Gå til innhold

kvinner som reiser på ferie alene - erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er i Hellas nå🏖☀️ Kvinne, alene, 31. Elsket det!

Tips, gjøre seg kjent med stedet man skal til i forkant. Ta forholdsregler når man er ute alene når det er mørkt🌙

Anonymkode: e0595...260

Det er stor forskjell på å være kjent og helt ny. Man syns mye mer om man ikke er kjent. 

Det viktigste er, om noen spør om du reiser alene, er å alltid si at Nei, du reiser ikke alene. Du reiser med noen. Eller besøker noen som bor her. 

Anonymkode: 204fe...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo ikke noe farlig i Oslo 😂

Selv bor jeg i Oslo alene, går rundt i Oslo alene, går hjem fra jobb sent om kvelden alene. 

Det er lett å tro ting når man ikke vet. 

 

Anonymkode: 204fe...edc

Har bodd midt i Oslo i flere år selv, ellers takk.

Ingen har gjort meg noe, men fortsatt blir  tolv prosent av all kriminalitet i Norge begått i Oslo-bydelene St. Hanshaugen, Grünerløkka, Sagene og Gamle Oslo.

Bare fordi det ikke har skjedd noe med deg, betyr ikke at det ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal på en norgesferie alene. Jeg skal ligge i campingvogn i en uke. jeg kan ikke dra den selv, så min far må kjøre den dit. Men det er ikke så langt hjemmefra. Det er en perfekt base for utflukter, masse fine turer i området , samt at jeg skal på en 4 timers ridetur .  Jeg skal kose meg på campingplassen å se på livet , som som da jeg var barn. Det var stas å gå på sanitærannlegget . 

Anonymkode: 146ae...bb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste til Australia og New zealand alene når jeg var 27. Helt fantastisk! Kjørte rundt i campervan 10 av dagene i Australia og leide meg MC i New zealand å reiste rundt og bodde på forskjellige Airbnb. En reise som aldri blir glemt 🥰

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passpartou skrev (5 timer siden):

Vi finner alt vi trenger i Gambia.

Ja akkurat…. På samme måte som mange norske menn finner alt de trenger i Pattaya…

Anonymkode: 3ef5b...eff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passpartou
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja akkurat…. På samme måte som mange norske menn finner alt de trenger i Pattaya…

Anonymkode: 3ef5b...eff

Hva er det du skal fram til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reis 3 uker til Gambia og nyt livet!

Du møter garantert noen venninner med samme formål 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passpartou
M Mads skrev (1 minutt siden):

Reis 3 uker til Gambia og nyt livet!

Du møter garantert noen venninner med samme formål 😉

Jeg reiser med min venninne nedover, hun har også en forlovet der nede. De skal snart gifte seg, og han flytter til Norge. Selv har jeg også fått mange venner der nede, som jeg treffer ved hvert besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (K54) elsker å reise alene! Hadde aldri gjort det før jeg ble skilt for 10 pr siden, men nå reiser jeg når jeg har mulighet og lyst. Jeg reiser også sammen med venner, familie eller barna mine, det er ikke sånn at jeg MÅ reise alene hver gang. 

For meg en selve planleggingen en stor del av opplevelsen. Jeg bruker mye tid på å finne rett hotell, hva/hvor jeg vil spise, hva jeg vil se/gjøre. 

Jeg reiser ikke for å treffe andre, så jeg bor aldri på steder hvor jeg feks må dele rom med andre. Jeg har en hverdag med jobb, kollegaer, barn, venner og familie - reiser jeg alene er det fordi jeg vil være alene. 

Jeg bor på sentralt hotell, trenger ikke å være verken luksus eller dyrt, det viktigste er at det er rent, at det er bra rated og at det ligger et sted jeg ikke er redd for å bevege meg. Jeg sjekker at det ligger gode restauranter i nærheten, jeg liker å spise ute, men samtidig ikke være for langt unna hotellet på kveldstid. 

Jeg er forsiktig med alkohol, kan godt ta meg et glass vin eller en øl, men drikker meg aldri beruset når jeg reiser alene. Jeg oppholder meg rundt folk, går ikke i folketomme bakgater etter mørkets frambrudd. Jeg har gjerne vin eller øl på rommet, liker godt å ta meg et glass etter at jeg har kommet «hjem», og er jeg i varmere strøk bestiller jeg rom/leilighet med balkong. 

På kafé/restaurant har jeg gjerne med en bok eller et blad som jeg kan ta fram om jeg føler for det. Ofte liker jeg best å bare se på folkelivet. Jeg opplever ofte (spesielt i varmere strøk) god service på restauranter.

På dagtid gjør jeg ting som jeg liker, passer på å ha planer klar. Ikke så nøye om alle blir gjennomført, finner jeg plutselig på noe annet jeg har lyst til, så gjør jeg det. Du legger opp turen etter hva du vil; liker du å se på arkitektur, museum, parker, shopping eller noe annet.

Om du aldri har reist alene før støtter jeg rådene om å ta første turen ikke så langt unna. Både Stockholm og København er fine byer, kort reisevei og man forstår språket. Ta en helg i første omgang, du får gjort mye på 2-3 dager. 

Jeg håper du hopper i det, tror ikke du vil angre. Min første alenetur var en langhelg i København, det var helt nydelig. Etter det har det blitt mange turer alene både i Norden, i Europa og faktisk en uke i New York. 
God tur! 😊

Anonymkode: 973f7...040

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke reist så mye alene slik som flere andre i tråden, men har vært i Bergen og Stockholm alene. Riktignok i forbindelse med studier, men opplevde det som positivt! Følte aldri at jeg var i fare, men jeg var ikke ute sent om kvelden heller. 

Nå kunne jeg fint tenkt meg å dra til flere land i Europa alene, virker som en super opplevelse. En kneik kan være å spise på restaurant alene, men det kommer du over. Du kan jo spise hvor og hva og når du vil :) har reist med moren min flere ganger, og hun skal bestemme alt. Selvom vi liker mye av det samme, er det noe magisk ved å bestemme alt selv. Og venninne tur kan bli for mye kompromisser til tider. 
 

«Gamla stan» i Stockholm gnagde nok litt siden jeg var singel og det er veldig romantisk. Har siden den gang vært der med kjæreste! Unngå stille bakgater og lytt til magefølelsen om noe føles rart ut. Ikke forlat drink på bordet for så å drikke av den igjen (denne burde være obvious). Jeg foretrekker å reise med kjæresten, men å reise alene er god nummer 2 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist mye alene i USA + litt i Spania, Frankrike og Italia. Jeg elsker det! 

Foretrekker selv å bo på hotell over hostel, da jeg liker å ha et fredelig rom hvor jeg kan slappe av på kveldstid. Pleier som oftest å ta kontakt med enten lokale eller andre reisende på de ulike FB-gruppene for kvinner som reiser alene for å treffes en dag, og melder meg gjerne på Food Tours for å bli kjent med den lokale matkulturen og prate med de andre som deltar. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 11.46):

Rapportert 

Anonymkode: e602a...790

Hva var galt med det som ble skrevet? 😮

Anonymkode: b662f...32a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dra!! Jeg har vært på flere turer alene, den lengste på tre uker for noen år siden. Jeg synes det er deilig, har aldri følt meg utrygg (men tar forholdsregler), føler meg ikke ensom heller (og isåfall er venner og familie bare en telefon unna). Det beste er at man kan styre dagen helt selv og gjøre det du har lyst til. Jeg har kun vært på soloturer i Europa (bla flere ganger i Italia), men vurderte Asia (Thailand og Vietnam) for noen år siden: 

 

Anonymkode: 00f87...01b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før corona reiste jeg alene minst en gang i året, og skal fortsette med det når pandemien slipper taket og det blir enklere å reise igjen. Var litt nervøs første gangen, viste seg at dette var det beste jeg jeg noensinne hadde gjort.

Elsker å dra alene, kan gjøre nøyaktig hva jeg vil, når jeg vil. Tar noen forholdsregler sent på kvelden, men utover det opplever jeg ingen begrensninger. 

Liker å dra på turer sammen med andre også - men må ha begge deler (gud bedre jeg gleder meg til ting blir normalt på reisefronten igjen!)

Anonymkode: 8c4bb...ce4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

før korona reiste jeg mye alene. NYDELIG!! jeg er i 20 åra og finnes ikke bedre. Gjøre det jeg vil, bruke så lang tid jeg vil, nyyye hotell opplevelsen. beste 

Anonymkode: e0736...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Linny111
On 6/28/2021 at 10:29 PM, Shavasa said:

Jeg reiste til Australia og New zealand alene når jeg var 27. Helt fantastisk! Kjørte rundt i campervan 10 av dagene i Australia og leide meg MC i New zealand å reiste rundt og bodde på forskjellige Airbnb. En reise som aldri blir glemt 🥰

Det gjorde jeg også 😄 Fylte 28 på Bondi Beach helt alene, og det er den beste bursdagen jeg har hatt. Skulle gjerne kjørt mer rundt da. Var bare i Auckland på New Zealand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linny111 skrev (6 minutter siden):

Det gjorde jeg også 😄 Fylte 28 på Bondi Beach helt alene, og det er den beste bursdagen jeg har hatt. Skulle gjerne kjørt mer rundt da. Var bare i Auckland på New Zealand.

Samme her😄 fyllte 27, hoppet i fallskjerm den dagen å ble med noen av de jeg hoppet med og spiste middag 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111
1 hour ago, Shavasa said:

Samme her😄 fyllte 27, hoppet i fallskjerm den dagen å ble med noen av de jeg hoppet med og spiste middag 😄

Så gøy! Jeg savner virkelig å reise. Trenger å ta noen aleneturer igjen når verden åpner opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...