Gå til innhold

kvinner som reiser på ferie alene - erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nærmer meg snart 30 åra og kunne tenkt meg å reise alene på ferie (enten i norge eller innad eu) for første gang i sommer. Ville helst reist med familie eller venner, men alle er opptatte/har ikke råd eller er uinteresserte i reising. Er nok så lei av at frykten for å gå ut av komfortsonen skal begrense meg fra å få en ny opplevelse og ikke minst se nye vakre steder jeg har drømt om lenge. Kan tross alt ikke vente på andre for å få gjort ting. Noen kvinner her som har hatt erfaring med å reise helt alene på ferie? Hvordan var det?

 

 

Anonymkode: bf52e...bab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en venninne som gjør det, før corona reiste hun alene til Egypt! Reist til Spania åså alene. Vanligvis er det Kiel ferga da. Hun sier hun ikke synes det er et problem og synes å foretrekke det :) Jeg har bare reist litt innad i Norge og sovet på hotell alene men har ikke så mye erfaring med det. Tror du har rett, man kan ikke la frykten bestemme. Er du utadvent og snakker engelsk så går dette bra :) 

Anonymkode: 72192...5d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ syns du ikke bør la frykten stoppe deg reis i vei. Jeg er en I seint 20 åran som, selv har valgt å ta en biltur i Norge helt for meg selv her i sommer. 

Anonymkode: d6e70...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fantastisk! Se hva du vil når du vil, spise når du vil hva du vil uten at noen andre mener noe annet/vil noe annet! Jeg elsker å reise alene, være på tur alene. Om det så er en dag i Oslo eller en uke i utlandet! Tror du vil bli positivt overasket.

 

dog i utlandet tar jeg noen forhåndsregler... vandrer ikke rundt ute alene seint på kvelden/natta... kanskje jeg er litt pysete 🤷‍♀️🤷‍♀️

Anonymkode: dd120...dda

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser mye alene, begynte med jobbreiser og tok 2-3 ekstra dager i forbindelse med det. Oppdaget at jeg trives godt alene på reise. Har alltid med gode reiseguider og godt lesestoff. Blir gjerne kjent med folk, men blir ikke med noen på guidet tur på tomannshånd. 

Legg litt ekstra penger i overnatting for å bo et relativt sentralt sted, slik at du slipper å gå langt for å komme hjem om kvelden. Det er ubehagelig å gå langt alene som kvinne på kvelden, om det er i Berlin, Beijing, Costa Rica, New York eller Bergen. Finn ut i forkant om det er trygt å ta taxi der du er, evt. hvilke selskap du kan stole på. Det er ofte verdt de ekstra pengene. Jeg legger meg tidlig på hotellet og får noen stille morgentimer før de andre turistene begynner å lage køer. Helt nydelig måte å reise på! 

Anonymkode: 031b6...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om å reise rundt i Norge, så vet du jo at det er trygt (kanskje unntatt Oslo, da..)🙂. Du snakker språket, kjenner normene osv. At det er litt skummelt i starten kan du leve med, det er ikke farlig med litt sommerfugler i magen. Det viktigste er å hoppe i det.

I 20-årene reiste jeg mye alene. Har vært bla i Spania, Tyskland, Russland, Kina, Thailand, Borneo, Mongolia, Vietnam og Kambodsja. Det beste tipset mitt er å bo på hosteller og gjestehus, og ikke på hotell. På hoteller vil folk bare hvile og være i fred, mens folk på hostel gjerne er mer kontaktsøkende. I Norge ville jeg også valgt billig overnatting og telt fremfor hotell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Norge kan du reise trygt rundt alene. Dette gjelder delvis også resten av Norden (unntak Malmø, Stockholm, Gøteborg). Nedover i Europa bør du unngå øst-Europa, da sjansen er større for å bli voldtatt og kidnappet. 

Anonymkode: ec562...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist masse alene i Europa og Asia. Norge høres litt ensomt ut, men i andre land blir man alltid kjent med folk. 

Anonymkode: 81f71...2e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I Norge kan du reise trygt rundt alene. Dette gjelder delvis også resten av Norden (unntak Malmø, Stockholm, Gøteborg). Nedover i Europa bør du unngå øst-Europa, da sjansen er større for å bli voldtatt og kidnappet. 

Anonymkode: ec562...205

😂😂

Anonymkode: 81f71...2e5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på 3 turer alene i andre land i Europa. Er ingen problem. Bare les litt på solotravel-guider i de byene du reiser til. Noen steder er jo mer shady enn andre. 

Anonymkode: 035e0...df2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alene på norgesferie nå, og det er knalldeilig😁 Drar akkurat dit jeg vil, og blir akkurat så lenge jeg vil🥳 Jeg er 25

Anonymkode: 8850f...c92

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste alene til Irland i 2019 (første gang jeg gjorde noe sånt, var 30 år) og hadde en helt fantastisk tur! Jeg reiste rundt, så jeg var ikke bare på ett sted, men hadde bestilt overnatting og et par guidede turer på forhånd og er superfornøyd med hele turen. Jeg elsket friheten til å velge hva jeg ville gjøre, når/hva jeg ville spise, og koset meg virkelig i eget selskap. Syntes også det var lett å komme i snakk med andre, både turister og andre, og jeg opplevde heller ingen skumle episoder. 
 

Som alenereisende kan jeg i hvert fall varmt anbefale Irland, men siden corona skjedde har jeg ikke hatt muligheten til å reise, men jeg gleder meg allerede til neste alenetur i hvert fall!

Anonymkode: 69151...160

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (59 minutter siden):

Hvis det er snakk om å reise rundt i Norge, så vet du jo at det er trygt (kanskje unntatt Oslo, da..)🙂. Du snakker språket, kjenner normene osv. At det er litt skummelt i starten kan du leve med, det er ikke farlig med litt sommerfugler i magen. Det viktigste er å hoppe i det.

I 20-årene reiste jeg mye alene. Har vært bla i Spania, Tyskland, Russland, Kina, Thailand, Borneo, Mongolia, Vietnam og Kambodsja. Det beste tipset mitt er å bo på hosteller og gjestehus, og ikke på hotell. På hoteller vil folk bare hvile og være i fred, mens folk på hostel gjerne er mer kontaktsøkende. I Norge ville jeg også valgt billig overnatting og telt fremfor hotell. 

Ja, men på hosteller er man mindre trygg 

Anonymkode: e602a...790

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

I Norge kan du reise trygt rundt alene. Dette gjelder delvis også resten av Norden (unntak Malmø, Stockholm, Gøteborg). Nedover i Europa bør du unngå øst-Europa, da sjansen er større for å bli voldtatt og kidnappet. 

Anonymkode: ec562...205

Rapportert 

Anonymkode: e602a...790

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det mye da jeg var yngre (og singel). Det er gøy! Ble kjent med mange.

Anonymkode: d6575...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på mange turer alene rundt om i verden. Reiser mye i jobb, og utvider for å se på stedene jeg er. 

Jeg hadde ikke trivdes mer enn 2-3 døgn, men jeg er en ganske sosial person. 

Jeg legger litt ekstra i hotellrom, da man gjerne bruker litt mer tid der om man er alene. 

Utover det spiser jeg både lunsj og middag ute, alene, tar meg et glass vin om jeg føler for det. Besøker severdigheter, ligger ved bassenget, shopper. Har alltid airpods og en serie på telefonen, eventuelt en bok. 

Foretrekker gjerne å ta ut bil, eller bestille transport via hotellet, av to årsaker; taxi alene som kvinne kan være ubehagelig i enkelte land, kollektivtransport med tung bagasje er noe drit. 

I enkelte land spiser jeg middag på hotellet, eller tar med takeaway, da det ikke er alle steder det er like hyggelig å bevege seg rundt alene på kveldstid. Men har vært alene sent på kvelden i byer som Tokyo, Bangkok, London, Madrid, Singapore, så det er ikke mange steder jeg føler det slik. 

Må også sies at det alltid er jeg som "ordner opp" når jeg er på tur med mannen, da jeg har vært reisevant fra barndommen. Selv når vi har reist i muslimske land respekterer de fullt ut at jeg tar ordet og ledelsen, her er det faktisk ofte såkalte vestlige land som er verst. Så han har egentlig ingen annen praktisk funksjon enn godt selskap. Så det at du er kvinne har nesten ingen praktisk betydning overhodet, utover dette med trygghet alene i bil, og bevege seg sent på kvelden, som jeg nevner over :)

Anonymkode: 862b5...676

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har flere venninner som har gjort det. Ei hadde det fantastisk. 

Ei anna kom aldri tilbake, hun flyttet til Indonesia og er det enda. 

En kompis møtte på ei som gjorde det. De reiste litt sammen. 

Sperrene sitter i hodet ditt. De hindrer deg fra å ha det kjempegøy på tur alene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rapportert 

Anonymkode: e602a...790

Rapporterer du noen for å komme med en fornuftig advarsel til kvinner som reiser alene???

Anonymkode: 5afef...753

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hoppet jeg rett inn i min, lange, historie, ser jeg. 

TS - start enkelt, og kort. København er noe av det enkleste og tryggeste du kan gjøre, om du vil ut av Norge. Eller enda enklere, en annen by i Norge. Bare spør meg om steder som ser interessante ut, er en viss sannsynlighet for at jeg har vært der ;)

Anonymkode: 862b5...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I Norge kan du reise trygt rundt alene. Dette gjelder delvis også resten av Norden (unntak Malmø, Stockholm, Gøteborg). Nedover i Europa bør du unngå øst-Europa, da sjansen er større for å bli voldtatt og kidnappet. 

Anonymkode: ec562...205

😂😂

Anonymkode: 8e36f...ca8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...