Gå til innhold

Kjenner du noen som spiser som en overvektig person, men er normalvektig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søsteren min er overvektig, men sliter med at det er «urettferdig» at alle andre kan spise hva de vil og være normalvektige. Jeg prøver å forklare at de aller fleste som er normalvektige må ta noen valg, og at de færreste kan spise store mengder mat, drikke sukkerholdig brus, sjokolade, potetgull ++ HVER dag og likevel være normalvektig. Jeg kan ikke tenke meg noen som kan ha et sånt kosthold OG ha tid til å trene så mye at vekten holdes i sjakk. 

Har dere møtt noen normalvektige som over tid har hatt et dårlig og kaloritett kosthold? 

Anonymkode: 24e13...e0b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan spise hva faen man vil bare man beveger seg og trener, sitte på ræva og spise feit mat blir man feit av 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men de spiser ikke nok av det til å legge på seg. Det er ikke maten som gjør en overvektig, det er kaloriene.

Anonymkode: 3c454...582

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg kjenner flere. De spiser det jeg betegner som enorme mengder, både snop og usunn mat. Frityrstekt flere ganger i uken f.eks. De er heller ikke aktive og har normale jobber. Tynne som fliser. Det er helt ufattelig. 

Anonymkode: 87fb3...217

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knulleGuden666 skrev (4 minutter siden):

Man kan spise hva faen man vil bare man beveger seg og trener, sitte på ræva og spise feit mat blir man feit av 

Men hvor mye må man trene for å kontrollere et kosthold med 4 store måltider, 400 g sjokolade, 1,5 liter cola, en pose potetgull ++ hver dag? 

Anonymkode: 24e13...e0b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Jeg kjenner flere. De spiser det jeg betegner som enorme mengder, både snop og usunn mat. Frityrstekt flere ganger i uken f.eks. De er heller ikke aktive og har normale jobber. Tynne som fliser. Det er helt ufattelig. 

Anonymkode: 87fb3...217

Interresant! Heldige er de!

Anonymkode: 24e13...e0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Blandt annet ei på jobb. Trener ikke. Drikker masse Cola, spiser sjokolade hver dag til morgenkaffen, forteller at hun spiser ferdigpizza og junk til middag, loff med Nutella og Cola til lunsj osv. Tynn som ei flis. 

Anonymkode: bbd92...84d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kollega som spiser utrolig mye smågodt, sjokolade og is.  Det er nesten komisk hvor ofte hun spiser godteri.  Vil tro hun tar det igjen på andre områder da. 

Anonymkode: cd47d...eda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Blandt annet ei på jobb. Trener ikke. Drikker masse Cola, spiser sjokolade hver dag til morgenkaffen, forteller at hun spiser ferdigpizza og junk til middag, loff med Nutella og Cola til lunsj osv. Tynn som ei flis. 

Anonymkode: bbd92...84d

Ok. Da har søsteren min rett. Men dessverre er ikke hun en av de som kan spise så mye og likevel være slank. 

Anonymkode: 24e13...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvor mye må man trene for å kontrollere et kosthold med 4 store måltider, 400 g sjokolade, 1,5 liter cola, en pose potetgull ++ hver dag? 

Anonymkode: 24e13...e0b

Det varierer jo en del fra person til person men er noen timer hard trening 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som føler de spiser masse og er slanke/tynne, spiser ikke så mye som de tror. Og de kompensere ofte.

Man er et medisinsk under hvis man kan trykke i seg 3-4000 kcal daglig og likevel holde seg slank (med mindre det er snakk om hard styrketrening 7 dager i uka)

Anonymkode: ed718...2ef

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overvektig men spiser mindre enn en normalvektig, vi er faktisk ikke en homogen gruppe av potetgullfolk. 

Anonymkode: 919c5...906

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg når jeg var yngre. Hadde et elendig kosthold. Masse godteri, fastfood, brus, prosessert mat etc. I store mengder. 

Men trente fra 5 timer eller mer hver dag, så slank som bare det. Drev med toppidrett. Helt til kroppen ikke taklet mer som nok var forårsaket av et elendig kosthold. 

Anonymkode: 2f485...a2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er så klassisk.

Nei, du spiser ikke så lite som du tror, hvis du er overvektig. 1 dl olje er "lite", og du kan gå å nippe til det hele dagen. Det er fortsatt 3000kalorier.

 

Nei, du spiser ikke så mye som du skryter på deg, dersom du er slank. Cola til frokost, kjeks til lunsj, to burgere til middag. Og en pakke Pringles. Wooow. Men så "glemmer" du å spise kveldsmat de neste to ukene. Du spiser et eple til frokost de neste tre dagene. Går tre fjellturer. 

 

Kroppen din er beviset på hvor mange kalorier du får i deg.

Anonymkode: 3989c...bb5

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er urettferdig!😂 Vi har fått HELT ulike gener, og de har dessverre voldsomt mye å si for hvor mye vi legger på oss.

En sommer for noen år siden var jeg og min bestevenninne i seks uker i USA på road trip. Vi gjorde nøyaktig det samme. Kjørte bil og satt dermed mye stille, spiste nøyaktig de samme måltidene: Haugevis av fast food, ostekaker, doughnuts, brus og MAT. Amerikanerne har virkelig MYE fett og sukker i maten sin😂 Og hun spiste ofte MER enn meg. Aldri motsatt. Da vi kom hjem hadde jeg gått opp 5 kg. Venninna mi var like syltynn og hadde gått NED 1 kg. 

Da jeg var gravid, var jeg forsiktig. Spiste sunt: Grovt brød, frukt og grønt, forsøkte å ikke spise så mye ekstra. Gikk opp 25 kg under svangerskapet. Jeg så ut som en hvalross i mange måneder etterpå.

 Venninna mi hev i seg boller, ostepop og brus hele svangerskapet. Et par dager etter fødsel kunne hun bruke sine vanlige bukser og magen var flat som en pannekake.

Nå idag er jeg tilbake i idealvekt etter sykt hard jobbing. Trener hver dag. Kan ikke unne meg noe særlig ekstra. Venninna mi nyter livet og koser seg med chips og sjokolade hver dag. 

Man må faktisk bare innse at man må spise og trene etter sin egen kropps forutsetninger- ingen andres!

 

Anonymkode: 1eb13...06c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De som føler de spiser masse og er slanke/tynne, spiser ikke så mye som de tror. Og de kompensere ofte.

Man er et medisinsk under hvis man kan trykke i seg 3-4000 kcal daglig og likevel holde seg slank (med mindre det er snakk om hard styrketrening 7 dager i uka)

Anonymkode: ed718...2ef

enig, bortsett fra at man ikke trenger å trene hard styrketrening 7 dager i uka. Jeg forbrenner ca 800 kcal per treningsøkt, er 160 og 50 kilo, og må spise ca 1500 som vedlikehold, pluss da 800 per gang jeg trener. Da blir det ca 4000 på kun 3 økter i uka.

Anonymkode: 6cbd7...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når man først er blitt overvektig, trenger man bare å spise normalt for å opprettholde vekten, dessverre. Og det skal bare et lite kalorioverskudd til over mange år før man plutselig er blitt 20 kg overvektig.

Da jeg var yngre var jeg mager og skjønte ikke hvorfor jeg ikke la på meg, jeg spiste jo som en hest. Problemet var jo at jeg bare spiste to måltider i døgnet. De var til gjengjeld store, men som vegetarianer og med lite fett i kosten, ble det ikke mye kalorier av det, så i dag som jeg vet mer om kosthold og kalorier ser jeg jo veldig tydelig hvorfor jeg var så tynn.

Ingen kan klare å holde seg tynne over tid dersom kalori inn er mer enn kalori ut. Sånn er det bare. Stoffskiftet og genetikk har noe å si, og selvfølgelig hvor mye muskler man har, for  en muskuløs kropp forbrenner flere kalorier enn en kropp med lite muskler.  Det viktigste er likevel hvilken mat man spiser. I dag må jeg passe på hvor mye jeg spiser, ellers kryper bare vekten oppover. Og jeg er ganske så fysisk aktiv også.

 

Anonymkode: 2fc97...e6d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Livet er urettferdig!😂 Vi har fått HELT ulike gener, og de har dessverre voldsomt mye å si for hvor mye vi legger på oss.

En sommer for noen år siden var jeg og min bestevenninne i seks uker i USA på road trip. Vi gjorde nøyaktig det samme. Kjørte bil og satt dermed mye stille, spiste nøyaktig de samme måltidene: Haugevis av fast food, ostekaker, doughnuts, brus og MAT. Amerikanerne har virkelig MYE fett og sukker i maten sin😂 Og hun spiste ofte MER enn meg. Aldri motsatt. Da vi kom hjem hadde jeg gått opp 5 kg. Venninna mi var like syltynn og hadde gått NED 1 kg. 

Da jeg var gravid, var jeg forsiktig. Spiste sunt: Grovt brød, frukt og grønt, forsøkte å ikke spise så mye ekstra. Gikk opp 25 kg under svangerskapet. Jeg så ut som en hvalross i mange måneder etterpå.

 Venninna mi hev i seg boller, ostepop og brus hele svangerskapet. Et par dager etter fødsel kunne hun bruke sine vanlige bukser og magen var flat som en pannekake.

Nå idag er jeg tilbake i idealvekt etter sykt hard jobbing. Trener hver dag. Kan ikke unne meg noe særlig ekstra. Venninna mi nyter livet og koser seg med chips og sjokolade hver dag. 

Man må faktisk bare innse at man må spise og trene etter sin egen kropps forutsetninger- ingen andres!

 

Anonymkode: 1eb13...06c

Ulike gener kan si noe om HVOR fettet plasserer seg. Enkelte plus size-modeller har for eksempel null antydning til dobbelhake, og sylskarpe kinnben (egentlig en forutsetning for å bli nettopp plus size-modell). Mens andre relativt slanke kan ha trippelhake.

Tykke damer kan bruke a-cup. Slanke damer kan ha naturlig F-cup. Det har noe med hvor kroppen lagrer fett. Hvor fettcellene legger seg.

Men at noen kan spise som en sumobryter, uten å se ut som en sumobryter, på grunn av gener eller noe anner magisk, er tøv.

Denne venninna di var kanskje i kaloriunderskudd før turen deres, kanskje drakk hun mye mer vann, fikk i seg mer fiber (hun valgte fruktjuice der du valgte brus). Og hun fortsatte neppe å spise slik etter hun kom hjem.

Anonymkode: 3989c...bb5

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man først er blitt overvektig, trenger man bare å spise normalt for å opprettholde vekten, dessverre. Og det skal bare et lite kalorioverskudd til over mange år før man plutselig er blitt 20 kg overvektig.

Da jeg var yngre var jeg mager og skjønte ikke hvorfor jeg ikke la på meg, jeg spiste jo som en hest. Problemet var jo at jeg bare spiste to måltider i døgnet. De var til gjengjeld store, men som vegetarianer og med lite fett i kosten, ble det ikke mye kalorier av det, så i dag som jeg vet mer om kosthold og kalorier ser jeg jo veldig tydelig hvorfor jeg var så tynn.

Ingen kan klare å holde seg tynne over tid dersom kalori inn er mer enn kalori ut. Sånn er det bare. Stoffskiftet og genetikk har noe å si, og selvfølgelig hvor mye muskler man har, for  en muskuløs kropp forbrenner flere kalorier enn en kropp med lite muskler.  Det viktigste er likevel hvilken mat man spiser. I dag må jeg passe på hvor mye jeg spiser, ellers kryper bare vekten oppover. Og jeg er ganske så fysisk aktiv også.

 

Anonymkode: 2fc97...e6d

Det er sant. 1 mariekjeks ekstra i året, blir til 10 kg på 10 år eller noe slikt. 

Kalorioverskudd og underskudd er noe som skjer over lang tid. Ikke på én dag eller to. Det tar laaang tid å bli veldig overvektig (med unntak av barneovervekt). Og det tar lang tid å bli tynn igjen. Derfor er slanking så vanskelig.

Anonymkode: 3989c...bb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen her ligger i hva folk mener er mye mat, tynne personer som "spiser hva de vil" holder fortsatt et lavt kalorinivå og klarer å holde seg unna fristelser.

Dette ble veldig tydelig for meg da jeg bodde sammen en slik person i studietiden, hen var ganske tynn og kunne "spise hva som helst". forskjellen mellom tykke meg og den personen var appetitten. 

Denne personen ble stappmett av min forrett, og spiste ikke noe mer den dagen. Mens jeg spiste en porsjon til og kveldsmat og var fortsatt fysen på noe mer.

Hele dette "tynne som kan spise hva de vil" handler om perspektiv, de er tynne fordi "hva de vil" er veldig mye mindre i snitt enn hva vi tykke anser som "hva vi vil". 

Anonymkode: f5ba6...8b4

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...