Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd

Bithiah

Anbefalte innlegg

lurven skrev (1 time siden):

Deilig å jogge ute om vinteren også. Kuldefølelsen går fort over.

Men hvis du spiller fotball inne,er du jo ikke helt utrent hver vår

For meg føles det slik, men mange ville sikkert sagt jeg er i god form. Men det er jeg ikke nå i forhold til hva jeg var tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lurven
Anonymburker skrev (22 timer siden):

For meg føles det slik, men mange ville sikkert sagt jeg er i god form. Men det er jeg ikke nå i forhold til hva jeg var tidligere.

Men det går jo an å komme tilbake på samme nivå, hvis du har vært der før.

Da vet du hva som skal til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (50 minutter siden):

Men det går jo an å komme tilbake på samme nivå, hvis du har vært der før.

Da vet du hva som skal til

Det er 8/9 år siden jeg var i min aller beste form, da jeg bare var 27/28 år. De fysiske forutsetningene endrer seg jo med økt alder, enten vi liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen skal jeg etter planen ut på en lang joggetur, men av ulike grunner så må det bli i 12-tiden (17 km).

Forslag til hvordan jeg kan gjøre det med mat? (Både innhold og timing) Foretrekker alltid å jogge før frokost, men nå må jeg jo ha noe i forkant. Men ikke for nært opptil, og ikke for tungt i magen - sliter fort med sting, som da ødelegger hele turen.. 🤯 Synes dette er vanskelig 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Anonymburker skrev (28 minutter siden):

Det er 8/9 år siden jeg var i min aller beste form, da jeg bare var 27/28 år. De fysiske forutsetningene endrer seg jo med økt alder, enten vi liker det eller ikke.

Kommer an på, i forhold til løping blir man tregere, men utholdenheten kan faktisk være bedre. Jeg var i mye bedre form da jeg var 37 enn da jeg var 29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (38 minutter siden):

Kommer an på, i forhold til løping blir man tregere, men utholdenheten kan faktisk være bedre. Jeg var i mye bedre form da jeg var 37 enn da jeg var 29

Sant, de beste marathon-løperne er jo ofte i 40-åra. Har jeg hørt. Selv har jeg ikke stor interesse av å løpe lengre distanser enn 10 km.

Jeg var i god form i fjor sommer og høst, men var likevel minuttet bak rekord på en 5,5 km løype. Så var et stykke frem til gamle bragder selv med den gode fjorårsformen. I år merker jeg at den samme motivasjonen ikke er helt til stede. Jeg har ikke noe jeg trener mot, bortsett fra å konkurrere mot gamle rekorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lurven
Anonymburker skrev (4 minutter siden):

Sant, de beste marathon-løperne er jo ofte i 40-åra. Har jeg hørt. Selv har jeg ikke stor interesse av å løpe lengre distanser enn 10 km.

Jeg var i god form i fjor sommer og høst, men var likevel minuttet bak rekord på en 5,5 km løype. Så var et stykke frem til gamle bragder selv med den gode fjorårsformen. I år merker jeg at den samme motivasjonen ikke er helt til stede. Jeg har ikke noe jeg trener mot, bortsett fra å konkurrere mot gamle rekorder.

Ja du er ikke interessert i å delta på løp da.

Jeg har deltatt på løp flere ganger. Men er ingen superløper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (1 minutt siden):

Ja du er ikke interessert i å delta på løp da.

Jeg har deltatt på løp flere ganger. Men er ingen superløper

Nei, har aldri hatt nerver til individuell idrett. Dårlig idrettspsyke😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Anonymburker skrev (Akkurat nå):

Nei, har aldri hatt nerver til individuell idrett. Dårlig idrettspsyke😂

Det er jo bedre med individuell, da er det ingen som klager på deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (2 minutter siden):

Det er jo bedre med individuell, da er det ingen som klager på deg

Bare en selv. Og når man har tendens til å grave seg ned i selvkritisisme, er det ikke så bra. F.eks er jeg misunnelig på en kamerat av meg som har bra kondis helt naturlig. Jeg må trene flere ganger så mye som han for å komme på samme nivå. Og der har jeg vel strengt tatt aldri vært heller.

Da er det mye gøyere å sammenligne med seg selv. Sammenligner jeg meg med Jakob Ingebrigtsen føler jeg meg plutselig som en 80-årig røyker😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Anonymburker skrev (8 minutter siden):

Bare en selv. Og når man har tendens til å grave seg ned i selvkritisisme, er det ikke så bra. F.eks er jeg misunnelig på en kamerat av meg som har bra kondis helt naturlig. Jeg må trene flere ganger så mye som han for å komme på samme nivå. Og der har jeg vel strengt tatt aldri vært heller.

Da er det mye gøyere å sammenligne med seg selv. Sammenligner jeg meg med Jakob Ingebrigtsen føler jeg meg plutselig som en 80-årig røyker😅

Ja man skal alltid sammenligne seg med seg selv.

Drit I hva andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (2 timer siden):

Det er et engelsk uttrykk som er "comparison is the thief of joy" og det har jeg veldig i bakhodet mht. løping. Har flere bekjente som har vært løpere i mange år, og er mye raskere/bedre trent enn meg. Hvis jeg sammenligner meg med dem, kan jeg jo bare kaste inn håndklet. Men sammenlignet med meg selv tidlig i høst? Jeg er i en helt annen liga 💪💪  Jeg deltar i ganske mange (men ikke så store) løp, og synes det er en ypperlig arena for å konkurrere med meg selv. Er jeg raskere enn sist?

Bithiah skrev (3 timer siden):

I morgen skal jeg etter planen ut på en lang joggetur, men av ulike grunner så må det bli i 12-tiden (17 km).

Forslag til hvordan jeg kan gjøre det med mat? (Både innhold og timing) Foretrekker alltid å jogge før frokost, men nå må jeg jo ha noe i forkant. Men ikke for nært opptil, og ikke for tungt i magen - sliter fort med sting, som da ødelegger hele turen.. 🤯 Synes dette er vanskelig 🙈

Jeg løper som oftest rundt 20 og spiser middag 17. Hvis jeg løper på andre tider på dagen, prøver jeg å ha samme intervallet, og være ferdig å spise senest 2,5 timer før jeg skal løpe. Jeg drikker heller ikke noe i den perioden for å unngå å måtte tisse 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi, i dag løp jeg 9 km!! Ble så skuffet over forrige gang, da jeg skulle løpe 5 km på 30 min og ikke klarte det, så har ikke løpt på ei uke. I dag løp jeg først intervaller 4x4 i oppoverbakke, før jeg jogget rolig hjem igjen, tilsammen 9 km. Føltes veldig godt!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med mat er nok veldig individuelt, personlig så venter jeg 2+ timer med å løpe etter et skikkelig måltid. Om timingen for løpeturen ikke passer overens med dagens måltider hiver jeg som regel i meg en banan og et lite glass smoothie en times tid før jeg går ut døren. Om planen er å løpe i to timer eller mere så får jeg gjerne i meg noe energi underveis også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ny i dette joggegamet, men begynner faktisk å like det. Det går ikke fort, men det går 🙈 Jeg har holdt på jevt og trutt i flere måneder nå og trappet gradvis opp.

Etter tips fra dere når jeg klagde min nød på at tredemølleløping var kjedelig har jeg tatt noen økter ute og det var fakrisk ikke like kjedelig. Utenfor døra mi er det dessverre mest asfalt. 

Nå opplever jeg imidlertid vondt i høyre hæl. Eller, ikke direkte vondt, men et greit ubehag. Det ligger på innsiden av hælen. Jeg er fortsatt en tung løper, og løper på forfot. Noen som har opplevd noe lignende og vet hva det kan være? Bør jeg sjekke det ut? Kan det bli verre, eller er det ufarlig og vil gå over av seg selv? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens økt :fnise:

Fant ut at jeg ville teste igjen, på samme stedet som sist, og det gikk jo greit, men idag var ikke kroppen like medgjørlig som sist. I tillegg til sekk og regnjakke som var litt i veien. 

IMG_0384.thumb.PNG.13bc455c99b27c8f98fe7d3cc3bba245.PNG

Har funnet ut at jeg rett og slett må logge miniturene for å ha noe å sammenligne progresjonen med 😛 Selv om det føles teit med en 35 sekunders økt :blink:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Har fokusert på styrketrening i det siste, men tok en joggetur i dag tidlig.

Stiløping. 4 km på 45 minutter. Det er rekord for meg på denne løypa. Var overraskende vått i skogen. Og så mye insekter!! Tror det bidro til forbedring av egen tid, måtte komme meg fort unna alle flyvende, irriterende, stikkende, bitende insekter :ler2:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk skikkelig trått med løpingen min en periode etter at jeg introduserte styrketrening 2-3 ganger i uken, hjalp ikke at pollenallergien blusset skikkelig opp igjen på vårparten heller, men endelig har det begynt å løsne litt igjen og jeg er tilbake der jeg var (V02 MAX fra 49 til 45 så tilbake til 48 ifølge Garmin). Jeg er nok blitt litt dårligere på å løpe fort (ute av trening siden jeg har manglet kreftene), men noe bedre på å holde pulsen nede på lengre økter, spesielt i motbakker (styrken hjelper meg kanskje på det punktet mer enn noe annet?). Helgens langtur (måtte stoppe på et kjøpesenter halvveis for å finne et toalett, første gang det har vært så prekært, heldigvis gikk det greit):

IMG_20220620_143450.jpg

IMG_20220620_143329.jpg

IMG_20220620_143416.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/5/2022 at 5:13 PM, thinkywinky said:

Jeg er jo ny i dette joggegamet, men begynner faktisk å like det. Det går ikke fort, men det går 🙈 Jeg har holdt på jevt og trutt i flere måneder nå og trappet gradvis opp.

Etter tips fra dere når jeg klagde min nød på at tredemølleløping var kjedelig har jeg tatt noen økter ute og det var fakrisk ikke like kjedelig. Utenfor døra mi er det dessverre mest asfalt. 

Nå opplever jeg imidlertid vondt i høyre hæl. Eller, ikke direkte vondt, men et greit ubehag. Det ligger på innsiden av hælen. Jeg er fortsatt en tung løper, og løper på forfot. Noen som har opplevd noe lignende og vet hva det kan være? Bør jeg sjekke det ut? Kan det bli verre, eller er det ufarlig og vil gå over av seg selv? 

Kan det være forløpet til plantar fascitt? Fikk det selv (tok en speedrun gjennom det meste av skader i fjor som nybegynner), tror ikke det er direkte farlig, bare JÆVLIG ubehagelig. Ville fulgt nøye med, og kanskje tatt en time hos fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheAtl skrev (3 timer siden):

Kan det være forløpet til plantar fascitt? Fikk det selv (tok en speedrun gjennom det meste av skader i fjor som nybegynner), tror ikke det er direkte farlig, bare JÆVLIG ubehagelig. Ville fulgt nøye med, og kanskje tatt en time hos fastlegen. 

Det er nok det jeg har konkludert, og selvdiagnostisert, med. Har tatt litt løpepause, men opplevde at selv gange på asfalt ga ubehag.

Har kjøpt meg triggerball og ruller over fotsålene noen minutter daglig, og det ser ut til å hjelpe! 

Testet forøvrig ei økt på mølle og den gikk overraskende greit! Skal derfor ta meg en tur på løplabbet og høre hva de anbefaler av sko spesifikt for asfalt for meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...