Gå til innhold

Skravletråd Mars-April 2022


ME97

Anbefalte innlegg

Frøken Valmue skrev (23 minutter siden):

Skjønner. Men viste ikke at de fikk lov å nevne nakkefold om de faktisk så den? At de er veldig .. tilbakeholden der? 

Ja, det stemmer slik jeg har forstått det! Snakket med hun jeg var på TUL hos om akkurat dette, fordi jeg syntes det var så forvirrende🤪 

De har ikke lov å oppgi hva som ligger bak det eventuelle avviket de ser, selv om de ser et avvik knyttet til f.eks. nakkefold. Det er visst kun sykehuset som, etter nærmere undersøkelser, har lov å gi ut denne typen informasjon. Så en TUL mellom uke 11-14 vil altså kunne avdekke denne typen avvik, men jordmor/gyn kan ikke si ifra om det. De vil da henvise videre til undersøkelser på sykehuset hvor du får mer informasjon (om jeg har forstått der rett🙈).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annabel skrev (16 timer siden):

Ja, det stemmer slik jeg har forstått det! Snakket med hun jeg var på TUL hos om akkurat dette, fordi jeg syntes det var så forvirrende🤪 

De har ikke lov å oppgi hva som ligger bak det eventuelle avviket de ser, selv om de ser et avvik knyttet til f.eks. nakkefold. Det er visst kun sykehuset som, etter nærmere undersøkelser, har lov å gi ut denne typen informasjon. Så en TUL mellom uke 11-14 vil altså kunne avdekke denne typen avvik, men jordmor/gyn kan ikke si ifra om det. De vil da henvise videre til undersøkelser på sykehuset hvor du får mer informasjon (om jeg har forstått der rett🙈).

Aha! Da skjønner jeg! 😊 

Takk for oppklaring. Da fikk jeg plutselig lyst å fremskynde TUL litt.. vi hadde nemlig tenkt å vente til uke 15, slik at vi kanskje kunne få vite kjønn også, men da er det nok bedre å ta mellom uke 12-13 ja, det vil si vi bør ta typ nå neste uke 🙈 … vi må kjøre 3 timer for dette, så håper veldig at de tar seg litt tid og at mini er samarbeidsvillig 😂🤞🏻 Mener å ha hørt at det er en del andre avvik de også kun kan se akkurat rundt disse ukene og ikke på OUL? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere snakker om NIPT; er det andre her som har tenkt til å gjøre det? Kan jo sende blodprøve til danmark, bulgaria osv fra 6000,- og oppover. Klarer ikke bestemme meg for om det er smart eller hysterisk.. Mest sannsynlig er jo alt fint, og de tester jo ikke for allverdens heller 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken Valmue skrev (5 timer siden):

Aha! Da skjønner jeg! 😊 

Takk for oppklaring. Da fikk jeg plutselig lyst å fremskynde TUL litt.. vi hadde nemlig tenkt å vente til uke 15, slik at vi kanskje kunne få vite kjønn også, men da er det nok bedre å ta mellom uke 12-13 ja, det vil si vi bør ta typ nå neste uke 🙈 … vi må kjøre 3 timer for dette, så håper veldig at de tar seg litt tid og at mini er samarbeidsvillig 😂🤞🏻 Mener å ha hørt at det er en del andre avvik de også kun kan se akkurat rundt disse ukene og ikke på OUL? 🤔

Akkurat samme dilemmaet hadde jeg! Ville vite kjønnet, men samtidig kunne se mest mulig avvik🙈 Så forsøkte å få time «senest» mulig i den perioden (så nær 14 uke som mulig), fordi jeg leste at de kaan (hvis man er heldig) se kjønnet allerede i uke 12-13! Men jeg er borte da, så ble uke 12+6 i stedet. Tenker hvis man er heldig da så kanskje hun klarer å se hva det likner mest på allerede da👶🏼 Og hvis ikke så går det veldig bra også
 

Så spennende med UL om ikke så lenge til😍

Lykkee skrev (1 time siden):

Ser dere snakker om NIPT; er det andre her som har tenkt til å gjøre det? Kan jo sende blodprøve til danmark, bulgaria osv fra 6000,- og oppover. Klarer ikke bestemme meg for om det er smart eller hysterisk.. Mest sannsynlig er jo alt fint, og de tester jo ikke for allverdens heller 🤔

Synes også det var litt vanskelig å avgjøre, men jeg falt på å ikke gjøre det. Mest fordi det vel kun er tre ulike syndromer de tester for (?), og jeg følte at for meg kunne det kanskje gi en slags falsk trygghet siden det er del annet som ikke kan oppdages 😕

Og fordi jeg har hørt om folk hvor prøven har slått ut for at det mest sannsynlig var noe galt med fosteret, men så var barnet friskt allikevel. Så vet helt ærlig ikke hva jeg ville gjort dersom noen av prøvene ga utslag?

Mest sannsynlig er jo alt helt fint ja!❤️Men uff, virkelig ikke en lett avgjørelse nei…

Endret av Annabel
La til et avsnitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok ikke til å ta NIPT-test. Prøver å holde «hysteriet» til tidlig ultralyd hehe 😅🙊 men har full forståelse for de som gjør det, og mener egentlig ikke at det er hysteri heller. Det får være opp til hver enkelt hva de ønsker tenker jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkee skrev (14 timer siden):

Ser dere snakker om NIPT; er det andre her som har tenkt til å gjøre det? Kan jo sende blodprøve til danmark, bulgaria osv fra 6000,- og oppover. Klarer ikke bestemme meg for om det er smart eller hysterisk.. Mest sannsynlig er jo alt fint, og de tester jo ikke for allverdens heller 🤔

Jeg vurderte det først, helt til jeg så prisen 🙃 og sjangsene er jo egentlig ganske små for at noe er gale (hvert fall av det som vises der) og man ikke er i risiko. Så ble nei her. 
 

Men, fant jo ut via @Annabel (og litt googling) at vist man tar UL mellom uke 11-14 så ser de blant annet dette med forstørret nakkefold, pluss en del andre avvik som kun sees rundt de ukene og ikke senere. Og da henviser de jo videre. Så tenker det er litt det samme? Eller NIPT er jo mer grundig og blodprøve og sånn. Men så lenge de ser etter dette nakkefold greiene så ser de vel hvert fall ift risiko for downs (og ev andre kromosomfeil?), men ja. Har hvert fall landet på at det holder med en TUL nå i uke 12+5, så går de igjennom å sjekker avvik ☺️ 
 

Litt trist at NIPT er så dyrt da.. 🥺 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøken Valmue skrev (På 28.8.2021 den 6.51):

Jeg vurderte det først, helt til jeg så prisen 🙃 og sjangsene er jo egentlig ganske små for at noe er gale (hvert fall av det som vises der) og man ikke er i risiko. Så ble nei her. 
 

Men, fant jo ut via @Annabel (og litt googling) at vist man tar UL mellom uke 11-14 så ser de blant annet dette med forstørret nakkefold, pluss en del andre avvik som kun sees rundt de ukene og ikke senere. Og da henviser de jo videre. Så tenker det er litt det samme? Eller NIPT er jo mer grundig og blodprøve og sånn. Men så lenge de ser etter dette nakkefold greiene så ser de vel hvert fall ift risiko for downs (og ev andre kromosomfeil?), men ja. Har hvert fall landet på at det holder med en TUL nå i uke 12+5, så går de igjennom å sjekker avvik ☺️ 
 

Litt trist at NIPT er så dyrt da.. 🥺 

Jeg tenker også det, og føler meg i alle fall trygg nok med å gjøre det på den måten❤️ Man har aldri noen garantier uansett, men sjansen for at alt faktisk går bra er jo såå høy🤞🏻

Hvordan går det med dere om dagen?🥰 I går kjente jeg livmoren (tror jeg) ordentlig for første gang! Jeg lå på ryggen da jeg nettopp hadde våknet og tok hendene over nedre del av magen. Føltes ut som en hard, liten ballong der nede🎈 Akkurat som om blæra var helt sprengt, bare at jeg ikke måtte på do. La også merke til at noe stakk litt ekstra ut i dere del av magen da jeg dro på meg treningstightsen. Denne gangen tror jeg faktisk det kan være babyen sin skyld, ikke bare luft og ekstra mat🙊 Veldig koselig - gleder meg til gravidmagen begynner å poppe ordentlig ut!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker også det, og føler meg i alle fall trygg nok med å gjøre det på den måten❤️ Man har aldri noen garantier uansett, men sjansen for at alt faktisk går bra er jo såå høy🤞🏻

Hvordan går det med dere om dagen?🥰 I går kjente jeg livmoren (tror jeg) ordentlig for første gang! Jeg lå på ryggen da jeg nettopp hadde våknet og tok hendene over nedre del av magen. Føltes ut som en hard, liten ballong der nede🎈 Akkurat som om blæra var helt sprengt, bare at jeg ikke måtte på do. La også merke til at noe stakk litt ekstra ut i dere del av magen da jeg dro på meg treningstightsen. Denne gangen tror jeg faktisk det kan være babyen sin skyld, ikke bare luft og ekstra mat🙊 Veldig koselig - gleder meg til gravidmagen begynner å poppe ordentlig ut!
 

Jeg kjenner også livmoren nederst nå, og vi er jo ca like langt også :) jeg kan nesten ikke vente til det blir skikkelig gravidmage, for nå føler jeg meg bare ekstra tjukk 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nilci skrev (4 minutter siden):

Jeg kjenner også livmoren nederst nå, og vi er jo ca like langt også :) jeg kan nesten ikke vente til det blir skikkelig gravidmage, for nå føler jeg meg bare ekstra tjukk 😅

Ååå koselig! Ser at livmoren begynner å komme opp ifra bekkenet rundt uke 11, så det er kanskje det vi kjenner på😊

Hahah samme her!😂 Jeg måtte skifte treningstights i dag, fordi jeg rett og slett bare følte meg blaut og blubbete i den jeg tok på først🙊 Gleder meg også så til at man kan se på magen at den stikker ut på grunn av en baby, ikke fordi man har kost seg ekstra i helga liksom haha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg tør å melde meg inn her nå, etter å ha sett en liten en med hjerteslag på ultralyd i dag! Ble målt til å være 8+4. Har ikke helt kontroll på syklusen i det siste, så da forholder jeg meg til det. 😄 

Blir andre barnet, jeg er 28 år 😊 termin ca 10. april?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nalaque skrev (15 minutter siden):

Tror jeg tør å melde meg inn her nå, etter å ha sett en liten en med hjerteslag på ultralyd i dag! Ble målt til å være 8+4. Har ikke helt kontroll på syklusen i det siste, så da forholder jeg meg til det. 😄 

Blir andre barnet, jeg er 28 år 😊 termin ca 10. april?

Åhh så koselig! Gratulerer med spiren og velkommen hit😍 Hvordan er formen din om dagen?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (42 minutter siden):

Åhh så koselig! Gratulerer med spiren og velkommen hit😍 Hvordan er formen din om dagen?😊

Takk! 🥰 Den er akkurat som sist graviditet, det vil si sykemeldt med kvalme og dritt. Vet at det blir bedre, men akkurat disse ukene her misliker jeg sterkt 🤪 gleder meg til å nå uke 12-14, da ble det bedre sist!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME97 skrev (På 1.7.2021 den 10.05):

Tenkte å undersøke interessen for en skravletråd til oss vordrende mødre for vårmånedene Mars og April neste år. Det er nok ikke såååå mange av oss enda, og april’ere kommer vel etterhvert😍 🤰

Gleder meg til å skravle med dere om alt som måtte omhandle graviditeten og tiden fremover. 🥰
Kan føre liste under her etterhvert som det tilkommer «medlemmer» med termindato. Gjerne skriv inn alder og , nr. barn også de som vil det!

Info-& terminliste (m forbehold om endringer) ________

ME97 - 23 år- B1- termin 8. Mars

Spire&Gro - 36 år - B3 - 11. Mars

lehangolta - 28 år - B1 - 11. Mars

nilci - 30 år - B1 - termin 14. Mars

Lemons - 24 år - B1 - termin 16. Mars

Annabel - 27 år - B1 - termin 19. Mars

Linntherese - 26 år - B1 - termin 22. Mars

Rosewood - 29 år - B2 - termin 22. Mars

Atziri - 29 år - B3 - termin 28. Mars

 

Jeg blir gjerne med! Hadde vært kjekt med et sted å lufte tanker og håp med folk på samme sted 😊 

Anne D - 34 år - B1 - termin (rundt) 27. Mars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anne D skrev (46 minutter siden):

Jeg blir gjerne med! Hadde vært kjekt med et sted å lufte tanker og håp med folk på samme sted 😊 

Anne D - 34 år - B1 - termin (rundt) 27. Mars

Velkommen skal du være, og gratulerer så mye med spiren! ❤️ 

Legger deg inn i terminlisten😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne melde meg inn her🤗 

Love90 - 30 år - B2 - termin 20 april 🥰 

Skal på TUL imorgen 7+3, et så nervøs og spent nå! Så håper på bare gode nyheter imorgen! Fint å kan være med her å lufte tanker fremover, å følge andre som er i nærheten i termindato ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Love90 skrev (3 timer siden):

Jeg vil gjerne melde meg inn her🤗 

Love90 - 30 år - B2 - termin 20 april 🥰 

Skal på TUL imorgen 7+3, et så nervøs og spent nå! Så håper på bare gode nyheter imorgen! Fint å kan være med her å lufte tanker fremover, å følge andre som er i nærheten i termindato ☺️

Yay, så hyggelig at du fant veien inn hit!🥰 Og så kos med TUL allerede i morgen, det blir sikkert veldig deilig å endelig kunne få se spiren🤩 Skjønner godt at du er spent, men er helt sikker på at det går bra🌸

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Love90 skrev (3 timer siden):

Jeg vil gjerne melde meg inn her🤗 

Love90 - 30 år - B2 - termin 20 april 🥰 

Skal på TUL imorgen 7+3, et så nervøs og spent nå! Så håper på bare gode nyheter imorgen! Fint å kan være med her å lufte tanker fremover, å følge andre som er i nærheten i termindato ☺️

Hei, jeg er også 7+3 og har TUL i morgen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (41 minutter siden):

Yay, så hyggelig at du fant veien inn hit!🥰 Og så kos med TUL allerede i morgen, det blir sikkert veldig deilig å endelig kunne få se spiren🤩 Skjønner godt at du er spent, men er helt sikker på at det går bra🌸

Ja, kom plutselig på at jeg måtte melde meg inn i en skravletråd 🙈 ja! Er veldig spent nå altså! 🙈😃

Stein-saks-papir skrev (8 minutter siden):

Hei, jeg er også 7+3 og har TUL i morgen 😊

Åå, så kult! Helt likt og TUL samme dag🤗 krysser fingrene for at alt er greit for begge to imorgen da😃🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg også forsiktig inn her nå. 25 år, første graviditet, termin er i utgangspunktet beregnet til 23. april. 

Ble henvist til TUL i forrige uke pga. mistanke om exu, så dro dit da jeg var 6+3. Embryoet var heldigvis plassert i livmoren, med en fin og tydelig plommesekk (?). Legen mente jeg var kortere på vei enn 6+3 ettersom det kun målte 3mm, men man kunne se begynnende hjerteaktivitet. Ble fortalt at hjerteaktivitet og tydelig plommesekk var svært gode tegn for at svangerskapet skal fortsette. 

Klarer fremdeles ikke glede meg over graviditeten, mye på grunn av frykten for å miste. Tror kanskje jeg har lest for mye her inne, sitter med et inntrykk av at MA er noe "alle" opplever. Har svært få symptomer, det eneste jeg merker er at jeg kanskje er litt mer trøtt enn vanlig. Nesten så jeg også håper at kvalmen melder sin ankomst snart, bare så jeg kan få kjenne litt på følelsen av at noe er annerledes i kroppen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...