...e20

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud, alt man skal reagere på.. Antar at TS er troll, hvis ikke får du være glad for at du har venner. Du må være vanskelig å ha med å gjøre.. "Alt" blir feil

Anonymkode: c2fe5...e20

Jeg har gode venner, og jeg har dårlige venner. De gode gjør ikke sånt…

Anonymkode: 2f14b...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Går ikke på nav. Er minsteufør.

Anonymkode: 2f14b...131

Jeg har bedre økonomi, men er likevel veldig sparsommelig med tanke på mat da maten i Norge i mine øyne er altfor, altfor dyr.

Så hvis jeg kjøper ferdigmiddager, er det alltid til halv pris; en pakke fra Fjordland kan ligge flere uker i kjøleskapet uten å bli dårlig.

Brød kjøper jeg på Coop når de har brød på tilbud til kr.25, og som gårsdagens brød får jeg 40% rabatt på dette; fryseren min er full ev sunn brød som vanligvis koster over kr.40.

Andre varer kan jeg tilfeldigvis komme over i butikken - har noe gått et par dager over dato, får man det ekstra billig, og en halv kilo Twist til kr.10 er ikke å forakte; kjøpte 15 poser den gang. Julegodt og påskegodt fås også til halv pris når feiringen er over - sjokoladen koster 50-60 kroner kiloen. På REMA hadde de sjokoladepudding som vanligvis koster 17 til 1,30 siden den hadde gått en dag ut på dato. Bare å kjøpe.

Vet ikke hvor lite jeg bruker på mat i måneden, men det er rundt tusenlappen. Andre holdbare ting som vaskepulver kjøpes på Europris på tilbud, der også, og da lagrer jeg for flere år fremover, noe som også gjelder makrell i tomat eller leverpostei i boks - så jeg trenger ikke å kjøpe nye ting når jeg mangler noe; har alltid et lager hjemme, noe jeg satte stor pris på under koronanedstengningen ifjor.

Anonymkode: 0c92e...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdbart.no er også gull verdt om man har mulighet til å hamstre for en større sum også porsjonere ut for ukene fremover. Ved å handle der og mye i 40% disken i butikkene så har jeg spart sinnsykt mye penger.

Anonymkode: 326ff...465

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har penger til mat, har dratt på deg mye gjeld og har nå minstesatsen på ufør, forsørger din bror og så videre, hvorfor søker du ikke gjeldsordning? 

Anonymkode: e6402...fe4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...