Gå til innhold

Dumme og farlige ting folk gjør i trafikken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En person sa til meg, fersk sjåfør. Kjør som du andre vil/ønsker rundt deg. Så jeg har kjørt i 40 år. Bruker blinklys. Følger «nesten» fartsgrensen. I lyskryss, følger med. Hele stolpen trenger ikke bli grønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 14.39):

Bilister som kjører med "helårsdekk" eller piggfrie vinterdekk året rundt.

Anonymkode: 617ce...cdd

Hva er galt med piggfrie vinterdekk egentlig? Her jeg bor er det ikke behov for piggdekk, og har jeg det må jeg betale ekstra gebyr for å bruke de. Dessuten så bråker piggdekk helt enormt mye. 

Jeg irriterer meg mest over de som skal kjøre 30-40 km over fartsgrensen og som legger seg klint oppi baken på bilen å tuter og blinker med lysene for at du skal slippe de forbi - når du selv ligger i 90 eller 100 i 80 sona og klart fortere enn de i høyrefeltet. De ligger så nærme til tider at det er farlig å prøve å legge seg inn å slippe forbi, fordi jeg må bremse ned for å legge meg inn og da ligger de alt for nærme. 

Og folk som ikke bruker blinklys i rundkjøringer, både inn og ut

Og de som kjører langt under fartsgrensa og lager propp i trafikken. 

Syklister som tror de sykler dritfort, og som nekter å slippe forbi. 

Fotgjengere og syklister som ikke bruker reflex.  De tror de syns, men de gjør de ikke. 

Biler som kjører med autolys. Lysene skrur seg på i tunnel, men ikke ellers - og du syns dårligere i trafikken uten lys på dagtid også! I Norge skal lysene alltid stå på når bilen kjører.

Folk som gasser på for å komme først ved utkjøringer, hadde de holdt samme fart hadde man fint klart å legge seg inn, men fordi de gasser på blir luka for liten og jeg må bremse hardt ned og legge meg inn bak, for å så gasse på igjen. Det skaper dårlig flyt i trafikken. 

Folk som bremser ned, eller stopper foran ALLE rundkjøringer, fotgjengerfelt og kryss, selv om det hverken er folk eller biler der...  

 

Anonymkode: e62cd...83b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva er galt med piggfrie vinterdekk egentlig? Her jeg bor er det ikke behov for piggdekk, og har jeg det må jeg betale ekstra gebyr for å bruke de. Dessuten så bråker piggdekk helt enormt mye. 

Jeg irriterer meg mest over de som skal kjøre 30-40 km over fartsgrensen og som legger seg klint oppi baken på bilen å tuter og blinker med lysene for at du skal slippe de forbi - når du selv ligger i 90 eller 100 i 80 sona og klart fortere enn de i høyrefeltet. De ligger så nærme til tider at det er farlig å prøve å legge seg inn å slippe forbi, fordi jeg må bremse ned for å legge meg inn og da ligger de alt for nærme. 

Og folk som ikke bruker blinklys i rundkjøringer, både inn og ut

Og de som kjører langt under fartsgrensa og lager propp i trafikken. 

Syklister som tror de sykler dritfort, og som nekter å slippe forbi. 

Fotgjengere og syklister som ikke bruker reflex.  De tror de syns, men de gjør de ikke. 

Biler som kjører med autolys. Lysene skrur seg på i tunnel, men ikke ellers - og du syns dårligere i trafikken uten lys på dagtid også! I Norge skal lysene alltid stå på når bilen kjører.

Folk som gasser på for å komme først ved utkjøringer, hadde de holdt samme fart hadde man fint klart å legge seg inn, men fordi de gasser på blir luka for liten og jeg må bremse hardt ned og legge meg inn bak, for å så gasse på igjen. Det skaper dårlig flyt i trafikken. 

Folk som bremser ned, eller stopper foran ALLE rundkjøringer, fotgjengerfelt og kryss, selv om det hverken er folk eller biler der...  

 

Anonymkode: e62cd...83b

Jeg har ikke skrevet at det er noe galt med piggfrie vinterdekk om vinteren, men på sommeren er de farlige. Bremselengde blir mye lenger enn med sommerdekk.

Anonymkode: 617ce...cdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forgjengere og syklister som beveger seg i trafikken i mørkret i mørke klær og ingen refleks eller lys.

Anonymkode: 617ce...cdd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2021 den 17.26):

Jeg møtte en slik på mandag, men i tillegg la hen seg langt ut i midten flere steder. Hvertfall to ganger la hen seg helt over i venstre felt. 😲 

Kom meg forbi til slutt, men måtte jo selvsagt legge meg helt ytterst i venstre felt siden hen skulle ut i midten igjen... 😐

Synes også hen som kjørte 40 i 80-sona var ganske dum. Sant nok, dette var en ganske svingete strekning og du kan ikke ligge i 80 hele veien, men 60-70 er det vanligste. 40 er litt for ekstremt. I tillegg er det ingen gode forbikjøringsplasser med mindre sjåføren foran samarbeider og det gjorde selvsagt ikke hen her... 😒 Så da var det bare å smøre seg med tålmodighet. 

Også: hvorfor er blinklys så vanskelig å bruke? Vi andre trafikanter vil gjerne få vite hvor du er på vei FØR du svinger! 

Og nå når vi nærmer oss mørke tider igjen, værsåsnill, skru av fjernlys når du møter bil! Jeg vet ikke om det bare er en bygdeting, men det var så få som gjorde det sist vinter her... 😑 

Anonymkode: 3d3c6...69e

Jeg har kjørt mye i både Oslo og på landet, og min erfaring er at de som bor på landet er MYE flinkere med fjernlysbruk enn den jevne Osloborger! 

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 18.51):

Jeg hadde en nestenulykke i vinter. Kom til rundkjøring, skulle rett fram, så jeg la meg i høyre fil inn mot rundkjøringa og kjører inn i rundkjøringa. En bil kommer fra min høyre og kjører inn i rundkjøringa og holder på å kjøre på meg. Han bryter vikeplikten sin, altså. Det gikk bra, heldigvis. Men det viste seg altså at akkurat i denne rundkjøringen er det malt piler på bakken. Skal man til høyre skal man ligge i høyre felt, og skal man til venstre eller rett fram skal man ligge i venstre felt. Det er jo ikke slik den vanlige regelen er, men akkurat her var det slik. Men bakken var jo dekket av snø, så det kunne jo ikke jeg vite.... Den andre bilisten var lokalkjent, og trodde jo at siden jeg lå i høyre fil så skulle jeg svinge til høyre, og trodde jo da at han trygt kunne kjøre inn i rundkjøringa.

Piler på bakken er jo meningsløst i vinter-norge, altså.

Anonymkode: 49f16...361

Noen meter før rundkjøringen er det et skilt som viser hvilket felt man skal legge seg i, det er ikke kun piler på bakken? Enig i st piler på bakken er meningsløst i Norge! Men i rundkjøringene her er det skiltet noen meter før. 

Anonymkode: 2e2c3...497

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det begynner å bli mørkt om kveldene: det er veldig vanskelig å finne en avkjørsel for å slippe forbi (er ikke plass til to biler i bredden her) når bilen bak har satt på alt av fjernlys og ekstralys slik at de treffer alle speil og blender meg.

Og disse idiotene på rulleski. Gjerne i grått treningstøy i skumringen. Få på dere en refleksvest, for f… Alt treningstøy beregnet for bruk utendørs burde forresten ha påsydd refleks.

En fordel med disse som går med nesa i mobilen, er at man faktisk ser dem pga lyset fra telefonen. Verre med alle de svartkledde uten refleks.

Og så de som har refleks på seg selv, men ikke på hunden. Et halsbånd med refleks koster ikke mer enn et uten. I tillegg finnes det seler med refleks, refleksdekken (praktisk når det regner), bånd med refleks, blinkende lys som kan festes i halsbåndet osv.

Anonymkode: c0434...034

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bienvilleparish

Folk som tror at vogntog har vikeplikt for dem. Typisk en gubbe eller kjerring som står i et kryss eller rundkjøring og venter på klart. Så når vogntoget kommer så kan de bare kjøre ut tror de. Faens naut. Er ikke synd på dem om de blir flate en dag heller. 

Folk som på død og liv må kjøre foran lastebiler bare fordi det er lastebiler. Uansett hvor fort man kjører eller været. Så gjerne slakke av når man har kommet foran for å ligge under fartsgrensa 🤬. Eller de som skal foran med livet som innsats når de kommer fra et påkjøringsfelt og skal inn på veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler som regel, og opplever flere ekle ting, men noe er verre enn andre. Feks når man kommer 40 km/t i et sykkelfelt og bilen foran plutselig svinger inn i sykkelfeltet (ikke noe blinklys her, nei), jeg får bremset i tide, men vanvittig irriterende. Tør ikke å sykle ut i veien og for å komme opp på fortauet må man gå av sykkelen. 

Anonymkode: c055e...4d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg var i byen en dag det var et arrangement + oppussing av byens største parkeringshus så det var veldig få parkeringsplasser. Jeg skulle til tannlegen så da jeg så en bil med ryggelysene på, stoppet jeg og blinket for å signalisere at jeg ville inn der til sjåføren som skulle ut.

Denne sjåføren hadde kjørt med nesa først inn, og klarte ikke å rygge seg ut(stor stasjonsvogn), passasjeren forsøkte å hjelpe med å dirigere uten hell. Forsøkte mange ganger, men så ut til å overvurdere størrelsen på bilen. Jeg forsøkte å rygge bak for å gi enda mer plass, nesten to billengder, men heller ikke det hjalp og nå var det en lang kø bak meg så jeg tenkte at jeg måtte bare kjøre videre for ingen av de bak kom seg jo ut.

Men så kom en annen sjåfør og satte seg i bilen og kjørte, så jeg tok den plassen. Sjåføren som plagdes slapp de andre forbi, men kom jo biler hele tiden. Sjåfør og passasjer kranglet så tenkte det var best å ikke blande seg, timen min startet snart likevel. Dro til tannlegen, kom tilbake, og bilen stod der fortsatt:P 

Anonymkode: bfdea...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet jeg ser, spesielt på vinteren her i nord...


At folk tar sjanser, spesielt om det er glatt og dem prøver og bryte vikeplikten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maranta skrev (På 15.9.2021 den 13.35):

Dette. Trailere, og bilister for øvrig, som ikke holder sikker avstand til forankjørende 😡

Kjør inn til siden og slipp forbi, som du har plikt til 🤦‍♀️

Anonymkode: b4a30...7ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjør inn til siden og slipp forbi, som du har plikt til 🤦‍♀️

Anonymkode: b4a30...7ed

Mye enklere å la de legge seg helt inntil for så å vaske ruten i 10-15 sekunder. Bilen som ligger for tett bak blir dekket av skitten spylevæske. Fungerer best på fine og nyvaskede biler. 

Anonymkode: e708d...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (På 22.9.2021 den 8.51):

 

Elsparkesyklister, fotgjengere og syklister som plutselig, uten forvarsel, legger seg ut i gangfelt

Hei, dette må jo du som billist passe på å se etter. Det lærte jeg når jeg tok lappen ihvertfsll. Det er du som er farlig, ikke de som ikke har et beskyttende skall rundt seg.

Anonymkode: d543f...a2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hei, dette må jo du som billist passe på å se etter. Det lærte jeg når jeg tok lappen ihvertfsll. Det er du som er farlig, ikke de som ikke har et beskyttende skall rundt seg.

Anonymkode: d543f...a2b

Ehm, hvordan vet du at jeg ikke passer på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Blinking i rundkjøringer. Folk er så dårlige på det. Du må jo blinke FØR du svinger ut. Mange blinker i det de svinger ut. Det hjelper ingenting. Da kunne de likegjerne bare ikke blinket i det hele tatt. 

Kjørte på motorvei en gang. Jeg var i venstre felt fordi jeg hadde kjørt forbi noen. Litt lenger frem så jeg at det var nærmest stillestående kø. Jeg holdt meg i venstre felt og sakket ned farten litt. Jeg så jo at det gikk relativt sakte litt lenger borte. Da kommer det en idiot i full fart forbi meg i høyre felt, inn igjen i venstre felt foran meg, og bråbremser da han tydeligvis oppdager at her kommer han ikke frem. Tulling. Jeg skjønner at det er irriterende at folk i venstre felt kjører sakte, men folk kan jo tenke seg om et par ganger om det kanskje er en grunn til det. 

Anonymkode: 7ef6e...25c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

folk som heller vil fikle med bil-radioen (eller med mobiltelefonen) i steden for å faktisk fokusere på selve trafikken. 

Anonymkode: 45de9...8c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/3/2022 at 6:30 AM, AnonymBruker said:

Hei, dette må jo du som billist passe på å se etter. Det lærte jeg når jeg tok lappen ihvertfsll. Det er du som er farlig, ikke de som ikke har et beskyttende skall rundt seg.

Anonymkode: d543f...a2b

Dette har jeg også opplevd, ikke alltid man ser de. Sto to biler foran meg, den ene skulle til venstre, det var en høy varebil, den andre skulle rett frem. Det kom også biler mot meg. Jeg så ikke så mye av hva som skjedde på fotgjengerfeltet. Bilene hadde stoppa, regner med det var for å slippe over fotgjengere. Bilene foran meg kjørte, og jeg kjørte og. Varebilen kjørte til venstre, og med én gang den hadde kjørt, suser en syklist i full fart over veien så jeg må bråbremse. Idiot. Jeg lærte så klart noe av det, plutselig kan folk bare fly ut i veien. 

Jeg sykler mye selv, og lærte også av det. Nå passer jeg alltid på at bilistene ser meg når jeg skal over veien. Ikke alle som gjør det. Har vært situasjoner hvor jeg har stoppa i god tid før det kommer en bil, men de stopper ikke for meg. Hadde jeg bare sykla rett over hadde jeg garantert blitt påkjørt. 

Anonymkode: 7ef6e...25c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er når folk kjører under fartsgrensen. Det er fri vei, ingen foran men likevel så holder de lavere fartsgrense. Men så fort man kommer over på 2-feltsvei så speeder de opp.

 

Håpløst! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2022 den 6.30):

Hei, dette må jo du som billist passe på å se etter. Det lærte jeg når jeg tok lappen ihvertfsll. Det er du som er farlig, ikke de som ikke har et beskyttende skall rundt seg.

Anonymkode: d543f...a2b

Forgjengerne er uten ansvar selv altså? De kan traske rundt i mørket, med mørke klær og forvente at en hver sjåfør vil se dem og klare å stoppe i tide?

Hvis så, hva slags idiotisk "lærdom" er dette?! "Forgjengere og syklister er myke trafikanter og må passes på" vel, de må være ganske myke i hodet om de tror retten på sin side er en jævla rustning 

Som jeg skrev en annen gang, fotgjengere blir behandlet som pandaer i Norge: klarer seg ikke uten hjelp og hadde blitt utryddet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...