Gå til innhold

Naboen kverker kattunger

Fremhevede innlegg

Skrevet
Troyamin skrev (2 minutter siden):

Nei, det skjer ikke skadeskudd dersom det gjøres slik jeg beskriver. Gjøres det ikke riktig, kan det gå galt. Like galt som når veterinæren gir feil dose og hunden ikke dør raskt nok. Du kan gjerne finne kilder som sier at et direkte skudd mot hjernebarken ikke gir rask død.  Siden du mener det ikke er godt nok... Noe sier meg at du aldri har vært med på å skyte dyr på den måten jeg gir deg en god, faktabasert, forklaring på...

Men er det hvordan akkurat du gjør det som diskuteres her? Det finnes flust av mennesker som IKKE gjør det på din måte og derfor skjer skadeskudd og slag som ikke dreper umiddelbart. Hovedinnlegget og det jeg hovedsakelig svarte på var snakk om kakk i hodet, men hvis du har et ekstremt behov for å diskutere akkurat skudd så kan vi vell det. 

Uten å ha noe statestikk på det så tipper jeg at sannsynligheten for at skadeskudd/feil slag skjer er større enn feil hos veterinæren. 
Jeg mener at det ikke burde ha vært lov fordi det finnes så mange som ikke gjør dette på en forsvarlig måte. Det finnes allerede flere nyheter om dyr som er blitt skadeskutt og man vet jo at det er noe som skjer både med skudd og slag selv om det ikke kanskje finnes en statistikk over. Hvis alle hadde brukt skudd og man virkelig kunne garantere for at dyret dødde momentant så hadde det vært en annen ting, ikke at jeg kan forstå hvorfor man absolutt vil tviholde på den metoden uansett, det må jo være helt forferdelig å skyte sitt eget dyr, jeg kunne i hvert fall ikke ha gjort det. Men sånn er det jo ikke fordi som du selv påpeker så er mennesker forskjellige, og det finnes såpass mange idioter som gjør det feil. 

Du må gjerne skyte dyrene dine med den fantastiske metoden din for min del, jeg har ingen autoritet over deg, men jeg har min mening om det likevel. Sånn er det bare.

Men hvis du selv hadde hatt valget mellom å bli skutt eller kakket i hodet der muligheten for at du ikke dør momentant, at det går smertefritt for seg eller i værste fall at det skjer en feil og du har smerter og lider i flere minutter er tilstedet…. Eller at veterinæren kommer hjem til deg, gir deg bedøvelse og innsovningsmedisin slik at du er 100% smerteupåvirket og ubevisst før du får den dødelige dosen… Hva ville du valgt da?

Anonymkode: 505b4...2a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er det hvordan akkurat du gjør det som diskuteres her? Det finnes flust av mennesker som IKKE gjør det på din måte og derfor skjer skadeskudd og slag som ikke dreper umiddelbart. Hovedinnlegget og det jeg hovedsakelig svarte på var snakk om kakk i hodet, men hvis du har et ekstremt behov for å diskutere akkurat skudd så kan vi vell det. 

Uten å ha noe statestikk på det så tipper jeg at sannsynligheten for at skadeskudd/feil slag skjer er større enn feil hos veterinæren. 
Jeg mener at det ikke burde ha vært lov fordi det finnes så mange som ikke gjør dette på en forsvarlig måte. Det finnes allerede flere nyheter om dyr som er blitt skadeskutt og man vet jo at det er noe som skjer både med skudd og slag selv om det ikke kanskje finnes en statistikk over. Hvis alle hadde brukt skudd og man virkelig kunne garantere for at dyret dødde momentant så hadde det vært en annen ting, ikke at jeg kan forstå hvorfor man absolutt vil tviholde på den metoden uansett, det må jo være helt forferdelig å skyte sitt eget dyr, jeg kunne i hvert fall ikke ha gjort det. Men sånn er det jo ikke fordi som du selv påpeker så er mennesker forskjellige, og det finnes såpass mange idioter som gjør det feil. 

Du må gjerne skyte dyrene dine med den fantastiske metoden din for min del, jeg har ingen autoritet over deg, men jeg har min mening om det likevel. Sånn er det bare.

Men hvis du selv hadde hatt valget mellom å bli skutt eller kakket i hodet der muligheten for at du ikke dør momentant, at det går smertefritt for seg eller i værste fall at det skjer en feil og du har smerter og lider i flere minutter er tilstedet…. Eller at veterinæren kommer hjem til deg, gir deg bedøvelse og innsovningsmedisin slik at du er 100% smerteupåvirket og ubevisst før du får den dødelige dosen… Hva ville du valgt da?

Min metode, faktisk!🤣 Dette er metoden som blir benyttet av jegere. 

Og for å svare deg på det siste, jeg kunne godt blitt skutt. Resultatet er faktisk bedre enn å få sprøyte. For førstnevnte gjør at man dør momentant. Men nå er det snakk om avliving av dyr. Altså noen som ikke vet hva de går til. Da velger man den metoden som er best for det aktuelle dyret.

Igjen, hva du tror, mener, føler og synes er irrelevant når det kommer til godkjent metode. Du må forholde deg til fakta. 

Skrevet
Troyamin skrev (35 minutter siden):

Min metode, faktisk!🤣 Dette er metoden som blir benyttet av jegere. 

Og for å svare deg på det siste, jeg kunne godt blitt skutt. Resultatet er faktisk bedre enn å få sprøyte. For førstnevnte gjør at man dør momentant. Men nå er det snakk om avliving av dyr. Altså noen som ikke vet hva de går til. Da velger man den metoden som er best for det aktuelle dyret.

Igjen, hva du tror, mener, føler og synes er irrelevant når det kommer til godkjent metode. Du må forholde deg til fakta. 

Og du må forholde deg til at andre mennesker er uenig med deg. 

Jegere skadeskyter hele tiden.

Skrevet

Hvilke signaler sender man ut når hvem som helst bare kan skyte dyr i øst og vest? Det er med å opprettholde en gammeldags holdning (og utdatert regelverk) om at dyr ikke er egne enkeltindivid som burde respekteres men heller eiendeler det ikke er så nøye med. Man sender ut signaler om at hvis man er lei dyret sitt så er det bare å kakke i hodet, man sender ut signaler om at man ikke trenger å kastrere katt og kanin for det er bare å skyte avkom. I tillegg til det som er nevnt med at uhell kan skje og ikke alle vet hvordan man gjør det forsvarlig.. Så er det heller ingen kontroll over det, man kan avlive hunden fordi hunden tisset inne en gang og eieren ble sur.. Det er mye angående dyrevelferd og dyrets beste som er knyttet opp med det og det er ikke så svart hvitt som du vil ha det til å være.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Og du må forholde deg til at andre mennesker er uenig med deg. 

Jegere skadeskyter hele tiden.

At du ikke evner å innse at et skudd satt med løpet inntil hjernen ikke gir skadeskyting, er det desverre ingen som kan gjøre noe med. 

Men du må få lov å føle, tro, mene og synse så mye du vil....

Skrevet
Troyamin skrev (Akkurat nå):

At du ikke evner å innse at et skudd satt med løpet inntil hjernen ikke gir skadeskyting, er det desverre ingen som kan gjøre noe med. 

Men du må få lov å føle, tro, mene og synse så mye du vil....

At du ikke evner å innse at jeg forstår det men at det er en liten svikt i den metoden, nettopp det at ikke alle bruker den og at ikke alle vet hvordan det gjøres forsvarlig og at hvilke grunner man har til å avlive dyret faktisk har noe å si. Hvis alle hadde brukt den metoden, dyret døde momentant og alle bare brukte den når det var strengt nødvendig så hadde det vært mindre problematisk, men slik er det jo ikke. 

Det er ikke uten grunn at flere organisasjoner, veterinærer og privatpersoner er uenig i at det burde vært lov. Det er omtrent ingen regler å forholde seg til, og straffen, hvis man gjør det på en uforsvarlig måte eller dreper naboen sin katt er omtrent ikkeeksisterende. 

Det er ikke nødvendig at privatpersoner skal drepe sitt eget dyr når vi har en annen smertefull, sikker og kontrollert metode for avlivning av mennesker med faktisk kunnskap og autorisasjon. Når det å ha en slik lov faktisk åpner for at dyr kan dø unødvendig, lide og skaper dårlige holdninger. 

En lov mot det hadde ikke stoppet alle fra å gjøre det, men det hadde vært med på å lage et stigma mot at det ikke er greit og på sikt skapt en bedre holdning ovenfor dyr i samfunnet. 

Å skyte dyr blir mye mer brukt til å kvitte seg med uønskede kull, hjemløse katter og kaniner og dyr man bare vil kvitte seg med.. enn det blir brukt av en kjærlig eier som bare vil at den syke/gamle hunden skal lide minst mulig (noe som hadde vært samme greien med avlivning av veterinær)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bor og er oppvokst på går og har vært med på en del avlivninger med både bolt og skudd, jeg har aldri opplevd at ting har gått galt der. Derimot her jeg hatt kjipe avlivninger med veterinær på hest og hund. Hesten sjangla ca 15 meter før den gikk i bakken og ble liggende å hive etter pusten mens vi så panikken i øynene dens. Hunden gikk med halen mellom beina inn til veterinæren og måtte dopes gjentatte ganger for å sovne fordi adrenalinnivået var for høyt. 

Anonymkode: ccafe...ee9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg bor og er oppvokst på går og har vært med på en del avlivninger med både bolt og skudd, jeg har aldri opplevd at ting har gått galt der. Derimot her jeg hatt kjipe avlivninger med veterinær på hest og hund. Hesten sjangla ca 15 meter før den gikk i bakken og ble liggende å hive etter pusten mens vi så panikken i øynene dens. Hunden gikk med halen mellom beina inn til veterinæren og måtte dopes gjentatte ganger for å sovne fordi adrenalinnivået var for høyt. 

Anonymkode: ccafe...ee9

Hest har jeg ingen formening om, forstår at det er annerledes enn hund og katt. Angående hunden så er det derfor man har hjemmeavlivning. 

Skrevet

Så trist. Naboen hadde sikkert klart å finne gode hjem til kattungene om han hadde jobbet litt for det. Helt feil å drepe friske små kattunger. Jeg ville kidnappet kattemor og sørget for at hun ble kastrert. Det vil gå helt fint om du gjør det diskret. Regner ikke med hun er chippet. 

• Nyttig 1
Skrevet
Gjest Alexz skrev (På 30.6.2021 den 14.34):

Det heter sterilisering når det er hunnkatt.

Nei. Det gjør de ikke lengre. Sterilisering betyr at de kutter egglederne og binder de opp. Da vil katten ikke kunne bli drektig, men vil fortsatt ha løpetid fordi den har hormonproduserende eggstokker. Ved kastrering fjernes livmor og eggstokker. Det er det som er standarden i dag. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...