Gå til innhold

Hvordan komme seg vekk fra turnushelvete?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Beundrer du helsefagarbeidere, vernepleiere, kokker, renholdere, servitører, politi, brannmenn, bioingeniører, radiografer, vektere, ambulansearbeidere, yrkessjåfører ,prosessarbeidere, butikkmedarbeidere, dvs alle andre yrkesgrupper som også har turnus og ubekvem arbeidstid?

Anonymkode: 40546...427

Jeg er ikke den du spurte. Men selv jobber jeg som musiker og jobber særdeles lite for en behagelig årslønn på 4-500.000kr. JA, visst faen beundrer jeg folk som gidder å jobbe i alle disse jobbene. Selv blir jeg utmattet de ukene jeg jobber fra rundt 10-15 hver dag + konserter. Det er ganske chill i forhold... ok, må jobbe litt kveld - men det er jo bare kos, og jeg får stående applaus. 

Ære være dere.

Anonymkode: 183a8...381

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avdelingsleder? Enhetsleder? Da vil arb.giver bruke tid og penger på å gi deg noe opplæring/utdanning/internopplæring. Ellers er nok det eneste å ta en type spesialisering. Jeg har en spesifikk type utdanning som ga meg mulighet til å ha fagsykepleierstilling. Riktignok jobbet jeg hver tredje helg, men dagtid ellers i ukedagene. Nå er jeg i et prosjekt i en kommune hvor jeg får bruke kompetansen min samt får prosjektarbeidserfaring. Kun dagtid, fleksitid, fri alle helger, fellesferie.

Anonymkode: c7f4d...602

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Hva med å bli helsesykepleier?
De har bare dagvakter og bare vanlige virkedager. Tror det er 1-2år, de har også veldig god lønning.
Vet også om endel sykepleiere som arbeider på hudavdeling på slik lysbehandling som man får mot eksemer og sånn de jobber dag. Ellers så kan du jo satse på ledelse og bli avdelingsleder ved et sykehjem f.eks. 
Er selv helsefagarbeider i full turnus men har mye færre muligheter enn deg, det er turnus eller dagsenter.. 

Anonymkode: d3dc3...a62

Ja skulle gjerne blitt det, men er nesten umulig å komme inn!😩

Anonymkode: a57b4...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvorfor blir du sykepleier når du ikke tåler turnus? 

 

Jobber innen økonomi, 8-16,man-fee, flexitid og sommertid. 

Anonymkode: a2f84...d8d

Okei, venta på det. 
 

Takla turnus fint når jeg var i 20-åra, men turnusen og yrket generelt har blitt tøffere de siste 10 årene, så derfor! 

Anonymkode: a57b4...843

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny utdanning, videreutdanning eller en master som gir deg en annen type jobb. 

Anonymkode: 37627...6c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket turnus!! Vi hadde en avdelingsleder som lyttet til ønskene/behovene vår. Hver 6 uke hadde vi BAT å løste turnusen der. Så fikk vi ny avd-leder å det som hadde fungert i flerfoldige år gikk til H... Ønsker/behov ble tilsidesatt, samme ble lege-erklæringer om behov for tilrettelegging gitt drallen i. Så jeg vurderer å studere til lærer nå. Fri hver helg og ferier. 

Anonymkode: 3d111...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Elsker turnus! Klarte ikke dagjobbing, ble helt utslitt. Godt vi er forskjellige

Anonymkode: 3c6ad...905

Enig!
jeg har alltid jobbet dagtid ( er 39 år), men i januar byttet jeg jobb, og jobber nå turnus. Er langt fra så sliten som da jeg jobbet i et evig mas på dagvakt! Bare å hente seg inn i helga før det er samme kjøret uka etter.

Anonymkode: bf3e5...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale helsesykepleier videreutdanning. 🙂

Anonymkode: b3bf9...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp, veldig mange yrkesgrupper har turnus/ubekvem arbeidstid. Du glemte leger i lista, det er naturlig å ta dem med i denne sammenhengen - mange leger har en mye tøffere turnus enn sykepleiere har, men merkelig nok er det aldri synd på dem. 🤷🏻‍♀️ 
Men det er en ærlig sak å ønske seg bort fra turnusarbeid. Noen synes turnus er topp, andre hater det. Videreutdanning vil nok gjøre det enklere å finne dagjobb. Spesialisering, eventuelt noe annet hvor du kan få jobb med sykepleierutdanningen i bunnen, som ledelse, økonomi eller lignende. 

Anonymkode: 644e6...69e

(Å nevne leger i en sykepleiertråd er som å legge dynamitt inntil en ovn. Det kan gå bra, men det kan også eksplodere... 🙈)

Anonymkode: 40546...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

(Å nevne leger i en sykepleiertråd er som å legge dynamitt inntil en ovn. Det kan gå bra, men det kan også eksplodere... 🙈)

Anonymkode: 40546...427

Sykepleiertråder har en tendens til å eksplodere uansett… 

Anonymkode: 644e6...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har dere barn? Jeg føler jobben spiser opp familielivet. Er alltid på jobb føler jeg! 

Anonymkode: a57b4...843

Det føler vi i vanlig jobb også. Misunner deg tid på dagen der du kan handle, vaske hus eller gå deg en tur uten barna rundt deg. 

Anonymkode: f700b...524

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg elsket turnus!! Vi hadde en avdelingsleder som lyttet til ønskene/behovene vår. Hver 6 uke hadde vi BAT å løste turnusen der. Så fikk vi ny avd-leder å det som hadde fungert i flerfoldige år gikk til H... Ønsker/behov ble tilsidesatt, samme ble lege-erklæringer om behov for tilrettelegging gitt drallen i. Så jeg vurderer å studere til lærer nå. Fri hver helg og ferier. 

Anonymkode: 3d111...84a

Jeg begynner på lærer til høsten, gleder meg helt sykt! Ferdig med siste vakt på sykehjemmet 🙏

Anonymkode: 0a837...44a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Beundrer du helsefagarbeidere, vernepleiere, kokker, renholdere, servitører, politi, brannmenn, bioingeniører, radiografer, vektere, ambulansearbeidere, yrkessjåfører ,prosessarbeidere, butikkmedarbeidere, dvs alle andre yrkesgrupper som også har turnus og ubekvem arbeidstid?

Anonymkode: 40546...427

Krenkefest?

Anonymkode: 217f3...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det føler vi i vanlig jobb også. Misunner deg tid på dagen der du kan handle, vaske hus eller gå deg en tur uten barna rundt deg. 

Anonymkode: f700b...524

Ser den! Men misunner du meg når jeg må dra på kveldsvakt en lørdag der barna blir lei seg for at mamma må på jobb? Eller misunner du meg når jeg jobber 3 nattevakter på rad og er så trøtt at jeg er kvalm og får migrene? Eller misunner du meg når jeg må jobbe julaften, 17.mai og går glipp av verdifull familietid? 

har fått turnus i vrangstrupen kjenner jeg. 

ts

Anonymkode: a57b4...843

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vernepleier, og kjenner meg igjen i problemet. Jeg elsker forsåvidt å sove lenge, ha tid for meg selv på dagtid, nulighet til å få unna ærend utenom rushet osv, men synes det er fælt å gå fra ungene på helligdager, ikke kunne regne med å ha fri til den håndballturneringen/dugnaden/sameiemøtet osv. Og ble direkte syk av sen-tidlig-vakter. Så jeg måtte slutte på sykehjem.
 

Jeg så på mange alternativer, men ville ikke utdanne meg videre per nå. Nav-saksbehandler, skole, dagsenter osv er alternativer. Jeg jobber nå i barnehage og følger opp et barn med alvorlig utvikligshemming og mange medisinske prosedyrer der. Samt litt miljøterapeutisk arbeid i avdeling innimellom. Veldig ok, jobber 8-16, og har fri alle helger og helligdager osv👍🏻😊

Anonymkode: 179ee...cf3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe mangelfull info i HI, men jeg forstår det sånn utifra tråden at TS er sykepleier med barn?

Til dere sykepleiere som ikke har barn og vil ut av turnus, har dere vurdert å søke offshore eller på skip? Da jobber man rotasjon og ikke turnus. Veldig greit hvis man liker flere uker sammenhengende fri:mynona:(ikke fullt så stas om man er veldig hjemmekjær, eller veldig opptatt av høytider som jul etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Man kommer seg i hvert fall ikke unna turnus ved å bli jordmor😂 Er dessverre ikke sånn at barn kun fødes i tidsrommet 8-16.

Anonymkode: 0e3d9...bb0

Har du ikke hørt om jordmor innenfor svangerskapsomsorgen? Svigerinnen min er jordmor og jobber kun dagtid. Hun har riktignok jobbet lenge på sykehus før dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS vet ikke hvor du jobber eller hvilke interesser du har, men sjekk ut om operasjonssykepleie kan være noe for deg. Veldig ettertraktet kompetanse, mulighet for å ta videreutdanningen med lønn, lett å få dagstilling og veldig kjekk jobb.

Anonymkode: be636...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Eksempler på hvor? Og er det lett å få en liten deltidsstilling på slike steder som vernepleier?

Anonymkode: ed4c4...32a

Små deltidsstillinger eksisterer ikke der hvor jeg og de andre jeg kjenner jobber, så nei, det er ikke lett. Vi som har søkt oss ut av turnus jobber i NAV, kommune, fylkeskommune, direktorat, UH-sektoren osv.

Anonymkode: 888dd...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Krenkefest?

Anonymkode: 217f3...a76

Egentlig ikke, synes bare at av alle trådene som snakker om å komme seg bort fra turnus så er det veldig ofte sykepleiere. Tror ikke jeg kan huske feks en radiograf eller politi som poster om det samme her.

Anonymkode: 40546...427

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...