Gå til innhold

kvinner som reiser på ferie alene - erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

I Norge kan du reise trygt rundt alene. Dette gjelder delvis også resten av Norden (unntak Malmø, Stockholm, Gøteborg). Nedover i Europa bør du unngå øst-Europa, da sjansen er større for å bli voldtatt og kidnappet. 

Anonymkode: ec562...205

What? Er du seriøs? 🤣🤣🤣

Anonymkode: 04393...230

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hender jeg er på ferie alene, og jeg tar alltid med reisealarm slik at den uler om det skulle komme noen inn på hotellrommet i løpet av natten.

Anonymkode: 9bd2d...713

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne og har reist alene til følgende steder:

Kina, Vietnam, Kambodsja, Malaysia, Thailand, Bali, Australia, Mexico, Guatemala, Panama, USA (flere stater), Spania, Italia, Polen, Cuba, UK, Sverige (inkl Stockholm og Gøteborg 😱😱🤣) Har aldri vært redd eller følt at jeg er utrygg. Tar selvfølgelig forhåndsregler, som at ikke gå turer i «farlige» områder. Møtte også MANGE alenereisende kvinner og jenter på disse steder. 
 

Følg drømmene! Ikke la redsel være hinder for å oppleve de mest fantastiske ting! 

Anonymkode: 04393...230

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det hender jeg er på ferie alene, og jeg tar alltid med reisealarm slik at den uler om det skulle komme noen inn på hotellrommet i løpet av natten.

Anonymkode: 9bd2d...713

Jeg og. Også når jeg reiser med mannen. Tror ikke han hadde vært til stor hjelp, halvsovende, om noen først brøt seg inn. 

Men booker uansett hoteller som er trygge, med vakthold i resepsjon, og lås i heis. Ikke at det alltid hjelper, ref KK i Paris, derfor alltid alarm. 

Anonymkode: 862b5...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser kun på egenhånd etter jeg startet med det.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I Norge kan du reise trygt rundt alene. Dette gjelder delvis også resten av Norden (unntak Malmø, Stockholm, Gøteborg). Nedover i Europa bør du unngå øst-Europa, da sjansen er større for å bli voldtatt og kidnappet. 

Anonymkode: ec562...205

😂😂

Anonymkode: 26f69...b6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun gode erfaringer med å reise alene. Reise med andre blir fort en tvangstrøye om man ikke enten ønsker å gjøre nøyaktig det samme, eller man godtar å gjøre ting litt hver for seg.

Anonymkode: 2b6a3...fc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men på hosteller er man mindre trygg 

Anonymkode: e602a...790

Feil. Du er like trygg som på et hotell. Men man må passe på tingene sine slik man ville gjort på offentlig transport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling er å ta et større hotell, hvor det er en resturante på hotellet slik at du har mulighet til å spise middag der også. Kan være praktisk når man reiser alene 

Anonymkode: 12aa7...3c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut ulike grupper på Facebook. Søk på women, travel, solo mm. Aktuelt er også grupper for det stedet du har bestemt deg for å dra. 

Jeg reiser alene. Foretrekker det. Er noe helt eget ved å oppleve steder alene. Noen steder har jeg fått kontakter via fb før jeg drar. Sjekk også ut Host a Sister.

Anonymkode: 947f1...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (12 timer siden):

Feil. Du er like trygg som på et hotell. Men man må passe på tingene sine slik man ville gjort på offentlig transport. 

Jeg liker ikke å bo hostel, må dele rom med fremmede. Noen går ut og inn midt på natta, bråker og annet surr.

Får så rimelig hotel mange steder.

Anonymkode: 26f69...b6d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde litt samme problemstilling som deg sommeren 2017. Ingen hadde mulighet/tid/råd til å være med, så jeg tok meg like greit en reise "Norge på langs" alene. Var på det tidspunktet bosatt i Tromsø, og hadde Oslo som mål med både familie og venner på veien som jeg kunne overnatte hos, i tillegg til noen netter på hotell/hytte, var borte i ca 2 uker. 

Det er det beste jeg noen gang har gjort for meg selv, jeg elsket hvert minutt! Det er så utrolig deilig å kun ha deg selv å ta hensyn til innimellom. Jeg hørte på akkurat den musikken jeg ønsket, kjørte "detours" der jeg måtte ønske og spiste når og hva jeg ville, uten å måtte ta hensyn til andres ønsker eller rutiner. Det var magisk!

Savnet kanskje en å dele det med den dagen jeg gråt meg opp Trollstigen (😂) siden det var så stort for meg å endelig få oppleve, men allikevel ville jeg ikke vært turen foruten - og siden jeg grein hele veien opp, er det kanskje like greit at jeg var alene i bilen akkurat da. 🙈

Det var kanskje litt ubehagelig å skulle stoppe på restauranter for å spise helt alene i starten, men det gikk egentlig fort over. Jeg stortrivdes i eget selskap, og kunne godt tenkt meg å ta en sånn tur igjen - men nå har jeg samboer jeg kan dele slike opplevelser med, og det er veldig fint det også. 😅

Anonymkode: 40b63...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig deilig å reise alene, når du først har prøvd det blir du hekta. Jeg har vært på mange soloturer, venner og slektninger er gjerne i par og har kanskje også barn, så de reiser helst med partner og familie. Om jeg skulle ha en sjanse til å så og oppleve det jeg ville var det å reise alene som gjaldt. 

I år kan du kanskje gripe muligheten til å reise i Norge, det kan være en god oppvarming til å reise mer alene senere. Du vet at Norge er trygt, du kan språket og kjenner de kulturelle kodene. Minuset er at folk gjerne holder seg for seg selv, om du gjerne vil ha kontakt med andre mennesker. Om du gruer deg litt til å spise middag alene, som var det jeg syntes var det største minuset før, så er det heller ikke så vanlig å se andre mennesker spise alene her i Norge. Det er ikke helt uvanlig andre steder i Europa. Ute i verden har jeg også kommet i kontakt med fremmede, som jeg senere har spist lunsj eller middag med, dette har jeg aldri opplevd i Norge.

Om du er kontaktsøkende kan du velge å overnatte på hosteller, om du heller vil være for deg selv tror jeg du bør se på andre overnattingsmuligheter. Pensjonater og gjestehus er ikke nødvendigvis så dyrt, og selv om man må dele bad så er det gjerne en helt annen gruppe mennesker som overnatter på disse stedene enn på hosteller, i alle fall er det min erfaring. Og så har du et eget rom der du kan låse døren bak deg og være alene. Personlig er jeg ingen stor fan av hosteller, siden jeg synes det blir påtrengende å ha folk rundt meg hele tiden, om budsjettet er litt lite går jeg heller for pensjonater, gjestehus eller lignende. Har jeg stort nok budsjett går jeg for et skikkelig hotell med alle bekvemmeligheter.

Du burde heller ikke avskrive hverken Øst-Europa eller de store byene i Sverige. Jeg har venner som bor i både Stockholm, Göteborg og Malmö, og har aldri opplevd noe ubehagelig der. Øst-Europa har mer organisert kriminalitet enn oss, men veldig lite gatekriminalitet, så sjansen for å bli voldtatt eller ranet er ikke spesielt stor, om man ikke roter seg inn i noe med mafiaen da. Jeg har til og med bodd i et land i Øst-Europa, og har aldri kjent meg utrygg annet enn den gangen en litt hissig gatehund okkuperte portrommet til blokken jeg bodde i. Jeg synes det er dårlig stil å spre rykter om en ganske stor del av verden, når man åpenbart har svært begrenset erfaring selv. Man er faktisk mer utsatt for en del gatekriminalitet i flere metropoler i Vest-Europa, som folk reiser til uten at noen hever et øyenbryn.

Ellers, om du føler deg bekymret for å være kvinne alene, er et tips å aldri vise at du er usikker ute i offentligheten. Om du har gått deg bort eller bare er usikker på i hvilken retning du skal så bare gå på med hodet hevet, blikket rett frem og sikre steg, da er du ikke et like lett offer som om du ser forvirret ut. Om du føler det tryggere kan du også lyve om du blir spurt om du reiser alene, si at kjæresten bare er i en annen butikk, eller at venninnen er på do, for eksempel. 

Og så synes jeg du bare skal gjøre det. Litt sommerfugler i magen har aldri skadet noen, og det er sunt å komme seg ut at komfortsonen. Kos deg på ferie alene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Jeg har reist masse alene. Har vært alene i Chile, Argentina, Uruguay, Japan, Sør-Korea, Taiwan, Australia og New Zealand, pluss masse steder i Europa. Dette var som kvinne i 20-årene. Bodde mye på hostell og møtte masse hyggelige folk. Jeg var alltid forsiktig, men det er massevis av flotte hosteller hvor man kan bo på jenterom. Det finnes selvsagt deler av verden hvor man bør være ekstra forsiktig som kvinne eller ikke kan oppleve det samme som når man er med en mann, men man kan gjøre masse spennende alene. Du kan jo ta deg en tur til København eller Sverige, selv om jeg synes det var ganske kjedelig å være alene i Stockholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange gode tips! Så godt å høre at dere har vært så mange steder og hatt gode opplevelser med å reise alene! Når jeg har nevnt tanken om å reise alene blir jeg som regel møtt med «tør du det?» «blir det ikke kjedelig?» «du kan ikke det, er farlig», så veldig forfriskende å høre om så mange som har gått ut av komfortsonen, selvstendige kvinner!! 

Anonymkode: bf52e...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for mange gode tips! Så godt å høre at dere har vært så mange steder og hatt gode opplevelser med å reise alene! Når jeg har nevnt tanken om å reise alene blir jeg som regel møtt med «tør du det?» «blir det ikke kjedelig?» «du kan ikke det, er farlig», så veldig forfriskende å høre om så mange som har gått ut av komfortsonen, selvstendige kvinner!! 

Anonymkode: bf52e...bab

Dette sa alle til meg også, ikke hør på dem :)

Anonymkode: 81f71...2e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 11.46):

Rapportert 

Anonymkode: e602a...790

Her er det faktisk noen som kommer med en advarsel så svarer du med å rapportere. Hva skal det bety? Hva er din grunn for å rapportere? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Linny111
10 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for mange gode tips! Så godt å høre at dere har vært så mange steder og hatt gode opplevelser med å reise alene! Når jeg har nevnt tanken om å reise alene blir jeg som regel møtt med «tør du det?» «blir det ikke kjedelig?» «du kan ikke det, er farlig», så veldig forfriskende å høre om så mange som har gått ut av komfortsonen, selvstendige kvinner!! 

Anonymkode: bf52e...bab

Dette sier folk hver gang jeg drar et sted, selv om det er helt trygt der. Hvis man liker å gjøre ting alene, går det helt fint å reise alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 13.10):

Rapporterer du noen for å komme med en fornuftig advarsel til kvinner som reiser alene???

Anonymkode: 5afef...753

Advarsel mot og reise alene i Europa , for da kan du bli kidnappa. Jeg tenkte mer» 🤦‍♀️🤣» enn rapporter.  Sånn seriøst, når du ser på dette som fornuftig, har du selv erfaring med og bli kidnappa på ferie, eller kjenner du mange som har blitt det? Jeg kjenner ingen, eller kjenner ingen som kjenner , noen som har blitt kidnappa på ferie i Europa, så jeg har reist alene  på ferie i Europa mange ganger helt uten og ha blitt advart eller tenkt over det. Kanskje best og holde seg hjemme i Oslo. Nei.. vent 😳.. det var noen tidligere i tråden som advarte mot ferie alene i Oslo også . Jeg lever farlig skjønner jeg… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for mange gode tips! Så godt å høre at dere har vært så mange steder og hatt gode opplevelser med å reise alene! Når jeg har nevnt tanken om å reise alene blir jeg som regel møtt med «tør du det?» «blir det ikke kjedelig?» «du kan ikke det, er farlig», så veldig forfriskende å høre om så mange som har gått ut av komfortsonen, selvstendige kvinner!! 

Anonymkode: bf52e...bab

Det er jo som regel ikke noe særlig farligere i de fleste andre land enn i Norge. Sjansen for at det skjer noe er mikroskopisk. Og de som synes det er så kjedelig i sitt eget selskap synes jeg egentlig litt synd på.

Anonymkode: 2b6a3...fc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Norge kan du enkelt reise på bilferie alene, legg ned baksetene og legg inn en madrass i baksetet og bagasjerom så har du seng og kan stoppe hvor som helst. Med et lite stormkjøkken kan du lage deg varm mat også🙌🏽

Anonymkode: 47586...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...