Gå til innhold

Hva er så ille med at Taliban styrer Afghanistan?


Lolllll

Anbefalte innlegg

Rogadame skrev (9 timer siden):

Hvis de ikke hadde vært redde for vestens  og de liberale muslimers  levesett ( som de fleste europeiske land har ) så hadde de heller ikke hatt  behov for å la religiøse  ledere okkupere makten.

Du ser virkelig ikke noen andre motiver enn redsel for vestlig frihet, som motiv for å ta over makten i land?

Hva med motivene:

- Leve i tråd med deres guds ord, og erobre i tråd med deres guds ord. For å være gode tilbedere til sin gud. Du anerkjenner ikke dette som mulig?

- Makt. Penger. Prestisje. Du anerkjenner ikke dette som mulig?

Rogadame skrev (9 timer siden):

De færreste av folket ønsker å leve etter sharia  lover , jeg har kolleger og bekjente som har flyktet fra disse landene nettopp pga islam pga de har intet valg . Følg lovene eller mist  livet.

Ta en titt på bildet her

Hvordan kan du (en vestlig ikke-Allah-tilbedende kvinne) hevde dette? 

Er ikke dette en grov fornærmelse fra deg mot majoriteten i Afghanistan? Anerkjenner du ikke deres religion og kultur? 

Rogadame skrev (9 timer siden):

Så nei , de millioner på millioner ønsker ikke dette . 

Hvordan kan du påstå dette? Har du ingen respekt for alle de millionene av mennesker som ønsker å følge sin guds levebud og ha sharia? Se prosentandelen mennesker i de ulike land som ønsker sharia

Og antall muslimer totalt: «There were 1.8 billion Muslims in the world as of 2015 – roughly 24% of the global population. Islam is the fastest-growing major religion. If current demographic trends continue, the number of Muslims is expected to exceed the number of Christians by the end of this century.» muslims-and-islam-key-findings-in-the-u-s-and-around-the-world

Rogadame skrev (9 timer siden):

 Ved Opplæring og informasjon ut til folket -  vil  det slutt serie over religiøse  fanatikere også i disse delene av verden.

Religiøse «fanatikere» ? 

Virkelig?? Du skyver ned alle disse millioner mennesker under deg og kaller de religiøse fanatikere

Og hvordan mener du at man skal opplære disse millionene av mennesker (i verdens hurtigst voksende og snart største religion på jorda) til å ikke følge levesettet som står nedskrevet i deres ene hellige bok? 

Endret av Lolllll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Lolllll said:

 

Hvordan kan du påstå dette? Har du ingen respekt for alle de millionene av mennesker som ønsker å følge sin guds levebud og ha sharia? Se prosentandelen mennesker i de ulike land som ønsker sharia:

 

Hva er din definisjon av sharialov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om vestlige mennesker tror sharia er noe som kun gærne slemme fundamentalister ønsker,

men i virkeligheten er det svært mange religiøse i den hurtigst voksende og snart største religionen i verden som ønsker sharia som lovsystem. 

Av en eller annen grunn så skal ikke dette snakkes om. Vet ikke hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (23 timer siden):

Hva i all verden vet du om det???

Taliban fikk alle sine våpen av den afghanske hæren, de møtte ingen motstand noe sted. Over alt ble de møtt med en fortropp av velkomst.

All utvikling tyder mer enn noe på at Taliban er ønsket av det store flertallet i Afghanistan.

Og nå har de fått det.

Årsaken til at hæren gav opp var pga de blant annet manglet ammunisjon, mat og ikke mottatt lønn fra de respektive nato landene som styrer dette over en lengre periode.

Deres moral og kampånd var ikke akkurat 100 %, I tillegg er det mest sannsynlig meldt inn ukorrekte tall ifh hvor stor den hæren var ifht Taliban sine styrker. Er mange andre faktorer i bildet, ikke kun svart/hvitt.

Anbefaler samtlige som er FOR Taliban å sette seg mye mer inn i saken. For NEI ALLE vil ikke ha Taliban langt i fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpkin88 skrev (1 minutt siden):

Årsaken til at hæren gav opp var pga de blant annet manglet ammunisjon, mat og ikke mottatt lønn fra de respektive nato landene som styrer dette over en lengre periode.

Deres moral og kampånd var ikke akkurat 100 %, I tillegg er det mest sannsynlig meldt inn ukorrekte tall ifh hvor stor den hæren var ifht Taliban sine styrker. Er mange andre faktorer i bildet, ikke kun svart/hvitt.

Anbefaler samtlige som er FOR Taliban å sette seg mye mer inn i saken. For NEI ALLE vil ikke ha Taliban langt i fra.

Som i alle andre møkkaland var selvfølgelig lønningsliste til hæren langt større en antallet mannskaper. Rykter skal ha det til at hæren på det siste telte under 50.000 mann, mens den lønnet 350.000 mannskaper. Det skyldes en korrupt feilkultur som er betinget av islam. Det samme skjer over alt der vesten skal redde noen fra noe vi ikke skjønner innholdet av (Palestina, Sudan, Syria, Egypt, Libya, Irak osv.)

At USA/NATO har utdannet , som her betyr seks uker kurs for arbeidsledige analfabeter fra de trøstesløse bygdene, mannskapene dokumenterer jo bare at dette "fredsprosjektet" var dømt til å gå til helvete før eller senere.

Uansett, uten motstand fra verken hær eller sivilbefolkning er det lite annet å gjøre enn å tolke det dithen at Taliban er både ønsket og villet. 

Ikke fra alle - det har heller ingen hevdet - men fra det store flertallet.

Og årsaken er enkel. Afghanistan er muslimsk, Taliban er muslimsk. Islam er uforenelig med demokrati, folkerett og frihet.

Islam er vold, terror, krig og tvang. Uansett sted. 

Og jeg er verken for eller mot Taliban. Jeg er motstander av vestens innblanding i samtlige av disse verdens aller mørkeste avkroker "vi" er involvert i. For dette behersker vi ikke. Vi kan ikke hjelpe folk som ikke vil bli hjulpet. Vi kan ikke hjelpe folk som lever og tenker fullstendig forkvaklet i sin egen feilkultur.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A-hunter skrev (23 timer siden):

Flertallet klatrer ikke opp på fly. Det bor 38 millioner i landet (2019).

Noen veldig få er desperate. De andre gleder seg til å endelig få leve religionen sin slik den er beskrevet i den "store kloke boken". Og her er bok i entall. Det finnes nemlig bare en.

Få dette til Norge raskest mulig, tenker norske kvinner og stemmer til venstre. "Å jammen, jeg er jo så god og snill i hjertet mitt" sier de. "Så mye bedre enn alle andre"...

Du vet at det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig? 
 

Jeg vil ikke ha mer makt til rikfolkene - derfor stemmer jeg mot venstre.

Jeg vil ikke ha velferdssystem som er basert på hva den rikeste kan betale - derfor stemmer jeg mot venstre.

Jeg vil også ha slutt på innvandring - men ikke fordi innvandrere har et annet utseende og levesett enn meg - men fordi vi ikke engang klarer å hjelpe oss selv i den helsesektoren vi har.

Å stemme borgerlig er det samme som å stemme ned fellesskapet og gi seg selv ris på ræva om du ikke er blant de få prosentene av de rikeste i landet. 
Forøvrig har det ikke vært så mange asylsøkere og innvandrere som det har vært i denne regjeringsperioden..så jeg skjønner ikke helt hvorfor du sikter mot venstre når du sier høy innvandring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpkin88 skrev (12 minutter siden):

Anbefaler samtlige som er FOR Taliban å sette seg mye mer inn i saken. For NEI ALLE vil ikke ha Taliban langt i fra.

Det handler ikke om vi er «for» eller vi er «mot» Taliban. 

Det handler bare om å anerkjenne at svært mange (ikke kun noen få) av muslimer som bor i Afghanistan ønsker dette styresettet. 

Uavhengig av om det vrir seg i vestlige da sharia går så på tvers av sterke vestlige verdier, - så er sharia å leve i tråd med reglene beskrevet i deres religion. Det er riktig for svært mange millioner av muslimer. Det er til og med ønskelig for muslimer som er oppvokst i vesten. (Viser undersøkelser)

Folk vrir dette temaet til å være «rasisme» og hetser folk dersom noen tar opp temaet til debatt. Men uansett så er det realiteten at sharia er levebudene som står i deres bibel, og det et ønsket å ha for så mange. Men dette ties bort, da dette er «ufint/svinete/brunbeiset å påpeke». 

Multikultur fremvises som kjærkomment, men dersom noen påpeker at sterke iboende verdier til de ulike million-gruppene er reelt i sterk konflikt - så er dette uhørt og ufint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dustete
39 minutter siden, Lolllll said:

Det virker som om vestlige mennesker tror sharia er noe som kun gærne slemme fundamentalister ønsker,

men i virkeligheten er det svært mange religiøse i den hurtigst voksende og snart største religionen i verden som ønsker sharia som lovsystem. 

Av en eller annen grunn så skal ikke dette snakkes om. Vet ikke hvorfor. 

Sharia = kvinneundertrykkelse, forfølgelse, steining, systematisk voldtekt av barn og voksne damer, holdt på plass med terror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Lolllll said:

Jeg forholder meg til hva undersøkelser viser om muslimers eget ønske vedrørende sharia:

Se prosentandelen mennesker i de ulike land som ønsker sharia

Det der er ikke svar på spørsmålet - hva er din definisjon av sharialov.

Muslimer over hele verden er uenig i innholdet i Sharialovene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om vestens ønske om demokrati og motstand mot kvinneundertrykkelse, brudd på menneskerettighetene og sharia-lovene er med å danne grunnlaget for reaksjoner på hva som skjer i Afganistan nå, så er ett av hovedpunktene at med Taliban-styre har Afganistan tidligere vært grobunn for internasjonale terrorgrupper.

Taliban vil i all hovedsak styre sitt land, men de har også gitt beskyttelse og støtte til internasjonale terrorgrupper. https://www.nettavisen.no/nyheter/svensk-ekspert-taliban-seier-gir-et-loft-for-jihadister-over-hele-verden/s/12-95-3424169041

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lolllll skrev (14 timer siden):

Hvor mange av befolkningen ønsket det? 

Og hvor mange muslimer i andre land synes dette er greit / eller forferdelig? 

Hvor mange ønsker sharia? 

Hva er da egentlig galt med Taliban?

(At de tok et angrep mot USA? Eller er de gale fordi de praktiserer sharia? Når millioner muslimer ønsker dette. Og godt mulig gir det landet fremvekst og stabilitet. Kanskje får folket det bedre enn de har hatt det også. )

Hvis du har fulgt med på nyhetene i det siste, eller kjenner Afghanere, så er det i alle fall åpenbart at de fleste ikke ønsker Taliban til å styre sitt land. Det at de fleste er muslimer betyr ikke at de ønsker et terrorregime. De muslimene jeg kjenner, synes dette er forferdelig. Men det er mulig du hqr vært i dialog med Afghanistans befolkning og derfor vet noe annet enn det jeg gjør.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lolllll skrev (På 2021-8-18 den 11.22):

Er det ikke deres land, nasjon, og religion de håndhever?

Alt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Afghanistan har alltid vært et drittland, la dem fortsette å være drittland uten at vi skal blande oss

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dustete skrev (2 timer siden):

Sharia = kvinneundertrykkelse, forfølgelse, steining, systematisk voldtekt av barn og voksne damer, holdt på plass med terror.

Ja, slik ser de fleste i vesten på sharia. 

Men muslimene som ønsker sharia som lovsystem ser med andre verdier på sharia. 

Det er konflikt i verdisystemene mellom de som ønsker sharia og de som ikke ønsker det. Men å snakke om hvor mange som ønsker det virker å være tabu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man vrir og vender på det, er det slik:

Mange av de som bor der kommer til å ha enorme problemer å integrere seg i et vestlig land. Fullstendig kulturkrasj, verdikrasj, ikke nok felles grunnlag for at de kan bo og trives her.

Mange av oss som bor her kommer til å ha enorme problemer å integrere oss i et muslimsk land. Fullstendig kulturkrasj, verdikrasj, ikke nok felles grunnlag for at vi kan bo og trives der.

Så dette multikultieksperimentet feiler alltid.

Endret av Drizzt
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svartfugl skrev (1 time siden):

Hvis du har fulgt med på nyhetene i det siste, eller kjenner Afghanere, så er det i alle fall åpenbart at de fleste ikke ønsker Taliban til å styre sitt land. Det at de fleste er muslimer betyr ikke at de ønsker et terrorregime. De muslimene jeg kjenner, synes dette er forferdelig.

Hvordan mener du det er åpenbart ut fra nyhetene?

Sitat

Men det er mulig du hqr vært i dialog med Afghanistans befolkning og derfor vet noe annet enn det jeg gjør.

Han har vel, som flere, observert at det overveldende flertallet i landet ønsker sharia og at det var minimal motstand mot Taliban i den afghanske befolkningen da ‘utlendingene’ trakk seg ut. Det er strengt tatt mye mer interessante observasjoner enn ‘jeg kjenner noen muslimer som…’. 
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (32 minutter siden):

Hvordan mener du det er åpenbart ut fra nyhetene?

Han har vel, som flere, observert at det overveldende flertallet i landet ønsker sharia og at det var minimal motstand mot Taliban i den afghanske befolkningen da ‘utlendingene’ trakk seg ut. Det er strengt tatt mye mer interessante observasjoner enn ‘jeg kjenner noen muslimer som…’. 
 

 

Folk flykter....hvis det var stor stas, skulle man tro at det redulterte i stor jubel blant befolkningen. Og på motsatt side, hva indikerer at befolkningen synes dette er ok? Hvor kan jeg lese om at det overv3ldende flertallet i Afghanistan ønsker Taliban til å styre landet? For det var det vi diskuterte da. Og ja, vi kan godt kritisere mine anekdoter, men den jeg diskuterer med har heller ikke presentert meg tall eller kilder for sine påstander.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lolllll skrev (På 18.8.2021 den 11.27):

Skal vi i vesten bestemme hvem som får styre landet deres? 

Og skal vi i vesten bestemme at det er den milde delen av deres religion som skal praktiseres? 

Innbyggerne har jo ikke valgt dette. Folket ønsker ikke dette. De aller fleste er sterkt imot det Taliban kjemper for. Det inkluderer hvordan religionen praktiseres. 

Folket lever nå i frykt under et regime de ikke ønsker. Det er ikke greit å lukke øynene mot den type terror. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lolllll skrev (22 timer siden):

Nei. Men dersom folkeslag ønsker å følge Bibelen, så bør vi akseptere deres levesett. I tråd med aksept for multikultur. 

Absolutt. Men det gir ikke den kristne gjengen rett til å tvinge det ned i halsen på oss andre som bor her i landet. Da kan de bygge seg en kirke og invitere de som ønsker det inn. Ikke skyte seg frem i Oslo og male over reklameplakater for bloggerne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...