Gå til innhold

404 nye smittetilfeller siste døgn. Det er det høyeste siden 27 mai


NorthernLight

Anbefalte innlegg

TantePose skrev (3 minutter siden):

Ja, de har fullvaksinert ca 70 %, mens vi har ca 65 % en dose og ca 35 % med to doser.

Jeg tror vaksinedekningen kommer til å bli mye høyere i Norge enn de fleste andre land. Pga. lite vaksinemotstand hos oss.

I slutten av september vil alle som vil i Norge ha fått to doser.

Dermed er det bare snakk om mellom 1 og 2 måneder før vi har mer flokkimmunitet enn i UK.

Det stemmer ikke at alle som vil har fått dose to i løpet av september. Jeg får dose to ikke før 20. Oktober. Ellers enig i at vi i Norge vil få bedre vaksine dekning enn i UK og de fleste land. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

velociraptor skrev (Akkurat nå):

Du glemmer at det er hvis ikke halve befolkningen har gått med i massedødsfall før vi rekker å få dose to 🤐

Jeg velger å se positivt på situasjonen uansett hva som skjer:

Hvis halve befolkningen stryker med, så vil de unge lett komme inn på boligmarkedet. Det er ikke bare negativt med massedød med andre ord 🙂 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værre skrev (7 minutter siden):

Det stemmer ikke at alle som vil har fått dose to i løpet av september. Jeg får dose to ikke før 20. Oktober. Ellers enig i at vi i Norge vil få bedre vaksine dekning enn i UK og de fleste land. 

Slutten av september er nok for optimistisk. Første uken i oktober er sikkert mer realistisk.

Vaksinasjon med andre dose ble vel fremskjøvet 2 uker i går?

Endret av TantePose
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Men så kommer effekten av vaksinen til å avta måned for måned her. Så vent til utpå nyåret, sier jeg, med svekket immunitet, kulde og dråpesmitte. Anne Spurkland tar feil, det er ikke "vaksine eller corona". Det er vaksine og corona. Vi skal alle gjennom det.

Data fra Israel om avtagende beskyttelseseffekt av vaksinen etter vaksinasjonen (jada, moderator, dette har VG faktisk skrevet om nå; dvs. VG skrev om gjennomsnittverdiene i hvert fall (lilla stopler), de viste ikke selve grafen som helseministeriet i Israel har produsert):

Bilde

Grafen viser avtagende effektivitet av vaksinen mot smitte i fra fullvaksinasjonstidspunktet opp til perioden 20.juni-17. juli. Men ingen grunn til panikk heller, for den første blå stolpen må vel  representerer de eldste, som ble fullvaksinert først (med Pfeizer og Moderna). De vil alltid ha lavere vaksinasjonseffekt uansett, pga. høy alder. -(eller er gruppene aldersjustert? hvordan?) Konfidensintervallet er høyt for denne gruppen, dvs. en del av dem har bedre effekt av vaksinen men en del av dem har en god del lavere effekt enn 16% også. Vaksinen viser god effekt mot innleggelse og "severe" covid (respirator?).

Endret av Sitronmelisse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hylekoret i gang igjen? Jeg regner med det er bare, som vanlig, å vente to uker nå? Antall smittede er tilnærmet irrelevant nå. Risikogruppene er fullvaksinerte. 2/3 har fått én dose, som beskytter i stor grad mot alvorlig sykdom. De få som ikke har fått en dose ennå er uansett lite rammet av viruset.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent konkret, hva har disse tallene å si for oss? Dersom man ser på antall positive prøver sett opp mot antall prøver så er det ikke avskrekkende. De fleste er også vaksinert. 404 positive prøver betyr ikke 404 syke.

Jeg skulle ønske avisene sluttet å skrive smittetall, når det finnes så mye bra nyheter som viser at ting er bedre. Det opplegget her skaper bare frykt

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TantePose skrev (1 time siden):

Skjønner. Regner med at smitten i UK eksploderer om 2 uker? 🙂 

Man får man se da. De vaksinerer jo også og har mange flere immune enn i Norge. Så kanskje smitten fortsetter og synke også. Men poenget mitt var det er for tidlig og konkludere noe som helst, smitten kan både gå ned og opp. Og spesielt i forhold til freedom day er det for tidlig og konkludere. Men kun immunitet gjør at pandemien kan stoppe. Så det skjer gjennom vaksinen eller naturlig smitte. Hvis smitten går ned vil den jo blusse opp igjen så lenge vi ikke har flokkimmunitet. Men kan jo være at UK er ferd med og oppnå det. Det har vi i hvert fall ikke i Norge enda.

Endret av J.E
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (4 timer siden):

Det planlegges derfor på sett og vis og smitte barn og unge under 18 år. Jeg leste en beregning på at 40 % av barna kan forventes og smittes. Det ligger i kortene nå at de skal gjøres immune på naturlig måte. Foreldre og unge over 16 år som egentlig bestemmer over egen helse får ikke et reelt valg om de ønsker vaksine eller gjennomgå sykdommen. Tallene fra Sverige hvor 250 barn ble alvorlig syke av MIS C og mange andre alvorlig Coronasyke barn er tall fra det opprinnelige virus og uk virus ikke Delta. Ingen land har sluppet Delta løs enda så hvordan det rammer barn på kort sikt og lang sikt vet man ingenting om. Denne bølgen kan nok bli stor tror jeg i hvert fall. Barn og unge, uvaksinerte og halvvaksinerte samt eldre og andre med lav beskyttelse fra vaksiner er mange nok til at bølgen kan bli veldig stor. Man får håpe at de fleste ikke blir alvorlige syke. Men hva som nå skal skje med barna i Norge ser jeg på som eksperiment og vaksiner finnes ned til 12 år. Og FHI har fremdeles ikke bestemt seg om de vil vaksinere barn...

Jeg er enig i det du skriver. Det kommer til å bli vesentlig mye smitte blant unge ja . Når det sies at delta ser ut som å være like smittsomt som vannkopper så sier det ganske mye. De slipper rett og slett viruset løs blant unge uten at de har fått en sjanse til å få vaksine... Syns det er ganske spesielt at man ikke får ett valg. Jeg tipper at det er godt mulig FHI hopper ned fra sin høye hest og anbefaler vaksine ned til 12 års alder etter en stund ( akkurat som ifjor når de sa munnbind ikke hadde effekt og så plutselig så anbefalte de det alikevel ifjor høst gitt.. ) Man trenger å få vaksinert så mange som mulig av befolkningen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (13 timer siden):

404 nye smittetilfeller siste døgn. Det er det høyeste siden  27 mai. Ifjor på samme dag ble det registrert bare 22 smittetilfeller. Det sier litt om hvor smittsom den nye delta varianten er og hva importsmitte har ført til.  Neste mnd starter skoler/universiteter igjen. Skolene er planlagt å starte på grønt nivå ... Regjeringen sa på onsdag at barn og unge under 18 år stort sett blir unntatt plikt til smittekarantene fra 16 august. Veldig smart når mange ikke blir fullvaksinert før september/oktober. Lurer på hvor mye smitte som kommer hjem til folk... 

huff helt forferdelig, bare vent nå eksploderer det snart,  som noen her inne har proklamert 1.5år😂

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TantePose skrev (4 timer siden):

Slutten av september er nok for optimistisk. Første uken i oktober er sikkert mer realistisk.

Vaksinasjon med andre dose ble vel fremskjøvet 2 uker i går?

Jeg fikk første dose i går og ble tildelt time for dose to 21. oktober. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, FrittgåendeBurugle said:

Jeg fikk første dose i går og ble tildelt time for dose to 21. oktober. 

Det er en automatisk kalkulert dato 12 uker fram i tid, sannsynligvis kan du få tidligere. Vaksinelevering:

 

image.png

Endret av Fakta?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med både viruset og vaksinen er at vi ikke har noen klare svar. Nå dukker det stadig opp flere tilfeller av individer som har fått såkalt Long Covid. Hvilke konsekvenser vil dette ha i et lengre perspektiv? En stor andel mennesker med kroniske helseproblemer som vil få livskvalitet kraftig redusert og eventuelt bli arbeidsuføre?

Nå vil de unge smittes over en lav sko. Mest sannsynlig av Delta, som vi også ikke vet nok om. Hvilke konsekvenser vil det ha for den oppvoksende generasjon? 

Kommer det mutanter av mer alvorlig grad? Flere forskere spår det med denne fulle gjenåpningen. De var flere tusen forskere som gikk sammen i protest og skrev under på et opprop mot full gjenåpning i England, med advarsler om at dette kunne være oppskriften på et hav av mutasjoner.

Risikoen er enorm, potensielt sett. Å kaste alt av munnbind og smittevern akkurat nå er nok noe naivt. 

Og hva med vaksinen? Vet vi noe om langtidskonsekvenser der? Det er jo kritiske røster som har argumentert for at denne vaksinen hadde aldri blitt godkjent under normale omstendigheter. Det høres jo ikke bra ut. Og ja, vi blir på et vis testkaniner. De skåner nok de yngre for vaksinen fordi de antar den har en risiko ved seg. 

Altså vi lever i usikre tider. Jeg beholder munnbindet på her i Oslo, selv om jeg er i mindretall. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værre skrev (6 timer siden):

Det stemmer ikke at alle som vil har fått dose to i løpet av september. Jeg får dose to ikke før 20. Oktober. Ellers enig i at vi i Norge vil få bedre vaksine dekning enn i UK og de fleste land. 

 

FrittgåendeBurugle skrev (2 timer siden):

Jeg fikk første dose i går og ble tildelt time for dose to 21. oktober. 

Nå er anslaget fra FHI oppdatert. Alle som vil kan få dose nr 2 innen slutten av september:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6kJpO3/nordmenn-kan-bli-fullvaksinert-tre-uker-tidligere

Endret av TantePose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ukjent. skrev (12 timer siden):

Når jeg leser her inne får jeg følelsen av at folk aldri har opplevd at noen de kjenner har blitt så syke at de må på sykehus før. Det fantes sykdommer før korona også.. 

Jeg deler denne oppfatningen! Det er som om folk tror at det kun er Korona som dreper eller gjør folk syke. Det hele vitner bare om at man har levd svært beskyttet i Norge! Døden kan man utsette, men ikke forhindre i det lange løp! Her inne virker det som om dødsfall er noe unaturlig, hvilket det dessverre ikke er....

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (21 timer siden):

Hylekoret i gang igjen? Jeg regner med det er bare, som vanlig, å vente to uker nå? Antall smittede er tilnærmet irrelevant nå. Risikogruppene er fullvaksinerte. 2/3 har fått én dose, som beskytter i stor grad mot alvorlig sykdom. De få som ikke har fått en dose ennå er uansett lite rammet av viruset.

Nettopp 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Vi nærmer oss jo den årlige høysesongen for forkjølelse nå. Alt trenger ikke være korona. Har ikke hatt dette forkjølelses drittet på flere år selv, og kommer ikke til å ta noen forbanna q-tips til å grave rundt hjernebarken ved eventuelle forkjølelsessymptomer heller. Kommer i så fall til å være hjemme til ting blir bra igjen. Som er normalt å gjøre. Virker som folk har glemt det.

Ei jeg kjenner, hadde forkjølelse for ikke lenge siden. Hun tok ikke noe test for det. Holdt seg bare hjemme til hun ble bra igjen, som vi alle har gjort frem til 2020.

Nevner dette fordi mange ser ut til å glemme at forkjølelse fremdeles finnes, og at det dere kommer til å se på slutten av året slettes ikke trenger å være korona. Det er normalt at vi blir syke iblant, for så å la kroppen ordne opp selv. Så for det om dere ser hosting og nysing ute, kan det fint være vanlig forkjølelse også. Husk at noen også har allergier.

Jeg så både hosting og nysing, da jeg var ute og gikk i går. Det er lenge siden jeg har sett. Skal veldig mye til å smitte andre ved å gå en tur. Så hvis folk er i form til det, syns jeg det er flott at de kommer seg ut, og ikke er redde for hva andre tenker. Så lenge de tar hensyn, er det null problem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Elhaym skrev (På 30.7.2021 den 11.48):

Rent konkret, hva har disse tallene å si for oss? Dersom man ser på antall positive prøver sett opp mot antall prøver så er det ikke avskrekkende. De fleste er også vaksinert. 404 positive prøver betyr ikke 404 syke.

Jeg skulle ønske avisene sluttet å skrive smittetall, når det finnes så mye bra nyheter som viser at ting er bedre. Det opplegget her skaper bare frykt

Det virker som media er betalt for å spre frykt istedet for å fokusere på positive ting. Skrive litt mer kritisk hadde vært fint . 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/30/2021 at 11:36 AM, tom1986 said:

Hylekoret i gang igjen? Jeg regner med det er bare, som vanlig, å vente to uker nå? Antall smittede er tilnærmet irrelevant nå. Risikogruppene er fullvaksinerte. 2/3 har fått én dose, som beskytter i stor grad mot alvorlig sykdom. De få som ikke har fått en dose ennå er uansett lite rammet av viruset.

Bagatelliseringsbrigaden sa det samme for to ukers siden om spådommen om at smitten ville øke igjen når Delta tok over. Nå er vi oppe i 46% økning på ei uke. Selv med vaksine vil en så kraftig stigning føre til stort press på helsevesenet og mange vil ikke rekke å få 2. dose. Det tar heller ikke lang tid før det blir så mange at TISK blir ubrukelig og stigningen blir enda større. Kombinert med kaldere vær, skoleåpning og flere på jobb kan vi lett få en perfekt storm hvis vi lar det stå til.

Endret av Fakta?
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (1 time siden):

Bagatelliseringsbrigaden sa det samme for to ukers siden om spådommen om at smitten ville øke igjen når Delta tok over. Nå er vi oppe i 46% økning på ei uke. Selv med vaksine vil en så kraftig stigning føre til stort press på helsevesenet og mange vil ikke rekke å få 2. dose. Det tar heller ikke lang tid før det blir så mange at TISK blir ubrukelig og stigningen blir enda større. Kombinert med kaldere vær, skoleåpning og flere på jobb kan vi lett få en perfekt storm hvis vi lar det stå til.

Tja, i UK har smitten ca halvert seg siden de åpnet helt opp den 19. juli. Og det til tross for at Delta har overtatt hos dem...

Og er det ikke helt greit med mer smitte i Norge når smitten ikke gir særlig sykdom?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...