Gå til innhold

Svigerinne irriterer meg så grensesløst! (Dine, mine barn)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigerinnen min og jeg hadde en diskusjon her forleden, om min datter, som ikke er min samboers biologiske datter.

 

Litt backstory,

jeg og samboeren min har vært kjærester i ett år og har vært samboere siden mai i år.

Hun og hennes samboer, har vært sammen med sin kjæreste i 4 år og de har et felles barn, som ble født desember i fjor. Med en konflikt med svigerfamilie.

Hun sier at mitt barn ikke er barnebarnet til våres svigerforeldre/søskenbarnet til sitt barn, eller hun sa det indirekte. Jeg fortalte at de kjøper mye til deres gutt, og var veldig glad i henne. Og da skrev hun: er tross alt det første og eneste barnebarnet, er selvfølgelig kjempestas da.😊Det er vi glade for»
 

jeg argumenterer for at blod ikke er alt, men hun sier fortsatt at min datter har sine egne besteforeldre og at dem ikke er hennes besteforeldre. 
 

Er det jeg som tar feil, eller henne? De sier at min datter er deres barnebarn også. For hun har ingenting med sin far å gjøre.

Anonymkode: 7f476...141

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør la diskusjonen ligge. Lat som ingenting og la svigerinnen din si det hun vil. Det endrer ikke det faktum at ditt barn også er deres barnebarn. 

Anonymkode: a34fe...f21

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke biologiske barn blir selvsagt en del av familien. Men det er ikke det samme som «første fødte».

Du/dere har ikke vært en del av familien så lenge. 1 år sammen, bodd samen siden mai. Jeg ser for meg at det ikke har vært nok tid, særlig grunnet korona, til å bli kjent.

Jeg har besteforeldre som har noen barnebarn som er «ekstra» (altså inngifte) som de «liker» bedre enn biologiske barnebarn. (Man skal ikke ha favoritter, men det vil alltid skje).

Anonymkode: 8441b...074

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud, spiller det noen rolle? Nei, din kid er ikke deres barnebarn på ordentlig. Men sålenge de behandler ungen som sitt barnebarn så er det vel samme faen hva denne svigerinna sier? Eneste som vil se dum ut her er henne hvis hun fortsetter kverne på dette. Men du vil også se dum ut om du fortsetter å bable om at "blod er ikke alt". 

Anonymkode: 3ecdb...14a

Vil at mitt barn skal kalle de bestemor og bestefar, fordi de er på en måte det. Han skal føle seg elsket. 
 

TS

Anonymkode: 7f476...141

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jaggu ikke lett med mine og dine. En steforelder skal ikke tro de er noe, men steforelders foreldre ER besteforeldre? 

De er ikke det, men de kan likevel være glad i og ha en god relasjon barnet. 

Anonymkode: e1176...381

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke biologiske barn blir selvsagt en del av familien. Men det er ikke det samme som «første fødte».

Du/dere har ikke vært en del av familien så lenge. 1 år sammen, bodd samen siden mai. Jeg ser for meg at det ikke har vært nok tid, særlig grunnet korona, til å bli kjent.

Jeg har besteforeldre som har noen barnebarn som er «ekstra» (altså inngifte) som de «liker» bedre enn biologiske barnebarn. (Man skal ikke ha favoritter, men det vil alltid skje).

Anonymkode: 8441b...074

De er kjempeglad i datteren min. De passer veldig mye på henne og svigermor har henne fast 2 dager i uka. 
 

TS

Anonymkode: 7f476...141

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke biologiske barn blir selvsagt en del av familien. Men det er ikke det samme som «første fødte».

Du/dere har ikke vært en del av familien så lenge. 1 år sammen, bodd samen siden mai. Jeg ser for meg at det ikke har vært nok tid, særlig grunnet korona, til å bli kjent.

Jeg har besteforeldre som har noen barnebarn som er «ekstra» (altså inngifte) som de «liker» bedre enn biologiske barnebarn. (Man skal ikke ha favoritter, men det vil alltid skje).

Anonymkode: 8441b...074

Samboeren min skal adoptere min datter når den tid kommer. De elsker datteren min. 
 

TS

Anonymkode: 7f476...141

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Om du har rett? I hva? Du har rett i at blod ikke er alt. Men barnet ditt er jo ikke deres barnebarn. 

Jeg syns det er litt unødvendig av dere begge å diskutere dette. Det har jo gått fort frem mellom deg og din kjæreste også. Hvis besteforeldrene anser din datter som et barnebarn så fint, flott. Er det mer å diskutere? Det går seg til over tid. Min bror har to stebarn, og de har vært i familien i over 20 år nå, og vi glemmer stadig vekk at de faktisk ikke er våre biologiske nevøer/barnebarn. Men det er jo en (lengre) overgangsfase før man er der. Ville latt svigerinna di ha meningene sine i fred, da fremstår hun fort som smålig hvis hun holder på sånn over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vil at mitt barn skal kalle de bestemor og bestefar, fordi de er på en måte det. Han skal føle seg elsket. 
 

TS

Anonymkode: 7f476...141

Han føler seg elsket av deg. Han kan helt fint føle seg elsket av din samboers familie også, selv om man er åpen om at det ikke er biologiske bånd. 

Dette kommer. Men du... Du kan ikke bestemme at de SKAL elske ham. La dette komme naturlig og gradvis. Ikke tving dette krampaktig på noen. 

Jeg ble etterhvert det barnebarnet med nærmest forhold til mine stebesteforeldre. Det var verdens beste relasjon. Vær så snill å ikke tving noe frem, bare vær åpen for hvordan det blir. 

Anonymkode: e1176...381

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var utrolig rotete skrevet, men slik jeg forstår det er selvfølgelig ikke datteren din barnebarnet til foreldrene til kjæresten din. Er dere gift? Hun blir "stebarnebarn" dersom dere er gift. Har han stebarnsadoptert henne? Da er hun barnebarnet deres. 

Anonymkode: 5cb84...736

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette var utrolig rotete skrevet, men slik jeg forstår det er selvfølgelig ikke datteren din barnebarnet til foreldrene til kjæresten din. Er dere gift? Hun blir "stebarnebarn" dersom dere er gift. Har han stebarnsadoptert henne? Da er hun barnebarnet deres. 

Anonymkode: 5cb84...736

Nei, han er 23 år og man må være 25 for å adoptere. Jeg er 34. Nei, er ikke gift. Vi har vært sammen i litt over 1 år.

TS

Anonymkode: 7f476...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handling sier mer enn ord. Dropp diskusjon med svigerinne og la besteforeldrene avgjøre dette selv. Høres ut som de har tatt den avgjørelsen allerede. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes ingen fasit her, det er opp til hver enkelt hvilken relasjon de vil ha i sånne tilfeller. Altså det er ditt barn og dine svigerforeldre som bestemmer om de skal være besteforeldre eller ikke. Svigerinnen din har ikke noe hun skulle ha sagt om deres relasjon, og du bør heller ikke prøve å tvinge noe frem.

Personlig anser jeg min brors stebarn som mine tantebarn og mitt barns søskenbarn, men det handler nok mye om at vi er mye sammen og har et godt forhold. Hvis jeg nesten aldri hadde sett dem så hadde jeg kanskje ikke sett det på samme måte.

Anonymkode: 3cd56...833

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe å diskutere. Nei hun er ikke deres biologiske barnebarn, hvis de allikevel velger å behandler ditt barn som om det er deres barnebarn så er jo det bare flott, men biologisk blir det ikke uansett. Men blod er heller ikke alltid tykkere enn vann så alt er relativt.

Skjønner ikke helt hva slags issues dere har som må diskutere dette egentlig, er ikke ting bare flott da. De behandler begge barna bra, kan ikke klage da. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo ikke barnets besteforeldre, så det blir rimelig latterlig av deg å påstå det. De kan likevel være viktige voksenpersoner i barnets liv. Dere har vært kjærester et skarve år og bodd sammen bare noen måneder, det er alt for tidlig å komme med krav om at ungen din skal kalle dem bestemor og bestefar. Jeg har mat i kjøleskapet som er eldre enn det forholdet deres, ro ned. 

Anonymkode: 7457e...383

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...