Gå til innhold

Husker du hvor du var og hva du følte 11.september 2001?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde også nettopp kommet hjem fra skolen (VGS), mener å huske at det var rundt Home & Away- tidspunktet. Tv2 stod på. Jeg mener jeg fikk med meg at det første flyet allerede hadde krasjet og de var live da det andre flyet kom. Jeg stod og så på nyhetssendingen, ble sjokka og tenkte "dette kan umulig være en ulykke!"

Anonymkode: 8954c...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

Ja. Programmet ''Etter skoletid'' ble avbrutt av ekstra nyhetssending.

Anonymkode: 21662...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det på TV, men følte liksom aldri noe særlig. Tror jeg måtte vært der for å skjønne alvoret.

Anonymkode: 70bf1...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 24 år, gravid med 5 uker igjen til termin. Dro hjem fra jobb litt tidligere enn normalt, tok ut avspasering da jeg var sliten. Hørte nyheter i bilen på vei hjem og satte meg foran tv’en da jeg kom hjem. Ble sittende der helt apatisk, redd og hormonell, fortsatt med ytterjakken på. Mannen kom hjem noen timer senere og vi var opprørte og redde. Snart nybakte foreldre, hva er det slags verden vi skal føde barn inn i. 

(Ti år senere hadde jeg termin i august og fikk 22.juli inn på samme sted i svangerskapet)

Anonymkode: 2250a...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel 14 år og var på vei fra en skoletur i en buss, så var det en medelev som hadde kjøpt VG på veien. På forsiden var hele avisen var twin-towers i full fyr, jeg så også et oppslag av "falling man". Jeg tenkte egentlig bare at det så veldig fælt ut, så tenkte jeg ikke mer på det før mange år senere. 

Anonymkode: 46df6...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 15 og snakket med en venninne på telefon (fasttelefon). Så kom pappa og sa at jeg måtte komme å se nyhetssendingen.

Anonymkode: fb0cb...607

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.9.2021 den 10.59):

Jeg var 12 år og hadde kommet hjem fra skolen. Så på en såpeserie på Tv( Passions). Plutselig kom det opp masse tekst på skjermen som tok all oppmerksomheten. Skjønte ikke med en gang hvor sinnsykt det var. 

Jeg tenkte først at ja ja en flyulykke. Men gradvis ble jeg mer og mer satt ut. Så på nyhetene sammen med foreldrene mine. Pappa sa at dette var det største angrepet siden krigen. Det gjorde inntrykk på meg. 
 

Dagen etterpå snakket vi om det på skolen. Husker det veldig godt. Alle var i sjokk. Det føltes som tydelig veiskille. Før og etter 11.September. 
 

 

Anonymkode: 44d1f...43e

På hybelen alene, var skrekkslagen og sjokkert hørte om det via sms.

Anonymkode: 80dd0...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte i utlandet, i en europeisk storby. Så det først på CNN i et leilighetsbyrå, jeg og venninna mi trengte et nytt sted å bo. Jeg var helt nummen, skjønte det ikke helt. Så dro vi til et kjøpesenter. De hadde en elektrobutikk, hele veggen var full av TVer, fra gulv til tak. Alle sto på CNN. Ganske mange hadde samlet seg for å se. Så så vi at det første tårnet raste sammen, live, over hele veggen. Da skjønte jeg at verden aldri ville bli den samme. 

Anonymkode: 6cca1...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til at jeg hadde vært på toppen av Twin Towers bare noen få år tidligere, det gjorde enda sterkere inntrykk på meg pga det. Husker at mens jeg sto der og så at tårnet raste, så husket jeg følelsen av å gå på det tykke, blå teppet med mønster i lobbyen. Og hvor raskt heisen gikk, jeg fikk dotter i ørene. Og den fantastiske utsikten, hvor utrolig høyt det var. Og så var alt bare borte. 

Anonymkode: 6cca1...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vert hos gynekolog på tidlig ul (uke 7) og fått beskjed om at det var tvillinger. Hørte nyheten på radioen på vei hjem. Kontrastenes dag.

Anonymkode: 254a8...e92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 5 år og husker at jeg var hjemme og at det kom på TV, og at det var veldig alvorlig stemning, men jeg skjønte ikke omfanget og slikt siden jeg var så liten. 

Anonymkode: bd21f...904

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 11mnd gammel da og vil tro jeg var hjemme

Anonymkode: e5551...649

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker ikke selve dagen, gikk på barneskolen. Men jeg husker at vi på skolen skulle tegne bilder av det som hadde skjedd, jeg tegnet et bilde av de brennende tårnene og husker at jeg var preget og følte at historien var så surrealistisk at den føltes som et slags trist eventyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og noen klassevenniner. Vi var tre stykker som vanka litt rundt huset. Hun ene fortalte hva hun hadde sett på tv. Vi var 13 år. Alle vi var muslimer og tenkte ikke over det før etter 9/11. Det hadde stor innvirking på oss. Nå skulle det ikke lenger være spørsmål om «hvorfor spiser du ikke svin?» Det var luksusspørsmål i forhold til nå. Det gjorde også oss mer bevisste som muslimer. Vi var liksom villains i media i mange år og ble satt i bås alle mann. Det har blitt noe mer balansert nå, men fortsatt lang vei å gå. Husker jeg så ansikt i røyken. Trodde det var djevelen som lo. 

Anonymkode: a0b1b...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på vgs. Siste timen for den dagen hadde vi religion (eller hva faget het da .) Og vi diskuterte ekstremister....så det å komme hjem den ettermiddagen for så å se hva som skjedde i USA var ganske ekkelt.

Anonymkode: 20b91...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var ute på tur med vgs klassen min, ei venninne ble ringt opp av moren sin og fikk fortalt hva som hadde skjedd.

Forstod ikke helt omfanget av det før vi kom tilbake til skolen dagen etterpå og så det overalt på nyhetene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på videregående. En i klassen satt og smuglyttet på radio mens vi hadde historie, og han utbrøt "Et fly har fløyet inn i en skyskraper i New York!" Historielæreren sa at han måtte ti stille og legge vekk radioen. Ingen skjønte egentlig greia før vi kom hjem.

Anonymkode: bb7ec...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 12 år, og hjemme syk den dagen. Og plutselig var det på alle kanalene. Syns det så veldig skummelt ut, men litt uvirkelig på en måte. Husker mi mor kom hjem og laget middag, og når hun var ferdig så hun hva jeg så på TV, og lurte på hvorfor jeg ikke fortalte henne hva som hadde skjedd.

Anonymkode: 91109...762

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...