Gå til innhold

Naboen kverker kattunger

Fremhevede innlegg

Skrevet
Just now, mellomtomater67 said:

DETTE ER IKKE GREIT!!! Er det ikke ulovlig at han dreper levende dyr??? Her bør jo politiet kontaktes!!! Dette bør anmeldes 

er jo ikke greit å drepe dyr??? Stakkars små!!!

Dessverre helt lovlig om man enten avliver dem hos dyrelegen eller skyter dem selv i hodet. 

Å ta drepe dem på andre måter er ikke lov og skal politianmeldes. 

Usikker om det er lov å ta livet av kattunger, men mener det er lov selvom mange dyreklinikker nekter å gjøre det. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anmeld til mattilsynet. Eller få den katten avgårde til veterinær så den blir kastrert. Så får naboen bare bli pissur, sånn som han holder på nå, går ikke! 

Anonymkode: d4096...24b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For et motbydelig menneske. 

Anonymkode: 78b73...cf9

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (26 minutter siden):

Det er klart det blir vanskelig å følge opp piller når katten ikke er inne hver dag. En fjøskatt har bare to alternativer: kattunger eller sterilisering. 

Dyrlege hadde sagt at det er vanskelig med p-piller uansett fordi Katten kan ha diaré eller kan kaste opp i forbindelse med hårballer, Og da kan p-pillen bli med opp. Man gir hvis bare en p-pille i uken

Ts

Anonymkode: e2ede...a67

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (27 minutter siden):

Det er klart det blir vanskelig å følge opp piller når katten ikke er inne hver dag. En fjøskatt har bare to alternativer: kattunger eller sterilisering. 

Du mener kastrering?

Anonymkode: 51665...4f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper han får smake sin egen medisin en dag.

Anonymkode: cba10...401

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er dere klar over at dyrleger kastrerer katter som er gravide, og det på katter som er så langt kommet at kattungene er faktisk levedyktige?

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er dere klar over at dyrleger kastrerer katter som er gravide, og det på katter som er så langt kommet at kattungene er faktisk levedyktige?

Ts

Min kusine hadde tatt til seg en herreløs katt og da hun leverte den inn til dyrlege for kastrering, tok dyrlegen ultralyd og fant ut at katten var høygravid og skulle føde et par uker frem i tid.

Dyrlegen sa at det gikk helt fint å fjerne livmoren med kattunger inni, men at risikoen for blødninger var litt større enn hvis katten ikke var gravid.

Hun tok med katten hjem og den fikk kattungene, og nå skal den kastreres når den er ferdig med å amme ungene.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ts her.

Jeg er mest bekymret over kattemoren, og lurer på hvordan hun reagerer når kattungene hennes er helt borte eller noen av kattungene.

Hvis den er en fjøskatt kommer den mest sannsynlig til å forbinde det å føde hjemme med fare, og kommer til å prøve å føde ungene sine i skjul, lengre unna hjemme. Bonden får et mindre problem da han slipper å avlive kattungene, men kattungene blir født ville og vil enten dø av sult/kulde eller overleve som forvillet, ukastrert katt som parer seg med de ukastrerte kattene til andre uansvarlige katteeiere. Vondt for de forvillede kattene som får et ganske miserabelt liv med sult, frostskader og sykdommer,og kanskje gir liv til enda flere forvillede katter med like miserabelt liv.
I tillegg til at kattene lider, vil dette også potensielt bli et problem for naboene i mils omkrets, da forvillede katter urinmarkerer, roter i søpla, gauler etter paringspartnere, og slåss med de kastrerte huskattene (som ofte får grisebank og ender opp med stygge sår/byller som må fikses hos veterinær).

Denne naboen burde kastrere katten sin snarest! Hvorfor venter han, egentlig? Når ikke kattungene skal leve uansett, burde moren kastreres så snart ungene har blitt født.
Jeg lurer også på hvordan han tenker å ta vare på katten etter inngrepet. En hunnkatt får større sår og krever mer oppfølging i lengre tid etterpå. Skal fjøskatten inn i huset en periode eller tenker han å la den stelle seg selv ute i fjøsen?

Anonymkode: f96c3...3bf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts

Ja.

Hvis du er klar over dette, hvorfor forteller du det ikke til naboen i stedet for til oss?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja.

Hvis du er klar over dette, hvorfor forteller du det ikke til naboen i stedet for til oss?

Naboen min driter sikkert i hva jeg mener, men jeg synes det er helt horribelt at dyreger gjør dette.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her.

Kattungene ble avlivet like etter fødselen mens de ikke hadde fått åpne øyne enda, og det ble visst gjort på en måte som gjorde at det gikk kjapt og smertefritt, ifølge han da.

Kattunger som er under 8 dager gamle kan lovlig avlives med et hardt og presist slag mot bakhodet. 

Anonymkode: c69f1...cac

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

her er nabokatten 6-7 år...aldri spist p piller.. det drepes kattunger mange ganger i året.  disse hannkattene som kommer har banket katta mi og skadet den for 10 000. 

Anonymkode: 7c532...581

Skrevet
mellomtomater67 skrev (2 timer siden):

DETTE ER IKKE GREIT!!! Er det ikke ulovlig at han dreper levende dyr??? Her bør jo politiet kontaktes!!! Dette bør anmeldes 

er jo ikke greit å drepe dyr??? Stakkars små!!!

Jeez. Vi trenger ikke gå helt av skaftet. Litt kunnskap om livet på en gård hadde vært nyttig for å få litt perspektiv. 
Jeg mener ikke det er greit, men ikke uvanlig heller. Og bedre at han tar ansvar på sin måte enn at han lar dem yngle. Han lot mor beholde en som er relativt humant i den sammenhengen.

Han må få sterilisert kattemor. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Anmeld til mattilsynet. Eller få den katten avgårde til veterinær så den blir kastrert. Så får naboen bare bli pissur, sånn som han holder på nå, går ikke! 

Anonymkode: d4096...24b

Anmeld hva?

• Liker 2
Skrevet

§ 3.Uten hinder av bestemmelsene i § 2 kan inntil 8 dager gammel hund og katt avlives ved slag mot hjernekassen (pannen eller bakhodet) av slik styrke at det påfører dyret øyeblikkelig bevisstløshet og umiddelbar død.

Forskrift om avliving av hund og katt

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Naboen min driter sikkert i hva jeg mener, men jeg synes det er helt horribelt at dyreger gjør dette.

Ts

Ts

Min kusine hadde tatt til seg en herreløs katt og da hun leverte den inn til dyrlege for kastrering, tok dyrlegen ultralyd og fant ut at katten var høygravid og skulle føde et par uker frem i tid.

Dyrlegen sa at det gikk helt fint å fjerne livmoren med kattunger inni, men at risikoen for blødninger var litt større enn hvis katten ikke var gravid.

Hun tok med katten hjem og den fikk kattungene, og nå skal den kastreres når den er ferdig med å amme ungene.

Ts

Ja, dette hørtes jo helt horribelt ut. Hva var poenget her, og hvorfor snakker du til deg selv?

Anonymkode: 45322...040

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, dette hørtes jo helt horribelt ut. Hva var poenget her, og hvorfor snakker du til deg selv?

Anonymkode: 45322...040

Jeg snakker ikke til meg selv men jeg snakker til dere, og poenget mitt med disse utsagnene er at jeg synes det er like ille det som dyrleger gjør.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 11 var jeg hos en venninne /moren var familievenn. Hun moren tok kattungene katta fikk og putta dem i en pose, og så I en bøtte med kokende vann. Jeg trodde det var normalt 😅 hun er utrolig snill, omsorgsfull, morsom lærer. Haha. Sånn klarer man ikke å se for seg 

Anonymkode: 81e8d...792

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du mener kastrering?

Anonymkode: 51665...4f1

Hannkjønn kastreres.  Hunnkjønn steriliseres

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts

Det er jo en abort med påfølgende sterilisering. Det er lov på folk og dyr. Katter sikkert en annen abortgrense enn mennesker. Med mennesker er abort lov inntil uke 22. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...