Gå til innhold

Dumme og farlige ting folk gjør i trafikken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brimi skrev (På 22.9.2021 den 8.51):

Eller folk som ligger i et felt på vei inn i rundkjøringen/kryss som tilsier at de skal ta av til høyre, men fortsetter rett frem! Sånt blir det kræsj av. 

 

Så hvordan mener du de som skal rett frem skal plassere seg?

Anonymkode: e2c19...e4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så hvordan mener du de som skal rett frem skal plassere seg?

Anonymkode: e2c19...e4d

I riktig fil. Hvis pilen på bakken peker både rett frem og til høyre så kan du kjøre begge veier, men der hvor pilen bare peker mot høyre så har du ikke lov til å kjøre rett frem. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister i stupmørke uten refleks og lys på sykkelen. Gleder meg stort til vinteren, vi har en nabo på sykkel med et dødsønske. Håper han er organdonor. Greit, han sykler på fortauet. Men jeg bor i Nord-Norge. Det er stupmørkt her, og ofte er gatelysene i gata her gåen. En vakker dag kommer jeg til å ufrivillig skade mannen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinte-my skrev (9 timer siden):

Syklister i stupmørke uten refleks og lys på sykkelen. Gleder meg stort til vinteren, vi har en nabo på sykkel med et dødsønske. Håper han er organdonor. Greit, han sykler på fortauet. Men jeg bor i Nord-Norge. Det er stupmørkt her, og ofte er gatelysene i gata her gåen. En vakker dag kommer jeg til å ufrivillig skade mannen. 

Skriver under på denne! Var nære å kjøre ned en fotgjenger på morgenen, ikke refleks, ikke noe som var i lys farger, og har bil mot meg like før jeg når igjen denne. Oppå det igjen, går idioten på feil side av veien. Heldigvis i 50 sone så gikk ikke fort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (42 minutter siden):

Skriver under på denne! Var nære å kjøre ned en fotgjenger på morgenen, ikke refleks, ikke noe som var i lys farger, og har bil mot meg like før jeg når igjen denne. Oppå det igjen, går idioten på feil side av veien. Heldigvis i 50 sone så gikk ikke fort.

Jeg må over et fortau på vei fra innkjørselen min og til veien. Det er litt for sjeldent det er såpass rolig i gata når jeg kommer hjem fra jobb at det lar seg gjennomføre å rygge inn. Så jeg sniker meg alltid veldig forsiktig ut av innkjørselen for alles sikkerhet. Men naboen på sykkel er jeg faktisk overbevist om at jeg utilsiktet en vakker dag rygger på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinte-my skrev (51 minutter siden):

Jeg må over et fortau på vei fra innkjørselen min og til veien. Det er litt for sjeldent det er såpass rolig i gata når jeg kommer hjem fra jobb at det lar seg gjennomføre å rygge inn. Så jeg sniker meg alltid veldig forsiktig ut av innkjørselen for alles sikkerhet. Men naboen på sykkel er jeg faktisk overbevist om at jeg utilsiktet en vakker dag rygger på. 

Og det skumle da er jo at det er du som har all vikeplikt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som ikke bruker blinklys. Enda verre, folk som plasserer seg feil, ikke bruker blinklys og så svinger i en annen retning enn plasseringen tilsier.

Burde vært pålagt med årlige oppfriskningskjøretimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke merker at blinklyset står på, selv om de ikke skal svinge av veien. Jeg lå bak en  (bil A) som blinket til høyre lenge, så stod det en (bil B) lenger fremme som skulle inn på veien vi kjørte på. Bil B holdt på å kjøre ut på veien fordi han trodde bil A skulle svinge av siden han hadde på blinklyset. Bil B fikk stoppet i tide heldigvis. 

Anonymkode: 1f182...f0e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (11 timer siden):

I riktig fil. Hvis pilen på bakken peker både rett frem og til høyre så kan du kjøre begge veier, men der hvor pilen bare peker mot høyre så har du ikke lov til å kjøre rett frem. 

Yes, da er jeg enig

Anonymkode: e2c19...e4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saph skrev (På 22.9.2021 den 23.07):

Folk som kjører i 60 i 80 sona på svingete vei, men så fiser opp i 80-90 når de kommer til en langstrekke der det går an å kjøre forbi, og så siruper seg ned i 60 igjen når veien går tilbake til å være svingete. Det er helt greit å ligge under grensa om man er usikker. Helt fint. Heller det enn å kjøre med panikk. Men da må man slippe forbi folk bak når det kommer et bra sted å gjøre det på. Måtte avbryte en forbikjøring med en sånn en i dag, og er fortsatt irritert 🥴

 

Uff ja! Det er lov å ta det med ro, men ha nå medfølelse nok til å kjøre til siden og slippe folk forbi. Jeg er selv pinglete på glatta så da stopper jeg og lar tøffingene komme forbi.

Anonymkode: 35b64...e22

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelseskjører og opplever mye ræva holdninger blant folk. 
 

- Billister som blinker med lysene til meg fordi jeg kjører innenfor fartsgrensen (a la 69 km/t der fartsgrensen er 70 km/t)

- Folk som legger seg tett inntil bilen bakfra, jeg ender alltid opp med å sette på varsellampene når dette skjer

-Folk som ikke overholder vikeplikt, særlig i rundkjøringer.

-Farlige og unødvendige forbikjøringer selv om jeg kjører godt innenfor fartsgrensen - nesten som de gjør det fordi de ser en L bakpå bilen.


-Dårlig bruk av blinkelys…kunne unngått så mange stopp hvis folk bare brukte det når de skal…

Anonymkode: 3b37b...788

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke bruker blinklys, bruker blinklys feil, elsparkesyklister og syklister som ikke kan trafikkregler, bilister som skifter fil i nøyaktig samme øyeblikk som de setter på blinklyset og bilister som sinker andre uten å tilrettelegge for forsvarlig forbikjøring står nok høyest på min liste. Bilister som ikke bruker blinklys får en tut fra meg. Hver gang.

Anonymkode: e2c19...e4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange her mener noe av det farligste man kan gjøre i trafikken, er å kjøre for langsomt. Jeg tror likevel vi kan enes om at det ikke er helt trygt med eksesser i den andre retningen heller. Vi kan jo tenke oss hva som ville hendt hvis denne karen her hadde mistet kontroll over bilen før politiet sanset ham:

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/10/08/7750193/nordmann-tatt-i-236-km-t-i-lamborghini-til-3-1-mill.-kjopte-bilen-fa-timer-for

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Øvelseskjører og opplever mye ræva holdninger blant folk. 
 

- Billister som blinker med lysene til meg fordi jeg kjører innenfor fartsgrensen (a la 69 km/t der fartsgrensen er 70 km/t)

- Folk som legger seg tett inntil bilen bakfra, jeg ender alltid opp med å sette på varsellampene når dette skjer

-Folk som ikke overholder vikeplikt, særlig i rundkjøringer.

-Farlige og unødvendige forbikjøringer selv om jeg kjører godt innenfor fartsgrensen - nesten som de gjør det fordi de ser en L bakpå bilen.


-Dårlig bruk av blinkelys…kunne unngått så mange stopp hvis folk bare brukte det når de skal…

Anonymkode: 3b37b...788

Jeg kunne vel visst gjerne hatt en L klistret bakpå bilen min. Det er så forferdelig å ligge bak en "kjerringbil" selv om jeg kjører fartsgrensen og VEL så det. Forbi MÅ de.

Anonymkode: e180f...ab8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilister som bremser ned før grønt lys i tiiiiiilfelle det blir rødt, også gir de på 3 meter før og rekker det fint men jeg blir stående på rødt. :nei:

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som konstant ligger 10-20 km/t under fartsgrensen, til tross for gode kjøreforhold. De færreste av disse kjører ut til siden for å slippe forbi andre. Folk hisser seg opp, og kan finne på å gjøre farlige forbikjøringer.

Noe av det skumleste jeg ser alt for ofte, er folk som holder inne bremsa HELE VEIEN ned en lang og bratt undervannstunnel som jeg kjører i hver dag. Det kan være livsfarlig fordi det oppstår varmgang i bremsene og i verste fall brann, noe som i en sånn tunnel fort blir ekstremt alvorlig. Man skal gire ned til tredje eller fjerdegir, så vil bilen bremse på giret og man kan la den trille og bremse mye sjeldnere. At så mange sjåfører ikke er klar over dette er helt hårreisende!!

Anonymkode: e4e74...62d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk som ikke merker at blinklyset står på, selv om de ikke skal svinge av veien. Jeg lå bak en  (bil A) som blinket til høyre lenge, så stod det en (bil B) lenger fremme som skulle inn på veien vi kjørte på. Bil B holdt på å kjøre ut på veien fordi han trodde bil A skulle svinge av siden han hadde på blinklyset. Bil B fikk stoppet i tide heldigvis. 

Anonymkode: 1f182...f0e

Det er ikke så uvanlig at jeg kjører bak en bil som blinker for å svinge, og så svinger han/hun, men blinklyset blir stående på. Leeeeeenge etter at bilen har tatt av. Da lurer jeg  litt på hva som egentlig foregår i den bilen siden personen på så kort tid tydeligvis klarer å glemme at blinklyset står på. Hvis det kun er hjernekapasiteten det går på, dvs. at det ikke skjer noe som helst i den bilen, burde personen rett og slett ikke kjøre bil på offentlig vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/21/2021 at 11:22 PM, Kjetil E said:

Jeg så et skrekkeksempel på søndag. Jeg var da med jubiluemstoget på Dovrebanen som på strekket Oppdal - Ringebu ble trukket av damplok. Noe som naturlig nok tiltrakk seg svært mange skuelystne med kamera. Alt greit så langt. Det som ikke var like greit var at en bil som fulgte oss på E6, så satt sjaføren med kamera ut av vinduet og filmet toget. Tror han hadde fått en skarp skrape av UP hvis de hadde sett han.

Jeg har sett bilister kappkjøre med tog på strekninger der toget kjører godt over 100 km/t. Man kan se at bilistene følger mer med på toget enn på veien foran seg, og det er ikke ungdom men voksne som holder på slik.

37 minutter siden, AnonymBruker said:

De som ikke bruker blinklys, bruker blinklys feil, elsparkesyklister og syklister som ikke kan trafikkregler, bilister som skifter fil i nøyaktig samme øyeblikk som de setter på blinklyset og bilister som sinker andre uten å tilrettelegge for forsvarlig forbikjøring står nok høyest på min liste. Bilister som ikke bruker blinklys får en tut fra meg. Hver gang.

Anonymkode: e2c19...e4d

Som fotgjenger må jeg si meg enig i dette, bare at for oss gående er det et problem med bilister som svinger inn uten å blinke først, der det er gående. Det har vært mange nestenulykker på meg, og med syklister og spesielt elsparkesyklister skjer det oftere og oftere.

Anonymkode: 73d90...544

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilister som kjører med "helårsdekk" eller piggfrie vinterdekk året rundt.

Anonymkode: 617ce...cdd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fotgjenger: folk som ikke bruker blinklys. Holdt på å bli påkjørt fordi en idiot ikke gadd fordi «det var ingen andre biler her».

Anonymkode: 60538...931

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...