Gå til innhold

Ja eller nei til alkohol i dåp og konfirmasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har stor familie og stor omgangskrets. Har vært i utallige dåp og konfirmasjoner, det har aldri blitt servert alkohol i noen av dem. 

Anonymkode: b6959...4f1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjokkert over at folk synes det er greit. Null alkohol i en FUCKINGS BARNEDÅP her!!!!!!!!!!! Og nei, ikke konfirmasjon heller. 

Anonymkode: b3c27...dec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sjokkert over at folk synes det er greit. Null alkohol i en FUCKINGS BARNEDÅP her!!!!!!!!!!! Og nei, ikke konfirmasjon heller. 

Anonymkode: b3c27...dec

Hvorfor mener du at du har fasiten på hvordan andre familier gjør det i sine selskap?

På hvilken måte plager det deg at en familie du ikke kjenner serverer bobler i dåpen?

Anonymkode: 20e78...f93

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenker at hvis personen(e) som feires er under 18 år, serveres ikke alkohol. Det blir for meg mer naturlig når 'hedersgjesten' kan drikke alkohol. 

Men jeg vet det er forskjellig kultur i forskjellige familier, miljøer, landsdeler osv.

For meg blir det litt underlig å drikke alkohol når man feirer et barn.

Mer naturlig i f.eks. bryllup eller bursdagsfeiringer for voksne.

Jeg foretrekker begravelser uten alkohol også. Det blir også underlig for meg, selv om jeg kan forstå at noen har lyst på en drink eller tre på en slik vond dag. Da får man ta det etter at familiesammenkomsten er ferdig.

Anonymkode: 37065...68e

Begravelser serveres da heller ikke alkohol! 

Anonymkode: e1832...2d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kakemonster18 skrev (6 minutter siden):

Ikke innafor i det hele tatt

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sjokkert over at folk synes det er greit. Null alkohol i en FUCKINGS BARNEDÅP her!!!!!!!!!!! Og nei, ikke konfirmasjon heller. 

Anonymkode: b3c27...dec

Jeg lurer veldig på hva slags erfaring dere har med alkohol og familieselskap siden dere er så imot det? Ikke bare for deres egen del (dere bestemmer selvfølgelig selv hva dere gjør i deres egne selskap), men siden dere tar fram pekefingeren så til de grader til alle oss andre også?

Hadde jeg vist at det ble ubehagelig rus og bråk i min familie ville jeg nok innført alkoholfritt jeg også. Selvfølgelig!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vanlig.

Men vi er en familie der alkohol alltid har handlet om smak, og mat. Aldri om fyll.

Jeg tror det er den store forskjellen. 

Anonymkode: c9f1d...4f3

Dette! God vin til maten er ikke det samme som fyll, selv om det ser ut til at veldig mange tror det. 

Men som en annen her sa - dersom voksne folk ikke klarer å være voksne, ja da kan man droppe å servere øl/vin til maten i konfirmasjon og dåp. 
 

Det har forøvrig ikke vært vanlig å servere alkohol i slike sammenhenger i min familie, men om jeg selv skulle arrangert hadde det nok blitt det.

Anonymkode: 3c212...4f3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sjokkert over at folk synes det er greit. Null alkohol i en FUCKINGS BARNEDÅP her!!!!!!!!!!! Og nei, ikke konfirmasjon heller. 

Anonymkode: b3c27...dec

Du gjør som du vil. Virker bare som en del av dere fanatikere har så steke meninger om hva andre gjør, litt merkelig. Hos oss er det vanlig, samt i alle de konfirmasjoner jeg har vært i. (Men vi banner ikke altså.)

Anonymkode: accd9...a62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sjokkert over at folk synes det er greit. Null alkohol i en FUCKINGS BARNEDÅP her!!!!!!!!!!! Og nei, ikke konfirmasjon heller. 

Anonymkode: b3c27...dec

Såså, det går an å få frem poenget uten å bruke stygge ord, utestemme og hundre utropstegn.

Anonymkode: 3c212...4f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begravelser serveres da heller ikke alkohol! 

Anonymkode: e1832...2d6

Ikke nå lenger. Men Gravøl stod lenge sterkt i norsk kultur. 

Har vært med på at kjernefamilien tok en skål etter at alt annet var over, for den avdøde. 

Anonymkode: c9f1d...4f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (3 minutter siden):

 

Jeg lurer veldig på hva slags erfaring dere har med alkohol og familieselskap siden dere er så imot det? Ikke bare for deres egen del (dere bestemmer selvfølgelig selv hva dere gjør i deres egne selskap), men siden dere tar fram pekefingeren så til de grader til alle oss andre også?

Hadde jeg vist at det ble ubehagelig rus og bråk i min familie ville jeg nok innført alkoholfritt jeg også. Selvfølgelig!

Jeg synes ikke alkohol og barn har noe med hverandre å gjøre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alle på KG alkoholikere i nær familie? 
Alle som serverer vin til god mat i konfirmasjon, eller et glass bobler i barnedåp blir straks stemplet som folk som pøser alkohol. Og så på BARNAS DAG😱🤯 

Nei altså, det finnes mennesker borte fra KG som har vokst opp med en mangel på alkoholikere. Som er van ved at et glass vin til maten er godt. Som gjerne tar seg et glass Bollinger ved en stor dag som barnedåp eller konfirmasjon. Men som dog aldri har sett noe familiemedlem ravende full på Absolut på julaften🤷🏻‍♀️
Altså, vi finnes....

Anonymkode: edd45...240

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et glass med vin eller øl til maten er innafor syns jeg. Men kan fint være helt uten også. Var nylig i 60 årslag uten alkohol, var munkholm til de som liker det, også brus og vann. Ingen som klagde på det så vidt jeg vet. Man velger selv hva man ønsker i sitt eget selskap. 

Vi skal ha navnefest neste år, men har enda ikke helt bestemt meg for om vi skal servere vin til maten eller ikke. Det er vanlig, men ikke et must. Folk flest skjønner jo at dåp og konfirmasjon ikke er en fyllefest, selv om man får servert vin/øl til maten.. 

Anonymkode: bdede...2fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåp og konfirmasjon er for barn, så et klart nei! Burde ikke vært et spm en gang

Endret av Traktorlesba96
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

visp skrev (2 minutter siden):

 

Jeg lurer veldig på hva slags erfaring dere har med alkohol og familieselskap siden dere er så imot det? Ikke bare for deres egen del (dere bestemmer selvfølgelig selv hva dere gjør i deres egne selskap), men siden dere tar fram pekefingeren så til de grader til alle oss andre også?

Hadde jeg vist at det ble ubehagelig rus og bråk i min familie ville jeg nok innført alkoholfritt jeg også. Selvfølgelig!

Jeg er bare ikke vant til det. Og syns det er rart man må ha vin og bobler i en tilstelning som nødvendigvis ikke varer så lenge og der hovedpersonen ikke kan drikke selv. 
Skremmende hvor vanlig alkohol er av folks liv og det blir brukt i flere og flere anledninger. Ikke en god utvikling. 

Anonymkode: e1832...2d6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke nå lenger. Men Gravøl stod lenge sterkt i norsk kultur. 

Har vært med på at kjernefamilien tok en skål etter at alt annet var over, for den avdøde. 

Anonymkode: c9f1d...4f3

Jeg var i begravelse i Sverige, der var det vin til begravelseslunsjen (for 100 gjester).

Anonymkode: accd9...a62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke nå lenger. Men Gravøl stod lenge sterkt i norsk kultur. 

Har vært med på at kjernefamilien tok en skål etter at alt annet var over, for den avdøde. 

Anonymkode: c9f1d...4f3

Dette er jeg klar over😊 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når jeg ble konfirmert måtte jeg smake på vinen, haha! Husker det smakte pyton…

i konfirmasjon tenker jeg det er ok med vin til treretters pg kanskje litt bobler. I barnedåp passer det dårlig, særlig siden mor fortsatt ammer - da er det totalt malplasert at gjestene drikker.

Anonymkode: ab9a1...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et helt normalt forhold til alkohol, ingen alkoholikere i familien. Men for min del henger rett og slett ikke feiring av barn og alkohol sammen. 

Vi serverer jo ikke alkohol til foreldrene i barnebursdag, liksom. 

Anonymkode: b6959...4f1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er bare ikke vant til det. Og syns det er rart man må ha vin og bobler i en tilstelning som nødvendigvis ikke varer så lenge og der hovedpersonen ikke kan drikke selv. 
Skremmende hvor vanlig alkohol er av folks liv og det blir brukt i flere og flere anledninger. Ikke en god utvikling. 

Anonymkode: e1832...2d6

Man MÅ ikke. Man ønsker det. For det er en festdag.

Anonymkode: accd9...a62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er bare ikke vant til det. Og syns det er rart man må ha vin og bobler i en tilstelning som nødvendigvis ikke varer så lenge og der hovedpersonen ikke kan drikke selv. 
Skremmende hvor vanlig alkohol er av folks liv og det blir brukt i flere og flere anledninger. Ikke en god utvikling. 

Anonymkode: e1832...2d6

Mamma drakk aldri noe selv, men serverte vin til gjestene som ville ha. De fleste kjørte jo. Det er snakk om å drikke litt vin til maten; ikke sitte og skli av stolen etterhvert.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...