Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd

Bithiah

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt så utrolig varierende økter i det siste! Løper ca, annen hver dag, Noen økter føles så lette ut, kroppen er lett og jeg bare kan løpe og løpe, mens andre er så tunge,  kroppen og bena føles bly tunge ut, synes det er så irriterende noen andre som har det sånn ? Vurderer å sjekke vitamin nivå hos legen 

Anonymkode: 0cdc6...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjer meg hele tiden, men så er det også 100 ting galt med meg. Har du økt treningsmengde eller intensitet nylig? Det er en typisk årsak, at man rett og slett ikke er tilstrekkelig restituert mellom øktene. Føler at pollensesongen er skikkelig på anmarsj også, om du tilfeldigvis skulle være allergisk? Uansett, sjeldent dumt å sjekke vitaminer, jern også videre hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid bruker dere på oppvarming før dere begynner å løpe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vampyrina skrev (14 timer siden):

Varmer ikke opp i det hele tatt🙈 Syns det er kjedelig. 

Anonymkode: 92d40...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogger utelukkende på stier i skogen eller på fjellet. Alle "mine" ruter starter med langt og/ eller bratt oppover. Jeg går de første ca. 10 minuttene og lar det være oppvarming. Men får ofte høyere puls av den klatringen enn jogging på relativt flat sti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag løp jeg det lengste i ett strekk jeg noen gang har gjort; 5,94 km. Superfornøyd! Tiden ble 43 minutter, og kan helt sikkert bli bedre, men jeg syns da dette ikke var så verst. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frosh skrev (2 timer siden):

I dag løp jeg det lengste i ett strekk jeg noen gang har gjort; 5,94 km. Superfornøyd! Tiden ble 43 minutter, og kan helt sikkert bli bedre, men jeg syns da dette ikke var så verst. 

Knallbra! Bra tid det? 😁👏 god grunn til å være fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite liv her denne uka? Er det noe jogging på gang hos noen? 😅

Jeg har hatt min desidert lengste løpetur noensinne i dag, og er fullstendig pudding 😂 men føles godt likevel! 💪

(Nå hadde jeg en 17.mai i går som av ulike grunner innebar usedvanlig lite gåing, dersom noen stussa på timingen 😅👍)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jogget i går jeg også. 5km på 35 min er ny rekord for meg 🥳 men jeg har fått veldig vondt i leggene de siste gangene jeg har løpt. når jeg stopper opp så verker det, også når jeg går, men ikke når jeg løper, så jeg må bare fortsette å løpe hjem, selv etter at jeg har nådd mine 5km 😅 

Anonymkode: fb80b...06e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærme meg slutten av en forkjølelse fra helvete så det har vært lite jogging, mest gåing for å holde meg aktiv. Var ute å testet lungene i går og slo faktisk min egen rekord på 5km (35.26min), dog med masse små pauser der eg stoppet klokka også for å roe ned pusten. 

Ser fram til å være helt frisk og tilbake med løping.. snart Midnattsolmarathon og eg kjenne eg begynner å li nervøs for om eg blir å klare mila eller ikke

Edit; noen som forresten bruker noen form for body glide no som sommeren e her og man løper i shorts? I så fall, kor det kan kjøpes annet enn løplabbet? 🙂

Endret av JohnHamish
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun en slapp joggetur på meg denne uka, ble knappe 3 km. Har også gått i skogen og trent styrke da, men joggingen ble det litt lite tid til 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei :) Ny her. Begynte å jogge litt i januar i år. Forrige gang jeg jogget var for ca 5 år siden, så jeg var absolutt ikke i joggeform nå, men hadde gått mye tur i litt raskt tempo i månedene før.

I starten jogget jeg ca en gang i uka og økte gradvis opp til ca 5k. Første 5k gikk på nesten 38 min. Målet ble etterhvert å komme under 30 min på 5k i løpet av våren og det klarte jeg i begynnelsen av mai  :) Siste 5k gikk på ca 28:30, men det var på bane, så lettere løype enn det jeg vanligvis løper (kupert grus og litt asfalt).

Nå er jeg oppe i to joggeøkter i uka og prøver å ta en økt på ca 5k fortsatt og en litt lengre. Det har gått overraskende fint. Denne uka jogget jeg en mil for første gang :) Tida ble ca 1 time og 5 min, noe jeg er strålende fornøyd med til å være første gang. Løypa var litt krevende med en del bakker. 

Det beste nå, er at jeg kjenner jeg er i mye bedre form enn i starten. Jeg har faktisk begynt å like jogging, noe jeg aldri trodde skulle skje 😛 Håper å klare å holde på motivasjonen framover. 

Anonymkode: 1e558...d6f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hei :) Ny her. Begynte å jogge litt i januar i år. Forrige gang jeg jogget var for ca 5 år siden, så jeg var absolutt ikke i joggeform nå, men hadde gått mye tur i litt raskt tempo i månedene før.

I starten jogget jeg ca en gang i uka og økte gradvis opp til ca 5k. Første 5k gikk på nesten 38 min. Målet ble etterhvert å komme under 30 min på 5k i løpet av våren og det klarte jeg i begynnelsen av mai  :) Siste 5k gikk på ca 28:30, men det var på bane, så lettere løype enn det jeg vanligvis løper (kupert grus og litt asfalt).

Nå er jeg oppe i to joggeøkter i uka og prøver å ta en økt på ca 5k fortsatt og en litt lengre. Det har gått overraskende fint. Denne uka jogget jeg en mil for første gang :) Tida ble ca 1 time og 5 min, noe jeg er strålende fornøyd med til å være første gang. Løypa var litt krevende med en del bakker. 

Det beste nå, er at jeg kjenner jeg er i mye bedre form enn i starten. Jeg har faktisk begynt å like jogging, noe jeg aldri trodde skulle skje 😛 Håper å klare å holde på motivasjonen framover. 

Helt sykt hvor forskjellige vi er. Jeg har løpt i 3 år nå (mer enn en gang i uka og!) og har enda ikke kommet under 30 min/5 km og 1 time/10 km.  😆 Løper bakkeintervaller og alt.. Du har tydeligvis en løpekropp 😊

Anonymkode: 1a18a...194

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Helt sykt hvor forskjellige vi er. Jeg har løpt i 3 år nå (mer enn en gang i uka og!) og har enda ikke kommet under 30 min/5 km og 1 time/10 km.  😆 Løper bakkeintervaller og alt.. Du har tydeligvis en løpekropp 😊

Haha, jeg synes ikke jeg løper så fort 😛 Har ikke jogget en mil på under 1 time enda heller, men det er neste mål.

Jogger forresten ofte sammen med kjæresten min og han sa tidlig at han synes jeg har en løpekropp (før vi hadde jogget sammen), så kanskje det er noe i det. Jeg er forholdsvis liten og nett i alle fall  og har en bmi på litt under 21. Det hjelper nok også at jeg løper sammen med noen, da han er i bedre form enn meg og det gjør at jeg pusher meg litt ekstra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Vampyrina skrev (På 9.5.2022 den 7.16):

Varmer kun opp før intervalltrening. Ellers løper jeg meg varm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et tips er å løpe flere vanlige intervaller og tempoøkter. for å få mer tempo i kroppen

Endret av lurven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Consider me.. skrev (På 4.5.2022 den 17.16):

Har lenge tenkt på å begynne og jogge. MEN jeg er 20 kilo overvektig og derfor skeptisk til om det vil føles uoverkommelig. Noen som har erfaring med jogging og overvekt? Tenker at det er en fin slankemetode, og at det vil gi motivasjon til å spise sunt.🙂

Jeg var 30 kilo overvektig når jeg begynte (trente mye tidligere før jeg gikk opp) 🙈 Jeg startet med å gå raskt i oppoverbakker, med barnevogn. Så begynte jeg å jogge der det var flatt/nedover og rask gange oppover. Vi har ekstremt mye bakker her jeg bor. Etterhvert kunne jeg jogge hele veien. Men sakte tempo. 

Samtidig har jeg gått ned i vekt da jeg la om kostholdet. Har nå gått ned de 30 kiloene. 

Nå fokuserer jeg mest på styrketrening, noe jeg angrer på at jeg ikke gjorde tidligere. Løpeøktene mine etter jeg startet med styrke, er en lek i forhold og ingen vondter. Jeg har alltid elsket å løpe, men fått så vondt overalt, selv som normalvektig og godt trent. Men nå har jeg ikke vondt lengre og løper ganske raskt vil jeg tro 😅

Tenker uansett at man bør starte rolig når man ikke har jogget noe særlig før og bygge opp muskulaturen for å tåle belastningen. 

Anonymkode: 531ea...771

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.5.2022 den 19.08):

Jeg jogget i går jeg også. 5km på 35 min er ny rekord for meg 🥳 men jeg har fått veldig vondt i leggene de siste gangene jeg har løpt. når jeg stopper opp så verker det, også når jeg går, men ikke når jeg løper, så jeg må bare fortsette å løpe hjem, selv etter at jeg har nådd mine 5km 😅 

Anonymkode: fb80b...06e

Tren tåhev med vekter, det hjelper masse 😊

Anonymkode: 531ea...771

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mai har vært en dårlig løpemåned for meg hittil. Mistet litt piffen etter halvmaraton og har rett og slett vært sliten (har vært en veldig lang og stressende vår på jobb også) Har jogget litt, spedd på med noen fjellturer, lagt en del på sofaen og gjort andre ting som gir overskudd. I helgen var jeg på reise og hadde joggeklær i kofferten. Fikk en helt nydelig løpetur med kveldssol i ansiktet der alt gikk opp i en høyere enhet og jeg følte meg lett i kroppen for første gang siden siden hm. I kveld var det springkarusell og jeg klinket til med å barbere halvannet minutt av rekorden min. Jeg løp 5 km på 28.13!! Sykt fornøyd med meg selv 💪

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (11 minutter siden):

Mai har vært en dårlig løpemåned for meg hittil. Mistet litt piffen etter halvmaraton og har rett og slett vært sliten (har vært en veldig lang og stressende vår på jobb også) Har jogget litt, spedd på med noen fjellturer, lagt en del på sofaen og gjort andre ting som gir overskudd. I helgen var jeg på reise og hadde joggeklær i kofferten. Fikk en helt nydelig løpetur med kveldssol i ansiktet der alt gikk opp i en høyere enhet og jeg følte meg lett i kroppen for første gang siden siden hm. I kveld var det springkarusell og jeg klinket til med å barbere halvannet minutt av rekorden min. Jeg løp 5 km på 28.13!! Sykt fornøyd med meg selv 💪

Tror det er veldig vanlig med post race blues. Jeg fikk den etter sentrumsløpet. Følte at jeg var inne i en innmari god flyt rett før løpet og var på forhånd veldig spent på hvilken tid jeg ville løpe inn på, men de første øktene etterpå ble litt tunge både fysisk og mentalt, og så slo pollen og forkjølelse inn. 😜 

Du er flink som klarer å jogge på reise. 😄 Jeg hadde en helt nydelig joggetur i NY for over 10 år siden, og helt siden da har jeg som et føre var-prinsipp alltid pakket med joggeklær på tur, men ikke helt klart å overvinne dørstokkmila. Jeg løp riktignok en del i fjorårets sommerferie, men på grunn av covid var vi på hytta og selv om det er veldig fint å løpe der så er landskapet ganske kjent. Kanskje i år blir året hvor jeg endelig skal tørre å jogge på helt ukjent jord igjen. Vi har noen Europa-planer og svigers er med, så barnevakt er i alle fall sikret. ;) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...