Gå til innhold

Er dritt lei alt maset om 22 juli, det holder nå!


knulleGuden666

Anbefalte innlegg

Rååååsa skrev (På 22.7.2021 den 12.06):

Vennen min ble skutt i hodet. 

Kan dette være dagen dere som er lei holder for hælvete kjeften på dere? 

Det er utrolig trist å høre, kondolerer.

Men er det mindre trist at han ble skutt fordi media og some velter over at roser og «vi må aldri glemme» og «en person er enig med Breivik i ett eller annet, da har vi ikke lært noe av utøya!»?

Dette er den beste kommentaren jeg har lest om Utøyadiskusjonen:

2FBA75C4-67CC-43E4-AEE4-59D569506D8C.thumb.jpeg.c95cc7c356f71780b82723deb3370863.jpeg

vintage skrev (12 timer siden):

Jeg er ikke lei sånn sett, men jeg synes det er et ekkokammer. Det er de samme som snakker, det er de samme artistene som opptrer, de samme ordene som blir sagt.

Denne gangen har det vært litt fokus på hjelperne, det er bra. Særlig de som ikke var på jobb den dagen, men de frivillige.

Så ønsker jeg mer fokus på de som overlevde. Det var tross alt mange hundre. Fokus på hjelpen mange av de ikke har fått i ettertid - vi har kun hørt fragmenter av det. Vi har så vidt hørt om han som kom hjem til egen kommune, og ingenting var på plass. Han har måttet kjempe og kjempe for å få hjelp.

Og så må vi snart ta tak i terroristen. Lære noe. Det må bli slutt på å ytre "kast nøkkelen" hver gang. Det må bores i - hvordan de blir så skrudd i hodet.

Et nytt fokus, rett og slett.

Dette hadde vært mye mer interessant enn samme gamle oppgulpet om og om igjen ja.

saltpepper skrev (10 timer siden):

Hva i alle dager mener du at Eskil Pedersen burde gjort istedenfor? Han gjorde som alle andre ville gjort - komme seg bort når muligheten var der.  Det var ikke noe han kunne gjort på øya utenom å løpe og gjemme seg som de andre. Jeg forstår ikke hvorfor han hadde et ansvar for å bli igjen på øya og risikere livet sitt bare fordi han var leder.

Jeg synes det å kalle han feig blir feil. Og det viser svært liten evne til å sette seg inn i situasjonen de var i den dagen. Det er lett å tenke at dersom det hadde skjedd oss selv ville vi gjort noe annerledes, men sannheten er at vi ikke vet. Det er umulig å sette seg inn i en slik situasjon. Det er også lettere å være etterpåklok når man har hele bildet.

Ikke minst bør vi ikke glemme at han også en person som alle andre. Og jeg tviler på at det er få dager hvor han ikke minnes hva som skjedde den dagen og om han burde gjort noe annerledes. Og det kommer til å følge han hele livet. 

Her bommer du, og veldig mange andre, når dere diskuterer denne saken. Alle ville ikke gjort det - faktisk finnes det ingen situasjoner der alle mennesker i verden ville reagert helt likt. Mange, kanskje de fleste, ville muligens reagert som ham, men ikke alle. Flere av ungdommene døde fordi de prøvde å hjelpe andre. De reagerte med andre ord motsatt av Pedersen. Andre ungdommer overlevde til tross for at de hjalp andre. Men de er beviset på at ikke alle ville valgt å redde sitt eget skinn på bekostning av andre.

Han var en voksen mann, som var leder for en gjeng tenåringer, og han stakk fra dem for å redde seg selv. Det er den harde kalde sannheten. Jeg synes synd på ham, de fleste feige mennesker kommer aldri ansikt til ansikt med sin egen svakhet på den måten, og spesielt ikke midt i medias søkelys. Det må være ubeskrivelig grusomt å stå i.
 

Pippi Lotta skrev (4 timer siden):

Men kjære deg når du siter og bedømmer en Ungdomspolitiker for hvordan han oppførte seg under den verste terroraksjonen i Norges historie. Kan du da ikke bli fornærmet over at noen svarer deg om hva de synes om måten du oppfører deg på. Eskil har ikke valgt og delta i denne diskusjonen det har du😊

Han var en voksen mann på nesten 30 år.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

velociraptor skrev (38 minutter siden):

Han var en voksen mann, som var leder for en gjeng tenåringer, og han stakk fra dem for å redde seg selv. 

Så hva hadde du gjort i den situasjonen? Blitt værende for og kastet småstein og kongler på en bevæpna terrorist?  

 

velociraptor skrev (42 minutter siden):

Han var en voksen mann på nesten 30 år.

Han var 27 år, det endre da ingen ting i kommentaren min. Det å få seg selv skut i et tullete forsøk på og konfrontere en bevæpna terrorist har aldr vært i stillingsbeskrivelsen til noen ungdomspolitiker. Heldigvis, for det ville jo vært helt meningsløst!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken88 skrev (1 time siden):

Fornærmet? Jeg syns bare det var helt på trynet å påstå at jeg er helt blottet for empati bare fordi jeg skriver meningen min. Og i tillegg være så bastant på at jeg ikke har opplevd noe grusomt i livet.  Og hvorfor blander du deg så himla mye opp i at jeg deler et annet syn på det enn deg? Ser også ut fra kommentarene dine at jeg er sterkt uenig med deg i det meste du skriver innpå denne tråden, så tror det bare er griet om vi avslutter diskusjonen her, før vi sporer veldig av.  Og bare et lite tips før du kommenterer, noen ting er greit å bare la gå selv om man er uenig :) Det er ikke alt det er nødvendig å bygge en videre diskusjon på, diskutere videre på en mening jeg har som du er uenig i er ikke så veldig interessant for de andre som kommenterer her. GOD NATT! :) 

Du er ikke fornærmet, du bare formaner folk om og passe munnen sin og ikke kommentere deg. Det fremstår en smule fornærmet synes jeg.  Kanskje du ikke skal være på et diskusjonsforum om du ikke vil diskutere med noen som mener noe annet en deg. Jeg tenker hvert fal det  og diskutere og prøve og forstå hvordan folk med andre meninger tenker er lit poenget her. Derfor kommenterer jeg hovedsakelig på folk som hat et annet syn på ting end meg. Har aldri blitt spurt om hvorfor før, jeg trodde det var helle poenget.  Å du har nokk rett i at vi er veldig forskjellige. Jeg synes oppriktig det er fascinerende at noen kan sitte og døme et offer for terrorisme som feig. Samtidig som de synes det er "helt på tryne" og bli beskylt for lite empati. Hvorfor skule det  være mer feil og døme deg en Eskil liksom? Veldig fascinerende "logikk". 

PS. Om du ønsker og avslutte en debatt bør du kanskje ikke stile spørsmål i dit siste innlegg😉 Jeg tenker dere som skriver negative kommentarer om ofrende for terroren og hvordan dere tenker rundt det er ganske relevant for tråen. Så jeg er ikke bekymret for noen avsporing. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vepsen skrev (14 timer siden):

Joda, det er lov å si. Det er ytringsfrihet her i landet og alle har lov å si det de mener. Min mening er da at jeg er lei av alt fokuset på 22 juli.

Den dagen dette ikke er lov å si, har vi et veldig stort problem.

Man ser jo i denne tråden at det allerede er blitt et problem. Er en del her som ønsker å bestemme at det ikke skal være greit å si at man er lei av alt fokuset på 22. juli. Det er litt skummelt å se. Jeg er personlig ikke lei av alle artiklene om temaet, men har full forståelse for at andre synes det kan litt mye. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å faktisk klage på noe sånt. Mer egosentrisk tanke gang går vel ikke. «Det er en liten ulempe for meg at det stadig dukker opp ting i media om 77 voksne og barn som døde i Norge for 10 år siden huff blir så lei av å høre om det» Jeg kan tenke meg at de som sliter med traumer også er lei, foreldre som mista barna sine er sikkert også lei av å grine seg til søvn hver natt!  DET HANDLER IKKE OM DEG! Dritt tråd!!

Endret av Humle Brumle
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (11 timer siden):

Norge er et land som sliter med individuell verdiskapning; mesteparten av verdiskapningen i Norge er knyttet til ressurser, og mesteparten av disse igjen er ressurser som vi har gjennom internasjonale avtaler. Vår individuelle privatrettslige menneskeskapte verdiskapning er nesten ignorerbar. Og dette er ikke noe nytt. Ser du tilbake i historien er det vanskelig å finne noe som faller inn i den kategorien. 

 

Du skriver så mye rart at jeg mistenker at du ikke forstår helt elementær økonomi. Så, du kan jo begynne med å avklare hva er den "individuelle verdiskapningen" i Norge. Først samlet sett, og deretter for fastlands-Norge. Deretter kan du jo prøve å finne ut hvor stor andel av verdiskapningen tjenesteproduksjon utgjør i Norge, og hvordan dette har endret seg historisk. Hint, du kan bruke SSBs tall for nasjonalregnskapet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (9 timer siden):

Man ser jo i denne tråden at det allerede er blitt et problem. Er en del her som ønsker å bestemme at det ikke skal være greit å si at man er lei av alt fokuset på 22. juli. Det er litt skummelt å se. Jeg er personlig ikke lei av alle artiklene om temaet, men har full forståelse for at andre synes det kan litt mye. 

Er det skummelt at man ikke validerer navlebeskuende syting? Det er jo et fullstendig meningsløst innlegg fra ts.  KnulleGuden666 er lei. Hva så? Sett på Ex on the beach, da vel. Verden stopper ikke opp bare fordi noen ikke interesserer seg for politikk og nyhetsbildet

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (11 timer siden):

 

Her bommer du, og veldig mange andre, når dere diskuterer denne saken. Alle ville ikke gjort det - faktisk finnes det ingen situasjoner der alle mennesker i verden ville reagert helt likt. Mange, kanskje de fleste, ville muligens reagert som ham, men ikke alle. Flere av ungdommene døde fordi de prøvde å hjelpe andre. De reagerte med andre ord motsatt av Pedersen. Andre ungdommer overlevde til tross for at de hjalp andre. Men de er beviset på at ikke alle ville valgt å redde sitt eget skinn på bekostning av andre.

Han var en voksen mann, som var leder for en gjeng tenåringer, og han stakk fra dem for å redde seg selv. Det er den harde kalde sannheten. Jeg synes synd på ham, de fleste feige mennesker kommer aldri ansikt til ansikt med sin egen svakhet på den måten, og spesielt ikke midt i medias søkelys. Det må være ubeskrivelig grusomt å stå i.
 

Han var en voksen mann på nesten 30 år.

Jeg tror, som sagt, at det er lett å se på situasjonen uten å vært i den og si hva man burde eller ikke burde gjort i ettertid. Og nøkkelordet her er i ettertid. Når man diskuterer dette er det viktig å vite at ingen visste hva som foregikk når de første skuddene ble avfyrt. Så når han fikk beskjed om å løpe er det ikke så merkelig at han gjorde det han fikk beskjed om. Det var ikke akkurat slik at han kunne sette seg ned å tenke over hva som ville se best ut i ettertid med all kunnskap tilgjengelig. I en slik situasjon er alt kaos og man klarer selvfølgelig ikke å tenke klart. Og ja, folk reagerer selvfølgelig forskjellig. Men dersom responsen man får når adrenalinet slår inn er løp, så synes jeg ikke man bør bearbeides for det i en slik situasjon, i hvert fall ikke når man får beskjed om akkurat det. Og det var ikke akkurat slik at Eskil Pedersen hoppet på båten og kjørte avgårde alene. Det var også syv andre på båten.  

Jeg henger meg spesielt opp i setningen: "å redde sitt eget skinn på bekostning av andre". Det tvinger frem spørsmålet på hvilken måte at han kom seg av øya gikk på bekostning av de andre? Ja, han reddet seg selv. Men jeg klarer ikke å se hvordan det gikk på bekostning av de andre som var der. Det høres nesten ut som du mener at Eskil Pedersen kunne klart å stoppe ABB fra å gjennomføre massakren. 

Og dersom Eskil Pedersen hadde blitt igjen, og dersom han hadde blitt drept, hadde dette vært en seier for ABB. Det har jo kommet frem at han aktivt søkte etter Eskil Pedersen. Derfor tenker jeg at det var godt han kom seg av øya.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saltpepper skrev (1 time siden):

Jeg tror, som sagt, at det er lett å se på situasjonen uten å vært i den og si hva man burde eller ikke burde gjort i ettertid. Og nøkkelordet her er i ettertid. Når man diskuterer dette er det viktig å vite at ingen visste hva som foregikk når de første skuddene ble avfyrt. Så når han fikk beskjed om å løpe er det ikke så merkelig at han gjorde det han fikk beskjed om. Det var ikke akkurat slik at han kunne sette seg ned å tenke over hva som ville se best ut i ettertid med all kunnskap tilgjengelig. I en slik situasjon er alt kaos og man klarer selvfølgelig ikke å tenke klart. Og ja, folk reagerer selvfølgelig forskjellig. Men dersom responsen man får når adrenalinet slår inn er løp, så synes jeg ikke man bør bearbeides for det i en slik situasjon, i hvert fall ikke når man får beskjed om akkurat det. Og det var ikke akkurat slik at Eskil Pedersen hoppet på båten og kjørte avgårde alene. Det var også syv andre på båten.  

Jeg henger meg spesielt opp i setningen: "å redde sitt eget skinn på bekostning av andre". Det tvinger frem spørsmålet på hvilken måte at han kom seg av øya gikk på bekostning av de andre? Ja, han reddet seg selv. Men jeg klarer ikke å se hvordan det gikk på bekostning av de andre som var der. Det høres nesten ut som du mener at Eskil Pedersen kunne klart å stoppe ABB fra å gjennomføre massakren. 

Og dersom Eskil Pedersen hadde blitt igjen, og dersom han hadde blitt drept, hadde dette vært en seier for ABB. Det har jo kommet frem at han aktivt søkte etter Eskil Pedersen. Derfor tenker jeg at det var godt han kom seg av øya.

Nei, jeg mener absolutt ikke at han kunne stoppet Breivik, eller at han burde prøvd det, men at han kunne og burde prøvd å få med seg flere på båten, i stedet for å be båten kjøre nesten tom og dermed forlate alle de mindreårige tenåringene han var leder for uten annen flyktvei enn å svømme og til dels drukne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/24/2021 at 11:43 AM, jabx said:

Det er rimelig tragisk å se skrivebordskrigere som aldri har vært i nærheten av å være i livsfare engang, belære noen som faktisk har holdt på å bli henrettet av en terrorist, hva de skulle ha gjort den dagen.

Du sitter der i den trygge stolen din og lirer av det slikt? Hva er det med deg?

Er du totalt blottet for empati?

Har du noen gang i livet ditt vært i en skarp, bevæpnet situasjon?

:klappe: Et meget godt svar :klappe: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Den Sagnomsuste skrev (På 22.7.2021 den 11.51):

Det er isolert sett helt greit at man gjør en greie ut av det i år, men dette bør fra og med i år få lov til å bli de etterlattes sorg og minnedag. Frykter at noe annet kun skaper en motsatt effekt. 

Det er de pårørende, de skadde og de overlevende som først i år har tatt bladet fra munnen og snakket om motivene for terroren og hvordan de blir påskrevet «Utøya-kortet» hver gang de snakker om de politiske beveggrunnene bak terroren og om strømningene i folket.

Dersom du ønsker at de skal prosessere sorgen, må du faktisk heie på dem som er rammet og som ytrer seg om udåden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
velociraptor skrev (På 25.7.2021 den 14.07):

Nei, jeg mener absolutt ikke at han kunne stoppet Breivik, eller at han burde prøvd det, men at han kunne og burde prøvd å få med seg flere på båten, i stedet for å be båten kjøre nesten tom og dermed forlate alle de mindreårige tenåringene han var leder for uten annen flyktvei enn å svømme og til dels drukne.

22. juli-kommisjonen behandlet akkurat dette spørsmålet, og kom til at Eskil Pedersen gjorde presist hva han skulle. Ved slike angrep er alltid strategien å få ledelsen i sikkerhet.

Jens Stoltenberg gikk i bunkeren i statsministerboligen når bomben sprengte, han tok ikke med seg unger fra gata. 

Dersom noen angriper Erna Solberg på gata, beskytter ikke politiet alle barna i folkemengden, de beskytter Erna Solberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (43 minutter siden):

22. juli-kommisjonen behandlet akkurat dette spørsmålet, og kom til at Eskil Pedersen gjorde presist hva han skulle. Ved slike angrep er alltid strategien å få ledelsen i sikkerhet.

Jens Stoltenberg gikk i bunkeren i statsministerboligen når bomben sprengte, han tok ikke med seg unger fra gata. 

Dersom noen angriper Erna Solberg på gata, beskytter ikke politiet alle barna i folkemengden, de beskytter Erna Solberg.

Men Jens Stoltenberg var ikke leder for barn i gata på samme måte som Oedersen var det for disse ungdommene.

 

Det er mer sammenlignbart med en ungdomsskolelærer som stikker ut døra for å redde seg selv når det begynner å brenne i stedet for å få elevene ut av klasserommet først. Eller en skyteepisode - jeg har faktisk aldri lest om en skoleskyting i USA der en lærer løper ut og smeller igjen døra etter seg og lar skytteren slakte ned elevene bak seg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
velociraptor skrev (19 minutter siden):

Men Jens Stoltenberg var ikke leder for barn i gata på samme måte som Oedersen var det for disse ungdommene.

 

Det er mer sammenlignbart med en ungdomsskolelærer som stikker ut døra for å redde seg selv når det begynner å brenne i stedet for å få elevene ut av klasserommet først. Eller en skyteepisode - jeg har faktisk aldri lest om en skoleskyting i USA der en lærer løper ut og smeller igjen døra etter seg og lar skytteren slakte ned elevene bak seg. 

Poenget er at ved terroraksjoner er fokuset på å redde lederen som ofte er målet for aksjonen (noe Eskil Pedersen med flere også var)

Jeg kjenner ikke prosedyrene for skoleskytinger i USA (slik du gjør?), men der er vel ofte tilfellet at læreren og elevene er i klasserommet mens terroristen er ute på gangen. Alternativene virker her ganske åpenbare. Læreren er heller neppe et spesifikt mål for terroren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alterego666 skrev (På 27.7.2021 den 12.12):

Poenget er at ved terroraksjoner er fokuset på å redde lederen som ofte er målet for aksjonen (noe Eskil Pedersen med flere også var)

Jeg kjenner ikke prosedyrene for skoleskytinger i USA (slik du gjør?), men der er vel ofte tilfellet at læreren og elevene er i klasserommet mens terroristen er ute på gangen. Alternativene virker her ganske åpenbare. Læreren er heller neppe et spesifikt mål for terroren.

Akkurat. Som regel er lederne målet. Absolutt ingen kunne da ha forutsett denne gærningens uhyrlige fremferd, og blodbadet. De yngste drepte var 14…

Det er et utfall som ikke engang den drøyeste thrillerforfatter kunne sauset ihop. Det var feigt, kalkulert og forferdelig ondskapsfullt. 

Hvem kunne forestilt seg en i utgangspunktet vanlig ung mann, som væpnet til tennene lokket til seg ungdom og skøt dem i hodet? Det er helt vilt. 
Sett i ettertid er det lett å peke finger på Eskil, men han handlet rasjonelt ut fra det lille han visste da. Så det blir feil å legge noen skyld på ham for at ungdommer døde. 
 

Mine tanker om 22. juli:

-det var flere offer enn de direkte berørte. Psykiatriske pasienter ble forverret, jeg opplevde selv at en person med begynnende demens  ble mye verre som en følge av å sitte alene og følge nyhetene. Dette blir selvsagt småtterier sammenlignet med de direkte berørte, men greit å ha også det perspektivet. 

-det var feil strategi det at alle skulle møte hat med kjærlighet. Rosetogene ga meg vond bismak. For de berørte hadde det vært sunnere å få gitt uttrykk for raseri og sinne. Det eneste jeg husker av sinneuttrykk var faren som i god Midtøsten-tradisjon kastet sko på gjerningsmannen. Bra for ham!

-jeg stusser litt når det snakkes om å ta et oppgjør med tankegodset som førte til 22.juli. 
Hvordan skal vi greie det uten å sensurere selv moderate stemmer som fex er kritiske til innvandring? Hva slags tankegods snakker vi egentlig om? Jeg er av den oppfatning at de ekstreme voldshandlingene primært kom fra et veldig mørkt sted inne i gjerningsmannen, og at den politiske overbygningen var sekundær. 
Uten at dette på noen måte unnskylder ham for det han valgte å gjøre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgeline skrev (36 minutter siden):

Jeg er av den oppfatning at de ekstreme voldshandlingene primært kom fra et veldig mørkt sted inne i gjerningsmannen, og at den politiske overbygningen var sekundær. 

Enig. Årsaken til at Anders Behring Breivik begikk massemord var at han ønsket å bli berømt. Årsaken til at han valgte regjeringskvartalet og AUFs sommerleir på Utøya som mål, var hans personlige antipatier mot Arbeiderpartiet og AUF. Hadde han hatt sterkere antipatier for noen andre, så hadde han valgt seg disse som mål, men massemord hadde det blitt uansett. Medias voldsomme fokus på terrorisme gir mer terror. Å gjøre 22. juli til en årlig markering av Anders Behring Breiviks handlinger, øker risikoen for at dette skal gjenta seg.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Helgeline skrev (2 timer siden):

-jeg stusser litt når det snakkes om å ta et oppgjør med tankegodset som førte til 22.juli. 
Hvordan skal vi greie det uten å sensurere selv moderate stemmer som fex er kritiske til innvandring? Hva slags tankegods snakker vi egentlig om?

Vi skal ikke sensurere, vi skal ta til motmæle mot rasisme og fremmedhat. Det er alles ansvar, AUF klarer ikke å bære dette alene. De blir dessuten møtt med at de ‘trekker Utøya-kortet’. Ære være lederne i de andre ungdomspartiene som støtter AUF her. Dette er praktisk solidaritet av beste sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
CAPS LOCK skrev (1 time siden):

Årsaken til at han valgte regjeringskvartalet og AUFs sommerleir på Utøya som mål, var hans personlige antipatier mot Arbeiderpartiet og AUF. Hadde han hatt sterkere antipatier for noen andre, så hadde han valgt seg disse som mål, men massemord hadde det blitt uansett.

Gjerningsmannen fant næring til hatet sitt i både åpne og lukkede forum som fremelsker rasisme, fremmedhat og politisk vold og terror. Det er disse stemmene vi alle må ta til motmæle mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...