Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd

Bithiah

Anbefalte innlegg

Etter forrige løpetur i slutten av april (!) tror jeg kom jeg meg endelig ut i går, ble 2 km, jeg er fornøyd med å være litt i gang igjen. Har ei venninne som bor langt unna som også vil prøve å komme i bedre form og bli sterkere til høsten, så da har jeg en å «konkurrere» med, så jeg ikke blir dårligere😛

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også løpt i dag for første gang på flere måneder! Hadde dag en på 5K to 10K-program. Det føltes overraskende greit, men det går jo ikke fort. Hadde 7:13 i snitt på km, og intensiteten var lav. Kunne lett ha ført en samtale hele veien.

Må finne meg en runde å løpe for bruker mye unødvendig tid på å vase rundt, ble noen meter i blåbærlyngen mens jeg desperat så etter en ny sti i dag.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen som snuser på å løpe sitt første løp eller trenger et treningsmål, vil jeg tipse om Rosa Sløyfe løpet som arrangeres i oktober. Løpet i Bergen i fjor var litt første løp, og det var også mitt første treningsmål. I Bergen var det rundt 3000 som deltok og det var folk av alle størrelser og sprekhetsgrad.

Det er offisielle løp i 7 byer, men også det de kaller ildsjelløp på masse mindre steder som Røst, Bomlø og Hamar. https://joinevent.no/rsl-ildsjel/

Man kan velge mellom 3 og 6 km, så god lengde for nye løpere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 2 uker med skade i leggen prøvde jeg meg på en tur i dag. Ble noen intervaller, men litt roligere enn det pleier. Lå bra an til å matche fjorårets form i juni i år, men ligger litt etter nå pga skade. Trener ikke for noe spesielt bortsett fra å konkurrere mot meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Covid var ikke noe sjakktrekk. Jeg var bare litt dårlig tre dager i utgangspunktet, før jeg var i fin form ei ukes tid. Så ble jeg fullstendig utmatta og mye sengeliggende i flere dager. I etterkant har jeg følt meg ok, men jeg klarer knapt å jogge. Må gå masse, og i dag brukte jeg enda flere minutter enn de allerede dårlige tidene i det siste. Både bein og pust kjennes bra ut, men likevel virket det som om jeg aldri har jogga før og jeg føles helt merkelig sliten. Håper dette går over, for det vil være umulig å holde seg i form når jeg ikke klarer å jogge kontinuerlig i et veldig rolig tempo engang.

Anonymkode: 56f85...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kunnet jogge på 6 uker grunnet brudd i foten, hadde første løpetur i dag, klarte fint 6 km, gikk ikke fort, men var overraskende for lett det var 💪🏻

Anonymkode: 0cdc6...5d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om keg har anstrengelsesutløst astma, får pipete/hveser innpust når pulsen øker. Flere som har der sånn? 

Anonymkode: 73145...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Lurer på om keg har anstrengelsesutløst astma, får pipete/hveser innpust når pulsen øker. Flere som har der sånn? 

Sjekk hos legen. Har astma sjøl og sånn hørtes det ut når eg trene og ikke va ordentlig medisinert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohnHamish skrev (2 timer siden):

Sjekk hos legen. Har astma sjøl og sånn hørtes det ut når eg trene og ikke va ordentlig medisinert

Hvilke medisiner går du på? Tar du den kun når du skal trene? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilke medisiner går du på? Tar du den kun når du skal trene? :) 

Bruker Seretide morgen og kveld. Ikke brukt medisiner på årevis, men da eg begynte å trene igjen i høst så merket eg kor dårlig stelt det va med lungene, spesielt når vinteren kom og eg holdt på å løpe på meg et kraftig astma anfall. Tar som oftest Airomir før eg skal løpe og har den med meg i lomma men aldri trengt den på tur. No som eg e så godt medisinert så hende det at eg skippe å ta medisin før løpetur, kommer ann på formen min den dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohnHamish skrev (26 minutter siden):

Bruker Seretide morgen og kveld. Ikke brukt medisiner på årevis, men da eg begynte å trene igjen i høst så merket eg kor dårlig stelt det va med lungene, spesielt når vinteren kom og eg holdt på å løpe på meg et kraftig astma anfall. Tar som oftest Airomir før eg skal løpe og har den med meg i lomma men aldri trengt den på tur. No som eg e så godt medisinert så hende det at eg skippe å ta medisin før løpetur, kommer ann på formen min den dagen. 

Takk for svar, kanskje jeg må ta en tur til legen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått kjempevondt i kneet etter en litt hard løpetur i går!! Bør jeg vente med å jogge til det er helt bra, ta det pent, eller bytte underlag og sko? 

Nå er det vondt å bøye og belaste det, men er ikke vondt når jeg holder det i ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Frosh said:

Har fått kjempevondt i kneet etter en litt hard løpetur i går!! Bør jeg vente med å jogge til det er helt bra, ta det pent, eller bytte underlag og sko? 

Nå er det vondt å bøye og belaste det, men er ikke vondt når jeg holder det i ro. 

Jeg ville definitivt tatt en pause inntil kneet føles 100% igjen. Knærne våre er liksom ment å vare livet ut. Det er et hav av forskning som viser at løping er bra for knehelsen, jeg tviler dog på at det samme gjelder løping på vonde knær.

Å variere underlag er det beste, men forskjellen mellom skaderisiko fra et til et annet er ganske marginal slik jeg har forstått det. 

Når det gjelder fottøy så er det viktig å finne sko som fungerer for deg personlig. Maksimalistiske sko med mye demping har vært veldig i vinden de siste årene. Det er dog de som mener at prisen for fottøy som avlaster føttene er mer belastning på knær og hofter.

"However, the rockered sole and additional cushioned have been demonstrated to decrease loading on the foot and ankle muscles and joints, likely due to acting as a replacement for the natural rockers of the foot (Ogsten, 2019).  Additional research on rockered soles have further suggest that they decrease load into the forefoot (Brown et al., 2004) and Achilles tendon (Sbhani et al., 2014).  This suggests that runners who predominately use an ankle or foot strategy for shock absorption or propulsion may benefit from a maximalist shoe as it may allow these tissues to recover while training continues.  However, the trade off is research demonstrating suspected increased loads into the knee joint (Sinclair et al., 2016).  While there is little to no data on injury rates in maximalist shoes compared to other types, the literature suggests that maximalist shoes simply shift the load to the hip and knee rather than eliminating it (Strang et al., 2016). "

https://www.doctorsofrunning.com/2019/10/the-use-of-maximal-shoes-for-recovery.html?m=1

En ting som kan være fint å tenke på er at du ideelt sett bør lande med føttene under vekten din. En vanlig grunn til at løpere opplever smerter i knærne er rett og slett at de tar altfor lange steg, de planter føttene godt foran seg, gjerne med hælen først. 

Å inkorporere litt styrketrening kan også redusere risikoen for skader betraktelig.

Endret av TheAtl
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TheAtl skrev (10 timer siden):

Jeg ville definitivt tatt en pause inntil kneet føles 100% igjen. Knærne våre er liksom ment å vare livet ut. Det er et hav av forskning som viser at løping er bra for knehelsen, jeg tviler dog på at det samme gjelder løping på vonde knær.

Å variere underlag er det beste, men forskjellen mellom skaderisiko fra et til et annet er ganske marginal slik jeg har forstått det. 

Når det gjelder fottøy så er det viktig å finne sko som fungerer for deg personlig. Maksimalistiske sko med mye demping har vært veldig i vinden de siste årene. Det er dog de som mener at prisen for fottøy som avlaster føttene er mer belastning på knær og hofter.

"However, the rockered sole and additional cushioned have been demonstrated to decrease loading on the foot and ankle muscles and joints, likely due to acting as a replacement for the natural rockers of the foot (Ogsten, 2019).  Additional research on rockered soles have further suggest that they decrease load into the forefoot (Brown et al., 2004) and Achilles tendon (Sbhani et al., 2014).  This suggests that runners who predominately use an ankle or foot strategy for shock absorption or propulsion may benefit from a maximalist shoe as it may allow these tissues to recover while training continues.  However, the trade off is research demonstrating suspected increased loads into the knee joint (Sinclair et al., 2016).  While there is little to no data on injury rates in maximalist shoes compared to other types, the literature suggests that maximalist shoes simply shift the load to the hip and knee rather than eliminating it (Strang et al., 2016). "

https://www.doctorsofrunning.com/2019/10/the-use-of-maximal-shoes-for-recovery.html?m=1

En ting som kan være fint å tenke på er at du ideelt sett bør lande med føttene under vekten din. En vanlig grunn til at løpere opplever smerter i knærne er rett og slett at de tar altfor lange steg, de planter føttene godt foran seg, gjerne med hælen først. 

Å inkorporere litt styrketrening kan også redusere risikoen for skader betraktelig.

Du, takk for et utfyllende og godt svar! Jeg har tatt et helt med ro i dag, og det er allerede noe bedre. Tok en rolig og mini-kort svømmetur i dag, smurt med voltarol, og generelt behandlet kneet pent.

Det ble definitivt altfor lange og harde steg i nedoverbakke i går, ble litt ivrig. Nå blir det null løping til kneet er helt bra igjen, pluss at styrketrening skal i gang igjen, jeg har vært litt slapp der (men så er det så mye mer moro å løpe!🤭). 

igjen, takk for et tipptopp svar!🏃‍♀️💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste par turene mine har jeg fått en slags krampelignende følelse i ene ankelen. Det er ikke direkte vondt, men ubehagelig. Det kjennes ut som om det sitter noe veldig stramt rundt det. Avbryt siste løpetur på grunn av det. Blir redd for å utløse noe som potensielt kan plage meg også når jeg ikke løper. Andre som har kjent noe lignende og har råd for hvordan jeg kan unngå det? 

Anonymkode: 01fec...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2022 den 16.59):

Det høres ut som EILO, ikke astma. Astmasymptomer kommer fof på utpust, med hoste og masse slim: https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/treningsrad-ved-ulike-sykdommer/eilo-pustesykdom/

Anonymkode: 53b8f...684

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 hours ago, AnonymBruker said:

Det høres ut som EILO, ikke astma. Astmasymptomer kommer fof på utpust, med hoste og masse slim: https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/treningsrad-ved-ulike-sykdommer/eilo-pustesykdom/

Anonymkode: 53b8f...684

No e no ikke eg lege eller noe sånt, men min hvesing(?) og  piping i lungene kommer innpust ikke utpust 🤷🏼‍♀️ ble diagnostisert med astma da eg va 11-12 Uansett ka det e så anbefaler eg å dra til lege og sjekke det ut :)

Endret av JohnHamish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bokdamen Du har vært en inspirasjon for meg mtp å våge nye ting med løpingen. Gjett hvem som har meldt seg på sitt første halvmaraton senere i måneden 😱🤩💪💪💪😬 Grugleder meg! 😂

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (11 minutter siden):

@Bokdamen Du har vært en inspirasjon for meg mtp å våge nye ting med løpingen. Gjett hvem som har meldt seg på sitt første halvmaraton senere i måneden 😱🤩💪💪💪😬 Grugleder meg! 😂

Så utrolig bra 💪Heier på deg 👏 Er det et stort løp? Hvordan er løypen?

Kjenner jeg har litt lyst på et treningsmål, men har en litt vond ankel og jeg klarer ikke bli enig med meg selv om jeg skal løpe forsiktig eller vente på bedre tider 🙃😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (41 minutter siden):

Så utrolig bra 💪Heier på deg 👏 Er det et stort løp? Hvordan er løypen?

Kjenner jeg har litt lyst på et treningsmål, men har en litt vond ankel og jeg klarer ikke bli enig med meg selv om jeg skal løpe forsiktig eller vente på bedre tider 🙃😞

Ehm, det aner jeg faktisk ikke. Måtte inn å se.. Er ca 1000 stk påmeldt står det (men det er både 5K, barneløp, halv- og helmaraton). Er det et «stort» løp? 🤷‍♀️ Stavanger Marathon. Løypa tror jeg skal være ok. Står ca 150 høydemeter, uten at det er noen veldig lange bakker ut fra det jeg kan tenke meg. Men har ikke vært alle plasser før. Ser at sist jeg løp 19 km, så var det 120 m stigning og det tenkte jeg omtrent ikke over 🤔

Ankelen vært vond lenge? Så kjipt..håper du blir god snart! Jeg hadde gått temmelig i kjelleren om jeg plutselig ikke kunne løpe 😅 (ting man aldri hadde trodd skulle komme ut av munnen - eller fingrene 😂 - for to år siden!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...