Gå til innhold

Ja eller nei til alkohol i dåp og konfirmasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men det ble aldri med de to glassene, han hadde gjerne en svett med som han gjemte ett sted så ingen skulle se. Han hadde mere hjemme og før ettermiddagen var over hadde han fått mere enn han hadde godt av. Så nei, alder alkohol i selskap min far er gjest i. 

Anonymkode: 9529c...70c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke det hører hjemme i barnedåp og konfirmasjon, men heller i bryllup runde fødselsdager og andre markeringer for voksne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke i enhver anledning. Til festlige anledninger.

Anonymkode: accd9...a62

Ingen fest uten alkohol!🥂 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: e1832...2d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, nei og atter nei. Barn og alkohol passer ikke sammen. Her drikker jeg ikke et lite glass vin engang hvis sønnen min er her. Det får dere spare til voksentiden altså. Gud bedre.

Anonymkode: 5b736...b35

"Hvis sønnen min er her"??? Det er faktisk ikke alle som har ungen femti prosent. Fysj, for noen slumfolk vi andre er!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det ble aldri med de to glassene, han hadde gjerne en svett med som han gjemte ett sted så ingen skulle se. Han hadde mere hjemme og før ettermiddagen var over hadde han fått mere enn han hadde godt av. Så nei, alder alkohol i selskap min far er gjest i. 

Anonymkode: 9529c...70c

Beklager at du har opplevd det.

Men gjennom 18 år med en stor familie der vin ble servert til god mat, har jeg aldri sett et brisent familiemedlem. 

Deretter, gjennom 20 år som voksen, der alkohol serveres til god mat både i egen familie og svigerfamilie, har jeg aldri sett et brisent familiemedlem. 

Men jeg forstår jo at folk som har familie med alkoholproblemer må prioritere annerledes i sammenkomster. Som jeg allerede innledet med, er alkohol lik fyll unngår man det selvfølgelig i selskap med barn til stedet. 

Anonymkode: c9f1d...4f3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Dere får nesten bare leve med at noen lever litt annerledes enn dere selv. (Og så får dere heller stå der og trykke i dere de enorme kakebordene deres og nøde hverandre til å ta enda et stykke og føle dere moralsk høyverdige. Plager ikke meg.)

Anonymkode: accd9...a62

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvemsomhelst

Synes at det kommer an på forsamlingen. Ville ikke servert alkohol om jeg mistenkte at noen var litt for glad i det. Og uansett i svært begrensede mengder. Et glass vin til middagen, og bort med flaskene.  Dette pga at ingen må få ødelegge selskapet.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva gjør det vondt for barna? 

Anonymkode: c9f1d...4f3

Er du seriøs nå? I hvilken verden hører barn og alkohol sammen? 

Anonymkode: 2dc65...878

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden):

Synes at det kommer an på forsamlingen. Ville ikke servert alkohol om jeg mistenkte at noen var litt for glad i det. Og uansett i svært begrensede mengder. Et glass vin til middagen, og bort med flaskene.  Dette pga at ingen må få ødelegge selskapet.

Det er jo ikke sånn at flasker står fremme hele tiden om man serverer vin til middagen i konfirmasjon. 

Folk har så rare oppfatninger om vanlige selskap. 

Anonymkode: d4865...651

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er feiring av et barn synes ikke det er passende.

Anonymkode: 06e6f...f90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke sånn at flasker står fremme hele tiden om man serverer vin til middagen i konfirmasjon. 

Folk har så rare oppfatninger om vanlige selskap. 

Anonymkode: d4865...651

Jeg skrev det visst litt klønete. Mente slutt med serveringen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Begravelser serveres da heller ikke alkohol! 

Anonymkode: e1832...2d6

Har du ikke hørt om gravøl?

Anonymkode: 94715...cfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du seriøs nå? I hvilken verden hører barn og alkohol sammen? 

Anonymkode: 2dc65...878

En verden der foreldre har moderat konsum til mat, uten å bli brisne eller fulle. 

Anonymkode: c9f1d...4f3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er feiring av et barn synes ikke det er passende.

Anonymkode: 06e6f...f90

Jeg ser "passende" går igjen.

Min bestefar syntes ikke det var "passende" at jeg som kvinne jobbet. 

Så spørsmålet mitt er fortsatt - hvorfor? 

Anonymkode: c9f1d...4f3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En verden der foreldre har moderat konsum til mat, uten å bli brisne eller fulle. 

Anonymkode: c9f1d...4f3

Med andre ord, i svært store deler av verden. (Kanskje ikke i bibelbeltet, da). Har folk aldri vært utenfor stuedøra?

Anonymkode: accd9...a62

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor flere poengterer at det ikke er poeng med alkohol fordi selskapet er på dagtid og bare varer noen timer. Poenget er ikke tidspunktet. Det er anledningen. Man koser seg med god mat, og da er vin en del av måltidet. 

Tror denne diskusjonen oppstår fordi vi lever i helt forskjellige verdener når det gjelder alkohol. For mange av oss som ser det som naturlig å servere vin i konfirmasjonen er vin en nær hverdagslig  del av måltidet ( i alle fall hver helg). Barna er vant med at foreldrene deler en flaske vin til middag i helgene, og leer ikke på øyelokket av at det serveres. For andre er alkohol noe de bruker til fest og rus. Og for atter andre er alkohol forbundet med misbruk og vonde opplevelser. Jeg forstår godt at det skaper dårlige minner og at man da ikke ønsker at det serveres. Jeg hadde også droppa alkohol i barnas selskap om jeg visste at det ville ende med at noen ble fulle og lagde dårlig stemning.

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

visp skrev (12 minutter siden):

"Hvis sønnen min er her"??? Det er faktisk ikke alle som har ungen femti prosent. Fysj, for noen slumfolk vi andre er!

😳

Jeg har min 15åring ca 90%, og hun har aldri sett meg ta et eneste glass med alkohol. Og vet du, jeg har klart meg helt fint - kommet igjennom alle mulige dager, ferier og feiringer uten å måtte "kose" meg med alkohol. Og det samme gjelder datteren🤷‍♀️

Anonymkode: 2dc65...878

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

😳

Jeg har min 15åring ca 90%, og hun har aldri sett meg ta et eneste glass med alkohol. Og vet du, jeg har klart meg helt fint - kommet igjennom alle mulige dager, ferier og feiringer uten å måtte "kose" meg med alkohol. Og det samme gjelder datteren🤷‍♀️

Anonymkode: 2dc65...878

Ja, det er en bragd:) 

Men er det et problem at jeg tar meg et glass i et middagsselskap selvom barnet mitt er der??

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

😳

Jeg har min 15åring ca 90%, og hun har aldri sett meg ta et eneste glass med alkohol. Og vet du, jeg har klart meg helt fint - kommet igjennom alle mulige dager, ferier og feiringer uten å måtte "kose" meg med alkohol. Og det samme gjelder datteren🤷‍♀️

Anonymkode: 2dc65...878

Vet ikke hvorfor du er så stolt av det. Det er da helt normalt å ta et glass vin.

Anonymkode: accd9...a62

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor flere poengterer at det ikke er poeng med alkohol fordi selskapet er på dagtid og bare varer noen timer. Poenget er ikke tidspunktet. Det er anledningen. Man koser seg med god mat, og da er vin en del av måltidet. 

Tror denne diskusjonen oppstår fordi vi lever i helt forskjellige verdener når det gjelder alkohol. For mange av oss som ser det som naturlig å servere vin i konfirmasjonen er vin en nær hverdagslig  del av måltidet ( i alle fall hver helg). Barna er vant med at foreldrene deler en flaske vin til middag i helgene, og leer ikke på øyelokket av at det serveres. For andre er alkohol noe de bruker til fest og rus. Og for atter andre er alkohol forbundet med misbruk og vonde opplevelser. Jeg forstår godt at det skaper dårlige minner og at man da ikke ønsker at det serveres. Jeg hadde også droppa alkohol i barnas selskap om jeg visste at det ville ende med at noen ble fulle og lagde dårlig stemning.

 

Er veldig enig i denne beskrivelsen.

Vin er noe jeg kan ta et glass av til lunsj, så gi meg. Og mannen i samme selskap avstår fra, fordi han kjører bil den dagen. 

I tillegg til det du nevner er det mange som viser til "drikke når de kommer hjem i stedet". Jeg tror mange bare har et helt forvridd syn på hva alkohol er. 

Anonymkode: c9f1d...4f3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...