Gå til innhold

Svigerforeldre som ikke skal vaksinere seg og som gjerne vil besøke oss med nyfødt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig detter har blitt spurt om tidligere. 

Jeg blir redd og usikker. Jeg og ektemannen er vaksinerte. Mine foreldre er også vaksinert. Men svigerforeldrene mine har takket nei til vaksinen. Og jeg kjenner jeg er litt redd for at å ha besøk av de… Svigermor treffer mange folk og praktiserer smittevernreglene middels godt. De har også en god del nærkontakter. 

Jeg er selvfølgelig klar over at en som er vaksinert også kan bære smitte. Men det føles mer utrygt med de som ikke er vaksinert. Kan jeg i det hele tatt uttrykke min bekymring til de? Føler de tar så lett på hele pandemien. Hva tenker dere?

Anonymkode: 51858...f55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke gå rundt og være redd for de som ikke er vaksinert. Du vil møte flere som ikke er vaksinert og slik er det bare, mange vet du ikke om. Har man vaksinert seg, kan man smitte andre uansett. Jeg ville ikke vært bekymret. 

Anonymkode: d7dd5...bcc

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er no svigerforeldrene dine dette går utover ingen andre. De er like mye smittebærere som de som er vaksinerte. Vaksinen er for at de som har tatt den skal bli minst mulig dårlig.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det 1-2 m avstand da. Babyen er jo ikke vaksinert. 
 

hadde i vertfall holdt det slik så lenge det er betydelig smitte i landet. 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone83 skrev (3 minutter siden):

Da blir det 1-2 m avstand da. Babyen er jo ikke vaksinert. 
 

hadde i vertfall holdt det slik så lenge det er betydelig smitte i landet. 

Hadde aldri fratatt familiemedlemmer å holde babyen. Tenk hvordan det er med på å hemme en tid du ikke får tilbake. 

Anonymkode: d7dd5...bcc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde aldri fratatt familiemedlemmer å holde babyen. Tenk hvordan det er med på å hemme en tid du ikke får tilbake. 

Anonymkode: d7dd5...bcc

Sykt barn er også litt hemmende, spesielt ved feber for da må spedbarn legges inn. 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tone83 skrev (32 minutter siden):

Sykt barn er også litt hemmende, spesielt ved feber for da må spedbarn legges inn. 

Eh hehe, nei det må de ikke. Har hatt to spedbarn med feber og det var vanlig sykdom, så ingen innleggelse nødvendig. 

Anonymkode: 55760...17a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinerte folk kan fortsatt smitte… 

Anonymkode: 7e732...943

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er likefullt bærere av viruset ved smitte. Vaksinen er kun for å få et mildere sykdomsforløp. Ser ikke helt forskjellen på vaksinert/ikke vaksinert i dette tilfellet. 

Anonymkode: a279e...29d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eh hehe, nei det må de ikke. Har hatt to spedbarn med feber og det var vanlig sykdom, så ingen innleggelse nødvendig. 

Anonymkode: 55760...17a

Har babyer under 3mnd feber skal de til legen, og i veldig mange tilfeller fører det til innleggelse. 
https://www.vitusapotek.no/gravid%2C-baby-og-barn/baby/feber-baby/a/A135001

Anonymkode: 56e61...8bf

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de skulle bare besøk dere ville jeg ikke ha sagt en eneste ting da de kommer til å angre dette en dag de ligger på sykehuset.  Men med den ny varianten og en helt sårbar baby ville jeg ha sagt de kan se babyen gjennom vinduet. Om de skal være egoistisk kan de få ta konsekvensene. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Tone83 skrev (38 minutter siden):

Sykt barn er også litt hemmende, spesielt ved feber for da må spedbarn legges inn. 

Da kan du jo ikke la noen nærme seg babyen . Hvis du nærmer deg babyen kan heller ingen nærme seg deg, så dere får være en liten kohort . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Eh hehe, nei det må de ikke. Har hatt to spedbarn med feber og det var vanlig sykdom, så ingen innleggelse nødvendig. 

Anonymkode: 55760...17a

Ja, men her snakker vi om covid, ikke en liten barnefeber.  Jeg har hatt et barn innlagt på sykehuset en uke på grunn av RS virus...og covid er såpass ny, vil du ta sjansen med ditt nytt barn?  Regner at ts ikke vil i hvert fall.  

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville vært skeptisk til at at noen utenfra husstanden skulle holde baby jeg. Vaksinen beskytter ingen mot smitte.

Man spøker ikke med babyer og sykdom. En venninne holdt på å miste babyen sin på grunn av influensa. Heller føre var.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat korona hadde ikke bekymret meg. Andre virus som beviselig er farlige og som fører til innleggelse for mange spedbarn hvert år derimot! Og de kan man ikke vaksinere mot. Så god håndhygiene og at de skal være friske er en selvfølge. At de ikke er koronavaksinerte er verst for dem selv.

Anonymkode: 693d8...cb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde ikke sluppet de inn engang, og iallefall ikke fått holdt babyen. Men sagt at de er hjertelig velkomne etter de har tatt vaksinen. De har tatt valget - de må ta konsekvensene.

Anonymkode: b345d...c94

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hadde ikke sluppet de inn engang, og iallefall ikke fått holdt babyen. Men sagt at de er hjertelig velkomne etter de har tatt vaksinen. De har tatt valget - de må ta konsekvensene.

Anonymkode: b345d...c94

Av nysgjerrighet: hvorfor mener du at  de ikke skal kunne møte eget barnebarn fordi de er uvaksinerte? 

Så lenge de ikke har noen symptomer eller andre sykdomstegn, vasker hender og spriter når de kommer bør det vel gå fint? 

Anonymkode: a279e...29d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk baby i oktober i fjor, da hadde ikke vaksineringen begynt engang. Vi forholdt oss normalt til andre familie medlemmer når da gjaldt besøk til baby+ holde baby. Både tanter, onkler, besteforeldre og oldeforeldre fikk lov å holde han.  Vi hadde bare en regel, ikke kom hvis du har symptomer. 

Babyer kan like godt bli syke av dere som er nærmest, og det er også mer sannsynlig at den blir smittet av de som oppholder seg mest med han, altså foreldrene. Det gjelder all sykdom, og ikke bare corona. 

Coronaen har jo kommet for å bli, så dere må jo ta et standpunkt etterhvert iht til at besteforeldrene på den ene siden ikke har vaksinert seg. Sier dere nei til besøk/hold av baby nå, så vil ikke det påvirke baby for den skjønner ikke noe av det. Derimot når barnet blir større så frarøvet dere både barnet og besteforeldre og holde barnet unna i frykt for at barnet kan bli smittet av corona. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk baby før de på vår alder fikk vaksine. Vi tok likevel imot besøk av våre søsken med familie og nå når vi skal ha dåp får også uvaksinerte barn/ungdom komme. Ville nok latt svigers komme, men holdt en meters avstand til babyen er noen uker pg er blitt litt mer robust. De første ukene er de ganske sårbare. 

Anonymkode: fae46...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...