Gå til innhold

Kjenner du noen som spiser som en overvektig person, men er normalvektig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som føler de spiser masse og er slanke/tynne, spiser ikke så mye som de tror. Og de kompensere ofte.

Man er et medisinsk under hvis man kan trykke i seg 3-4000 kcal daglig og likevel holde seg slank (med mindre det er snakk om hard styrketrening 7 dager i uka)

Anonymkode: ed718...2ef

Nettopp!

Mange trodde det samme om min søster før i tiden. Hun spiste bare usunt, sjokolade o.l. Men hun spiste jo ikke noe skikkelig mat, og antallet kalorier ble ikke så høyt til sammen. Dessuten ble hun bleik og slapp av det.

Venninnen hennes er en sånn som tror at min søster kan spise hva hun vil, og det er sååå urettferdig (som din søster) men da de to var på ferie sammen og min søster prøvde å spise likt som henne, så gikk hun opp 5 kilo på noen få dager!

Ja, det ER forskjell på folk, men som oftest er det nok inntaket det går på. Ikke det DU ser at folk spiser!

Og det JEG synes er MASSE potetgull er en håndfull for mine overvektige venninner.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Søsteren min er overvektig, men sliter med at det er «urettferdig» at alle andre kan spise hva de vil og være normalvektige. Jeg prøver å forklare at de aller fleste som er normalvektige må ta noen valg, og at de færreste kan spise store mengder mat, drikke sukkerholdig brus, sjokolade, potetgull ++ HVER dag og likevel være normalvektig. Jeg kan ikke tenke meg noen som kan ha et sånt kosthold OG ha tid til å trene så mye at vekten holdes i sjakk. 

Har dere møtt noen normalvektige som over tid har hatt et dårlig og kaloritett kosthold? 

Anonymkode: 24e13...e0b

Dette er en super egenskap mange desverre er i besittelse av. Dra offerrollen og at det er urettferdig at du er slank mens jeg må slite livet av meg for å gå ned om jeg i det hele tatt vil klare det. De blir sinte på meg fordi jeg har vaskebrettmage og klarer å holde vekta stabil. 

Sannheten er at de har ikke fnugg av peiling på hva som ligger bak. Ei heller hvor mange timer i uka som legges ned i dette for det vil de uansett ikke skjønne eller langt mindre orke selv. De skal sitte i sofaen å bli slanke. 

Det går fint å bli slank uansett hva du spiser om du spiser lite nok. Du må tåle gå sulten. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Feil. Overvekt handler i all hovedsak om kosthold.

Anonymkode: aaf09...5ee

Ja det er jeg enig i, men vil man spise masse feit og usunn mat må man trene hardt og bruke opp kaloriene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Feil. Overvekt handler i all hovedsak om kosthold.

Anonymkode: aaf09...5ee

Det vesentlig mer komplisert enn det. Og det vet forskerne og. Det er en del av bildet men ikke alt.

 

Han jeg er sammen med er av den typen. Skal sies at han er ganske aktiv og. Men ja, er ikke i tvil om at det er forskjell på kropper. Noen legger fortere på seg enn andre. Dog er det jo ikke noen unnskyldning for å spise masse drittmat, men å akseptere at en aldri kommer til å blir syltynn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Jeg kjenner flere. Min mann blant annet. Han er slank og flott, men spiser ENORME mengder mat og har stillesittende jobb, og trening to ggr uka (organisert gruppetrening). 

Jeg spiser myyyye mindre enn ham, men jeg har ofte et måltid mer enn ham, mellom hans frokost og lunsj. Jeg spiser dog MYE mindre enn ham i mengde uansett hva slags måltid det er. Jeg trener det samme som ham, men tre ggr i uka. Jeg jobber i barnehage, og det er et relativt aktivt yrke, noen dager løper jeg rundt hele dagen, andre dager er det roligere. Jeg blir overvektig bare jeg ser på en is. Og jeg har sett mye på is i sommer, men ikke mer enn min mann. Jeg ender opp feit, han fortsetter å være slank. 

Vi har også telt kalorier sammen, for å se hvorfor det er slik. For vi begge synes det er rart. Vi telte i åtteukers tid. Jeg lå jevnt på 1900-2300 kcal daglig, og han på godt over 3000, noen dager oppi 5000 kcal. Aktivitetsnivået vårt endret vi ikke på, men vi kjøpte fitbit og sjekket skritteller osv., og hans gjennomsnittlige 3000 skritt (utenom trening) var veldig lite kontra mine gjennomnittlige 16000 skritt. På trening lå han jevnt høyere i puls enn meg. 

Men det går da andre veien også. Noen er overvektige, men spiser ikke allverdens. Mi svigerinne er veldig kraftig, men spiser utrolig lite. Hun bor langt unna, så når vi først treffes, så er vi gjerne sammen 2-3 uker. Hun spiser så å si ingenting, både sjeldent og det eneste store måltidet hun har, er middag. Hun er ikke glad i søtsaker, knapt chips, og drikker ikke brus og sånt noe. 

Jeg antar det har med metabolismen å gjøre.

 

Anonymkode: 51c70...55f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola

Hadde en samboer som var sånn. Han spiste og drakk hele tiden. Hver dag laget han 3- retters middag , og potetgull og cola og øl etterpå. Selvom jeg fortsatt holdt meg til vann og stort sett unna potetgull la jeg på meg 20 kg fordi vi skulle spise disse middagene han hadde laget sammen. Det var litt spisepress 😅 han var uansett like slank. Har også et par tynne kollegaer som alltid spiser boller, sjokolade og drikker cola. Selv om jeg ofte synes overvektige har en tendens til og fornekte eller skjule sitt eget inntak, er jeg overbevist om at vi har ulik forbrenning. Vi er ulike og alle kan ikke spise det samme og de samme mengdene . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner folk som er slanke og som spiser godteri, junk og drikker mye brus og alkohol. De skryter av at de spiser mye av det, men sannheten er at de spiser egentlig lite om gangen og erstatter det med vanlige måltider og i tillegg sitter de ikke på ræva et sekund. Sist jeg var på besøk hos ei jeg kjenner som er sånn, så la jeg merke til at hun satte seg ned men i løpet av kanskje bare en halvtime så hadde hun reist seg opp sikkert fem ganger eller mer. De jeg kjenner som er tykke spiser usunne ting i tillegg til vanlige måltider, (de spiser nødvendigvis ikke et større måltid når de spiser sammen med en som er tynn). Og de er mye roligere, de sitter for mye og for lenge. 

Anonymkode: 9426f...fb7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere venner som har kunnet spise hva de ville og være relativt stillesittende inntil de ble 30, da begynte de å legge på seg, skikkelig og.

Anonymkode: 72388...b11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min er tynn, lever omtrent på godteri og sukkerholdig drikke. Hun har alltid hatt samme vekt, selv nå etter to svangerskap. Selv sliter jeg med å holde vekten, veier alltid 4-5 kg for mye selv om jeg ikke spiser en brøkdel av det usunne søsteren min spiser. 

Anonymkode: 5126a...923

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.
Men jeg kjenner flere som er normalvektige og tynne som ikke spiser spesielt sunt, hvis det er det som menes med å spise som en overvektig. 
Forskjellen er gjerne mengde, samt at de bytter ut noen måltider.,fex smågodt i st for middag, kvelds. 
Noen (meg selv inkludert) er heller ikke spesielt opptatt av mat og glemmer å spise, ev plutselig ble sulten og går for en burger. 
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja. Jeg kjenner flere. De spiser det jeg betegner som enorme mengder, både snop og usunn mat. Frityrstekt flere ganger i uken f.eks. De er heller ikke aktive og har normale jobber. Tynne som fliser. Det er helt ufattelig. 

Anonymkode: 87fb3...217

Spiser du sammen med dem hver dag, til hvert måltid? Hvis ikke kan de godt spise mye og usunt til noen måltider, men lite eller ingenting til andre måltider. Noen regulerer inntaket sitt slik helt ubevisst, og noen gjør det bevisst ved å beregne kalorier. Hvis de lever på ett-to store måltid om dagen med mye dritmat, og ikke spiser noe som helst ellers, kan de fremdeles holde seg tynne. Hvor sunne de er blir en annen sak.
Hva enorme mengder er, kommer an på øyet som ser. Man føler ofte at andre spiser masse, mens man selv spiser ganske lite. De fleste får seg en overraskelse hvis de begynner å registrere hvor mange kalorier de får i seg og hvor lite de egentlig beveger seg i løpet av en dag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått kommentar i alle år på "så mye du spiser!" selv om jeg har vært tynn, og siden normalvektig.

For meg handlet det nok om at jeg var svært aktiv og dermed kunne spise hva jeg ville :) Vi snakker jogging 2-3 ganger i uka, styrke 1-2 ganger, og kampsport (intenst trening) 3-4 ganger i uka. I tillegg gikk jeg mye tur. Når en treningsøkt med kampsport lett brenner 4-600 kcal, så er det innafor med større porsjoner. De som kommenterte var ikke aktive i det hele tatt. Jeg svarte bare "ja, er ganske aktiv så da trenger jeg litt ekstra mat" :) 

Nå som jeg er inaktiv pga skade (langvarig), så begynte vekta å krype opp. Nå spiser jeg nok mindre enn de fleste på min størrelse (BMI 22) fordi jeg er så inaktiv at jeg ikke trenger mye mat. Litt kjedelig, savner å kunne spise alt jeg vil, men sånn er det.

Anonymkode: 0c22c...b3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvor mye må man trene for å kontrollere et kosthold med 4 store måltider, 400 g sjokolade, 1,5 liter cola, en pose potetgull ++ hver dag? 

Anonymkode: 24e13...e0b

Fortsetter de, ender de opp som overvektige en dag. Forbrenningen går ned med alderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Søsteren min er overvektig, men sliter med at det er «urettferdig» at alle andre kan spise hva de vil og være normalvektige. Jeg prøver å forklare at de aller fleste som er normalvektige må ta noen valg, og at de færreste kan spise store mengder mat, drikke sukkerholdig brus, sjokolade, potetgull ++ HVER dag og likevel være normalvektig. Jeg kan ikke tenke meg noen som kan ha et sånt kosthold OG ha tid til å trene så mye at vekten holdes i sjakk. 

Har dere møtt noen normalvektige som over tid har hatt et dårlig og kaloritett kosthold? 

Anonymkode: 24e13...e0b

Så du sier sånn til din søster som sliter for å få henne til å føle seg enda mer drit? 
Du vet at selv om man er søsken så har man ulike anlegg for det om så at du er innenforbi normalområdet og hun er over normalområdet betyr ikke at alt kommer fra kosthold og livsstil. Det finnes mange flere ting enn det som styrer vekta.

Jo jeg kjenner folk som overspiser og likevel er slank. Jeg var selv en slik i over 35år frem til et svangerskap slo vekta over på feil nivå og nå står vekta bom fast på det tallet likeså den stod bom fast på et 17kg lavere tall i tyve år før det.

Anonymkode: 725d6...fcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

overspiser ikke men var alltid slank uansett hva jeg spiste

Anonymkode: 725d6...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Overvektige mennesker spiser med vilje mindre når de er sammen med folk. Mens en tynn person kan tenke dette er en digg restaurant, nå skal jeg virkelig kose meg med god mat! Eller nå er jeg på jentekveld, her var det digg chips og vin:) Så da virker det som den store spiser lite generelt og den tynne bare kan spise og spise.

Jeg tror også det handler mye om metthetsfølelse. Mange syns det er ubehagelig å bli veldig mett, eller er ikke så interessert i mat. Mens andre, helt fra de er barn, kan spise brødskive på brødskive uten å kjenne seg mett.

Jeg føler også at overvektige kan være veldig opptatt av at de feks ikke spiser godteri og bruker det som argument for at det betyr at de legger lett på seg, de som aldri engang spiser usunt. Men personlig tror jeg det er smartere å bare ta den lille sjokoladen du egentlig har lyst på, og få dekket behovet. Enn å kompensere først med mat du egentlig ikke har lyst på, fortsatt fysen, lage smoothie, fortsatt fysen, spise hjemmelaget knekkebrød (megamasse kalorier), men aldri føle seg fornøyd. Kalorimessig hadde det vært mye lurere å heller spise litt sjokolade og komme seg videre med dagen.

Anonymkode: b77cf...ba4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Mi svigerinne er veldig kraftig, men spiser utrolig lite. Hun bor langt unna, så når vi først treffes, så er vi gjerne sammen 2-3 uker. Hun spiser så å si ingenting, både sjeldent og det eneste store måltidet hun har, er middag. Hun er ikke glad i søtsaker, knapt chips, og drikker ikke brus og sånt noe. 

Jeg antar det har med metabolismen å gjøre.

 

Anonymkode: 51c70...55f

Kan det være at hun skammer seg over at hun er kraftig og spiser mye mindre mens dere er sammen for å gi et inntrykk av at hun ikke spiser så mye?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke vite hva tynne faktisk spiser totalt sett bare ved å observere de sosialt. Har flere slanke venner som bestiller det mest usunne på menyen når vi er ute, og overvektige venner som bare spiser salat. Men det er ett måltid. Har feks en overvektig kollega som bare spiser salat til lunsj, men så har hun et lager av "sunne snacks" som nøtter og energibarer som hun mauler på i løpet av dagen. 

 

Anonymkode: 5dcd1...276

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (Akkurat nå):

Kan det være at hun skammer seg over at hun er kraftig og spiser mye mindre mens dere er sammen for å gi et inntrykk av at hun ikke spiser så mye?

Det samme tenkte jeg. 

Det er jo en kjent sak at overvektige underrapporterer, mens undervektige overrapporterer hvor mye de spiser. Ikke alle selvsagt, men mange. 

Jeg har alltid hatt et ganske så bevisst forhold til hvor mye jeg spiser. Når jeg har gått opp i vekt har det ikke vært noen tvil om at jeg har spist alt for mye. Samme med når jeg går ned i vekt. Men noen mennesker ser bare ikke denne sammenhengen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...