Gå til innhold

Ropstad bor i pendlerbolig, betalt av skattebetalerne, mens han eier 150kvm hus


Drizzt

Anbefalte innlegg

Smeltemann skrev (10 timer siden):

Reglene er jo der. 

Mener du han har gjort noe ulovlig i følge Norsk lov?

Ja, det har han. Saken hadde vært uproblematisk om han faktisk hadde bodd hos foreldrene da han ble valgt inn på Stortinget. Men det gjorde han ikke. Han hadde altså unnlatt å melde flytting, noe man plikter å gjøre.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blomsterpotta skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor statsråder skal få ha denne særregelen med å få gratis bolig om de bor iver 4 mil fra Oslo. Titusenvis av andre nordmenn må bare ta til takke med reisevei på mer enn det uten å få noe igjen for det.

Jeg hater så intenst sånn utnytting av politikere og at de attpåtil bare får ett klapp på skulderen og Inge straff.

Norge blir mer og mer korrupt

At politikere får pendlerbolig når de har et reelt behov er helt uproblematisk. Poenget med ordningen er at de ikke skal ha doble kostnader med pendlerleilighet og bolig på hjemstedet. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillfrid skrev (4 timer siden):

Men har han egentlig bodd i Oslo de siste ti årene da? Først var han student, og mange studenter har adresse hjemme. I 2010 var han 25 år og ugift/barnløs.

Det er ikke så lenge siden han ble valgt til partileder, og barna hans er ganske små. Er det naturlig å være folkeregistrert i en bolig man leier ut men ikke bor i selv? Jeg bare lurer.

Kanskje pendlerleiligheten faktisk var en pendlerleilighet lenge, og at han endret adresse da han ble partileder og dermed fant ut at det var best å bosette seg fast i Oslo?

Tja.

Jeg har jobbet ved et av byggene som brukes som pendlerleiligheter på Stortinget.

Jeg tviler på Ropstad har fått inn kona og to barn der i flere år. Dessuten er det 10 min med toget til Lillestrøm (hvor han vel hadde kjøpt bolig ved siden av søstera som han forklarer, forklarer dog ikke hvorfor han har leid ut 2 enheter). 

Å spasere eller ta kollektiv til disse sentrale leilighetene tar like lang tid som å ta toget til Lillestrøm - så hvorfor betalt bolig så lenge?

Og HVORFOR folkeregistrert hos foreldre som er kravet? 

Hvorfor ikke boligen de kjøpte? 

Dette regelverket benyttes av folk som pendler. For eksempel pendler Røe Isaksen, og mange andre med småbarnsfamilier. De bor i små leiligheter i ukedagene, og drar hjem til egen bolig. 

Ropstad har med viten og vilje utnyttet et system - for å tjene godt med penger. Vi snakker nok SOLID egenkapital når de selger i Lillestrøm. Dette er skattebetalernes penger. 

Jeg flyttet til Oslo for 12 år siden til en leid bolig, og byttet jo adresse på dagen.

Tar 5 min 🤷‍♀️

Motivet er økonomisk, han vurderte neppe å flytte hjem til foreldrene alle disse årene. 

Han bør virkelig betale tilbake alle pengene han har tjent på denne ordningen. 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (32 minutter siden):

Ja, det har han. Saken hadde vært uproblematisk om han faktisk hadde bodd hos foreldrene da han ble valgt inn på Stortinget. Men det gjorde han ikke. Han hadde altså unnlatt å melde flytting, noe man plikter å gjøre.

Ja, det er forskjellen i hans tilfelle. Han bodde allerede i Oslo, men ble valgt inn fra Agder. Han burde ha meldt flytting allerede i 2009. 11 år senere gjør han det da han melder flytting til Nordstrand i slutten av 2020. 

Jeg mistet helt sansen for ham etter dette. Han har ikke noe særlig troverdighet lenger når han står der og snakker om moral, verdier, etikk og det riktige å gjøre. 

Jeg mener at den eneste riktige straffen her er å regne ut akkurat hvor mye han tjente på å ikke melde flytting i 2009 og betale tilbake til fellesskapet hver eneste krone. Jeg tipper det er snakk om beløp over 1 mil her. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (11 timer siden):

Mannen bruker jo regelverket sånn som det er,han har ikke gjort noe galt.

Ville ikke dere gjort det samme om dere hadde hatt sjansen?  Jeg ville.

Nei!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interessante her hadde jo vært å finne ut hvor mange millioner skattekroner det har kostet å betale leien hans i 12 år(?) i Oslo...

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Charlie Amberson skrev (1 time siden):

Pussig hvordan dette kommer rett før valget. Kritikkverdig hvis det er Aftenposten (eller andre journalister) som har sittet på informasjonen for å plante den akkurat nå. 

Veldig bra at det kom nå! Nå vet vi hvilket parti vi IKKE skal stemme på. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synnøve94 skrev (8 minutter siden):

Det interessante her hadde jo vært å finne ut hvor mange millioner skattekroner det har kostet å betale leien hans i 12 år(?) i Oslo...

11, tror jeg det er, men ja. Han har hatt egen bolig i Lillestrøm, men valgte å leie den ut og tjene penger på det mens han bodde gratis (dvs skattebetalerne har betalt hans leie) i fasjonable strøk. Så han både sparte masse penger ved å ikke betale leie og sikkert andre utgifter for pendlerboligene, og samtidig tjente han penger på å leie ut sin egen bolig. Det er bare så råttent og han ser ikke ut som noen som angrer. Han er lei seg ... for at han ble tatt. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (59 minutter siden):

At politikere får pendlerbolig når de har et reelt behov er helt uproblematisk. Poenget med ordningen er at de ikke skal ha doble kostnader med pendlerleilighet og bolig på hjemstedet. 

Men gjelder dette andre "vanlige folk"? FÅR de pendlerboliger når de jobber i det offentlige? Jeg måtte flytte til der jobben var.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (3 timer siden):

Jepp. Med egenkapitalet kjøpte de seg Tesla og hyttetomt i Jevnaker også. Og villa på Nordstrand. Jeg vet ikke hva jeg skal kalle det for, men hadde jeg vært Krf-velger (noe jeg aldri kommer til å bli, men rent teoretisk), ville jeg krevd at han forlater stillingen med en gang og blir erstattet av en person med riktige verdier i henhold til partiets image.

Det er nærliggende å tro at flere har misbrukt ordningen. 

Frp har naturlugvis vært først ute:

https://www.nettavisen.no/okonomi/himanshu-gulati-kjopte-sin-femte-leilighet-fikk-pendlerbolig-av-stortinget/s/12-95-3423689492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (21 timer siden):

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/x8Pewn/ropstad-meldte-flytting-fra-gutterommet-foerst-i-fjor-derfor-fikk-han

På papiret bodde han hos far og mor. På papiret var han også eier av halvpart av en tomannsbolig i Lillestrøm. De facto bodde han, kona og 2 barn i 10 år (fra 2010 til 2011 da han flyttet i egen bolig på Nordstrand) i tre forskjellige pendlerboliger gratis mens han leide ut huset han eier i Lillestrøm.

Med pengene han har tjent fra leieinntekter og avkastning har han kjøpt seg Tesla og hyttetomt i Jevnaker.

Moralen hans er svært, svært tvilsom nå som alt dette er ute.

 

Har fått disse godene

KrF-lederen har fått en rekke goder ved å unngå å melde flytting hjemmefra. Han har:

  • Fått gratis bolig for seg selv, kone og barn gjennom Stortinget.
  • Sluppet å betale skatt av fordelen ved fri bolig.
  • Hatt muligheten til gratis reise til foreldrene i Agder én gang i uken.
  • Ikke hatt utgifter til egen bolig på hjemstedet.
  • 488.000 kroner i leieinntekter (før skatt) fra tomannsboligen i Lillestrøm kommune.
  • 300.000 kroner i avkastning etter salget av tomannsboligen

Ropstad er lei seg for dette. Forståelig. Han kan jo miste jobben og disse gullkantede gratisinntektene. Det er ikke sikkert supermoralistene (som målgruppa hans har mange av) vil stemme på han.

Endret av I Grosny
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeuh skrev (12 minutter siden):

Men gjelder dette andre "vanlige folk"? FÅR de pendlerboliger når de jobber i det offentlige? Jeg måtte flytte til der jobben var.. 

Det er totalt irrelevant. Å være stortingsrepresentant er ikke en vanlig jobb. Hadde man ikke hatt ordninger for de som bor andre steder enn i Oslo-området, hadde vi endt opp med utelukkende folk bosatt på Østlandet på Stortinget.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Smeltemann skrev (12 timer siden):

Mannen bruker jo regelverket sånn som det er,han har ikke gjort noe galt.

Ville ikke dere gjort det samme om dere hadde hatt sjansen?  Jeg ville.

Det har jo alvorlige konsekvenser for KRF sitt image.  Jeg kunne sikkert ha likt gratispenger jeg, men ville nok ikke ha sabotert mitt parti så grovt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Brunello said:

At politikere får pendlerbolig når de har et reelt behov er helt uproblematisk. Poenget med ordningen er at de ikke skal ha doble kostnader med pendlerleilighet og bolig på hjemstedet. 

Ikke sant. De burde ikke fått pendlerbolig med mindre de faktisk hadde en bolig på hjemstedet som betalte for selv, og pendlerboligen burde være av lignende standard som boligen på hjemstedet. Er du folkeregistrert på barnerommet hos mor og far, ja da kunne du maksimalt fått dekket en liten ettromsleilighet pendlerbolig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (12 timer siden):

Mannen bruker jo regelverket sånn som det er,han har ikke gjort noe galt.

Ville ikke dere gjort det samme om dere hadde hatt sjansen?  Jeg ville.

Nei, det kan jeg med hånden på hjertet si at jeg ikke kunne fått meg til å gjøre. Men jeg har tydeligvis litt høyere moral en KRF-ledere. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Stortinget er jo søren meg en vernet bedrift. Med sugerør i statskassa. DER skulle ¨effektiviseringskutt¨ virkelig vært tatt i bruk. På privilegiene som de styrende innvilger seg. Hvor ER Riksrevisjonen? Hvorfor er det journalistene som må finne ut av dette, gang på gang? Systemet er jo systematisk korrupt!

Hvorfor kan Ropstad sope inn (våre skatte)penger på juks og løgn og gå fri?  Fordi "ingen regler er brutt". Da er det jammen på høy tid å gjøre noe med "reglene"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...