Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd

Bithiah

Anbefalte innlegg

Chord skrev (26 minutter siden):

Så flink du er, heier på deg 😊

I dag har jeg kjøpt løpesko, så nå kan jeg legge de gamle på hylla. De tunge gåskoene er ikke akkurat egnet for å løpe i. I morgen blir det ny tur og det blir gøy. 

Det er godt å kjenne fremgang, kjenne at jeg faktisk klarer flere minutter. Jeg er nybegynner og startet vel på 1 eller 2 minutt (?), er nå oppe i 7 minutter sammenhengende. Jeg har tidligere slitt med knærne så jeg tror det er lurt å ta det gradvis. 

Som skrevet tidligere synes jeg det er gøy at det finnes en slik gruppe, slik at vi kan heie på hverandre 😊

Så artig! Kjøpte nye sko i dag jeg også! 😊

Har alltid mislikt jogging fordi det er så innmari tungt, men nå etter et betydelig vekttap så frista det å prøve igjen. Og det er jo faktisk morsomt når man går fra å pese seg gjennom et par minutter til å klare å holde koken i en kilometer av gangen. Og det på kort tid! Heier på deg også, dette klarer vi! 🥳

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble et 5 km løp på meg i forrige uke. Kom i mål på litt under 28 min og det er jeg veldig fornøyd med. Målet var å løpe under 30 min og kanskje ned mot 28 min.

Har også jogget et par rolige økter etter løpet og kjenner at jogging har begynt å bli gøy. Det hadde jeg ikke trodd for et år siden :P Jeg har alltid syntes at jogging er et blodslit, men nå er det faktisk ikke det lenger. Jeg har nå begynt å fokusere på å ikke løpe for fort på hver økt og heller se på antall minutter i bevegelse og puls. Dette har hjulpet på motivasjonen. Håper selvfølgelig å få opp tempoet på sikt også, men har konkludert med at det ikke haster. Jeg får skynde meg langsomt en periode 😄 

Endret av Sera D
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K40+

Mandag formiddag siste uke gikk jeg 18,2 km på 3t04m (10,07 /km). Fredag uken før fikk jeg løpeforbud i 2-3 dager, og mandag var altså tredjedagen. Jeg gikk i ett strekk i marsjtempo, stoppet bare kortvarig for å ta vann eller krysse veier, satt aldri ned. Hadde litt ømme fotsåler resten av dagen. Jeg tenker på det som en slags supplementerende utholdenhetstrening; ikke kondisjon, men 18 km er vel fortsatt 18 km uansett om jeg har løpt eller gått..!? 

Onsdag ettermiddag løp jeg ca. 7,5 km på ca. 50 min i skogen. (GPS malfunction det er ikke helt presist). Hadde tunge ben, noe som kanskje skyldes de 18 km om mandagen, mens, og 2x antibiotikakur. Hvem vet.

Fredag ettermiddag løp jeg 6,8 km på 43 min (6,24 /km). Samme tur som onsdag, bortset fra en liten bit jeg skippet fordi det var såpeglatt på skogstiene.

Søndag tidlig morgen løp jeg 8,5 km på 54 min (6,35 /km). Jeg var trøtt og uopplagt før jeg kom av gårde, men underveis følte jeg meg mer frisk og la til en ekstra km og en ekstra bakke. 

Mandag formiddag løp jeg intervaller i skog/parken. 8x bratt bakke, 2x lang, seig bakke; 12 tricep dips per intervall, i alt 4,6 km. 

Anonymkode: cbd55...8db

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 2 mnd med løpestopp pga sterke smerter i legger som aldri ville gi seg(kom av at jeg presset meg for hardt og tok ikke hensyn til hva kroppen prøvde å fortelle meg), så fikk jeg inn en liten løpetur i går. Ikke helt fornøyd med tiden, men prøver å jobbe meg opp på under 30 minutt igjen. Før smertene i leggene var jeg på 29,49. Så satser på fullt kjør på løpingen igjen fremover 🤩 Målet er å vær med på Trondheim maraton neste år Screenshot_20220919-220808_Connect.thumb.jpg.e68220f4ee96cb2955d9e88006c33332.jpg

Endret av Lillemy_87
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/17/2022 at 11:31 PM, AnonymBruker said:

Jeg har slitt veldig med «tunge» bein i det siste. Det kjennes ut som skoene plutselig blir kjempetunge og jeg jeg sliter med å løpe. Løper for det meste intervaller. Noen som vet hva dette kan komme av? 

Anonymkode: c519a...044

Kanskje du faktisk har fått tyngre-enn-før bein av å løpe intervaller? Altså større lår- og rumpemuskler?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bedre tid i dag enn forrige gang, men ikke helt fornøyd🙈 Kjedelig når man springer med en liten skade i leggen (min egen feil da jeg presset meg alt for mye og jeg ikke lyttet til kroppen) 

Screenshot_20220921-164122_Connect.jpg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K40+

Har løpt en kort tur på 2,26 km på 12:10 (5:23 min/km). 90% på asfalt, litt ujevnt gress, 30 høydemeter. Det er den eneste av mine standardturer hvor jeg forsøker å løpe hurtig. Og det er en ny ting, første gang var i august. Psykologisk fungerer det ikke for meg å skulle tenke på å løpe hurtig på lange turer. Jeg kan presse meg selv til å løpe lengre eller ta en ekstra bakke, men hodet klarer ikke tanker om at jeg bør løpe hurtigere. Det blir til tanker om at dette kan jeg ikke holde til hele veien. Jeg skal holde meg til mitt "naturlige" tempo som jeg løper når jeg har tankene et helt annet sted. Men nu utfordrer jeg meg selv litt på det med korte turer på tid. (Så korte at jeg vet jeg holder hele veien). 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner vel snart å komme forbi nybegynnerstadiet, nå når jeg har løpt i tre år, og det er rart å være i sitt livs form midt i femtiåra. Jeg løper i snitt 16-17 km i uka, pluss noen gåturer. I dag løp jeg 5K testrunden min på 23.40, og det er ny pers. 

Ved neste anledning til et løp på 10K, har jeg lyst til å prøve meg på 50minutter. Håper det kan bli i høst. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K40+

Samme tur i dag (fredag) som mandag, bare med en ekstra tur opp siste bakken.  

On 9/19/2022 at 9:14 PM, AnonymBruker said:

Mandag formiddag løp jeg intervaller i skog/parken. 8x bratt bakke, 2x 3x lang, seig bakke; 12 tricep dips per intervall, i alt 4,6 5,27 km. Anonymkode: cbd55...8db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare lurer, hva gjør folk når det blir kalt? 

Tenker du på klær eller føre?

Jeg løper ute gjennom hele vinteren. Enn så lenge løper jeg i shorts og en lang overdel (12-14 grader her jeg bor). Når temperaturen kryper nedover skifter jeg til treningstights og en lett løpejakke. Rundt 0 grader bruker jeg en lett trøye i merinoull under løpejakken. Og en thermal pannebånd og lette ullsokker. 

Jeg bruker alltid mye lettere klær på løpeturer på vinteren enn det jeg kler meg i når jeg går. Man blir veldig varm, og å pakke seg inn for mye er fryktelig ubehagelig og hindrer prestasjon. 

På snø og is bruker jeg løpesko med pigger. Er snøen for dyp så blir det nok tredemølla. 

Anonymkode: 53b8f...684

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker du på klær eller føre?

Anonymkode: 53b8f...684

Takk for svar. Begge deler, men især klær når det blir kaldere enn ca. 5C. Og hvis folk gjør andre ting for å tilpasse seg.  

Jeg har kun løpt i knap to år, og begge vintre har det likesom vært unntakelsestilstand. Første vinteren var usedvanlig kald her jeg bor (minus 10-15C) og da endte jeg med å løpe korte turer (2,5-3 km) i vandrestøvler og strekk-lerretsbukse utenpå treningstightsen. Det var det eneste jeg hadde som kunne holde meg varm nok på ben og føtter. 

Siste vinter var ikke så kald (0 til minus 5C), men jeg fant aldri helt rett påkledning. Enten holdt jeg på å fryse i hjel på første kilometeren, eller litt mer kanskje, inntil jeg ble ordentlig varm. Ellers var jeg ved å få heteslag på resten av turen, selvom jeg tok av løse ting som hue, vanter, osv. Det endte med at jeg i to måneder bare løp motbakkeintervaller (i to par treningstights, normale løpesko) på en bakke veldig nær meg (fordi høyere intensitet, raskt varm, hurtigere overstått). Det var kortere tid å skulle tolerere f.eks. å ha iskald sludd i skoene og være litt for varm/kald, sammelignet med en times løpetur.

Motbakkeintervaller var Ok som trening, men jeg mistet forståelig nok noe løpeform på det. Det vil jeg helst unngå, og jeg vil gjerne kunne løpe normale turer. Men jeg vet ikke hva jeg trenger av klær? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agent smith skrev (20 minutter siden):

Løp halvmaraton I går, brukte 2 timer og 19 min😵

Langt fra toppformen 

Bra jobba. Du slår meg, samt alle som sitter i sofaen!

Jeg er skikkelig pyse på glatt føre, is og snø. Altså jeg ser ut som jeg er nitti bare jeg går ute om vinteren. Forrige vinter ble det derfor ikke noe jogging i det hele tatt.

Var mye annen trening, men i år har jeg arvet en tredemølle! Får den om et par uker og grugleder meg. Har kun løpt på tredemølle to-tre ganger i livet.

Noe spesielt jeg burde tenke på, jeg som er vant til å jogge på stier og i skogen? Det jevneste og hardeste underlaget jeg har erfaring med er grusvei. I tillegg er jeg stor og tung (det vil si, jeg er ganske så lav, men tjukk 😛) og er redd for belastningsskader.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Agent smith
Kepaløk skrev (2 timer siden):

Bra jobba. Du slår meg, samt alle som sitter i sofaen!

Jeg er skikkelig pyse på glatt føre, is og snø. Altså jeg ser ut som jeg er nitti bare jeg går ute om vinteren. Forrige vinter ble det derfor ikke noe jogging i det hele tatt.

Var mye annen trening, men i år har jeg arvet en tredemølle! Får den om et par uker og grugleder meg. Har kun løpt på tredemølle to-tre ganger i livet.

Noe spesielt jeg burde tenke på, jeg som er vant til å jogge på stier og i skogen? Det jevneste og hardeste underlaget jeg har erfaring med er grusvei. I tillegg er jeg stor og tung (det vil si, jeg er ganske så lav, men tjukk 😛) og er redd for belastningsskader.

Jeg jogger alltid ute, også om vinteren, is er litt utfordrene men går fint om man bare jogger forsiktig og velger flate løyper.

Kan godt hende du tåler å jogge på asfalt, ikke sikkert du får belastningsskader du må bare prøve deg frem forsiktig og øke mengden gradvis.

Selv synes jeg mølle er ganske kjedelig å løpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agent smith skrev (19 minutter siden):

Jeg jogger alltid ute, også om vinteren, is er litt utfordrene men går fint om man bare jogger forsiktig og velger flate løyper.

Kan godt hende du tåler å jogge på asfalt, ikke sikkert du får belastningsskader du må bare prøve deg frem forsiktig og øke mengden gradvis.

Selv synes jeg mølle er ganske kjedelig å løpe på.

Problemet er at jeg bor på landet med bare kupert terreng. Eneste flate er gårdsplassen :ler:

Er redd for at mølle blir kjedelig, men skal plasseres foran et vindu slik at jeg kan se ut på skogen og fjellet. Og kanskje prøve meg på å se på TV-serie samtidig, ser at det er flere som kjører den kombinasjonen.

Uansett - litt på mølle er bedre enn ingenting ute (som er det realistiske alternativet) ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd meg på et par rolige langturer. Det har vært mer behagelig i forhold til pusten og jeg har ikke følt meg like pumpa. Men jeg blir mye stivere i beina og fikk smerter i den ene lysken. Vet ikke om jeg har dårlig løpsteknikk eller hva som skjer? Har ikke merket noe til dette tidligere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
Kepaløk skrev (9 timer siden):

Problemet er at jeg bor på landet med bare kupert terreng. Eneste flate er gårdsplassen :ler:

Er redd for at mølle blir kjedelig, men skal plasseres foran et vindu slik at jeg kan se ut på skogen og fjellet. Og kanskje prøve meg på å se på TV-serie samtidig, ser at det er flere som kjører den kombinasjonen.

Uansett - litt på mølle er bedre enn ingenting ute (som er det realistiske alternativet) ;)

Ja det er en god ide å se på TV eller kanskje høre på noe musikk da blir det mindre kjedelig, og kanskje vil det også bli mulig å løpe ut noen dager, snø er ganske fint å løpe på egentlig om den ikke er for løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...