Gå til innhold

Ja eller nei til alkohol i dåp og konfirmasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Begravelser serveres da heller ikke alkohol! 

Anonymkode: e1832...2d6

Ehm… hørt om gravøl? 

Anonymkode: daf0c...b0f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva gjør alkohol godt for barna? Ja, for de er barn både ved dåp og konfirmasjon, og det er deres feiringer. 

Siste konfirmasjonen jeg var i, i fjor, så ble det servert alkoholfri champagne på konfirmantens eget ønske. Det var noe barnet også kunne "kose" seg med, og ytret selv ønske om å ha med i selskapet. Det synes jeg er greit. 

Anonymkode: 586b8...b0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (Akkurat nå):

Mamma drakk aldri noe selv, men serverte vin til gjestene som ville ha. De fleste kjørte jo. Det er snakk om å drikke litt vin til maten; ikke sitte og skli av stolen etterhvert.

Det har jeg heller ikke ment, selv om det i en annen tråd nå skal være både bobler og 2 glass vin da…. 
I konfirmasjon og dåp kan en la være alkohol er min mening. 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er bare ikke vant til det. Og syns det er rart man må ha vin og bobler i en tilstelning som nødvendigvis ikke varer så lenge og der hovedpersonen ikke kan drikke selv. 
Skremmende hvor vanlig alkohol er av folks liv og det blir brukt i flere og flere anledninger. Ikke en god utvikling. 

Anonymkode: e1832...2d6

Man må da ikke. Blant annet kjører alltid jeg eller mannen, og sjåføren tar selvfølgelig aldri alkohol. 

En hovedperson på 15 år foretrekker uansett brus, så ser heller ikke hvorfor det skal være et problem for denne at andre drikker. Er større utfordring når du er gravid vertinne og elsker vin til god mat 😅

Anonymkode: c9f1d...4f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva gjør alkohol godt for barna? Ja, for de er barn både ved dåp og konfirmasjon, og det er deres feiringer. 

Siste konfirmasjonen jeg var i, i fjor, så ble det servert alkoholfri champagne på konfirmantens eget ønske. Det var noe barnet også kunne "kose" seg med, og ytret selv ønske om å ha med i selskapet. Det synes jeg er greit. 

Anonymkode: 586b8...b0b

Jepp 😊

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjør alkohol godt for barna? Ja, for de er barn både ved dåp og konfirmasjon, og det er deres feiringer. 

Siste konfirmasjonen jeg var i, i fjor, så ble det servert alkoholfri champagne på konfirmantens eget ønske. Det var noe barnet også kunne "kose" seg med, og ytret selv ønske om å ha med i selskapet. Det synes jeg er greit. 

Anonymkode: 586b8...b0b

Hva gjør det vondt for barna? 

Anonymkode: c9f1d...4f3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ehm… hørt om gravøl? 

Anonymkode: daf0c...b0f

Ja som var vanlig for lenge lenge siden. 

Anonymkode: e1832...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva gjør det vondt for barna? 

Anonymkode: c9f1d...4f3

Hva har det å gjøre i en feiring på dagtid der barn er hovedperson? Drikkes det i barnebursdag også? 

Anonymkode: e1832...2d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har jeg heller ikke ment, selv om det i en annen tråd nå skal være både bobler og 2 glass vin da…. 
I konfirmasjon og dåp kan en la være alkohol er min mening. 

Anonymkode: e1832...2d6

Det er et tilbud, ikke tvang. Så ja, du kan godt la være.

Anonymkode: accd9...a62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er unaturlige settinger å servere alkohol i. 

Anonymkode: 6f6e8...e26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har det å gjøre i en feiring på dagtid der barn er hovedperson? Drikkes det i barnebursdag også? 

Anonymkode: e1832...2d6

Hva gjør det vondt for barna? 

Anonymkode: c9f1d...4f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har hatt vin/øl/cognac til desserten, men ikke noe til middagen. Skjønner ikke hvorfor det absolutt ikke skal være noe som helst alkohol. 

Anonymkode: 50603...129

Fordi dere har 364 andre dager i året hvor du kan drikke om du vil- om ikke du klarer 1 dag uten å heve i deg alkohol, en dag som er veldig stort for barnet/ungdommen, har du et stort problem.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke vanlig i de konfirmasjonene jeg har vært på. Og jeg har vært i 5 de siste årene. 
Og hvertfall ikke i dåp. 

Anonymkode: e1832...2d6

5 konfirmasjoner det siste året under COVID, ok så tøft å ikke ta smittevern seriøst. badass

Anonymkode: 893b7...fd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Outlander skrev (1 minutt siden):

Fordi dere har 364 andre dager i året hvor du kan drikke om du vil- om ikke du klarer 1 dag uten å heve i deg alkohol, en dag som er veldig stort for barnet/ungdommen, har du et stort problem.  

Men nå får du det til å høres ut som om man faktisk gjør noe galt. At man liksom ikke klarte å holde seg unna flaska på den ene dagen. De som er vant til at det serveres vin i et selskap tenker jo ikke sånn. Det er bare en del av menyen.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

5 konfirmasjoner det siste året under COVID, ok så tøft å ikke ta smittevern seriøst. badass

Anonymkode: 893b7...fd9

Kanskje lurt å lese grundig først før du dummer deg ut lol.  Vedkommende sa ÅRENE. Ikke siste ÅRET lol. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, visp said:

Men nå får du det til å høres ut som om man faktisk gjør noe galt. At man liksom ikke klarte å holde seg unna flaska på den ene dagen. De som er vant til at det serveres vin i et selskap tenker jo ikke sånn. Det er bare en del av menyen.

enda mer tragisk om folk er vant til å bli servert alkohol i en konfirmasjon lol. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei

konfirmanten er i sentrum den dagen, da serverer vi selvsagt ikkr noe som han ikke kan drikke

Anonymkode: 36c8c...f63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

5 konfirmasjoner det siste året under COVID, ok så tøft å ikke ta smittevern seriøst. badass

Anonymkode: 893b7...fd9

Lær deg å les

Anonymkode: 36c8c...f63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei

konfirmanten er i sentrum den dagen, da serverer vi selvsagt ikkr noe som han ikke kan drikke

Anonymkode: 36c8c...f63

Ikke kaffe helle da?

Anonymkode: accd9...a62

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander skrev (Akkurat nå):

enda mer tragisk om folk er vant til å bli servert alkohol i en konfirmasjon lol. 

LOL??? Ok🤣

Men du.. det har helt sikkert noe med hvor i landet man er fra kanskje. Da kan du jo kose deg med at du er fra det "riktige" stedet:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...