Gå til innhold

404 nye smittetilfeller siste døgn. Det er det høyeste siden 27 mai


NorthernLight

Anbefalte innlegg

Lokalt må det strammes inn, men det skal endel mer innleggelser til før det blir strenge nasjonale tiltak nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

havrekaffe skrev (På 2021-7-30 den 5.12):

Det eneste som får folk til å skjønne er massedød. Folk klarer ikke en gang å forholde seg til selv de enkleste innstrukser om munnbind på offentlig kommunikasjon.

En del av problemet er lettelser på restriksjoner. Det er ikke lenger påbud om munnbind. De som bruker det går mot strømmen og kan rett og slett bli kikket rart på. Folk flest er sauer og forholder seg til hva flertallet gjør og ikke nødvendigvis hva som er logisk å gjøre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (2 timer siden):

Bagatelliseringsbrigaden sa det samme for to ukers siden om spådommen om at smitten ville øke igjen når Delta tok over. Nå er vi oppe i 46% økning på ei uke. Selv med vaksine vil en så kraftig stigning føre til stort press på helsevesenet og mange vil ikke rekke å få 2. dose. Det tar heller ikke lang tid før det blir så mange at TISK blir ubrukelig og stigningen blir enda større. Kombinert med kaldere vær, skoleåpning og flere på jobb kan vi lett få en perfekt storm hvis vi lar det stå til.

Er "bagatelliseringsbrigaden" et forsøk på å ta igjen når man, helt korrekt, kaller hysterikerne for hylekor/hysterikere? Jeg synes ikke det var et veldig bra comeback. Du kan gjerne si at jeg bagatelliserer viruset, for jeg anser jo viruset som ufarlig og pandemien for over. Bedre det enn å være engstelig, hysterisk og mer generelt en pyse.

Du påstår at en så "kraftig stigning" vil føre til "stort press på helsevesenet". Vel, gi meg noen tall og beregninger basert på det vi allerede vet om andel alvorlige sykdomsforløp per smittetilfelle, justert for alder og vaksinestatus i Norge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tom1986 said:

Er "bagatelliseringsbrigaden" et forsøk på å ta igjen når man, helt korrekt, kaller hysterikerne for hylekor/hysterikere? Jeg synes ikke det var et veldig bra comeback. Du kan gjerne si at jeg bagatelliserer viruset, for jeg anser jo viruset som ufarlig og pandemien for over. Bedre det enn å være engstelig, hysterisk og mer generelt en pyse.

Vel, du har vist at ikke du bryr deg om fakta som ikke passer med det du ønsker å tro, så hersketeknikkene dine preller ganske fort av.

1 hour ago, tom1986 said:

Du påstår at en så "kraftig stigning" vil føre til "stort press på helsevesenet". Vel, gi meg noen tall og beregninger basert på det vi allerede vet om andel alvorlige sykdomsforløp per smittetilfelle, justert for alder og vaksinestatus i Norge.

Du er flink nok til å regne deg fram til hva 50-100% ukentlig eksponentiell vekst vil bety for smitteomfanget utover høsten hvis du først vil. Med så mye smitte blir det umulig å skjerme de som er i risikosonen. Ta hensyn til at 5-15 % er uvaksinert, mange bare har fått en dose og 5-15% har liten eller ingen effekt av vaksinen. I praksis burde det bli omtrent som å gå gjennom halvparten av det svenskene har gått gjennom siden mars i fjor (siden ca 1/3 der har vært smittet til nå), men på 2-3 måneder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (2 timer siden):

Er "bagatelliseringsbrigaden" et forsøk på å ta igjen når man, helt korrekt, kaller hysterikerne for hylekor/hysterikere? Jeg synes ikke det var et veldig bra comeback. Du kan gjerne si at jeg bagatelliserer viruset, for jeg anser jo viruset som ufarlig og pandemien for over. Bedre det enn å være engstelig, hysterisk og mer generelt en pyse.

Du påstår at en så "kraftig stigning" vil føre til "stort press på helsevesenet". Vel, gi meg noen tall og beregninger basert på det vi allerede vet om andel alvorlige sykdomsforløp per smittetilfelle, justert for alder og vaksinestatus i Norge.

Ved å inneha et nøkternt syn på det som nå er blitt et endemisk virus, slik som Aavitsland har, så blir man fort stemplet her på nettet som antitiltak/bagatelliseringsbrigaden. Derfor har jeg bare sluttet helt å bry meg så mye om de som skal stemple meg som det, all den tid jeg har gjort min del, og ikke smittet noen eller "gitt faen i tiltak".

Jeg tror veldig mange sliter med å ta hverdagen tilbake rett og slett. At det siste halvannet året med frykt og skremselspropaganda fra Nakstad gjør at de frykter noe som aldri skjer, og ikke skjedde, men KAN skje om hhv to uker(bare vent...)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe
3 hours ago, Poision-Ivy said:

En del av problemet er lettelser på restriksjoner. Det er ikke lenger påbud om munnbind. De som bruker det går mot strømmen og kan rett og slett bli kikket rart på. Folk flest er sauer og forholder seg til hva flertallet gjør og ikke nødvendigvis hva som er logisk å gjøre. 

Du er inne på noe der, men på kollektivtrafikken er det fortsatt påbudt med munnbind. Jeg skjønner rett og slett ikke at folk tar sjansen på å stå tett uten munnbind når smittetallene er økende og flere mutasjoner er i omløp.  Å ikke bruke munnbind når det står opplyst at det skal man bruke så vitner det egentlig bare om en hensynsløs egoisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ukjent. skrev (På 30.7.2021 den 10.44):

Når jeg leser her inne får jeg følelsen av at folk aldri har opplevd at noen de kjenner har blitt så syke at de må på sykehus før. Det fantes sykdommer før korona også.. 

Hva slags latterlig kommentar er dette? Hva er det du prøver å si? Eier du ikke evne til empati?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

våren14 skrev (På 30.7.2021 den 10.45):

Gruer meg sånn til ungene våre "må" ha korona. Håper innstendig de ikke får de alvorlige ettervirkningene.

Det kan godt være det kommer ettervirkninger. Forskerne fant jo ut at ettervirkningene hos de som har hatt mer alvorlige symptomer er langt verre enn de hadde trodd. Vi snakker signifikant kognitiv svikt, blant annet. Rett og slett lavere IQ.

Det kan godt være mange barn også vil få langtidsvirkninger, selv om de ikke blir veldig syke.

Så en hel generasjon vil kunne bli sterkt negativt påvirket av dette. Det er skremmende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

havrekaffe skrev (1 time siden):

Du er inne på noe der, men på kollektivtrafikken er det fortsatt påbudt med munnbind. Jeg skjønner rett og slett ikke at folk tar sjansen på å stå tett uten munnbind når smittetallene er økende og flere mutasjoner er i omløp.  Å ikke bruke munnbind når det står opplyst at det skal man bruke så vitner det egentlig bare om en hensynsløs egoisme.

Bruker alle munnbind når de reiser kollektivt? Jeg ser ann på butikker. Stort sett bruker jeg munnbind, er det veldig få og god avstand går jeg uten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TantePose skrev (På 30.7.2021 den 17.59):

Nå er anslaget fra FHI oppdatert. Alle som vil kan få dose nr 2 innen slutten av september:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6kJpO3/nordmenn-kan-bli-fullvaksinert-tre-uker-tidligere

Så hva skjer for de som allerede har fått time for andre dose etter september? Må de selv kontakte kommunen for å flytte timen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Det kan godt være det kommer ettervirkninger. Forskerne fant jo ut at ettervirkningene hos de som har hatt mer alvorlige symptomer er langt verre enn de hadde trodd. Vi snakker signifikant kognitiv svikt, blant annet. Rett og slett lavere IQ.

Det kan godt være mange barn også vil få langtidsvirkninger, selv om de ikke blir veldig syke.

Så en hel generasjon vil kunne bli sterkt negativt påvirket av dette. Det er skremmende.

Det er skremmende ja. Å slippe løs smitten blant alle norske barn mens de fleste andre land allerede vaksinerer 12-17 åringer fremstår som et eksperiment. Når skolene åpner på grønt nivå og barn ikke lenger skal i karantene er det samme som og eksperimentere med en hel generasjon. Som du sier ingen vet konsekvensene på lang sikt. Ettervirkninger man ser gir jo grunn til bekymring. 

Endret av J.E
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (5 timer siden):

Vel, du har vist at ikke du bryr deg om fakta som ikke passer med det du ønsker å tro, så hersketeknikkene dine preller ganske fort av.

Du er flink nok til å regne deg fram til hva 50-100% ukentlig eksponentiell vekst vil bety for smitteomfanget utover høsten hvis du først vil. Med så mye smitte blir det umulig å skjerme de som er i risikosonen. Ta hensyn til at 5-15 % er uvaksinert, mange bare har fått en dose og 5-15% har liten eller ingen effekt av vaksinen. I praksis burde det bli omtrent som å gå gjennom halvparten av det svenskene har gått gjennom siden mars i fjor (siden ca 1/3 der har vært smittet til nå), men på 2-3 måneder.

Jeg ser ingen absolutte tall. Kun spekulasjoner om prosentvise andeler. Prøv igjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, tom1986 said:

Jeg ser ingen absolutte tall. Kun spekulasjoner om prosentvise andeler. Prøv igjen.

Jeg ser ingen anslag i det hele tatt fra deg, så mine er fortsatt mer faktabasert enn påstandene du som vanlig har dratt ut av et visst sted. Prøv igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fakta? skrev (3 minutter siden):

Jeg ser ingen anslag i det hele tatt fra deg, så mine er fortsatt mer faktabasert enn påstandene du som vanlig har dratt ut av et visst sted. Prøv igjen.

Du fremmet påstanden. Dermed ligger bevisbyrden hos deg. Dette er helt elementært.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tom1986 said:

Du fremmet påstanden. Dermed ligger bevisbyrden hos deg. Dette er helt elementært.

Tallene krever bare en elementær logisk og matematisk forståelse, og er basert på forskning. Å finne teskjeer som er små nok til å få deg til å akseptere noe som går mot det du har bestemt deg for vet jeg allerede at er umulig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (1 minutt siden):

Tallene krever bare en elementær logisk og matematisk forståelse, og er basert på forskning. Å finne teskjeer som er små nok til å få deg til å akseptere noe som går mot det du har bestemt deg for vet jeg allerede at er umulig.

Dersom det er basert på "elementær logisk og matematisk forståelse" så kan du sikkert også regne ut de absolutte størrelsene for meg. Gi meg antall smittede, antall syke, antall innlagte, antall på intensivbehandling, og antall døde - gitt et eller annet tidsperspektiv som du bestemmer selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, tom1986 said:

Dersom det er basert på "elementær logisk og matematisk forståelse" så kan du sikkert også regne ut de absolutte størrelsene for meg. Gi meg antall smittede, antall syke, antall innlagte, antall på intensivbehandling, og antall døde - gitt et eller annet tidsperspektiv som du bestemmer selv.

Det har jeg allerede gjort siden tallene for Sverige er kjent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (24 minutter siden):

Det har jeg allerede gjort siden tallene for Sverige er kjent.

Antall døde eller intensivinnlagte per dag har stupt i Sverige etter hvert som vaksinedekningen har økt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

Endret av tom1986
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tom1986 said:

Antall døde eller intensivinnlagte per dag har stupt i Sverige etter hvert som vaksinedekningen har økt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

De har mange som har ligget lenge og immunitet blandt de mest uforsiktige som har vært smittet. Bedre vaksinedekning fordi de bruker AstraZeneca og de som har vært smittet før bare trenger en dose hjelper også. I tillegg er det sommer, som gir lavere smitte. Situasjonen deres akkurat nå er derfor lite relevant for hva vår vil være utover høsten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (2 minutter siden):

De har mange som har ligget lenge og immunitet blandt de mest uforsiktige som har vært smittet. Bedre vaksinedekning fordi de bruker AstraZeneca og de som har vært smittet før bare trenger en dose hjelper også. I tillegg er det sommer, som gir lavere smitte. Situasjonen deres akkurat nå er derfor lite relevant for hva vår vil være utover høsten.

Hvor stor andel av Sveriges befolkning har antistoffer? Hvor stor andel av Norges befolkning vil ha antistoffer utover høsten? Deretter kan du vise disse enkle utregningene dine for hvordan det vil påvirke antall smittede, syke, innlagte, og døde. Jeg venter fremdeles på disse "elementære" utregningene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...