Gå til innhold

Skravletråd Mars-April 2022

ME97

Anbefalte innlegg

Melder meg inn her sånn forsiktig etter jeg fikk bekreftet med digital i går etter 3 prøveperioder 🥳 Termin blir lagt til 25-29 april i de forskjellige appene, så jeg legger meg midt i mellom?  Ca 27. april. Håper den holder ❤️ 

Så fint å ha et sted å lufte tankene sine, og at vi er flere som er nokså likt i løpet 🤩 Har et veldig presserende spørsmål; hvor mye kaffe/koffein drikker dere? 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykkee skrev (9 minutter siden):

Melder meg inn her sånn forsiktig etter jeg fikk bekreftet med digital i går etter 3 prøveperioder 🥳 Termin blir lagt til 25-29 april i de forskjellige appene, så jeg legger meg midt i mellom?  Ca 27. april. Håper den holder ❤️ 

Så fint å ha et sted å lufte tankene sine, og at vi er flere som er nokså likt i løpet 🤩 Har et veldig presserende spørsmål; hvor mye kaffe/koffein drikker dere? 😂 

Hurraa - jeg skal legge deg inn i lista🥳 Gratulerer igjen og velkommen inn hit❤️

Jeg har hatt litt ulike følelser knyttet til dette med koffein så langt i graviditeten🙊 Jeg var fra før av kaffoman delux, og i starten var det litt vanskelig å moderere seg. Holdt meg innenfor anbefalt mengde (altså maks to kopper).

Ganske raskt mistet jeg faktisk totalt lysten på kaffe, og ble kvalm bare av tanken😱 Nå er jeg der at kaffen hjemme smaker godt (kaffemaskin med ferske kaffebønner), mens traktekaffen på jobb fremstår helt ufyselig for meg😂 Så nå drikker jeg kanskje en kopp av kaffen hjemme før og/eller etter jobb, men det er fremdeles mange dager hvor kaffe ikke frister i det hele tatt og det blir null kopper totalt. Kroppen er merkelig noen ganger🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkee skrev (59 minutter siden):

Jeg var veldig avhengig av Pepsi Max før jeg ble gravid. De første ukene når jeg følte meg i fin form så smakte det som normalt, men holdt meg til maks en halv liter daglig mtp koffein. Nå når jeg er så kvalm og uvel så har jeg ikke drukket noe PM, det frister ikke i det hele tatt! Og DET er en veldig rar følelse for meg som var totalt avhengig før 🙊😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkee skrev (1 time siden):

Jeg drakk 1-2 små bokser med energidrikk til dagen før, og tenkte at det kom jeg nok ikke til å orke å slutte med mtp koffein hodepinen. Men plutselig smakte den surt og ikke noe godt, og jeg glemte den rett og slett bort. Ikke drukket på flere uker, selv om jeg sikkert kunne trengt energien😅 Hender jeg tar meg en Pepsi med sitron i da☺️

Anbefalt å holde seg under 100mg koffein i døgnet, ca 2 kopper kaffe eller 3 dl redbull. Ish, Google er nok bedre på hoderegning enn meg🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkee skrev (2 minutter siden):

@Lemons @nilci @Annabel da drikker jeg litt kaffe under morgenrapporten som vanlig, og satser på at lysten forsvinner etter hvert 😅

1-2 kaffikopper om dagen er helt ufarlig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lange dager. Samboer tar lite intiativ til å prate om graviditeten, er tydelig på at ‘kanskje det ikke blir noe’. 50% sjanse leser jeg på nettet. Er 4+5 i følge appen. Tenkte jeg skulle vente en uke før jeg tester igjen og begynner å mase med samboer. Men blir så lange dager der jeg bare tenker og tenker. Prøver å slutte å snuse (har begynt med nikotinfri, men tar 2-3 med nikotin i dag). Startet med folat osv. Føler jeg har for lite informasjon, og finner ikke så mye (ang min alder og oppfølging da jeg er 39 år). Tenker at det er for tidlig å gjøre noe enda uansett. Tiden må gå litt fortere 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Stein-saks-papir: føler med deg! Min tørr heller ikke glede seg, men det gjør egentlig ikke jeg heller. Har lyst å juble, hoppe i taket å fortelle det til alle, men tørr knapt tenke på at jeg er gravid en gang. Går liksom bare rundt å venter på at det skal gå galt. Så det blir lite snakket om her i hus 😅 

Men som de har sagt her inne: det er større sjanse for at det går bra, så vi får henge oss på den tanken ❤️ Trodde forresten ikke sjansen var så høy som 50%? 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkee skrev (54 minutter siden):

@Stein-saks-papir: føler med deg! Min tørr heller ikke glede seg, men det gjør egentlig ikke jeg heller. Har lyst å juble, hoppe i taket å fortelle det til alle, men tørr knapt tenke på at jeg er gravid en gang. Går liksom bare rundt å venter på at det skal gå galt. Så det blir lite snakket om her i hus 😅 

Men som de har sagt her inne: det er større sjanse for at det går bra, så vi får henge oss på den tanken ❤️ Trodde forresten ikke sjansen var så høy som 50%? 😩

Jeg kjenner meg også sååå igjen i det dere skriver! Jeg tenker fremdeles hvis vi får baby til neste år, som det er langt mer sannsynlig at vi ikke får det🤪 Samboeren min er veldig optimistisk i forhold til meg, så her om dagen opprettet han faktisk en fond-sparekonto til babyen og har startet med månedlig sparing🙉 Jeg tenkte bare «jaja, vi får jo sikker bruk for den kontoen en gang uansett utfall🙃».

Det er forresten ikke 50 prosent sjanse for SA sånn generelt altså❤️ Risikoen for SA er veldig aldersbetinget, og når man er rundt 40 år vil det kunne være opp mot 50 prosent sjanse for SA i starten😔 

Håper du får den oppfølgingen du har behov for @Stein-saks-papir🥰 Synes du skal være litt ekstra på i den forbindelse slik at du kan føle deg litt tryggere! Og husk at du også har ekstra rettigheter med tanke på mer oppfølging enn normalt, som tidlig ultralyd, NIPT-test osv❤️ Jeg håper og tror at dette går bra for deg🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten time til neste ultralyd på onsdag, når jeg er nøyaktig 10 uker på vei! Kjenner jeg er veeldig spent, og må innrømme at jeg gruer meg ekstremt. Er så redd for at noe skal ha skjedd der inne…😣 Det virker liksom for godt til å være sant at alt skal være fint denne gangen også.

Uff, jeg har virkelig ikke nerver til en graviditet (og definitivt ikke et barn for den saks skyld😅), for dette er virkelig en prøvelse for psyken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (58 minutter siden):

Jeg har forresten time til neste ultralyd på onsdag, når jeg er nøyaktig 10 uker på vei! Kjenner jeg er veeldig spent, og må innrømme at jeg gruer meg ekstremt. Er så redd for at noe skal ha skjedd der inne…😣 Det virker liksom for godt til å være sant at alt skal være fint denne gangen også.

Uff, jeg har virkelig ikke nerver til en graviditet (og definitivt ikke et barn for den saks skyld😅), for dette er virkelig en prøvelse for psyken!

Håper og tror det er liv der inne 😍 Tenker du å ha flere ultralyder før OUL?

Har allerede bestilt til TUL jeg og, det var nesten ingen timer ledige fremover. Tenkte jeg får heller bestille nå, og eventuelt avbestille dersom det ikke gikk. Er da 7+3, ellers hadde det blitt 6+0 men tenkte det var litt tidlig? 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkee skrev (17 minutter siden):

Håper og tror det er liv der inne 😍 Tenker du å ha flere ultralyder før OUL?

Har allerede bestilt til TUL jeg og, det var nesten ingen timer ledige fremover. Tenkte jeg får heller bestille nå, og eventuelt avbestille dersom det ikke gikk. Er da 7+3, ellers hadde det blitt 6+0 men tenkte det var litt tidlig? 🤔 

Jeg ville nok tatt den 7+3 ja! 6+0 kan nok være i tidligste laget slik at du kan risikere at hjertet ikke har startet å slå helt enda. I uke 7+3 skal det være godt innafor🥰 

Jeg hadde en TUL i uke 7+1, og skal ha den i uke 10+0 (egentlig ikke tenkt å ta en da, men bestilte time da symptomene mine forsvaret for en periode) og en i uke 12+6 (dette for bl.a. å sjekke nakkefold, noe som visst kun kan gjøres mellom uke 11 og 14).

Så jaa - det blir visst en god del ekstra UL her før OUL🙈🤪 Har du tenkt på hva du vil gjøre med tanke på ultralyder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (22 minutter siden):

Jeg ville nok tatt den 7+3 ja! 6+0 kan nok være i tidligste laget slik at du kan risikere at hjertet ikke har startet å slå helt enda. I uke 7+3 skal det være godt innafor🥰 

Jeg hadde en TUL i uke 7+1, og skal ha den i uke 10+0 (egentlig ikke tenkt å ta en da, men bestilte time da symptomene mine forsvaret for en periode) og en i uke 12+6 (dette for bl.a. å sjekke nakkefold, noe som visst kun kan gjøres mellom uke 11 og 14).

Så jaa - det blir visst en god del ekstra UL her før OUL🙈🤪 Har du tenkt på hva du vil gjøre med tanke på ultralyder?

Godt å få det bekreftet da ❤️ krysser fingrene for at alt er som det skal! 

Nei egentlig ikke, det blir den 7+3, så tenker jeg å ha en rundt 12-14 en gang. Har hørt at man ofte kan se kjønnet da (med forbehold, så klart) nærmere uke 14. Håper de vil fortelle det i så fall, sprekker av nysgjerrighet 🙈 

Men mye mulig det blir en tidligere og, er jo så nervøs for at det skal gå galt 😅 Æsj altså.. når bestilte dere time til lege/jordmor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annabel skrev (2 timer siden):

Jeg har time til ny ultralyd i morgen. 10+1. Kjenner jeg er skikkelig nervøs. Bare føler på meg at det er noe galt, at fosteret har sluttet å utvikle seg for 1-2 uker siden liksom.. klarer ikke beskrive det, er bare en følelse. Men jeg håper at det bare er min vanlige pessimistiske hjerne som er dum og teit.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nilci skrev (1 minutt siden):

Jeg har time til ny ultralyd i morgen. 10+1. Kjenner jeg er skikkelig nervøs. Bare føler på meg at det er noe galt, at fosteret har sluttet å utvikle seg for 1-2 uker siden liksom.. klarer ikke beskrive det, er bare en følelse. Men jeg håper at det bare er min vanlige pessimistiske hjerne som er dum og teit.. 

Uff, jeg føler så med deg altså!😫 Har akkurat samme følelse og det er så utrolig ekkelt. Håper og tror at alt er som det skal i morgen, disse følelsene vi har er nok irrasjonelle og bunner i frykt❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (2 minutter siden):

Uff, jeg føler så med deg altså!😫 Har akkurat samme følelse og det er så utrolig ekkelt. Håper og tror at alt er som det skal i morgen, disse følelsene vi har er nok irrasjonelle og bunner i frykt❤️ 

Ja det håper jeg også. Blir helt knust hvis det er noe galt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
nilci skrev (39 minutter siden):

Håper inderlig alt går fint på ultralyd ❤️ Masse lykke til i morgen 🙏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkee skrev (2 timer siden):

Godt å få det bekreftet da ❤️ krysser fingrene for at alt er som det skal! 

Nei egentlig ikke, det blir den 7+3, så tenker jeg å ha en rundt 12-14 en gang. Har hørt at man ofte kan se kjønnet da (med forbehold, så klart) nærmere uke 14. Håper de vil fortelle det i så fall, sprekker av nysgjerrighet 🙈 

Men mye mulig det blir en tidligere og, er jo så nervøs for at det skal gå galt 😅 Æsj altså.. når bestilte dere time til lege/jordmor? 

Jeg har faktisk enda ikke fått bestilt time til legen, fordi legen min har hatt ferie i en evighet og er ikke tilbake før i slutten av måneden…😅 

nilci skrev (1 time siden):

Ja det håper jeg også. Blir helt knust hvis det er noe galt.. 

Krysser alt jeg har for at du får gode nyheter i morgen! Masse lykke til❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😞

Da jeg var på do i går rett før jeg skulle legge meg var det kommet blod i trusa. Da jeg tørket meg var det enda mer blod, sånn gjennomsiktig lysrød. Ble helt knust 😢Gjorde ikke vondt eller noe og blødde ikke noe mer gjennom natta. Nå kommer det bare litt lysrød farge på papiret, kjenner bare litt murringer i magen men ikke noe vonde stikk. Jeg skal ringe til legen når de åpner om 10 min og se om jeg kan få en time så fort som mulig, få det sjekket. Håper jeg ikke må vente lenge 😩

Er vel forberedt på at det ikke går rette veien, har jo opplevd en SA og en MA før så blødning for meg har jo ikke vært positivt.. Jeg klarer ikke dette igjen 😢 Var ca like langt på vei de gangene, mellom uke 9 og 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har liksom min første skoledag på uib i dag.. 🙄 Skulle møte mentorgruppen min kl 9, og så er forelesning eller noe sånn kl 12. Jeg gledet meg sånn til å møte gruppen min, hadde planer om å delta på aktivitetene i fadderuken som ikke innebærer alkohol, men hvordan i huleste skal jeg kunne fokusere på noe av det nå??? 😳 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...