Gå til innhold

Er dritt lei alt maset om 22 juli, det holder nå!


knulleGuden666

Anbefalte innlegg

Ytringsfrihet betyr ikke at du skal få lov til å stå uimotsagt.

Ytringsfrihet betyr ikke at andre ikke har lov til å si "dette er unødvendig" eller "dette er ufølsomt". 

Ytringsfriheten slutter også der det går over til hatprat.

Ytringsfrihet betyr ikke at man skal la være å tenke over hva man sier og hvordan det påvirker andre. 

Ytringsfrihet betyr ikke at det er greit å være en drittsekk mot andre.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene for Aktuelle saker og politikk, brukerangrep, krenkende innhold og svar til dette.

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knulleGuden666 skrev (På 22.7.2021 den 11.19):

Jeg har gått meg kraftig mei alt maset om 22 juli, det har allerede vart i ukevis og fortsetter sikkert i ukevis fremover… såklart var det ille det som skjedde, men det får være måte på hvor mye mas det skal være om det.. kan jo faen ikke se på hverken nyheter, Facebook, tv eller noe uten å lese sak på sak om dette, er jo faen mer saker om det nå enn det var på terrordagen!! 

Hvorfor syter du så fælt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken88 skrev (På 22.7.2021 den 11.56):

Eivind Rindal ❤️ Hjalp ikke bare seg selv i land, men også en hel gruppe. ❤️  Det første som kommer opp når jeg søker opp Eskil Pedersen derimot er feig. Som leder syns jeg det var noe feigt over det han valgte å gjøre, men vi er alle forskjellige. Noen tør og har litt mer mot enn andre i en sånn situasjon som plutselig inntreffer ut av intet. 

Det er rimelig tragisk å se skrivebordskrigere som aldri har vært i nærheten av å være i livsfare engang, belære noen som faktisk har holdt på å bli henrettet av en terrorist, hva de skulle ha gjort den dagen.

Du sitter der i den trygge stolen din og lirer av det slikt? Hva er det med deg?

Er du totalt blottet for empati?

Har du noen gang i livet ditt vært i en skarp, bevæpnet situasjon?

Endret av jabx
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zooey skrev (På 22.7.2021 den 12.28):

Usmakelig tråd å starte i dag. Folk som deg gjør meg forbanna, for du har ikke forstått noen ting. Av alle ting du kunne sagt i dag, så er dette det du velger å starte en tråd om.

Det må være lov å si en er lei. Jeg er også lei av fokuset på dette. Det blir rett og slett for mye i all slags media hele tiden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vepsen skrev (Akkurat nå):

Det må være lov å si en er lei. Jeg er også lei av fokuset på dette. Det blir rett og slett for mye i all slags media hele tiden.

Nei, det er ikke lov å si det. Ikke før du har opplevd noe liknende. Den dagen du opplever noe liknende vil du skjønne, og aldri kunne uttale noe så hjerteløst, kaldt, ufyselig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dameoverførr skrev (5 minutter siden):

Nei, det er ikke lov å si det. Ikke før du har opplevd noe liknende. Den dagen du opplever noe liknende vil du skjønne, og aldri kunne uttale noe så hjerteløst, kaldt, ufyselig. 

Joda, det er lov å si. Det er ytringsfrihet her i landet og alle har lov å si det de mener. Min mening er da at jeg er lei av alt fokuset på 22 juli.

Den dagen dette ikke er lov å si, har vi et veldig stort problem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tie.

Aldri glemme.

 

For min del handler ikke debatten om hvor mange kuler man fikk i kroppen, hvor mange drepte det var, hvor mange skadete det var, hvor mange som har mistet, eller hvor stor sorg man følte i ettertid. 
For min del handler debatten om hvorfor dette kunne skje, og hva risikoen for at dette kan skje igjen er - og da må man ta debatten. Igjen og igjen. 
 

Å si at man er lei av å høre om 22.juli blir for meg det samme som å si at man er lei av å leve i et demokrati. Ønsker man å leve i et demokrati - må man dra frem spøkelseskladdene som ønsker å skade demokratiet vårt. Og det gjør man gjennom debatt, gjennom å stille spørsmål, gjennom å granske, gjennom å sette flombelysning på de som beveger seg i ytterkanten av samfunnet. 
Vi må tørre å stille vanskelige spørsmål, og ikke la noen kneble debatten ved å dra «Utøya-kortet» eller «22.juli-kortet». Eller det nye «Krenke-kortet» som også blir flittig brukt når noen påpeker ABBs politiske ståsted. 
 

Når noen sier «Jeg er så lei av 22. Juli maset, kan vi ikke snart slutte å snakke om det??», tenker jeg at det er like dumt som å si «Kan ikke snart historiebøkene slutte å skrive om 2. verdenskrig, det er såååå kjedelig!». 
22.juli er en del av historien. En meget viktig del sådan. Å tie ihjel historie er noe av det dummeste man kan gjøre. 
 

Jeg liker vendingen i 22.juli debatten, og håper denne vendingen tar fatt på en ny æra. Det trengs. Det er på tide å ta ansvar for ordets makt. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lei sånn sett, men jeg synes det er et ekkokammer. Det er de samme som snakker, det er de samme artistene som opptrer, de samme ordene som blir sagt.

Denne gangen har det vært litt fokus på hjelperne, det er bra. Særlig de som ikke var på jobb den dagen, men de frivillige.

Så ønsker jeg mer fokus på de som overlevde. Det var tross alt mange hundre. Fokus på hjelpen mange av de ikke har fått i ettertid - vi har kun hørt fragmenter av det. Vi har så vidt hørt om han som kom hjem til egen kommune, og ingenting var på plass. Han har måttet kjempe og kjempe for å få hjelp.

Og så må vi snart ta tak i terroristen. Lære noe. Det må bli slutt på å ytre "kast nøkkelen" hver gang. Det må bores i - hvordan de blir så skrudd i hodet.

Et nytt fokus, rett og slett.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er for mye, egentlig kunne det godt vært mer for min del. For det er en av de mest grusomme hendelsene i Norge i nyere tid og derfor er det alltid mer å lære i form av å forebygge at noe slikt skjer igjen. Lære mer om hvordan overlevende og pårørende ble påvirket, også nå 10 år senere. Det er trist å lese at mange sliter enda, der er det ting å lære. Hvordan man kan bedre hjelpe fremtidige ofre (andre land bruker studier Norge har gjort på ofrene og hvordan det går for selv å forstå bedre). Slike ting virker traumatisk mye lenger enn man trodde, og man kan ikke si «gå videre». 
 

Det hjelper oss å ha empati og å stå sammen. Så er det kanskje folk som var for unge den gangen til å forstå hva som skjedde, men nå kanskje skjønner det mer når de leser hva som skjedde nå. og bare å få påminnelsen, se ansiktene på ofrene som faktisk var mennesker med en fremtid om det ikke var for det elendige mennesket som sitter i fengsel.
Synes det er interessant å lese hvordan det går, hva de tenker nå og det blir liksom ikke for mye. Om de vil fortelle, så klart
 

For meg, som ikke kjente noen, gråt og gråt og null matlyst lenge etterpå. Og jeg var ikke en gang der, så det sier jo litt om hvor stort omfang det hadde. 

Endret av Lilylune
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 time siden):

Aldri tie.

Aldri glemme.

 

For min del handler ikke debatten om hvor mange kuler man fikk i kroppen, hvor mange drepte det var, hvor mange skadete det var, hvor mange som har mistet, eller hvor stor sorg man følte i ettertid. 
For min del handler debatten om hvorfor dette kunne skje, og hva risikoen for at dette kan skje igjen er - og da må man ta debatten. Igjen og igjen. 
 

Å si at man er lei av å høre om 22.juli blir for meg det samme som å si at man er lei av å leve i et demokrati. Ønsker man å leve i et demokrati - må man dra frem spøkelseskladdene som ønsker å skade demokratiet vårt. Og det gjør man gjennom debatt, gjennom å stille spørsmål, gjennom å granske, gjennom å sette flombelysning på de som beveger seg i ytterkanten av samfunnet. 
Vi må tørre å stille vanskelige spørsmål, og ikke la noen kneble debatten ved å dra «Utøya-kortet» eller «22.juli-kortet». Eller det nye «Krenke-kortet» som også blir flittig brukt når noen påpeker ABBs politiske ståsted. 
 

Når noen sier «Jeg er så lei av 22. Juli maset, kan vi ikke snart slutte å snakke om det??», tenker jeg at det er like dumt som å si «Kan ikke snart historiebøkene slutte å skrive om 2. verdenskrig, det er såååå kjedelig!». 
22.juli er en del av historien. En meget viktig del sådan. Å tie ihjel historie er noe av det dummeste man kan gjøre. 
 

Jeg liker vendingen i 22.juli debatten, og håper denne vendingen tar fatt på en ny æra. Det trengs. Det er på tide å ta ansvar for ordets makt. 

Dere i venstresidenliker jo å bruke denne dagen i valkkamp og knebling av høyresiden.  :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sankt-Vinger skrev (4 minutter siden):

Dere i venstresidenliker jo å bruke denne dagen i valkkamp og knebling av høyresiden.  :)

Jaha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken88 skrev (På 22.7.2021 den 11.56):

Eivind Rindal ❤️ Hjalp ikke bare seg selv i land, men også en hel gruppe. ❤️  Det første som kommer opp når jeg søker opp Eskil Pedersen derimot er feig. Som leder syns jeg det var noe feigt over det han valgte å gjøre, men vi er alle forskjellige. Noen tør og har litt mer mot enn andre i en sånn situasjon som plutselig inntreffer ut av intet. 

Hva i alle dager mener du at Eskil Pedersen burde gjort istedenfor? Han gjorde som alle andre ville gjort - komme seg bort når muligheten var der.  Det var ikke noe han kunne gjort på øya utenom å løpe og gjemme seg som de andre. Jeg forstår ikke hvorfor han hadde et ansvar for å bli igjen på øya og risikere livet sitt bare fordi han var leder.

Jeg synes det å kalle han feig blir feil. Og det viser svært liten evne til å sette seg inn i situasjonen de var i den dagen. Det er lett å tenke at dersom det hadde skjedd oss selv ville vi gjort noe annerledes, men sannheten er at vi ikke vet. Det er umulig å sette seg inn i en slik situasjon. Det er også lettere å være etterpåklok når man har hele bildet.

Ikke minst bør vi ikke glemme at han også en person som alle andre. Og jeg tviler på at det er få dager hvor han ikke minnes hva som skjedde den dagen og om han burde gjort noe annerledes. Og det kommer til å følge han hele livet. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (På 22.7.2021 den 11.22):

Jammen da skrur du av.

For meg er det omvendt, jeg opplever vi overhodet ikke har lært noe.

Og sånne innlegg som dine bare viser tydelig det. 

Dette! Logg av, scroll videre, bytt kanal. 
 

Eller sett deg ned og følg med. Lær noe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sankt-Vinger skrev (9 minutter siden):

Dere i venstresidenliker jo å bruke denne dagen i valkkamp og knebling av høyresiden.  :)

Jeg er glad vi endelig begynner og snake om 22 juli som noe politisk. Jeg har savnet en ærlig samtale om hva som faktisk skjede! Jeg er kraftig lei statsministerens tåke prat om hvordan vi ble rammet. Vi ble ikke beskutt, AUF ble det.  Det er så utrolig stakkarslig når Høyre folk fremstiller seg selv som om de er 22 julis største ofre, for de det er ubehagelig for dem og måte høre hvordan det har vært for mennesker i Ap. Høyre ekstremisme er den største terror faren vi har i Norge. Greier man ikke og høre at man har et ansvar for og gjøre det man kan for å beskyte landet mot terror (samt delta i en debatt om hvordan det gjøres best)  uten og grine om "22 jul kort" er man for svakelig til og fungere som politiker. 🙂

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knulleGuden666 skrev (På 22.7.2021 den 11.19):

Jeg har gått meg kraftig mei alt maset om 22 juli, det har allerede vart i ukevis og fortsetter sikkert i ukevis fremover… såklart var det ille det som skjedde, men det får være måte på hvor mye mas det skal være om det.. kan jo faen ikke se på hverken nyheter, Facebook, tv eller noe uten å lese sak på sak om dette, er jo faen mer saker om det nå enn det var på terrordagen!! 

Ingen tvinger deg til å se på tv eller lese om dette, ignorer det, akkurat som jeg ignorer sportsnyheter. 22 juli er et nasjonalt traume og det er helt naturlig at det blir en markering på tiårs dagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Men nå ga du det jo oppmerksomhet ved å lage innlegg om det. Tror de fleste er ferdige for i år. Men jeg er delvis enig. Det hadde ikke trengt å være denne markeringen og opplegget hvert år. Det blir feil.

I stedet kunne overlevende, familier, og etterlatte fått den oppreisningen og hjelpen de hadde fortjent. Det er tross alt de som er oftrene. Ikke partiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (På 22.7.2021 den 12.28):

Usmakelig tråd å starte i dag. Folk som deg gjør meg forbanna, for du har ikke forstått noen ting. Av alle ting du kunne sagt i dag, så er dette det du velger å starte en tråd om.

Du kommer over det. Gå deg en tur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...