Gå til innhold

Daten vil spleise på regningen!

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du kan ikke både la mannen betale og bli overrasket hvis han forventer et ligg.

Anonymkode: c045e...54c

Å date er ikke sånn at man skylder noen et ligg. Å date er å bli kjent og å se etterhverandres potensiale som kjærester. Man går vel på date i håp om å finne kjæreste, men det ryker jo om han er usjarmerende eller overhodet ikke passer. 

Anonymkode: 5fac1...271

• Liker 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også sånn, mulig jeg er gammeldags. Jeg synes det er et usjarmerende trekk om mannen ikke tilbyr seg å spandere. Har aldri møtt en voksen mann som ikke har spandert på meg. Stort sett så har det vært menn som uansett har tjent mye bedre enn meg(jeg jobber i et lavtlønnsyrke). Handler ikke om at jeg ikke har råd eller lignende, det er bare at jeg liker rause menn, ikke gjerrigknarker som ikke vil spandere en pizza på 200kr(da lyser varsellampene allerede). Nå drikker jeg ikke alkohol heller, bare vann, så jeg er uansett ganske «billig i drift»😅

Anonymkode: c7737...d2a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det gammeldags å ønske en gentelman? Som sier; nei, jeg betaler! Når jeg sier han trenger ikke å betale for meg da regningen kommer. Eller er det helt greit at daten da sier; -Åhh så bra , - vippser du meg 250 kr da. 

jeg synes det var en smule turnoff... altså, det gir ikke mersmak.. 

Hva mener dere?

Anonymkode: 5c0ab...711

Moderne kvinner som ønsker seg en gammeldags gentleman? Da tenker jeg at du må oppføre deg som en "lady"?

Hvis du spise med en venn så forventer vel du ikke at vennen din betaler. Vel, en date er en venn (potensiell partner) inntil noe mer er "avtalt".

Anonymkode: 8bf69...028

• Liker 9
Skrevet

Jeg har kun opplevd én gang at en date har villet spleise. Og det var ikke en vellykket date, så det var helt fair å dele regningen, for det kom ikke til å bli noen date nr. 2 hvor jeg kunne spandere. Ellers tilbyr jeg meg alltid å dele regningen, men jeg insiterer ikke dersom daten sier han spanderer. Jeg tenker at hvis man fortsetter å date, så jevner det seg ut, altså at man betaler hver sine ganger. 
Hvis jeg inviterer noen ut på middag, være seg en venn, familie eller en date, så spanderer jeg, siden det var jeg som inviterte. Synes det er en ganske god skikk egentlig. Og samme, blir jeg invitert ut kan jeg tilby å dele regningen, men jeg synes det er litt stusslig hvis noen inviterer uten å ta regningen. Har som sagt bare opplevd det én gang. 

Anonymkode: b139a...cf1

Skrevet

Jeg syns begge deler er innafor hvis jeg liker fyren. Altså, det er hyggelig om han spanderer, men også helt greit om vi deler regningen. Det er jo egentlig ingen annen grunn enn gammeldagse skikker til at han skal betale. Hvis jeg merker på daten at jeg ikke liker fyren, så syns jeg i hvert fall det er veldig ubehagelig hvis han vil betale, da føler jeg at jeg skylder han "noe", altså en ny date. Når jeg merker at jeg ikke kommer til å ville treffe fyren noe mer, insisterer jeg hardt på å dele regningen. 

Anonymkode: 63d25...b02

• Liker 3
Skrevet

Visst han inviterer så kan han betale

om mamma inviterer meg så betaler hun.

om jeg inviterer en venn så betaler jeg

Anonymkode: fa71a...964

• Liker 2
Skrevet

Akkurat første date er det vel naturlig at kvinnen betaler, for å vise at hun setter pris på selskapet? Eventuelt spleise hvis det ikke er interesse. Så kan man heller veksle på å betale ved fremtidige møter.

Anonymkode: bfba7...d09

• Liker 4
Gjest laPistola
Skrevet

Synes du det er litt turn off at du har fått stemmerett, rett til skilsmisse, rett til utdannelse og rett til samme yrker som menn også? Ja, det er gammeldags « gentleman» at mannen betalte fordi kvinner ikke hadde noe eller særlig med penger og betale for. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns det er helt greit å betale for meg selv. Men om han gir uttrykk for å ønske å spandere, så er det en flott egenskap. Uavhengig av økonomi. God gammel norm om man ønsker å være en sjarmerende gentleman. Ikke minst tegn på sosial intelligens. Kvinner liker rause menn. Sånn er det bare. Det betyr ikke at han skal betale alt i fremtiden. Men skulle bare mangle som et godt førsteutrykk. Det handler om å gjøre en liten ekstra innsats og å imponere daten. Og det funker.

Har til gode å høre om en kvinne som ikke setter pris på å bli spandert på. Det får oss jo til å føle oss spesielle🌸

Dette er ganske stakkarslige greier. 

Anonymkode: d80f7...83d

• Liker 6
Skrevet

Det er pinlig å få spandert mat på date om dere spiser ute. Hadde han invitert hjem til seg, så hadde det vært en slags selvfølge at han sto for maten, men ikke når man er ute og spiser. 

Anonymkode: 02a36...3ca

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg syns det er super turn off med kvinnfolk som ikke betaler for seg selv 

Anonymkode: 7055d...23a

Da står du jo fritt til å ikke date de kvinnene 🤷🏼‍♀️ Jeg har aldri betalt for meg selv på date (har alltid prøvd å betale, men har aldri opplevd at mannen ikke insisterer), og har aldri blitt dumpet i mitt liv heller, har alltid vært jeg som har  avsluttet ting. Så det er tydeligvis ikke alle menn som er enige med deg.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men dere... Spanderer dere aldri selv på noen andre? Det synes jeg er vel lite raust. Har dere aldri tatt hele regningen selv? 

Anonymkode: e3220...5a0

Jo, men ikke ute. Derimot kjøper jeg ofte inn vin, indrefilet og masse god mat, kokkelerer og gjør klart og inviterer på middag, og tar jo da selvsagt både hele regningen, alt arbeidet og oppryddingen etterpå selv.

Anonymkode: 4ad08...eec

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Visst han inviterer så kan han betale

om mamma inviterer meg så betaler hun.

om jeg inviterer en venn så betaler jeg

Anonymkode: fa71a...964

Hvis mamma inviterer betaler hun. Hvis jeg inviterer mamma betaler hun oftest da også 😝

Hvis han inviterer på date bør han betale. Hvis jeg inviterer på date burde jeg i teorien betale, men det har jeg aldri gjort - altså bedt noen på date.

Hvis jeg inviterer en venn, eller en venn inviterer meg, betaler vi begge hver for vår egen mat, eller spleiser på regningen, alt ettersom.

Anonymkode: 4ad08...eec

• Liker 2
Skrevet

For meg er det en selvfølge å betale for meg selv på restaurant, forventer overhodet ikke at noen skal betale for meg. Jeg har da egne penger.

Anonymkode: 80b71...374

• Liker 6
Skrevet

Jeg foretrekker å dele regningen. Da kan han ikke komme i etterkant å surmule.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke både la mannen betale og bli overrasket hvis han forventer et ligg.

Anonymkode: c045e...54c

Så et ligg koster 250 kroner? Interessant...

• Liker 7
Skrevet

Jeg har prinsipp om at den som inviterer, betaler. Hvis man avtaler sammen om å gå noe sted, deles regningen i to. Jeg betaler ofte for venninner når jeg inviterer dem på kafe, for eksempel. Og det har ingenting med kjønn eller forventning om ligg å gjøre. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser det som en selvfølge at jeg betaler for meg selv.

For all del, frem med kalkulator og "du vippser meg 236,50", men en felles forståelse for at vi er likeverdige voksne som begge bidrar. Kan like gjerne være slik at siden du tok kinobillettene, betaler jeg for et par øl etterpå.

En person om forventer å spandere, eller blir spandert på, eller enda verre, KREVER det, styrer jeg langt unna. Er det basert på kjønn er det også sexisme, intet annet.

Anonymkode: b0f4d...3ad

• Liker 5
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (21 minutter siden):

Jeg har prinsipp om at den som inviterer, betaler. Hvis man avtaler sammen om å gå noe sted, deles regningen i to. Jeg betaler ofte for venninner når jeg inviterer dem på kafe, for eksempel. Og det har ingenting med kjønn eller forventning om ligg å gjøre. 

Helt enig i dette 

Anonymkode: fcc6c...06c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig i dette 

Anonymkode: fcc6c...06c

Jeg synes også det er patetisk å si at hvis daten spanderer kaffe for 100 kroner eller middag for 250 kroner, så forventes det at dama ligger med ham. Har de vært i horestrøket i Oslo i det siste og sjekket ratene for sexkjøp? 250 kroner, seriøst?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å date er ikke sånn at man skylder noen et ligg. Å date er å bli kjent og å se etterhverandres potensiale som kjærester. Man går vel på date i håp om å finne kjæreste, men det ryker jo om han er usjarmerende eller overhodet ikke passer. 

Anonymkode: 5fac1...271

Dette. Har hørt noen menn si at hvis de skal betale for alle datene, så vil de gå konkurs. Vel, da er løsningen:

1. Ikke date hundre stykker. Snakk med damer på nett, men inviter ut noen få.

2. Legg daten til eget hjem og lag middag sammen (billigere enn kafe og restaurant) eller til fjelltur/gåtur. Man MÅ ikke på restaurant.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...