Gå til innhold

kvinner som reiser på ferie alene - erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 25.6.2021 den 22.54):

Her i Norge kan du enkelt reise på bilferie alene, legg ned baksetene og legg inn en madrass i baksetet og bagasjerom så har du seng og kan stoppe hvor som helst. Med et lite stormkjøkken kan du lage deg varm mat også🙌🏽

Anonymkode: 47586...f33

Det er planen min i sommer!

Anonymkode: 9bd2d...713

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor leser man egentlig aldri tråder om menn på reise alene? 😄 

Anonymkode: 2b6a3...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist alene på jobbreiser og blitt værende 3 dager etterpå. Jeg tenker alltid at "3 dager er lenge nok alene" og hver gang tenker jeg at jeg godt kunne blitt værende lengre når jeg drar hjem. Jeg trives i eget selskap og er ikke veldig utadvendt. Så det er derfor jeg tenker at det er nok fordi jeg blir sjeldent kjent med folk på turene mine, i alle fall ikke varige vennskap. Jeg går bare rundt og koser meg alene mesteparten av tiden. Men alt er på mine premisser. Jeg kan gjøre det jeg vil når jeg vil. Det er veldig deilig.  Jeg har reist alene til Panama, Houston, New York, Belfast, Liverpool, London, Paris, Napoli, og Dubai. På noen av disse turene hang jeg litt med kolleger der da.

Jeg er singel og tjener greit, men mine venner har enten dårlig råd eller har barn, så jeg har ikke fått reise så mye som jeg ønsker og har mulighet til selv. Så jeg burde egentlig bare reise alene på fritidsreiser jeg også. Det er jo absolutt ikke noe galt med det. Jeg har endt opp med å reise med mange forskjellige, jeg. I 2019 reise jeg til Gdansk med ei venninne, Manchester med ei annen venninne, og Budapest med ei tredje venninne. 

Jo! Forresten! Jeg har jo reist på en fritidsreise alene. Hadde en miniferie til Amsterdam for at bonuspoengene mine i KLM ikke skulle forsvinne. Bare én natt, men fikk gjort ganske mye på det døgnet. :) 

Anonymkode: 47b71...166

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 11.30):

I Norge kan du reise trygt rundt alene. Dette gjelder delvis også resten av Norden (unntak Malmø, Stockholm, Gøteborg). Nedover i Europa bør du unngå øst-Europa, da sjansen er større for å bli voldtatt og kidnappet. 

Anonymkode: ec562...205

Jaja, man kan bli kidnappet av Øst-europeisk mafia når man bor i Lørenskog også …

Anonymkode: 2d471...548

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2021 den 22.54):

Her i Norge kan du enkelt reise på bilferie alene, legg ned baksetene og legg inn en madrass i baksetet og bagasjerom så har du seng og kan stoppe hvor som helst. Med et lite stormkjøkken kan du lage deg varm mat også🙌🏽

Anonymkode: 47586...f33

Jeg ville vært litt forsiktig med å sove alene i bilen. Det er ikke like trygt lenger som det det var før. Har selv hatt en skummel opplevelse med det. Ble veldig overrasket over hvor lett de kom seg inn i bilen. Det er flere omreisende folk i landet nå enn det det var før i tiden, så vær veldig forsiktig med hvor du parkerer. 

Anonymkode: e8c2e...11d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ville vært litt forsiktig med å sove alene i bilen. Det er ikke like trygt lenger som det det var før. Har selv hatt en skummel opplevelse med det. Ble veldig overrasket over hvor lett de kom seg inn i bilen. Det er flere omreisende folk i landet nå enn det det var før i tiden, så vær veldig forsiktig med hvor du parkerer. 

Anonymkode: e8c2e...11d

Har du noen tips til hvilke steder som er lurt å parkere, og hva man skal se etter?

Anonymkode: 9bd2d...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor leser man egentlig aldri tråder om menn på reise alene? 😄 

Anonymkode: 2b6a3...fc5

Fordi de bare reiser. 

Anonymkode: 81f71...2e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 20.51):

Min anbefaling er å ta et større hotell, hvor det er en resturante på hotellet slik at du har mulighet til å spise middag der også. Kan være praktisk når man reiser alene 

Anonymkode: 12aa7...3c3

I alle fall et godt tips hvis man vil være alene, ikke forlate hotellet og betale overpris for middelmådig mat...

Anonymkode: d5b6e...ff3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist på ferie alene mange ganger, og det endte med at jeg valgte å flytte til utlandet alene

Anonymkode: 134dc...78c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passpartou

Har reist alene mange ganger til utlandet. Nå er jeg ikke ungdom lenger, kanskje derfor jeg føler meg relativt trygg. Drar til Gambia sammen med en venninne i August, 4. gang vi besøker landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å reise alene. Når jeg reiser, prøver jeg å stå opp når det lysner og holde meg rundt hotellet om kvelden når det har blitt mørkt, med mindre jeg drar ut med folk jeg har blitt kjent med på turen. Det meste av kriminalitet skjer om kvelden/natten når det er mørkt. Jeg føler meg alltid trygg i dagslys, men det er noen land der jeg også føler meg trygg om kvelden. (Føler meg ikke så trygg om kveldene når det er mørkt i Europa.) 

Anonymkode: 2fc6c...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passpartou skrev (5 timer siden):

Har reist alene mange ganger til utlandet. Nå er jeg ikke ungdom lenger, kanskje derfor jeg føler meg relativt trygg. Drar til Gambia sammen med en venninne i August, 4. gang vi besøker landet.

Hmmm, kan ikke noe for det, men når venninner reiser til Gambia for fjerde gang, da tenker jeg at folk har godt av å utvide horisonten (og reisemålet…)

Men jeg har reist flere ganger alene, i Europa, Asia, Australia. Man tar forhåndsregler og er litt forsiktig, og koser seg masse. Å reise alene er nydelig, men av og til kan jeg kjenne et blaff om at «dette burde jeg opplevd sammen med noen andre». Så ja takk, både singelreisende og med venninne eller mannen. 

Anonymkode: 3ef5b...eff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passpartou
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hmmm, kan ikke noe for det, men når venninner reiser til Gambia for fjerde gang, da tenker jeg at folk har godt av å utvide horisonten (og reisemålet…)

Men jeg har reist flere ganger alene, i Europa, Asia, Australia. Man tar forhåndsregler og er litt forsiktig, og koser seg masse. Å reise alene er nydelig, men av og til kan jeg kjenne et blaff om at «dette burde jeg opplevd sammen med noen andre». Så ja takk, både singelreisende og med venninne eller mannen. 

Anonymkode: 3ef5b...eff

Vi finner alt vi trenger i Gambia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dro på min første tur alene i Norge nå i helgen.  Hadde det helt topp, og kommer til å gjøre det igjennom ikke lenge.

Litt først rart å sitte å spise på restaurant alene, men det gikk fort over. Ble etterhvert en ganske sosial tur, da jeg kom i kontakt med andre som og var på tur alene. 

Kan anbefale å bo på airbnb, da får du ofte lokale som kan fortelle deg om stedet.  Lykke til ! 

Anonymkode: 9aa1c...b43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i Hellas nå🏖☀️ Kvinne, alene, 31. Elsket det!

Tips, gjøre seg kjent med stedet man skal til i forkant. Ta forholdsregler når man er ute alene når det er mørkt🌙

Anonymkode: e0595...260

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi de bare reiser. 

Anonymkode: 81f71...2e5

Det gjør jo kvinner også, men det virker som menn aldri får "hvordan tør du" eller "blir det ikke kjedelig"?

Anonymkode: 2b6a3...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 13.10):

Rapporterer du noen for å komme med en fornuftig advarsel til kvinner som reiser alene???

Anonymkode: 5afef...753

Er fra Øst Europa selv..har ikke vært voldtatt eller kidnappet en eneste gang ..hmm🤔🤔🤔🤔🤣🤣🤣

Anonymkode: 6414a...c38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor leser man egentlig aldri tråder om menn på reise alene? 😄 

Anonymkode: 2b6a3...fc5

 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fordi de bare reiser. 

Anonymkode: 81f71...2e5

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det gjør jo kvinner også, men det virker som menn aldri får "hvordan tør du" eller "blir det ikke kjedelig"?

Anonymkode: 2b6a3...fc5

Det er fordi de ikke klarer å organisere og pakke for en tur som er mere omfattende enn en langhelg på hytta. Og ikke engang da får de med seg riktig antall undertøy. 

Anonymkode: c222b...b36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.6.2021 den 21.46):

Nærmer meg snart 30 åra og kunne tenkt meg å reise alene på ferie (enten i norge eller innad eu) for første gang i sommer. Ville helst reist med familie eller venner, men alle er opptatte/har ikke råd eller er uinteresserte i reising. Er nok så lei av at frykten for å gå ut av komfortsonen skal begrense meg fra å få en ny opplevelse og ikke minst se nye vakre steder jeg har drømt om lenge. Kan tross alt ikke vente på andre for å få gjort ting. Noen kvinner her som har hatt erfaring med å reise helt alene på ferie? Hvordan var det?

 

 

Anonymkode: bf52e...bab

Jeg pleier å reise alene på ferie. Har pleid å leie leiligheter der jeg skal, i utlandet om jeg skal være der over litt tid. Ellers pleier jeg å bo på hotell.

Setter meg litt inn i ting på forhånd. F.eks sjekker jeg ut gatene rundt hotellet på google maps, på forhånd, så jeg vet hvor jeg skal gå når jeg kommer opp av undergrunnsbanen/ bussen/ toget/ taxien. Tar jeg taxi, så leverer jeg en lapp til sjåføren med gateadressen, om jeg ikke kan språket, og de ikke snakker særlig engelsk der jeg reiser til. Stort sett setter de meg av der jeg skal, men to ganger har jeg blitt satt av et kvartal bortenfor der jeg skulle av. Hadde jeg ikke sjekket ut på kartet i forveien, ville jeg nok ikke ant hvor jeg var.

Alt etter tid på året, så sjekker jeg alternative måter å komme meg hjem på. F.eks er det vinter og snøstormer over hele Europa og flytrafikken er hardt rammet, så er det greit å vite at det går tog dit og dit, så det er muligheter til å komme seg nærmere Norge om ikke annet. ( skjedde noen dager før jul i 2010 og jeg var stuck i Frankrike)

Planlegging er viktig, synes jeg når jeg reiser alene. Reiser jeg sammen med noen, så er ikke det så nøye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (På 23.6.2021 den 11.04):

Hvis det er snakk om å reise rundt i Norge, så vet du jo at det er trygt (kanskje unntatt Oslo, da..)🙂. Du snakker språket, kjenner normene osv. At det er litt skummelt i starten kan du leve med, det er ikke farlig med litt sommerfugler i magen. Det viktigste er å hoppe i det.

I 20-årene reiste jeg mye alene. Har vært bla i Spania, Tyskland, Russland, Kina, Thailand, Borneo, Mongolia, Vietnam og Kambodsja. Det beste tipset mitt er å bo på hosteller og gjestehus, og ikke på hotell. På hoteller vil folk bare hvile og være i fred, mens folk på hostel gjerne er mer kontaktsøkende. I Norge ville jeg også valgt billig overnatting og telt fremfor hotell. 

Det er jo ikke noe farlig i Oslo 😂

Selv bor jeg i Oslo alene, går rundt i Oslo alene, går hjem fra jobb sent om kvelden alene. 

Det er lett å tro ting når man ikke vet. 

 

Anonymkode: 204fe...edc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...