Gå til innhold

Kjenner du noen som spiser som en overvektig person, men er normalvektig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er så klassisk.

Nei, du spiser ikke så lite som du tror, hvis du er overvektig. 1 dl olje er "lite", og du kan gå å nippe til det hele dagen. Det er fortsatt 3000kalorier.

 

Nei, du spiser ikke så mye som du skryter på deg, dersom du er slank. Cola til frokost, kjeks til lunsj, to burgere til middag. Og en pakke Pringles. Wooow. Men så "glemmer" du å spise kveldsmat de neste to ukene. Du spiser et eple til frokost de neste tre dagene. Går tre fjellturer. 

 

Kroppen din er beviset på hvor mange kalorier du får i deg.

Anonymkode: 3989c...bb5

Dette!

Jeg er en av dem som alltid har fått kommentarer som «Du spiser som en hest» «Du er en av dem som kan spise hva du vil». 
Men jeg fastet jo hver eneste dag (ubevisst), og hoppet glatt over frokost, eller kvelds, eller middag..og var superaktiv fra jeg sto opp til jeg la meg. 
 

Fikk sjokk da jeg fikk barn nummer 2 og oppdaget at jeg ikke kunne spise hva jeg ville allikevel (aktivitetsnivå ned, kalorier opp). 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forskjellen her ligger i hva folk mener er mye mat, tynne personer som "spiser hva de vil" holder fortsatt et lavt kalorinivå og klarer å holde seg unna fristelser.

Dette ble veldig tydelig for meg da jeg bodde sammen en slik person i studietiden, hen var ganske tynn og kunne "spise hva som helst". forskjellen mellom tykke meg og den personen var appetitten. 

Denne personen ble stappmett av min forrett, og spiste ikke noe mer den dagen. Mens jeg spiste en porsjon til og kveldsmat og var fortsatt fysen på noe mer.

Hele dette "tynne som kan spise hva de vil" handler om perspektiv, de er tynne fordi "hva de vil" er veldig mye mindre i snitt enn hva vi tykke anser som "hva vi vil". 

Anonymkode: f5ba6...8b4

Ja, dette. De tynne folka som jeg kjenner og som sier at de kan spise hva de vil, har jo knapt appetitt, eller så spiser de få måltider. Selv er jeg konstant sulten og tenker på mat hele dagen, mens de kan gå en hel dag og glemme å spise.  

Folk er ofte ikke helt klar over hvor mye eller lite de spiser over tid.

Anonymkode: 2fc97...e6d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 minutt siden):

Dette!

Jeg er en av dem som alltid har fått kommentarer som «Du spiser som en hest» «Du er en av dem som kan spise hva du vil». 
Men jeg fastet jo hver eneste dag (ubevisst), og hoppet glatt over frokost, eller kvelds, eller middag..og var superaktiv fra jeg sto opp til jeg la meg. 
 

Fikk sjokk da jeg fikk barn nummer 2 og oppdaget at jeg ikke kunne spise hva jeg ville allikevel (aktivitetsnivå ned, kalorier opp). 

Samme erfarne, men den kom ikke før barna ble større og jeg fikk tid for meg selv. 

Jeg spiste det jeg ville og mye var snop. Jeg tenkte ikke på mat og passet bare på at barna spiste skikkelig. Selv glemte jeg meg helt og kunne spise det jeg ville. Det er ikke mange kalorier i et par stykker Grandiosa og noen vingummi når man er på farten hele dagen.

Nå lusker jeg i kjøleskapet og kjeder meg på kvelden mens jeg venter på at barna kommer trygt hjem. Maten saker bedre når man har bedre tid også.

Anonymkode: 025ad...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Jeg kjenner flere. De spiser det jeg betegner som enorme mengder, både snop og usunn mat. Frityrstekt flere ganger i uken f.eks. De er heller ikke aktive og har normale jobber. Tynne som fliser. Det er helt ufattelig. 

Anonymkode: 87fb3...217

 

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Blandt annet ei på jobb. Trener ikke. Drikker masse Cola, spiser sjokolade hver dag til morgenkaffen, forteller at hun spiser ferdigpizza og junk til middag, loff med Nutella og Cola til lunsj osv. Tynn som ei flis. 

Anonymkode: bbd92...84d

De inntar sannsynligvis mindre energi totalt enn dere tror. Hvis man ikke bor sammen (og selv da er det vanskelig!) er det nesten umulig å vite hvor mye energi et menneske inntar. Masse cola, sjokolade til kaffen, ferdigpizza osv kan fint gå uten overvekt... Det er totalmengden som betyr noe, og den kjenner jo ikke dere. Man kan bli litt opptatt av at folk spiser så mye snop/snacks og derfor ikke oppfatte at de ikke spiser smør, spiser knøttsmå middager, aldri frokoster eller kvelds (og en haug med andre eksempler). 

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Livet er urettferdig!😂 Vi har fått HELT ulike gener, og de har dessverre voldsomt mye å si for hvor mye vi legger på oss.

En sommer for noen år siden var jeg og min bestevenninne i seks uker i USA på road trip. Vi gjorde nøyaktig det samme. Kjørte bil og satt dermed mye stille, spiste nøyaktig de samme måltidene: Haugevis av fast food, ostekaker, doughnuts, brus og MAT. Amerikanerne har virkelig MYE fett og sukker i maten sin😂 Og hun spiste ofte MER enn meg. Aldri motsatt. Da vi kom hjem hadde jeg gått opp 5 kg. Venninna mi var like syltynn og hadde gått NED 1 kg. 

Da jeg var gravid, var jeg forsiktig. Spiste sunt: Grovt brød, frukt og grønt, forsøkte å ikke spise så mye ekstra. Gikk opp 25 kg under svangerskapet. Jeg så ut som en hvalross i mange måneder etterpå.

 Venninna mi hev i seg boller, ostepop og brus hele svangerskapet. Et par dager etter fødsel kunne hun bruke sine vanlige bukser og magen var flat som en pannekake.

Nå idag er jeg tilbake i idealvekt etter sykt hard jobbing. Trener hver dag. Kan ikke unne meg noe særlig ekstra. Venninna mi nyter livet og koser seg med chips og sjokolade hver dag. 

Man må faktisk bare innse at man må spise og trene etter sin egen kropps forutsetninger- ingen andres!

 

Anonymkode: 1eb13...06c

Det er likevel krevende å sammenligne seg direkte mot andre. Kanskje spiste hun to kjeks og du tre, hun spiste 40 g chips og du 60 gram - det er vanskelig for hjernen å oppfatte. Hun kan også ha en annet aktivitetsnivå selv om dere gjør de samme tingene, noen beveger seg mer i "alt" de gjør. 

Men noen individuelle forskjeller er det selvfølgelig. 

Som svar på HI - nei jeg kjenner ingen normalvektige som faktisk spiser som overvektige. Absolutt ingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kollega som er slik. Han har brus og sjokolade i kjøleskapet på jobb som han spiser og drikker hver dag. Han forteller til og med at at han pleier å stå opp på natten for å spise, og når han er på reise og bor på hotell må passe på at det er mulig å få tak i mat på natta for han våkner og er veldig sulten.

Til alle dere som sier en kalori er en kalori, her er en interessant artikkel. Mye tyder på at noen folk faktisk kan spise mindre kalorier og fortsatt legge på seg:

https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/kan-du-bli-tykkere-uten-a-spise-mer/1893269?fbclid=IwAR118JO1hXb6gRzhtnINg9EBRLo_PjSXsDnETGXCfvNRUoYdkiYFkyjBGKk
 

Anonymkode: 39b7a...b70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid stappet i meg det jeg ønsker å spise av usunn mat.

Masse potetgull, sjokolade, smågodt og er veldig slank. 

K 52

Anonymkode: 4f507...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Forskjellen her ligger i hva folk mener er mye mat, tynne personer som "spiser hva de vil" holder fortsatt et lavt kalorinivå og klarer å holde seg unna fristelser.

Dette ble veldig tydelig for meg da jeg bodde sammen en slik person i studietiden, hen var ganske tynn og kunne "spise hva som helst". forskjellen mellom tykke meg og den personen var appetitten. 

Denne personen ble stappmett av min forrett, og spiste ikke noe mer den dagen. Mens jeg spiste en porsjon til og kveldsmat og var fortsatt fysen på noe mer.

Hele dette "tynne som kan spise hva de vil" handler om perspektiv, de er tynne fordi "hva de vil" er veldig mye mindre i snitt enn hva vi tykke anser som "hva vi vil". 

Anonymkode: f5ba6...8b4

Nettopp! Det handler om kalorier, enkelt og greit. Jeg har vært tynn som ei flis og spist masse drittmat - men, jeg spiste hverken digre porsjoner eller særlig ofte. Var også litt over gjennomsnittet aktiv. 

Nå har jeg 10-20 kg for mye, forskjellen er definitivt porsjonsstørrelser, hyppighet på måltider og aktivitetsnivå. Men det er vanskelig å snu, er ikke særlig greit å være sulten hele tiden heller 😅

Anonymkode: b4b55...0c1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjæresten min gjennom 5 år. Spiser ekstreme mengder vanlig mat + han elsker is og sjokolade. Tynn som en strek.. 

Anonymkode: 71a8d...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er sant. 1 mariekjeks ekstra i året, blir til 10 kg på 10 år eller noe slikt. 

Kalorioverskudd og underskudd er noe som skjer over lang tid. Ikke på én dag eller to. Det tar laaang tid å bli veldig overvektig (med unntak av barneovervekt). Og det tar lang tid å bli tynn igjen. Derfor er slanking så vanskelig.

Anonymkode: 3989c...bb5

Her sier du at du legger på deg 1kg av en kjeks. Kanskje du mente en kjeks hver dag, ikke en i året..?

Jeg synes også at det er urettferdig at folk forbrenner forskjellig. Jeg har ca 1300 som grunnforbrenning. Har stillesittende jobb. For å holde vekta (163cm og 60kg) må jeg spise det jeg annser som lite. Og ja, det føles urettferdig. Men det er jo en realitet, uansett hvordan jeg forholder meg til det. Jeg kan velge å bli sur og spise det jeg vil/synes jeg "fortjener", eller jeg kan bli sur men begrense meg og holde vekta. Mitt valg, jeg lever med konsekvensene.

En annen ting som folk ofte ikke vet/tenker over, er at ultraprosessert mat tas lettere opp i kroppen enn mat som ikke er prosessert. 
Et eksempel: Dersom du spiser 300kalorier med potetstappe, vil kroppen ta opp flere av kaloriene enn hvis du spiser 300kalorier totalt med kokt potet og litt smør/melk. 

Anonymkode: 9e9bf...da7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg passerte 40 år kunne jeg gafle innpå alt jeg hadde lyst på. Men merket at det snek seg på noen få kilo de siste årene. Så nå er det litt skjerpings. Men har fortsatt god forbrenning da. Og har et aktivt arbeid og er mye på trimturer/ fjellturer.

Anonymkode: 53c67...d19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som spiser mye junk er inaktive og slanke, dog slappe i fisken. Det betyr ikke at kroppen er sunn. Er noe som kalles tynnfeit, dvs man er slank men har samme helseutfordringer som overvektige, høyt blodtrykk, høyt kolesterol o. l. 

Anonymkode: 33842...e95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida de aller fleste som er overvektige spiser mer enn de tror. Og mange tynne spiser mindre enn det virker som, kanskje fordi de alltid spiser en stor lunsj på jobb, eller alltid bestiller dessert når man er ute og spiser sammen. Det sier ingenting om antall kalorier gjennom hele dagen. De overvektige tar kanskje bare to knekkebrød i lunsjen på jobb (for å vise at de spiser lite, eller er litt skamfulle), men tar det igjen med kaffetypene de drikker gjennom dagen, eller det de spiser når de kommer hjem. Jeg er slank, men spiser noe sjokolade hver dag. Men jeg spiser lite middag og drikker aldri kalorier. 

Anonymkode: b77cf...ba4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som føler de spiser masse og er slanke/tynne, spiser ikke så mye som de tror. Og de kompensere ofte.

Man er et medisinsk under hvis man kan trykke i seg 3-4000 kcal daglig og likevel holde seg slank (med mindre det er snakk om hard styrketrening 7 dager i uka)

Anonymkode: ed718...2ef

Om man spiser seg ordentlig mett til hvert måltid føles det jo som å spise mye, går man og er stadig småsulten, føles det som å spise lite. Men det er jo veldig store variasjoner i hvor fort folk blir Mette.

Men selvsagt er det også store variasjoner i hvor mye folk kan spise uten å legge på seg. De fleste overvektige jeg kjenner spiser ikke enorme mengder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var meg for 10 år siden det. Kunne spise aaaalt og myyye. Nå er jeg 40 og kan knapt se på mat før jeg legger på meg 🙄

Anonymkode: bc6ab...353

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knulleGuden666 skrev (2 timer siden):

Man kan spise hva faen man vil bare man beveger seg og trener, sitte på ræva og spise feit mat blir man feit av 

Feil. Overvekt handler i all hovedsak om kosthold.

Anonymkode: aaf09...5ee

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er overvektig men spiser mindre enn en normalvektig, vi er faktisk ikke en homogen gruppe av potetgullfolk. 

Anonymkode: 919c5...906

Hvor mye mener du en "normalvektig" spiser da? Og hvordan i all verden vet du nøyaktig hva andre trykker i seg?

Anonymkode: 4e808...e92

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er overvektig men spiser mindre enn en normalvektig, vi er faktisk ikke en homogen gruppe av potetgullfolk. 

Anonymkode: 919c5...906

Samme her. Samboer spiser dobbelt så mye av alt og vekten tikker seg ikke. Selv legger jeg på meg jevnt og trutt. Det er håpløst. Vi spiser ikke ferdigmat, ikke frityr, ikke Toro, og ca 90 % av middag er grønnsaker ved siden av rent kjøtt /fisk. Bruker teflonpanne, ørlite olje til steking eller helst ovnssteking uten noe fett. Frokost stort sett havregrøt laget med 50/50 vann og lettmelk, moderat mengde sukker på toppen, eller bare hakket frukt/kanel. Kake /godteri kun i festlig lag, noe det absolutt ikke blir mye av for tiden pga pandemien. Drikker vann, kaffe og te uten sukker. 

Anonymkode: c1ba1...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg sier at jeg spiser sjokolade og is hver dag og er slank, kaller man meg heldig da? Jeg spiser ellers 2 måltider pr dag, sunn, mager mat, er meget bevisst på kalorier og trening. Forsiktig med karbo (utenom sjokolade og is...). Saken er at jeg kompenserer min is-og sjokolade avhengighet med redusert inntak av annen mat (ikke nødvendigvis sunt, men det er ikke poenget). Dessuten spiser jeg lettis. I mengder av og til.

Anonymkode: 4e808...e92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvektige har en tendens til å underrapportere hva de faktisk spiser. Det ser jeg selv i min egen slekt.

Så er det dessverre sånn, at hvis man har slanket seg masse, så vil kroppen liksom alltid tilbake igjen til der den var. Vond sirkel.

 

Anonymkode: f09ee...cdf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvor mye må man trene for å kontrollere et kosthold med 4 store måltider, 400 g sjokolade, 1,5 liter cola, en pose potetgull ++ hver dag? 

Anonymkode: 24e13...e0b

Det står kcal på pakken, bare å regne ut utfra kroppsvekt, det. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er overvektig men spiser mindre enn en normalvektig, vi er faktisk ikke en homogen gruppe av potetgullfolk. 

Anonymkode: 919c5...906

Da må du gå til legen. Om du som overvektig spiser det samme som en normalvektig, er du trolig i kaloriunderskudd for din kroppsmasse. Gå til legen om du ikke tar av ved kaloriunderskudd. 

Anonymkode: a4bb0...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...