Factum Factaria Skrevet 8. oktober 2022 #801 Del Skrevet 8. oktober 2022 Har løpt ca 2 ganger i uka i det siste, men synes det bare blir verre og verre jeg. Det er et slit hele veien. Løper mellom 3 og 5,5 km hver gang. Blir aldri raskere og det føles aldri lettere. Ser folk snakker om flyt, der er ikke jeg. Har en konstant dialog i hodet om hvor mye jeg hater løping og hvor slitsomt det er. Må man løpe intervaller for å komme i form? Holder det ikke å løpe ei runde i skogen liksom? Jeg trener en del annen kondisjonstrening i tillegg og opplever ikke det som like seigt som løping. Glad vinteren snart er her og set blir slutt på løping for mitt vedkommende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #802 Del Skrevet 9. oktober 2022 K40+ Var oppe tidlig og bestemte jeg i dag bare skulle løpe fire ganger opp nærmeste bakke (200 m lang, 6% stigning) for en kjapp økt. Det var 6C så jeg hadde godt med klær på. (Jeg har fortsatt ikke funnet ut av hva som er optimal påkledning for lengre turer i vejr som dette. Noe som var medvirkende til valget i dag). Løpet gikk fint, det er hardt men godt ( ...etterpå). Ifølge appen var løpehastigheten (per int, kun opp) 5:14, 5:14, 5:20 og 4:99 min/km, men jeg er usikker på om dette er presist til siste desimal. Men det stemmer i alle fall at jeg ga den litt ekstra på siste tur opp. Hele turen, inklusive frem og tilbake til bakken: 2,16 km; 14:18 min. Jeg har tatt denne turen mange ganger før, og det er alltid først på tilbakeveien (300 m, løper normalt) at jeg blir gjennomvarm og det blir for varmt i de klær jeg har på. Også i dag. Da jeg kom hjem fik jeg så den geniale ideen tvangstanke at jeg skulle ta halvdelen av klærne av og løpe en kort ekstrarunde (1 km). Både for å merke hvordan det føltes m.h.t. påkledningen og i benene. (Resultat: Fint og 5:50 min/km). Så kanskje det er oppvarming og et kjapt klesbytte som må til, hvis jeg skal på lengre turer når det blir kaldt. Jeg liker bare ikke helt tanken om at min intervalbakke blir degradert til en oppvarmingsbakke. Anonymkode: cbd55...8db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sera D Skrevet 10. oktober 2022 #803 Del Skrevet 10. oktober 2022 Factum Factaria skrev (På 8.10.2022 den 15.09): Har løpt ca 2 ganger i uka i det siste, men synes det bare blir verre og verre jeg. Det er et slit hele veien. Løper mellom 3 og 5,5 km hver gang. Blir aldri raskere og det føles aldri lettere. Ser folk snakker om flyt, der er ikke jeg. Har en konstant dialog i hodet om hvor mye jeg hater løping og hvor slitsomt det er. Må man løpe intervaller for å komme i form? Holder det ikke å løpe ei runde i skogen liksom? Jeg trener en del annen kondisjonstrening i tillegg og opplever ikke det som like seigt som løping. Glad vinteren snart er her og set blir slutt på løping for mitt vedkommende. Mulig du løper for fort? De fleste nybegynnere gjør visst det og det gjorde jeg også i starten. Det var et blodslit hver gang. Nå har jeg begynt å roe tempoet kraftig ned i alle fall 2 av 3 økter i uka. Jeg jogger nå etter puls (har funnet et nivå som er behagelig for meg i forhold til min makspuls). Dette gjør at jeg har mye mer glede av joggingen. Jeg bestemmer meg på forhånd for ca hvor lenge jeg skal jogge (f.eks 30 min), så skal jeg maks ha en viss puls. Hvor mange km jeg jogger betyr ingenting på disse øktene. Løp sakte, bli raskere | ABC Nyheter Ti myter om løping du kan gi blaffen i (aftenposten.no) Løpeprogram for nybegynnere - få tipsene for å komme i gang her | FSC 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #804 Del Skrevet 10. oktober 2022 K40+ Benene har hviledag i dag, men jeg har gjort armhevninger. Anonymkode: cbd55...8db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 11. oktober 2022 #805 Del Skrevet 11. oktober 2022 Jeg har ikke kommet i gang etter jeg trakk visdomstanna for et par uker siden, men i morgen skal jeg komme meg ut en tur. Rekker ikke i dag dessverre, men i morgen bør jeg rekke en kort tur i det minste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #806 Del Skrevet 11. oktober 2022 Factum Factaria skrev (På 8.10.2022 den 15.09): Har løpt ca 2 ganger i uka i det siste, men synes det bare blir verre og verre jeg. Det er et slit hele veien. Løper mellom 3 og 5,5 km hver gang. Blir aldri raskere og det føles aldri lettere. Ser folk snakker om flyt, der er ikke jeg. Har en konstant dialog i hodet om hvor mye jeg hater løping og hvor slitsomt det er. Må man løpe intervaller for å komme i form? Holder det ikke å løpe ei runde i skogen liksom? Jeg trener en del annen kondisjonstrening i tillegg og opplever ikke det som like seigt som løping. Glad vinteren snart er her og set blir slutt på løping for mitt vedkommende. Motbakkeintervaller er veldig effektivt. Og den dialogen i hodet, må du få vridd over på noe annet. Jeg merker stor forskjell, hvis jeg har noe positivt å tenke på, som ikke har med løpingen å gjøre. Nå har jeg aldri noe på øret, men interessante podcaster virket bra i tidlig fase. Anonymkode: 83641...2f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Agent smith Skrevet 12. oktober 2022 #807 Del Skrevet 12. oktober 2022 Factum Factaria skrev (På 8.10.2022 den 15.09): Har løpt ca 2 ganger i uka i det siste, men synes det bare blir verre og verre jeg. Det er et slit hele veien. Løper mellom 3 og 5,5 km hver gang. Blir aldri raskere og det føles aldri lettere. Ser folk snakker om flyt, der er ikke jeg. Har en konstant dialog i hodet om hvor mye jeg hater løping og hvor slitsomt det er. Må man løpe intervaller for å komme i form? Holder det ikke å løpe ei runde i skogen liksom? Jeg trener en del annen kondisjonstrening i tillegg og opplever ikke det som like seigt som løping. Glad vinteren snart er her og set blir slutt på løping for mitt vedkommende. Du må løpe en stund for at det skal bli lettere, og det mentale har mye å si her som overalt ellers, hvis du tenker at det er veldig tungt og vanskelig så blir det det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Factum Factaria Skrevet 12. oktober 2022 #808 Del Skrevet 12. oktober 2022 (endret) Sera D skrev (På 10.10.2022 den 16.03): Mulig du løper for fort? De fleste nybegynnere gjør visst det og det gjorde jeg også i starten. Det var et blodslit hver gang. Nå har jeg begynt å roe tempoet kraftig ned i alle fall 2 av 3 økter i uka. Jeg jogger nå etter puls (har funnet et nivå som er behagelig for meg i forhold til min makspuls). Dette gjør at jeg har mye mer glede av joggingen. Jeg bestemmer meg på forhånd for ca hvor lenge jeg skal jogge (f.eks 30 min), så skal jeg maks ha en viss puls. Hvor mange km jeg jogger betyr ingenting på disse øktene. Løp sakte, bli raskere | ABC Nyheter Ti myter om løping du kan gi blaffen i (aftenposten.no) Løpeprogram for nybegynnere - få tipsene for å komme i gang her | FSC Jeg løper SAKTE. Blir det saktere må jeg gå. Jeg måler ikke puls, er det virkelig nødvendig? Det med å sette en tid og løpe i et behagelig tempo uten å tenke på hvor langt man kommer er lurt. Det skal jeg teste. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Motbakkeintervaller er veldig effektivt. Og den dialogen i hodet, må du få vridd over på noe annet. Jeg merker stor forskjell, hvis jeg har noe positivt å tenke på, som ikke har med løpingen å gjøre. Nå har jeg aldri noe på øret, men interessante podcaster virket bra i tidlig fase. Anonymkode: 83641...2f7 Jo, takk. Men intervaller og motbakkeintervaller spesielt byr meg i mot. Hvis det er det som skal til så dropper jeg heller løpingen. Så viktig er det ikke. Men ja, må helt klart jobbe hardere med hodet og ikke tillate meg å grave meg ned i negative tanker. Agent smith skrev (41 minutter siden): Du må løpe en stund for at det skal bli lettere, og det mentale har mye å si her som overalt ellers, hvis du tenker at det er veldig tungt og vanskelig så blir det det Det jeg synes er rart er at den generelle kondisen min tilsynelatende ikke hjelper en dritt på løpingen. Jeg kan sykle og ro til krampa tar meg, men løping er tungt som satan. Jeg lurer også på om grunnen til at jeg synes det er så tungt i det siste er at totalbelastningen er for stor. Jeg jobber 100%, studerer 100%, har to barn og mann. I tillegg trener jeg 5-6 ganger i uka. Mulig jeg må skru ned det generelle tempoet litt rett og slett. Endret 12. oktober 2022 av Factum Factaria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Agent smith Skrevet 12. oktober 2022 #809 Del Skrevet 12. oktober 2022 Factum Factaria skrev (14 minutter siden): Jeg løper SAKTE. Blir det saktere må jeg gå. Jeg måler ikke puls, er det virkelig nødvendig? Det med å sette en tid og løpe i et behagelig tempo uten å tenke på hvor langt man kommer er lurt. Det skal jeg teste. Jo, takk. Men intervaller og motbakkeintervaller spesielt byr meg i mot. Hvis det er det som skal til så dropper jeg heller løpingen. Så viktig er det ikke. Men ja, må helt klart jobbe hardere med hodet og ikke tillate meg å grave meg ned i negative tanker. Det jeg synes er rart er at den generelle kondisen min tilsynelatende ikke hjelper en dritt på løpingen. Jeg kan sykle og ro til krampa tar meg, men løping er tungt som satan. Jeg lurer også på om grunnen til at jeg synes det er så tungt i det siste er at totalbelastningen er for stor. Jeg jobber 100%, studerer 100%, har to barn og mann. I tillegg trener jeg 5-6 ganger i uka. Mulig jeg må skru ned det generelle tempoet litt rett og slett. Ja da er nok totalbelastingen for stor, du trenger også nok hvile for å bli i bedre form Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 12. oktober 2022 #810 Del Skrevet 12. oktober 2022 Jeg tror jeg må droppe joggetur igjen😢 Fikk vondt under tåballen i går ettermiddag og det har ikke gitt seg, neppe lurt å legge ut på joggetur da… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #811 Del Skrevet 12. oktober 2022 Factum Factaria skrev (10 timer siden): Jeg løper SAKTE. Blir det saktere må jeg gå. Jeg måler ikke puls, er det virkelig nødvendig? Det med å sette en tid og løpe i et behagelig tempo uten å tenke på hvor langt man kommer er lurt. Det skal jeg teste. Jo, takk. Men intervaller og motbakkeintervaller spesielt byr meg i mot. Hvis det er det som skal til så dropper jeg heller løpingen. Så viktig er det ikke. Men ja, må helt klart jobbe hardere med hodet og ikke tillate meg å grave meg ned i negative tanker. Det jeg synes er rart er at den generelle kondisen min tilsynelatende ikke hjelper en dritt på løpingen. Jeg kan sykle og ro til krampa tar meg, men løping er tungt som satan. Jeg lurer også på om grunnen til at jeg synes det er så tungt i det siste er at totalbelastningen er for stor. Jeg jobber 100%, studerer 100%, har to barn og mann. I tillegg trener jeg 5-6 ganger i uka. Mulig jeg må skru ned det generelle tempoet litt rett og slett. Løping er tungt! Det er noe av det tyngste du kan drive med, selv om du har god kondisjonsbase fra andre cardio-grener. Jeg hadde en pause de to vintrene hvor treningsrommet på jobb (m/tredemølla) var stengt og snøen var dyp ute. Trodde jeg ville klare å vedlikeholde litt av formen med ergometersykkelen vi har, trappeløping og annen cardio. Men de første ukene med løping etter pausen var grusomt tunge. Men det blir alltid lettere jo mer du løper. Jeg har hatt uker med volum opp mot 60 km i uken, og da er alle øktene en lek selv om totalbelastningen er stor. Kroppen blir herdet og vant med volumet. Etter pauser så må man begynne helt på nytt hver gang. Anonymkode: 53b8f...684 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #812 Del Skrevet 13. oktober 2022 K40+ I går løp jeg en av «langturene» fra siste uke (nr. 2, likte den best) hvor jeg tok buss ut og løp hjem (ca. 10 km). Jeg hadde to mål for turen, 1) jeg ville merke forskjellen på å løpe en «ny» tur for første og andre gang, mens jeg fortsatt hadde første tur i frisk erindring; og 2) jeg ville løpe hele turen i 'Zone 2' (lett anstrengelsesnivå) uten å («over»)-anstrenge meg i bakker og dermed komme over melkesyregrensen. Jeg gjør normalt det stikk motsatte: løper opp alle bakker og hviler/går litt på toppen til jeg får pusten igjen. Mål nr. 2 gjorde at jeg løp de første 4 km og hele tiden minnet meg om å ta den med ro og bare løpe i behagelig tempo. Deretter kom «dreperbakken» hvor jeg gikk på en smell på Tur 1.0. Denne gangen gikk jeg opp, forsiktig, mens jeg passet veldig på å ikke overanstrenge benene. Jeg tror likevel jeg fikk litt syre i leggene, men ikke i lår/rumpe. Fortsatte turen i behagelig tempo. Da jeg begynte å nærme meg hjemme skrudde jeg litt opp for tempoet, og enda mer på den siste halve kilometeren. Jeg tror jeg klarte å holde meg i 'Zone 2' hele turen (bortsett fra sluttspurten) og det var bare 'sooth sailing' hele veien, som om jeg veide 20 kg mindre enn på Tur 1.0. Men det mest utrolige er at jeg løp på samme tid?! Faktisk litt hurtigere hvis man inkluderer pausen jeg måtte ta på «dreperbakken» på Tur 1.0, hvor appen auto-pauser. Altså, jeg var veldig glad og tilfreds med å ha gjennomført da kom hjem etter Tur 2.0, men jeg trodde oppriktig jeg hadde løpt ~20% langsommere. Løpestats, eksl. «dreperbakken»: Tid 58:18, km 9.18 = 06:21 min/km, 133 m vert. Jeg skal ikke konkludere for mye på ett resultat, men jeg vil utforske dette med å forbli i 'Zone 2' på mine vanlige turer også. Anonymkode: cbd55...8db 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #813 Del Skrevet 14. oktober 2022 K40+ Planen var langtur, men det ble forpurret fordi life, og så ble det til intervaller i parken i stedet, sist på ettermiddagen. Løp 1 km til parken, 12 ganger opp bratt bakke, 6 armhevninger pr intervall = i alt 78 armhevninger, deretter 1 km hjem igjen. Føles helt utrolig, for 14 dager siden klarte jeg to (2) armhevninger før jeg var helt død, og slet meg gjennom resten (46). I dag valgte jeg "bare" 6 armh/int fordi jeg har trent armer/rygg på alle ikke-løpedager denne uken, og det føltes for lite/lett. (Før ~50 stk i alle fall). Anonymkode: cbd55...8db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #814 Del Skrevet 15. oktober 2022 K40+ Morgentur i skogen på 10,03 km, 64:35 = 6:26 min/km, 121 m vert. Jeg forsøkte å løpe i 'Zone 2' tempo igjen, altså passet på å ikke løpe for hurtig og ikke få melkesyre, inntil siste kilometeren. Og utrolig nok løp jeg likevel minst like hurtig som vanlig, selv om det i hodet føles som jeg er på slentretur (i motsetning til vanlig). Anonymkode: cbd55...8db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 15. oktober 2022 #815 Del Skrevet 15. oktober 2022 Må si meg fornøyd med rett over 48 min på mila i ettermiddag 🙂 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Agent smith Skrevet 15. oktober 2022 #816 Del Skrevet 15. oktober 2022 Anonymburker skrev (3 timer siden): Må si meg fornøyd med rett over 48 min på mila i ettermiddag 🙂 Da er du i god form🥳🥳 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #817 Del Skrevet 16. oktober 2022 K40+ Morgentur i skogen igjen i dag. 9,01 km på 64:09 = 7:07 /km, 130 vert. Først var jeg litt skuffet over tiden (i går løp jeg 10 km på samme tid), men 1) jeg løp 10 km i går!, på friske ben; 2) i dag løp jeg ~2 km mer i 'utfordrende' terreng (stedvis bratt og man skal se hvor man setter føttene), 3) kort stopp fordi jeg var ubeslutsom om hvilken rute jeg skulle velge, og 4) jeg løp fastende og hadde ikke energien til å sette tempoet opp på siste kilometer, sprintet bare det allersiste stykke. Jaja, mange unnskyldninger. Må minne meg selv om jeg ikke trenger sette verdensrekord hver eneste dag.. Anonymkode: cbd55...8db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 16. oktober 2022 #818 Del Skrevet 16. oktober 2022 Agent smith skrev (23 timer siden): Da er du i god form🥳🥳 Ja, skal ikke klage akkurat nå. Om senhøsten og vinteren daler motivasjonen litt. Slik været er nå er det perfekt for løping. Ruskevær og 10-12 grader. Hjelper å holde seg unna alkohol, for det merker jeg ødelegger mye. Skal trene godt i en måned til før "sesongen" er slutt. Har noen løyper og distanser som jeg vil prøve å slå tidene fra i fjor høst i. Skal også gjøre et forsøk på å slå 12.30-rekorden på 3000 meter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Agent smith Skrevet 16. oktober 2022 #819 Del Skrevet 16. oktober 2022 Anonymburker skrev (4 timer siden): Ja, skal ikke klage akkurat nå. Om senhøsten og vinteren daler motivasjonen litt. Slik været er nå er det perfekt for løping. Ruskevær og 10-12 grader. Hjelper å holde seg unna alkohol, for det merker jeg ødelegger mye. Skal trene godt i en måned til før "sesongen" er slutt. Har noen løyper og distanser som jeg vil prøve å slå tidene fra i fjor høst i. Skal også gjøre et forsøk på å slå 12.30-rekorden på 3000 meter. Pass på å løpe gjennom Vinteren også, så holder du formen ved like Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #820 Del Skrevet 17. oktober 2022 K40+ Kort tur/intervaller i parken i dag. Løp 1 km til parken, og "8x8" intervaller: ( sprint opp bratt bakke (20-25 sek?), 8 armhevninger på topp ) x 8 = 8 sprint og 64 armhevninger. Deretter 1 km normalt løp hjem igjen. Benene var trettere enn armene i dag. Kanskje ikke så overraskende etter 2x 10km i helgen, men likevel en ny opplevelse for meg å kunne ta 8x 8 armhevninger uten at armene "vinner" konkurransen om hvem/hva som er mest utmattet.. Nå blir det (sannsynligvis) en ukes løpepause, fordi Paris. Men får nok gått en del.. Anonymkode: cbd55...8db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå