Gå til innhold

404 nye smittetilfeller siste døgn. Det er det høyeste siden 27 mai


NorthernLight

Anbefalte innlegg

Marte79 skrev (4 timer siden):

Bare steng deg inne du hvis du er så redd 🙂👍

Der kom den ja..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NorthernLight skrev (9 timer siden):

404 nye smittetilfeller siste døgn. Det er det høyeste siden  27 mai. Ifjor på samme dag ble det registrert bare 22 smittetilfeller. Det sier litt om hvor smittsom den nye delta varianten er og hva importsmitte har ført til.  Neste mnd starter skoler/universiteter igjen. Skolene er planlagt å starte på grønt nivå ... Regjeringen sa på onsdag at barn og unge under 18 år stort sett blir unntatt plikt til smittekarantene fra 16 august. Veldig smart når mange ikke blir fullvaksinert før september/oktober. Lurer på hvor mye smitte som kommer hjem til folk... 

Det planlegges derfor på sett og vis og smitte barn og unge under 18 år. Jeg leste en beregning på at 40 % av barna kan forventes og smittes. Det ligger i kortene nå at de skal gjøres immune på naturlig måte. Foreldre og unge over 16 år som egentlig bestemmer over egen helse får ikke et reelt valg om de ønsker vaksine eller gjennomgå sykdommen. Tallene fra Sverige hvor 250 barn ble alvorlig syke av MIS C og mange andre alvorlig Coronasyke barn er tall fra det opprinnelige virus og uk virus ikke Delta. Ingen land har sluppet Delta løs enda så hvordan det rammer barn på kort sikt og lang sikt vet man ingenting om. Denne bølgen kan nok bli stor tror jeg i hvert fall. Barn og unge, uvaksinerte og halvvaksinerte samt eldre og andre med lav beskyttelse fra vaksiner er mange nok til at bølgen kan bli veldig stor. Man får håpe at de fleste ikke blir alvorlige syke. Men hva som nå skal skje med barna i Norge ser jeg på som eksperiment og vaksiner finnes ned til 12 år. Og FHI har fremdeles ikke bestemt seg om de vil vaksinere barn...

Endret av J.E
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, like mange smittet som 27.mai.

Men 27.mai var det 92 innlagte, nå er det 23.

Det var 18 på respirator og det er 3 nå.

På tide å se på tallet for innlagte og alvorlig syke..og det er veldig lavt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (2 minutter siden):

Det planlegges derfor på sett og vis og smitte barn og unge under 16 år. Jeg leste en beregning på at 40 % av barna kan forventes og smittes. Det ligger i kortene nå at de skal gjøres immune på naturlig måte. Foreldre og unge over 16 år som egentlig bestemmer over egen helse får ikke et reelt valg om de ønsker vaksine eller gjennomgå sykdommen. Tallene fra Sverige hvor 250 barn ble alvorlig syke av MIS C og mange andre alvorlig Coronasyke barn er tall fra det opprinnelige virus og uk virus ikke Delta. Ingen land har sluppet Delta løs enda så hvordan det rammer barn på kort sikt og lang sikt vet man ingenting om. Denne bølgen kan nok bli stor tror jeg i hvert fall. Barn og unge, uvaksinerte og halvvaksinerte samt eldre og andre med lav beskyttelse fra vaksiner er mange nok til at bølgen kan bli veldig stor. Man får håpe at de fleste ikke blir alvorlige syke. Men hva som nå skal skje med barna i Norge ser jeg på som eksperiment og vaksiner finnes ned til 12 år. Og FHI har fremdeles ikke bestemt seg om de vil vaksinere barn...

Long covid hos barn er en bekymring som gjør at mange eksperter anbefaler vaksine til barn så snart som mulig. Her får vi ikke et reelt valg. Ikke får de bruke maske eller holde avstand heller. Håndsprit mot noe som smitter i luft er så falsk trygghet som det går an. 

(Som å bruke setebelte når bilen kjører mot kjøreretningen). 

Det haster ikke å vaksinere barna før vi vet det er sannsynlig at det er tryggere enn smitte. I mellomtiden kan det være greit å gjøre litt for at barna skal slippe. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (17 minutter siden):

Med 23 stykker innlagt??  Nei

Antallet innlagte står selvsagt til i forhold til antall smittede. At vi har 23 innlagt nå  sier null om hvordan høsten og vinteren vil bli...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stargaze skrev (4 minutter siden):

Ja, like mange smittet som 27.mai.

Men 27.mai var det 92 innlagte, nå er det 23.

Det var 18 på respirator og det er 3 nå.

På tide å se på tallet for innlagte og alvorlig syke..og det er veldig lavt.

Det tar noen dager fra man er smittet til man blir så syk man trenger sykehusinnleggelse. Kjenner en person der dette blir vurdert nå. 🥺

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2ro skrev (Akkurat nå):

Det tar noen dager fra man er smittet til man blir så syk man trenger sykehusinnleggelse. Kjenner en person der dette blir vurdert nå. 🥺

Ja, det er jo greit nok. Men under forrige stigende smitteperiode i høst var det med like mange smittede som nå 65 innlagte.

Situasjonen er totalt sett mye bedre nå med så mange vaksinerte.
 

Kan ikke sammenlignes med de forrige periodene med smittestigning. Færre unge enn eldre blir alvorlig syke. Det gjør tallene lavere. Nå er jo de aller fleste eldre/sårbare vaksinert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stargaze skrev (Akkurat nå):

Ja, det er jo greit nok. Men under forrige stigende smitteperiode i høst var det med like mange smittede som nå 65 innlagte.

Situasjonen er totalt sett mye bedre nå med så mange vaksinerte.
 

Kan ikke sammenlignes med de forrige periodene med smittestigning. Færre unge enn eldre blir alvorlig syke. Det gjør tallene lavere. Nå er jo de aller fleste eldre/sårbare vaksinert.

Jeg håper du får rett. Nå døde en dame på 30 uten underliggende sykdommer eller andre risikofaktorer i Australia. De har ikke så voldsom smitte. Nobelvinner fra Australia er svært bekymret for utviklingen delta gir. Jeg er ingen ekspert, men foretrekker føre var prinsippet. Tiltakene vi gikk sommeren i møte med var ikke så inngripende at det er verd liv og helse hos unge for å slippe unna. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (2 minutter siden):

Long covid hos barn er en bekymring som gjør at mange eksperter anbefaler vaksine til barn så snart som mulig. Her får vi ikke et reelt valg. Ikke får de bruke maske eller holde avstand heller. Håndsprit mot noe som smitter i luft er så falsk trygghet som det går an. 

(Som å bruke setebelte når bilen kjører mot kjøreretningen). 

Det haster ikke å vaksinere barna før vi vet det er sannsynlig at det er tryggere enn smitte. I mellomtiden kan det være greit å gjøre litt for at barna skal slippe. 

Ja vi kunne valgt og holde smitten nede til FHI får nok tallmateriale om vaksiner og barn. Det vaksineres barn over 12 år i stor skala allerede i mange land. Så litt vet de vel allerede. I det minste bør de vaksinere 16-18 år nå da de bestemmer over egen valg i forhold til helse. Og vaksinene har lenge vært godkjent for denne aldergruppen. Grønt nivå vil gjøre at smitten eksploderer når skolene åpnes. FHI sitt syn på luftsmitte... det er en  tragisk sak. De henger etter i sine råd i forhold til dette. Who og hele verden nær sagt har tatt høyde for luftsmitte. I Tyskland f.eks  brukte de sommeren ifjor var det vel på og forbedre ventilasjonsanlegg på skoler osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (13 minutter siden):

Det planlegges derfor på sett og vis og smitte barn og unge under 18 år. Jeg leste en beregning på at 40 % av barna kan forventes og smittes. Det ligger i kortene nå at de skal gjøres immune på naturlig måte. Foreldre og unge over 16 år som egentlig bestemmer over egen helse får ikke et reelt valg om de ønsker vaksine eller gjennomgå sykdommen. Tallene fra Sverige hvor 250 barn ble alvorlig syke av MIS C og mange andre alvorlig Coronasyke barn er tall fra det opprinnelige virus og uk virus ikke Delta. Ingen land har sluppet Delta løs enda så hvordan det rammer barn på kort sikt og lang sikt vet man ingenting om. Denne bølgen kan nok bli stor tror jeg i hvert fall. Barn og unge, uvaksinerte og halvvaksinerte samt eldre og andre med lav beskyttelse fra vaksiner er mange nok til at bølgen kan bli veldig stor. Man får håpe at de fleste ikke blir alvorlige syke. Men hva som nå skal skje med barna i Norge ser jeg på som eksperiment og vaksiner finnes ned til 12 år. Og FHI har fremdeles ikke bestemt seg om de vil vaksinere barn...

England har vel sluppet løs Delta? Og det har da gått fint?

De hadde "Freedom Day" den 19. juli. Etter den datoen har smitten i UK blitt halvert fra litt over 50.000 nye daglige smittede til ca 25.000 nå.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser her inne får jeg følelsen av at folk aldri har opplevd at noen de kjenner har blitt så syke at de må på sykehus før. Det fantes sykdommer før korona også.. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svennis skrev (8 timer siden):

Noen som tror det blir en tung høst/vinter igjen?

Definitivt og uten tvil.
Gruer meg sånn til ungene våre "må" ha korona. Håper innstendig de ikke får de alvorlige ettervirkningene. Vet de må gjennom det, men gruer meg allikevel. Jeg bruker fortsatt munnbind og er svært restriktiv med å treffe folk frem til jeg er fullvaksinert om 2  mnd. En dose er ikke nok. Er min innstilling. Tror fortsatt jeg kan bli svært syk av korona selv med en dose. Kan nok bli greit sengeliggende selv om man ikke må på sykehus for behandling. Frister ikke det heller faktisk. Nå tar vi heldigvis ferie hele august så alle ungene i barnehagen som returnerer etter ferier kan spre sin smitte uten at våre er der med det første. Så er det bare en mnd igjen til fullvaksinert etter ferien. Barfe å krysse fingre for å ikke få smitten i bhg på den tiden. Men nå som alt åpnes opp og alle de "bare litt syke" vaksinerte sprer smitten til sine barn, så er det bare tidsspørsmål. Jaja, men da blir vi ferdig med det da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TantePose skrev (3 minutter siden):

England har vel sluppet løs Delta? Og det har da gått fint?

De hadde "Freedom Day" den 19. juli. Etter den datoen har smitten i UK blitt halvert fra litt over 50.000 nye daglige smittede til ca 25.000 nå.

England har en mye større andel av befolkningen fullvaksinert og en stor del som har gjennomgått koronaviruset. I Norge har kun 2% hatt korona. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TantePose skrev (1 minutt siden):

England har vel sluppet løs Delta? Og det har da gått fint?

De hadde "Freedom Day" den 19. juli. Etter den datoen har smitten i UK blitt halvert fra litt over 50.000 nye daglige smittede til ca 25.000 nå.

Det er litt for tidlig og konkludere enda i forhold til Freedom day. De er 30  juli idag. Inkubasjonstid,  pluss svartid test og rapportering systemer. Vi må se om noen dager. At smitten er lav nå gjenspeiler situasjonen lenge før freedom day.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (2 minutter siden):

Det er litt for tidlig og konkludere enda i forhold til Freedom day. De er 30  juli idag. Inkubasjonstid,  pluss svartid test og rapportering systemer. Vi må se om noen dager. At smitten er lav nå gjenspeiler situasjonen lenge før freedom day.

Skjønner. Regner med at smitten i UK eksploderer om 2 uker? 🙂 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TantePose skrev (1 minutt siden):

Skjønner. Regner med at smitten i UK eksploderer om 2 uker? 🙂 

Ikke nødvendigvis. Det kan være at UK oppnår flokkimmunitet fordi såpass mange har hatt korona og er vaksinerte. Det blir veldig spennende å se. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Værre skrev (5 minutter siden):

England har en mye større andel av befolkningen fullvaksinert og en stor del som har gjennomgått koronaviruset. I Norge har kun 2% hatt korona. 

I UK er de aller fleste vaksinert med Astra Zeneca som bare har en 67% beskyttelse mot Delta. Mot feks Pfizers 88% beskyttelse mot Delta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (9 timer siden):

404 nye smittetilfeller siste døgn. Det er det høyeste siden  27 mai. Ifjor på samme dag ble det registrert bare 22 smittetilfeller. Det sier litt om hvor smittsom den nye delta varianten er og hva importsmitte har ført til.  Neste mnd starter skoler/universiteter igjen. Skolene er planlagt å starte på grønt nivå ... Regjeringen sa på onsdag at barn og unge under 18 år stort sett blir unntatt plikt til smittekarantene fra 16 august. Veldig smart når mange ikke blir fullvaksinert før september/oktober. Lurer på hvor mye smitte som kommer hjem til folk... 

Evt sier det at folk anser dugnaden som avblåst og gir faen. Jeg forholder meg ikke til corona lenger. I det regjeringen bestemte at alle vaksinerte skal få spre så mye smitte de vil siden de selv ikke blir syke, var dugnaden over for min del. 

NorthernLight skrev (9 timer siden):

Bare tull at man ikke kan bli alvorlig syk når man bare har fått 1 vaksine dose. 

Men sjangsen er utrolig liten for å bli alvorlig syk som forhomdsvis ung og frisk, selv helt uvaksinert. Og en dose er mye bedre enn null.

Svennis skrev (8 timer siden):

Noen som tror det blir en tung høst/vinter igjen?

Håper virkelig at hele befolkningen streiker om de prøver seg på nedstengninger igjen etter å med åpne øyne har valgt å importere deltasmitte med begge hender i form av åpne grenser og karantenefritak for alle vaksinerte smittebærere.

havrekaffe skrev (5 timer siden):

Det eneste som får folk til å skjønne er massedød. Folk klarer ikke en gang å forholde seg til selv de enkleste innstrukser om munnbind på offentlig kommunikasjon.

Men i praksis er det ikke noen massedød. Selv  i skrekkhistoriene fra Brasil og India er det kun en mikroskopisk andel av de daglige dødsfallene der som er pga covid-19. Det dør flere barn under 5 år hver dag i India, enn det dør folk av covid-19, selv med de verste estimatene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værre skrev (5 minutter siden):

England har en mye større andel av befolkningen fullvaksinert og en stor del som har gjennomgått koronaviruset. I Norge har kun 2% hatt korona. 

Ja, de har fullvaksinert ca 70 %, mens vi har ca 65 % en dose og ca 35 % med to doser.

Jeg tror vaksinedekningen kommer til å bli mye høyere i Norge enn de fleste andre land. Pga. lite vaksinemotstand hos oss.

I slutten av september vil alle som vil i Norge ha fått to doser.

Dermed er det bare snakk om mellom 1 og 2 måneder før vi har mer flokkimmunitet enn i UK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TantePose skrev (2 minutter siden):

Ja, de har fullvaksinert ca 70 %, mens vi har ca 65 % en dose og ca 35 % med to doser.

Jeg tror vaksinedekningen kommer til å bli mye høyere i Norge enn de fleste andre land. Pga. lite vaksinemotstand hos oss.

I slutten av september vil alle som vil i Norge ha fått to doser.

Dermed er det bare snakk om mellom 1 og 2 måneder før vi har mer flokkimmunitet enn i UK.

Du glemmer at det er hvis ikke halve befolkningen har gått med i massedødsfall før vi rekker å få dose to 🤐

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...