Krokenguri Skrevet 6. oktober 2021 #61 Del Skrevet 6. oktober 2021 Albbas skrev (3 timer siden): Her skjønner jeg ikke hva du mener? Hun har jo ikke laget mye rent samisk? Hun laget lettkofta, men det var jo et plagg til seg selv som var oppgaven, så det kan jo ikke ha vært feil? Njalfahtta/luhkka-varianten er jo ikke noe rent samisk som ikke kan brukes av andre? Plagget var samiskinspirert, men ikke rent samisk. Kanskje både du og Jenny mangler litt kunnskap om samisk klestradisjon? 😄 Marianne var jo den eneste som faktisk laget noe helt annet enn en jakke, skjønner ikke at det er så kritisk... 🤔 Eneste jeg er enig i er at plagget ikke hadde så veldig innovative detaljer, men akkurat det har jo ikke noe med det samiske å gjøre. Jeg syns også som deg at Marianne kunne kommet seg enda mer ut av komfortsonen, men tror ikke det er nødvendig å fjerne det samiske av den grunn. Tror tvertimot kun kan pøse på mer jeg. Men med den trange tidsrammen de har er det nok vanskelig, mye samisk håndtverk og detaljer er tidkrevende. Marianne er prisgitt tilgangen på "samiske bånd" og har altfor lite tid til å eksperimentere med andre samiske detaljer, dessverre. Glemte å skrive at de i programmet etterpå når de vurderte plaggene så nevnte de at de ønsket at plagget hadde noe mer. Feks kapping ol. Så hun hadde nok vunnet mer frem feks om hun hadde valgt en åpning foran med knappe lukking feks. Evnt noen bånd ol nevnte de også. De sa også at den var fin, men at den kanskje ble litt for enkel. Så slik jeg ser det, var det konstruktiv kritikk. Hun hadde jo også noen litt sprekere ideer som hun la vekk, og safet det mer. Og det er det jeg håper å se henne trøkke på gassen litt, fordi jeg tror hun kunne få så mye mer ut av det. Digger Marianne, så håper hun går videre 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 6. oktober 2021 #62 Del Skrevet 6. oktober 2021 57 minutter siden, Krokenguri said: Glemte å skrive at de i programmet etterpå når de vurderte plaggene så nevnte de at de ønsket at plagget hadde noe mer. Feks kapping ol. Så hun hadde nok vunnet mer frem feks om hun hadde valgt en åpning foran med knappe lukking feks. Evnt noen bånd ol nevnte de også. De sa også at den var fin, men at den kanskje ble litt for enkel. Så slik jeg ser det, var det konstruktiv kritikk. Hun hadde jo også noen litt sprekere ideer som hun la vekk, og safet det mer. Og det er det jeg håper å se henne trøkke på gassen litt, fordi jeg tror hun kunne få så mye mer ut av det. Digger Marianne, så håper hun går videre Ja altså jeg er enig i at hennes plagg ikke var blant de sprekeste. Jeg syns den var flott altså, men innovasjonsbiten var ikke helt på topp, og flere av de andre var dyktigere der. Men man så jo hvor hardt det traff Marianne når Jenny tydelig kritiserte at det ble litt mye samisk. Det er jo egentlig ikke det samiske som er problemet (syns nå jeg da, kan jo ikke snakke for Jenny 😅). Jeg og mange tolket nok Jenny som at "nå er det nok samisk, finn på noe annet" - det var vel slik Marianne også tolket henne. Marianne skriver jo på Insta senere at hun følte det ble helt feil for henne etterpå å legge bort det samiske. https://www.instagram.com/p/CUS_eZbI9VR/?utm_medium=copy_link I denne diskusjonen er det jo også viktig å huske på at vi samer er vant til å hele tiden bli fortalt at vi må legge bort det ene og det andre. Vi må legge bort språket, vi må ta hensyn til majoritetsbefolkningen, selv i en kommune der nesten alle snakker samisk må samisk nedprioriteres til fordel for norsk, vi må ikke vise oss for mye frem, vi må ikke ditt og vi må ikke datt. Det er et sårt tema for mange. Jeg liker også Marianne godt, og i Sapmi er hun jo kjent for å være en dyktig syerske. Hun har gjort SÅ mye bra for samiske klestradisjoner og Altakofta. Hun lager så mye vakkert. 🤩 Men jeg tror ikke hun når til topps, for hun har noen dyktige konkurrenter som nok viser enda mer allsidighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TheCatLady Skrevet 6. oktober 2021 #63 Del Skrevet 6. oktober 2021 Jeg synes denne ukas tema og oppgaver var litt gøy og som høy kvinne så kjenner jeg meg igjen i det at plagg ikke passer. Det blir gøy å se hva de syr til kunden. Enkelte virker som de kanskje hadde litt høyt fokus på at det skulle være vilt, men det var vel egentlig ikke det hun ønsket seg. Bare noe mer spennende og gøy enn svart og det at kroppen hennes skulle være gjemt bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whatevr Skrevet 6. oktober 2021 #64 Del Skrevet 6. oktober 2021 Er det bare jeg som ikke har fulgt ordentlig med, hva skjedde med hun fra Stord? Åshild. Hvilken episode gikk hun ut i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 6. oktober 2021 #65 Del Skrevet 6. oktober 2021 39 minutter siden, Whatevr said: Er det bare jeg som ikke har fulgt ordentlig med, hva skjedde med hun fra Stord? Åshild. Hvilken episode gikk hun ut i? Hun ble vel syk? Måtte trekke seg ganske tidlig, og derfor gikk ingen ut i den episoden hvor første egentlig skulle ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trotwood Skrevet 6. oktober 2021 #66 Del Skrevet 6. oktober 2021 2 hours ago, Whatevr said: Er det bare jeg som ikke har fulgt ordentlig med, hva skjedde med hun fra Stord? Åshild. Hvilken episode gikk hun ut i? I starten av episode 2 er det vel hun forteller at hun ble syk. Jeg irriterer meg over at de snakker om "vagina"-kjole - hvis det skal være med kjønnshår, kjønnslepper, urinrør og klitoris så er det jo ikke vagina, men vulva! Skal man drive med seksualopplysning må man bruker rett begrep. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sally-Go-Round Skrevet 7. oktober 2021 #67 Del Skrevet 7. oktober 2021 Da har jeg sett dagens episode og jeg synes det var riktig vinner og «taper» i dag 😊 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whatevr Skrevet 7. oktober 2021 #68 Del Skrevet 7. oktober 2021 Albbas skrev (11 timer siden): Hun ble vel syk? Måtte trekke seg ganske tidlig, og derfor gikk ingen ut i den episoden hvor første egentlig skulle ut. Ahh, takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amaryllish Skrevet 7. oktober 2021 #69 Del Skrevet 7. oktober 2021 Sally-Go-Round skrev (42 minutter siden): Da har jeg sett dagens episode og jeg synes det var riktig vinner og «taper» i dag 😊 Syns ingen av kjolene var spesielt fine på flotte Carina. Kjedelige mønstre og farger, og de aller fleste satt ikke noe særlig pent heller. Hadde vært gøy hvis noen turte å lage noe litt mer sofistikert og sexy til henne. Syns vinnerkjolen var skikkelig kjerring, men den valgte hun jo selv 🙈 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sally-Go-Round Skrevet 7. oktober 2021 #70 Del Skrevet 7. oktober 2021 Amaryllish skrev (8 minutter siden): Syns ingen av kjolene var spesielt fine på flotte Carina. Kjedelige mønstre og farger, og de aller fleste satt ikke noe særlig pent heller. Hadde vært gøy hvis noen turte å lage noe litt mer sofistikert og sexy til henne. Syns vinnerkjolen var skikkelig kjerring, men den valgte hun jo selv 🙈 Enig i mye, at det var kjedelige mønstre og farger, men akkurat vinner-kjolen funket for meg 😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneguide Skrevet 7. oktober 2021 #71 Del Skrevet 7. oktober 2021 tunaen skrev (På 5.10.2021 den 22.32): Helt enig. Altså..man kan ikke slå av samiskheten. Alt man lager som samisk designer, vil jo være samisk design 😅 dessuten veldig kunnskapsløst, men sånn er det jo med majoritetssamfunnet. Jeg forsto det ikke sånn at hun ikke skal ta i bruk det samiske som inspirasjon men at hun tvert imot trenger å videreutvikle det fremfor å kopiere det. For å bli mer innovativ kan det være en ide å hente inspirasjon andre steder men det betyr ikke at hun må droppe det samiske helt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luka_S Skrevet 7. oktober 2021 #72 Del Skrevet 7. oktober 2021 Altså... Spoiler Stoffet i den kjolen som vant var jo kjempestygt! Så ut som en gammel, utvasket nattkjole fra 1990. Uff, så skuffet jeg ble. Hadde håpet på at Guro vant, kjolen hun laget var kjempestilig og kledde Carina kjempebra! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solaire Skrevet 7. oktober 2021 #73 Del Skrevet 7. oktober 2021 GulleGull skrev (På 5.10.2021 den 22.44): Liker å følge med egentlig -men syntes det er vanskelig å bli inspirert av sluttresultatet når de aldri rekker å bli ferdig med ett plagg, så det ser sånn halvsjuskete ut fordi de alltid har fått dårlig tid. Vansklig for en som ikke kan så mye om søm som ser på om det egentlig er bra eller ikke. Er som når «Kakekrigen». gikk på TVNorge -var det vel, alt de leverte fra seg der så uappetittlig ut -de fikk altfor dårlig tid -så kaka var halvvarm og kremen og pynten rant utover, ikke noe du fikk lyst å spise og det var vanskig å se hvor flinke de egentlig var… Håper dere skjønner hva jeg vil frem til😅 Jeg er så enig med deg! Tenk så utrolig flotte produkter de kunne ha levert dersom de fikk mer tid! Synd med kaker som blir ødelagt, de går jo bare rett i søpla. En del av ingrediensene de bruker er også ganske dyre. Det samme med klær som blir feilsydd på grunn av tidspress, de går jo også rett i søpla. Dette er jo litt ekstra merkelig i symesterskapet som er opptatte av miljøet. Jeg syns det kan være ganske irriterende når nesten alle må kassere designet de ønsker fordi de bare har noen få timer på seg til hele oppgaven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trotwood Skrevet 7. oktober 2021 #74 Del Skrevet 7. oktober 2021 32 minutter siden, Solaire said: Jeg er så enig med deg! Tenk så utrolig flotte produkter de kunne ha levert dersom de fikk mer tid! Synd med kaker som blir ødelagt, de går jo bare rett i søpla. En del av ingrediensene de bruker er også ganske dyre. Det samme med klær som blir feilsydd på grunn av tidspress, de går jo også rett i søpla. Dette er jo litt ekstra merkelig i symesterskapet som er opptatte av miljøet. Jeg syns det kan være ganske irriterende når nesten alle må kassere designet de ønsker fordi de bare har noen få timer på seg til hele oppgaven. Jeg har ikke inntrykk av de blir kastet, de virker som de får de tilbake og jobber videre med det. Se bare på Instagram til Marianne, hun viser hun har jobbet videre med plaggene de har laget. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 7. oktober 2021 #75 Del Skrevet 7. oktober 2021 Noen som har link til bilder? Får ikke sett episoden før søndag og er så nysgjerrig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sally-Go-Round Skrevet 7. oktober 2021 #76 Del Skrevet 7. oktober 2021 Albbas skrev (10 minutter siden): Noen som har link til bilder? Får ikke sett episoden før søndag og er så nysgjerrig! Tipper det er lettere å oppdrive etter i kveld. De har nok avtale med NRK om ikke å spoile noe på Insta før sendetid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 7. oktober 2021 #77 Del Skrevet 7. oktober 2021 18 hours ago, Krokenguri said: Joda har blitt nevnt det også. Derfor holder han på å prøve litt annet nå. Men han sier det også selv at han har lett for å gå den veien og skjønner at han må utfordre seg litt ut av det kjente. Dessuten er ert noe de kommenterer i alle sy mesterskap konkurransene. Jeg ser du liker.... Og ønsker å se du prøver på noe annet også. Hvis man holder seg til et design hele veien har det jo lett for at man på et tidspunkt ryker ut, fordi man ikke utvikler seg videre. Symesterskapet har som regel hatt en eller annen oppgave inn mot samisk tema i sesongene. Iallefall muligheter for det. Mhm. Har visst gått glipp av den kommentaren. Men det er veldig viktig at man passer på hvordan man ordlegger seg. Jeg reagerte også på måten Jenny sa det på. Skjønte hva hun mente, men skjønte også at dette kom det til å komme reaksjon på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 8. oktober 2021 #78 Del Skrevet 8. oktober 2021 Rosa Sitron skrev (17 timer siden): Mhm. Har visst gått glipp av den kommentaren. Men det er veldig viktig at man passer på hvordan man ordlegger seg. Jeg reagerte også på måten Jenny sa det på. Skjønte hva hun mente, men skjønte også at dette kom det til å komme reaksjon på. Men det har hun også beklaget at hun sa noe som ble tolket sånn og at det overhodet ikke var intensjonen heller. Men at det var ønskelig å se flere utrykk, og variasjoner i sømmen. Og det er helt normalt på symesterskapet. Og sånn symesterskapet skal være 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 8. oktober 2021 #79 Del Skrevet 8. oktober 2021 Luka_S skrev (20 timer siden): Altså... Vis skjult innhold Stoffet i den kjolen som vant var jo kjempestygt! Så ut som en gammel, utvasket nattkjole fra 1990. Uff, så skuffet jeg ble. Hadde håpet på at Guro vant, kjolen hun laget var kjempestilig og kledde Carina kjempebra! Jeg syntes den ble sjukt kul. Og fikk oppgradert en omslags kjole, til noe litt ekstra enn bare det. Og kledde sjukt godt modellen. Som fikk fremhevet formene sine på en god måte. Så veldig enig med dommerene på den. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 8. oktober 2021 #80 Del Skrevet 8. oktober 2021 41 minutter siden, Krokenguri said: Men det har hun også beklaget at hun sa noe som ble tolket sånn og at det overhodet ikke var intensjonen heller. Men at det var ønskelig å se flere utrykk, og variasjoner i sømmen. Og det er helt normalt på symesterskapet. Og sånn symesterskapet skal være Ja, har ikke sagt noe annet. Kun at man bør passe på hvordan man sier sånt. At jeg skjønte det ble reaksjoner betyr ikke at jeg var uenig med intensjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå