Gå til innhold

Hvordan komme seg vekk fra turnushelvete?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2021-7-31 den 10.28):

Man kommer seg i hvert fall ikke unna turnus ved å bli jordmor😂 Er dessverre ikke sånn at barn kun fødes i tidsrommet 8-16.

Anonymkode: 0e3d9...bb0

Jordmødre jobber ikke bare på fødeavdelinger.. 

Anonymkode: 09db1...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 0.16):

Gylden mulighet nå til sykemelding/ufør pga angst over samfunnets tilstand 😍 vurderer det sterkt selv, men er i mammaperm akkurat nå.

Anonymkode: d4a3e...a38

Norsk ungdom på sitt beste😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og var drittlei turnus. Det gikk veldig utover familielivet og jeg var utrolig sliten av å jobbe til alle døgnets tider. Jeg jobber nå som veileder i NAV. Utrolig deilig med 8-16 (og sommertid fra mai til september), flexitid og hjemmekontor. Helt nydelig!

Anonymkode: 503d6...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vernepleier og ble selv syk av turnus etter ti år. Kveld - dag var helt forferdelig, spesielt når jeg jobbet på akuttpsykiatrisk. Tok en mastergrad og livet ble ekstremt mye enklere med en gang jeg fikk dagjobb! Men forstår at det ikke er bare bare å gjøre for alle. Det går også an å gjøre seg mer attraktiv for andre jobber ved å ta kurs og lignende som tilbys der du jobber? Som du kanskje kan ta i arbeidstiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Egentlig ikke, synes bare at av alle trådene som snakker om å komme seg bort fra turnus så er det veldig ofte sykepleiere. Tror ikke jeg kan huske feks en radiograf eller politi som poster om det samme her.

Anonymkode: 40546...427

Pga alt det tunge stellet og tempoet det er å være sykepleier, så er det nok derfor turnusen i tillegg blir ekstra hard. Radiografer, politi, bioingeniører og leger har ikke tunge stell og føler ikke slitasjen på samme måten. De jobber på helt andre måter.

Anonymkode: 0a837...44a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville søkt jobb på et legesenter.

Anonymkode: 6b908...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pga alt det tunge stellet og tempoet det er å være sykepleier, så er det nok derfor turnusen i tillegg blir ekstra hard. Radiografer, politi, bioingeniører og leger har ikke tunge stell og føler ikke slitasjen på samme måten. De jobber på helt andre måter.

Anonymkode: 0a837...44a

Så du tror at tunge stell er det eneste som kan gjøre turnus tøft? Radiografer og bioingeniører kan jeg ikke si så mye om, men leger har ofte et svært høyt tempo på vakt, med ansvar for et høyt antall pasienter, og de har en langt tøffere turnus enn sykepleiere (ofte *minst* 15-20 flere arbeidstimer per uke, dobbelt så lange nattevakter, de må ofte jobbe på dagtid etter nattevakt etc). Og politi, vel - de må gå inn i risikofylte situasjoner som helsepersonell sjelden trenger å ta stilling til. Troooooor ikke man skal komme og påstå at sykepleiere har en tøffere turnus-arbeidshverdag enn leger og politi pga stell. Virkelig ikke. 

Anonymkode: 644e6...69e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så du tror at tunge stell er det eneste som kan gjøre turnus tøft? Radiografer og bioingeniører kan jeg ikke si så mye om, men leger har ofte et svært høyt tempo på vakt, med ansvar for et høyt antall pasienter, og de har en langt tøffere turnus enn sykepleiere (ofte *minst* 15-20 flere arbeidstimer per uke, dobbelt så lange nattevakter, de må ofte jobbe på dagtid etter nattevakt etc). Og politi, vel - de må gå inn i risikofylte situasjoner som helsepersonell sjelden trenger å ta stilling til. Troooooor ikke man skal komme og påstå at sykepleiere har en tøffere turnus-arbeidshverdag enn leger og politi pga stell. Virkelig ikke. 

Anonymkode: 644e6...69e

Jo det trooooor jeg man skal du. For et latterlig innlegg.

Anonymkode: 0a837...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jo det trooooor jeg man skal du. For et latterlig innlegg.

Anonymkode: 0a837...44a

Hva var latterlig med det? Alt som står i innlegget er sant. Vet du for eksempel hvordan leger jobber på vakt? Lyst til å bytte? 35,5 timers arbeidsuke mot 50-70? Nattevakter på 8-10 timer mot nattevakter på 19 timer? Ikke fri etter nattevakt, selv om man knapt har sovet? Hva tror du det gjør med familielivet?  
Kanskje greit å løfte blikket litt og innse at sykepleiere ikke er den eneste yrkesgruppen som kan ha en krevende arbeidshverdag. Det går fint an å beskrive egne utfordringer UTEN å si at andre yrkesgrupper har det enklere. 
 

Anonymkode: 644e6...69e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du tror at tunge stell er det eneste som kan gjøre turnus tøft? Radiografer og bioingeniører kan jeg ikke si så mye om, men leger har ofte et svært høyt tempo på vakt, med ansvar for et høyt antall pasienter, og de har en langt tøffere turnus enn sykepleiere (ofte *minst* 15-20 flere arbeidstimer per uke, dobbelt så lange nattevakter, de må ofte jobbe på dagtid etter nattevakt etc). Og politi, vel - de må gå inn i risikofylte situasjoner som helsepersonell sjelden trenger å ta stilling til. Troooooor ikke man skal komme og påstå at sykepleiere har en tøffere turnus-arbeidshverdag enn leger og politi pga stell. Virkelig ikke. 

Anonymkode: 644e6...69e

Ikke meg du siterer, men hun sier ikke at det er kun stell som kan gjøre turnus tøft. Men f.eks så har politiet en hviletidsordning som følger arbeidsmiljøloven med de pålagte 11 timene, det er de fleste helsearbeidere unntatt. Hos oss får bioingeniørene og radiografene betalt for våken vakt, men kan sove når det ikke er noe å gjøre, og det gjør de fem av syv netter i uken, noe pleiepersonalet ikke gjør eller har mulighet til. Det som gjør turnus tøft er nettopp fritaket fra AML om hviletid, som ikke tillater skikkelig søvn, og det faktum at man løper som en tulling helt til man går, det er ingen nedkjøring.

Jeg hadde en jobb der jeg sluttet kl 23, og det var bånn gass frem til det. Så var det skifte, kjøre hjem, hjemme ca 23:40 på en god dag, spise, roe ned, pusse tenner og forsøke å sove, noe som skjelden skjedde før 01-01.30, så ringte vekkerklokken 05:45 og da var det bare å hoppe opp, dusje, spise frokost og løpe ut døren for å rekke dagvakt. Det rotteracet orker ikke folk i det lange løp. Da jeg jobbet på kafe hadde vi og sein/tidlig, men med hviletid ihht AML, og de siste timene om dagen var rydding til selvvalgt musikk, så det var en helt annen avsluttning på dagen. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva var latterlig med det? Alt som står i innlegget er sant. Vet du for eksempel hvordan leger jobber på vakt? Lyst til å bytte? 35,5 timers arbeidsuke mot 50-70? Nattevakter på 8-10 timer mot nattevakter på 19 timer? Ikke fri etter nattevakt, selv om man knapt har sovet? Hva tror du det gjør med familielivet?  
Kanskje greit å løfte blikket litt og innse at sykepleiere ikke er den eneste yrkesgruppen som kan ha en krevende arbeidshverdag. Det går fint an å beskrive egne utfordringer UTEN å si at andre yrkesgrupper har det enklere. 
 

Anonymkode: 644e6...69e

Leger har rævva arbeidstider, men nå gjør Legeforeningen heller ikke noe for å bedre arbeidstidene. Ett av problemene man nå ser er at folk ikke orker å jobbe som fastleger fordi det er for mye jobb, så dette er velkjent. Jeg har for øvrig legevenner som jobber kun dag, ingen helg og ingen vakter, slett ikke alle jobber round the clock i legestanden heller. Jeg er for øvrig ikke lege, men har vakt i helsevesenet 65 timer i strekk, det er ikke bare leger som har snodige og uforsvarlige arbeidstider. 

Anonymkode: be636...bce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men hun sier ikke at det er kun stell som kan gjøre turnus tøft. Men f.eks så har politiet en hviletidsordning som følger arbeidsmiljøloven med de pålagte 11 timene, det er de fleste helsearbeidere unntatt. Hos oss får bioingeniørene og radiografene betalt for våken vakt, men kan sove når det ikke er noe å gjøre, og det gjør de fem av syv netter i uken, noe pleiepersonalet ikke gjør eller har mulighet til. Det som gjør turnus tøft er nettopp fritaket fra AML om hviletid, som ikke tillater skikkelig søvn, og det faktum at man løper som en tulling helt til man går, det er ingen nedkjøring.

Jeg hadde en jobb der jeg sluttet kl 23, og det var bånn gass frem til det. Så var det skifte, kjøre hjem, hjemme ca 23:40 på en god dag, spise, roe ned, pusse tenner og forsøke å sove, noe som skjelden skjedde før 01-01.30, så ringte vekkerklokken 05:45 og da var det bare å hoppe opp, dusje, spise frokost og løpe ut døren for å rekke dagvakt. Det rotteracet orker ikke folk i det lange løp. Da jeg jobbet på kafe hadde vi og sein/tidlig, men med hviletid ihht AML, og de siste timene om dagen var rydding til selvvalgt musikk, så det var en helt annen avsluttning på dagen. 

Leger har rævva arbeidstider, men nå gjør Legeforeningen heller ikke noe for å bedre arbeidstidene. Ett av problemene man nå ser er at folk ikke orker å jobbe som fastleger fordi det er for mye jobb, så dette er velkjent. Jeg har for øvrig legevenner som jobber kun dag, ingen helg og ingen vakter, slett ikke alle jobber round the clock i legestanden heller. Jeg er for øvrig ikke lege, men har vakt i helsevesenet 65 timer i strekk, det er ikke bare leger som har snodige og uforsvarlige arbeidstider. 

Anonymkode: be636...bce

Hva jobber du som da med vakt på 65 timer i strekk? 

Anonymkode: e804a...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vernepleier i privat sektor og jobber døgn, med påfølgende en uke fri i gangen. Kunne aldri mere jobbet dag/aften. Synes det er okei med såpass mye fri. 

Anonymkode: dd792...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2021 den 10.15):

Er du sykepleier, TS? Isåfall er nok videreutdanning omtrent den eneste muligheten til å komme vekk fra turnus. 

Anonymkode: e804a...022

Tull! :) 
 

Sykepleiere har ettertraktet kompetanse i mange ulike stillinger. Tenk alt du kan om mennesker, relasjoner, motivasjon, å stå i tøffe situasjoner, jobbe under stress og hva vet jeg. 

Til inspirasjon: her er lenke til Arbeidsplassen.no hvor jeg har søkt på enkeltordet «sykepleier» og huket av alle type jobber UTENOM sykepleier (og noen få andre innen helse). 1525 stillinger hvor ordet ‘sykepleier’ nevnes som IKKE er stillinger som sykepleier. Jeg vil tro at noen av disse er stillinger hvor de skriver at ønsket bakgrunn er blant annet sykepleiere.  Jeg sier ikke med dette at det er lett, men det er ikke umulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Pga alt det tunge stellet og tempoet det er å være sykepleier, så er det nok derfor turnusen i tillegg blir ekstra hard. Radiografer, politi, bioingeniører og leger har ikke tunge stell og føler ikke slitasjen på samme måten. De jobber på helt andre måter.

Anonymkode: 0a837...44a

Mannen er politi og vi kjenner følgelig mange politifolk. Det gjør åpenbart ikke du😂

Anonymkode: 9a092...f02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...