Gå til innhold

Ropstad bor i pendlerbolig, betalt av skattebetalerne, mens han eier 150kvm hus

Drizzt

Anbefalte innlegg

Synes forøvrig regelen om at om du bor kun 40 kilometer unna har du rett til pendlerbolig er ganske latterlig. Mange som har den reiseveien for å komme seg på jobb. Nei, de meler sin egen kaka hele bunten. Stor offentlig sløsing over hele linja. 

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men har han egentlig bodd i Oslo de siste ti årene da? Først var han student, og mange studenter har adresse hjemme. I 2010 var han 25 år og ugift/barnløs.

Det er ikke så lenge siden han ble valgt til partileder, og barna hans er ganske små. Er det naturlig å være folkeregistrert i en bolig man leier ut men ikke bor i selv? Jeg bare lurer.

Kanskje pendlerleiligheten faktisk var en pendlerleilighet lenge, og at han endret adresse da han ble partileder og dermed fant ut at det var best å bosette seg fast i Oslo?

Endret av Lillfrid
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (16 timer siden):

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/x8Pewn/ropstad-meldte-flytting-fra-gutterommet-foerst-i-fjor-derfor-fikk-han

På papiret bodde han hos far og mor. På papiret var han også eier av halvpart av en tomannsbolig i Lillestrøm. De facto bodde han, kona og 2 barn i 10 år (fra 2010 til 2011 da han flyttet i egen bolig på Nordstrand) i tre forskjellige pendlerboliger gratis mens han leide ut huset han eier i Lillestrøm.

Med pengene han har tjent fra leieinntekter og avkastning har han kjøpt seg Tesla og hyttetomt i Jevnaker.

Moralen hans er svært, svært tvilsom nå som alt dette er ute.

Har fått disse godene

KrF-lederen har fått en rekke goder ved å unngå å melde flytting hjemmefra. Han har:

• Fått gratis bolig for seg selv, kone og barn gjennom Stortinget.
  • Sluppet å betale skatt av fordelen ved fri bolig.
  • Hatt muligheten til gratis reise til foreldrene i Agder én gang i uken.
  • Ikke hatt utgifter til egen bolig på hjemstedet.
  • 488.000 kroner i leieinntekter (før skatt) fra tomannsboligen i Lillestrøm kommune.
  • 300.000 kroner i avkastning etter salget av tomannsboligen

Når han ikke har bodd i tomannsboligen må han betale 22-28% skatt av oveskuddet. Vis han ikke klarer å vri seg unna det også,

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLOMSTERKVAST skrev (1 time siden):

Når han ikke har bodd i tomannsboligen må han betale 22-28% skatt av oveskuddet. Vis han ikke klarer å vri seg unna det også,

Viktig poeng.

Lillfrid skrev (1 time siden):

Men har han egentlig bodd i Oslo de siste ti årene da? Først var han student, og mange studenter har adresse hjemme. I 2010 var han 25 år og ugift/barnløs.

Det er ikke så lenge siden han ble valgt til partileder, og barna hans er ganske små. Er det naturlig å være folkeregistrert i en bolig man leier ut men ikke bor i selv? Jeg bare lurer.

Kanskje pendlerleiligheten faktisk var en pendlerleilighet lenge, og at han endret adresse da han ble partileder og dermed fant ut at det var best å bosette seg fast i Oslo?

Ja, han har bodd i Oslo i alle årene. Først som student i egen leilighet og så fikk han avslag for pendlerbolig fordi han eide leilighet. Så kjøpte han halvpart av tomannsbolig i Lillestrøm som han aldri har bodd i, men hatt muligheten og selv sier at planen og hans ønske var å bo der. Likevel valgte han å leie ut tomannsboligen og fortsette å bo i leilighet betalt av Stortinget i mange år. Kona var derimot folkeregistrert i pendlerboligene, men han var fortsatt folkeregistrert hos mor og far langt unna selv om han ikke bodde der. Det er ikke annet enn at han gjorde det med vilje for å tjene på det og selv om han strengt talt har kun fulgt reglene, er det moralsk forkastelig. Det er det som er det problematiske - at hans moral virker ikke i samsvar med partiets verdier slik de fremstilles. Han sier han er lei seg for denne saken, men det sier man når man er lei seg for at saken kom ut i lyset, ikke at han er lei seg for det han har gjort. Og så synes han det er kjedelig at folk har meningene de har om saken ... 👎 

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLOMSTERKVAST skrev (3 timer siden):

Kanskje kona er registrert på annen adresse? Blir hun da regnet som alenemor? Betaler Robstad bidrag fordi de ikke bor sammen? 

Han har vært folkeregistrert hos mor og far og kona har vært folkeregistrert i de faktiske pendlerboligene de har bodd i. At de har vært en familie og bodd sammen, men hatt forskjellig adresse i Folkeregistreret kan åpne for misbruk av diverse ordninger i NAV. Da var kona i praksis alenemor med en mann som var bosatt på Sørlandet på papiret.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor statsråder skal få ha denne særregelen med å få gratis bolig om de bor iver 4 mil fra Oslo. Titusenvis av andre nordmenn må bare ta til takke med reisevei på mer enn det uten å få noe igjen for det.

Jeg hater så intenst sånn utnytting av politikere og at de attpåtil bare får ett klapp på skulderen og Inge straff.

Norge blir mer og mer korrupt

Endret av Blomsterpotta
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

murray skrev (7 timer siden):

Han bodde altså gratis i mange år og ekteparet Ropstad kunne bygge seg opp en kraftig egenkapital som følge av det.

Nå har de kjøpt seg villa på Nordstrand. Da skjønner jeg likevel hvorfor krf mener de er et verdiparti. Det er egne økonomiske verdier som er i fokus :)

Jepp. Med egenkapitalet kjøpte de seg Tesla og hyttetomt i Jevnaker også. Og villa på Nordstrand. Jeg vet ikke hva jeg skal kalle det for, men hadde jeg vært Krf-velger (noe jeg aldri kommer til å bli, men rent teoretisk), ville jeg krevd at han forlater stillingen med en gang og blir erstattet av en person med riktige verdier i henhold til partiets image.

Oida skrev (6 timer siden):

Ropstad er ikke den eneste politikern som har benyttet dette smutthullet i loven. Trond Giske var folkeregisteret i Trondheim og bodde gratis i Statens 100 kvm store bolig på Gimle Terrasse. Samtidig leide han ut sin leilighet på Grünerløkka og to hybler i en leilighet i Trondheim.

Det er nærliggende å tro at flere har misbrukt ordningen. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (4 minutter siden):

Han har vært folkeregistrert hos mor og far og kona har vært folkeregistrert i de faktiske pendlerboligene de har bodd i. At de har vært en familie og bodd sammen, men hatt forskjellig adresse i Folkeregistreret kan åpne for misbruk av diverse ordninger i NAV. Da var kona i praksis alenemor med en mann som var bosatt på Sørlandet på papiret.

Har tenkt den tanken jeg også. Har hun fått utvidet barnetrygd for eksempel? 
Jeg håper denne saken blir nøye sjekket og evt gi de straff for dette.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ropstad spiller uskyldig, unnskylder seg og later til at han har rent mel i posen og ikke visste bedre.

Helt ærlig, så kan man ikke ha slike folk i sentrale stillinger i politikken. 

Alle og enhver har en eller annen magefølelse når de balanserer på regelverket. Ropstad har ikke vært folkeregistrert der han bor, han er folkeregistrert hos sin mor og far tross for at han eier bolig OG bor i pendlerbolig, samt at han leier ut denne boligen han har fordi han bor i pendlerbolig gratis ettersom han var folkeregistrert hos sin mor og far, på tross for at kona var folkeregistrert i pendlerboligen. 

Unnskyld meg, men jeg som egentlig ikke kjenner regelverket og ikke er offentlig politiker engang får jo opp flere alarmer hvis dette hadde vært meg. Det er mange spørsmål å ta stilling til med tanke på lovlighet, etikk og moral utifra hans verv. At han ikke har sett at dette muligens var i gråsoneland er for meg helt uforståelig. Og i gråsoneland skal ikke en politiker være i! Da er du ikke verdig å være en rollemodell med en sentral plass i norsk politikk. 

Han får spille så uskyldig han bare vil, men så uskyldig er han ikke at han ikke har fått noen magefølelser om at dette burde han ikke gjøre helt fullstendig uavhengig av hva lovverket egentlig sa. Ergo, her har han duret på på tross av magefølelsene fordi den personlige gevinsten var så stor og forlokkende. 

Han har derfor melket systemet bevisst for egen vinning, en stor vinning, og det er ikke verdig hans rolle i politikken. Dette er en forbanna ukultur blant våre "folkevalgte". En smittsom sådan! 

Endret av Ctrl
  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo som tatt ut av skriften, det. For han som har, han skal få, og den som intet har, selv det lille skal bli tatt fra han.

Stem på regjeringsskifte.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Tulipanpiken said:

Helt utrolig. Både at Stortinget har regler som gjør dette mulig og at enkelte politikere har samvittighet til å utnytte dette smutthullet. Kjenner jeg blir skikkelig provosert av sånt!

Norsk sidrumpa(?) tenkemåte. I noen land ville folk tenkt "for en luring, la oss gjøre ham til statsminister så han kan lure andre land og tjene penger for Norge". Det var nok noen som tenkte i de baner da de stemte Trump eller Berlusconi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Justlooking said:

Synes forøvrig regelen om at om du bor kun 40 kilometer unna har du rett til pendlerbolig er ganske latterlig. Mange som har den reiseveien for å komme seg på jobb. Nei, de meler sin egen kaka hele bunten. Stor offentlig sløsing over hele linja. 

Kanskje regelen er gammel. Fra hest- og kjerretiden da 40 km tok to-tre timer. Bedre om regelen gikk på reisetid og at det var noen glidende overganger. Men regler og politikere...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest parkeringsvakten
33 minutter siden, Charlie Amberson said:

Norsk sidrumpa(?) tenkemåte. I noen land ville folk tenkt "for en luring, la oss gjøre ham til statsminister så han kan lure andre land og tjene penger for Norge". Det var nok noen som tenkte i de baner da de stemte Trump eller Berlusconi.

Som kjent går det veldig bra med folk flest i usa.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis familiebolig i Oslo i nesten 10 år hvis jeg har forstått det rett.. det er jo ganske store verdier det er snakk om! Å leie en treroms med grei størrelse og standard koster vel fort mellom 15 og 25 tusen i måneden i de finere strøkene der jeg tipper slike statsråder bor. Blir noen kroner opp gjennom årene det. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor sitter disse folka med makta? Egoisme har ingenting i stortinget å gjøre. De skal være der for oss, for folket. Og det er jo ikke som de ikke tjener bra uten gratis bolig.. 

Kan vi ikke bare kaste alle politikere å bruke en stemmeapp.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (2 timer siden):

I følge en jusprofessor tv2 har snakket med så er det faktisk brudd på loven det Ropstad har gjort.

Man kan som politiker kun unngå å melde flytting dersom man bor i en annen by når man blir valgt inn på Stortinget, da gjelder reglene man har som pendler.

Dersom man bor i Oslo når man blir valgt inn, så er man forpliktet til å folkeregistrere seg der og pendler fordelene faller bort.

Ropstad bodde i Oslo da han ble valgt inn og han kan derfor risikere å bli erstatningspliktig for dette.

Det håper jeg så inderlig han blir, men det spørs vel om de rette kanalene gidder å dra det langt nok.

Jeg er enig med deg. Med NAV saken tett på er det vel rimelig å tro at hadde dette vært en av oss vanlige dødelige hadde vi ikke sluppet unna. Er det rart det er politikerforakt? KrF er nok ikke er parti jeg hadde stemt på uansett, men det er vanskelig å tro at det ikke finnes mange lignende tilfeller på Stortinget, og jeg kjenner at jeg mister mer og mer lyst til å stemme i det hele tatt. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig hvordan dette kommer rett før valget. Kritikkverdig hvis det er Aftenposten (eller andre journalister) som har sittet på informasjonen for å plante den akkurat nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe

Trist....og enda tristere er at det er så mye av det. Det blir nesten som å gi folk fingeren når de står på tv-debatter og argumenterer for at folk skal stemme på dem mens de har henda godt nede i vår felles pengesekk.

I Oslo og resten av Norge er det mange som virkelig sliter og for en politiker som angivelig skal snakke de svakes sak så er dette veldig umusikalsk for å si det veldig forsiktig.

Håper noen av avisene tar en full gjennom gang av samtlige transaksjoner på Stortinget de siste 10 årene. Der vil de antakelig finne mye gruff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...