Gå til innhold

Er det flere som er lei Pride-maset?


Gjest Passpartou

Anbefalte innlegg

parmanoia skrev (1 minutt siden):

Stemmer dette da? Man kunne inngå partnerskap fra tidlig nittitall om jeg husker riktig. Så det var bra. Men før det?

Homofile og bifile har alltid kunnet gifte seg med en av motsatt kjønn, og heterofile kunne ikke gifte seg med en av samme kjønn før loven åpnet opp for det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

parmanoia skrev (2 minutter siden):

Stemmer dette da? Man kunne inngå partnerskap fra tidlig nittitall om jeg husker riktig. Så det var bra. Men før det?

Vedkommende sikter til ekteskap mellom mann og kvinne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Ja visst. Han var fra Holmestrand.  

Skrekkelig. Men jeg tror ikke at antisosiale skrotinger skjerper seg bare fordi man utvider antall uker med Pride og skal flagge overalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (22 minutter siden):

Biden innførte jo nettopp en ny markeringsdag.

De folkevalgte i usa vedtok det, Biden signerte bare loven. Det vsr enighet hos demokrater og republikanere om det, men da norske medier er mot alle republikanere, fremstilles det som at Biden gjorde det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (Akkurat nå):

Skrekkelig. Men jeg tror ikke at antisosiale skrotinger skjerper seg bare fordi man utvider antall uker med Pride og skal flagge overalt. 

Det er jeg helt enig i. Tror faktisk det gjør vondt verre for disse folkene. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det irriterer meg overhodet ikke. Synes det er synd at du tydeligvis mangler forståelse for hvor viktig dette er.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ringhalelemur
CAPS LOCK skrev (Akkurat nå):

Det har aldri vært ulovlig å være homofil i Norge. Det som var ulovlig, var seksuelle handlinger mellom menn, enten de var hetero, bi eller homo, altså ingen diskriminering

Homofile har alltid kunnet gifte seg i Norge. Mange homofile var gift før man kunne gifte seg med en av samme kjønn, og heller ikke heterofile kunne gifte seg med en av samme kjønn før loven åpnet opp for dette, altså ingen diskriminering

Nå er det jo stort sett homofile og bifile menn som ufører seksuelle handlinger mellom menn, så loven var jo laget for å ramme homofile. Hvordan kan du si at homofile ikke ble diskriminert, når de gjennom loven ble nektet å ha sex med dem de ville? Mens heterofile naturligvis kunne ha sex så mye de ønsket?

I forarbeidene til at loven ble opphevet (fra 1971-71) uttalte justisdepartementet at loven "har i de senere år meget sjelden vært anvendt i praksis. Dersom straffebudet i det hele tatt har noen funksjon i dag, må det vesentlig være å stå som uttrykk for en moralsk avstandtaken fra homoseksualitet". Særlig tydeligere kan det vel ikke utrykkes - loven var laget fordi man ikke likte homoseksualitet, og man ønsket ikke å la de homofile leve slik de ønsket. Det er diskriminering. 

Samme gjelder for giftemål. Det hjelper lite at homofile kunne inngå heterofile ekteskap. De ble diskriminert fra å kunne gifte seg med den de ville. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (3 minutter siden):

Det er jeg helt enig i. Tror faktisk det gjør vondt verre for disse folkene. 

Ja, det er nettopp det jeg er redd for!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringhalelemur skrev (1 minutt siden):

Nå er det jo stort sett homofile og bifile menn som ufører seksuelle handlinger mellom menn, så loven var jo laget for å ramme homofile. Hvordan kan du si at homofile ikke ble diskriminert, når de gjennom loven ble nektet å ha sex med dem de ville? Mens heterofile naturligvis kunne ha sex så mye de ønsket?

Heterofile kunne ikke ha sex så mye de ønsket, nei, for hvis heterofile menn hadde sex med andre menn, så brøt de loven akkurat like mye som homofile menn som gjorde det samme. Det var handlingen som var straffbar, ikke det å være homoseksuell

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kysset med en flørt på byen en sein kveld en gang da det kom det en fyr bort å skrek til oss at gutter ikke skal kysse, han rev oss fra hverandre og var på vei til å gi meg en på tryne da han innså at jeg er en kvinne. Han trodde jeg var gutt fordi jeg har kort hår og var rasende for at han trodde han så to gutter kysse. 

Jeg ble sjokkert da dette skjedde. Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen skal bli provosert av å se noen kysse. Man skal ikke oppleve hets, trusler og bank på gaten kun på grunn av hvem man elsker. Jeg synes det er flott at man vier litt fokus til dette hvert år. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ringhalelemur
CAPS LOCK skrev (Akkurat nå):

Heterofile kunne ikke ha sex så mye de ønsket, nei, for hvis heterofile menn hadde sex med andre menn, så brøt de loven akkurat like mye som homofile menn som gjorde det samme. Det var handlingen som var straffbar, ikke det å være homoseksuell

Ja, handlingen var straffbar. Handlingen som i all hovedsak gjøres av homofile og bifile. Den handlingen som gjør at de kan leve ut livene sine som faller dem naturlig. Du tror vel ikke for alvor at de som laget den loven ikke visste hvem som typisk deltar i seksuelle handlinger mellom menn? Heterofile menn blir ikke rammet av denne loven, fordi de i all hovedsak ikke har sex med andre menn. Loven ble laget for å stoppe homofile. 

Diskriminering er ikke bare dersom det hadde vært ulovlig å være homofil. Det er OGSÅ diskriminering når de ikke får leve slik som de ønsker, elske den de vil og ha sex med den de vil. Selv om det var handlingen som var ulovlig, så betyr jo det i praksis at homofili var ulovlig - fordi homofile menn har sex med andre homofile menn. Det er liksom hele poenget med seksualitet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (27 minutter siden):

Har du noen eksempler på at homoseksuelle har blitt diskriminert?

Skal vi se…

Utøvende homofili var før forbudt. De fikk ikke gifte seg. Ikke adoptere barn. Det ble også regnet som psykisk sykdom frem til 90-tallet. Vold, hatprat, diskriminerende holdninger, forbud mot å gifte seg i kirken, trusler om helvete.

Trenger du flere eksempler? 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken88
Oida skrev (1 time siden):

Bemerkelsesverdig med disse nyopprettede brukerne som spyr ut sin homofobi. 

Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til noe "Pride mas". Det som derimot er veldig klart er at Pride i høyeste grad trengs når man leser enkelte innlegg på KG eller kommentarfelt i nettaviser. Skremmende at voksne mennesker kan ha slike holdninger og meninger om andre. 

Happy pride 🏳️‍🌈🏳️‍🌈🏳️‍🌈

Du tåler virkelig ikke at andre mener noe annet enn deg, du. Er det så veldig galt å si at man syns det er litt mye? Jeg har lest mye verre bemerkninger homofile har fått slengt etter seg og det tror jeg innerst inne du også har. Tror du må slappe litt av.:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Gjenferdet said:

Skal vi se…

Homofili var før forbudt. De fikk ikke gifte seg. Ikke adoptere barn. Det ble også regnet som psykisk sykdom frem til 90-tallet. Vold, hatprat, diskriminerende holdninger, forbud mot å gifte seg i kirken, trusler om helvete.

Trenger du flere eksempler? 

Nå kommer han til å påpeke at homofile kunne gifte seg så mye som de ville, så lenge de giftet seg med en av motsatt kjønn, så det var ikke diskriminering.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frysja skrev (17 minutter siden):

De folkevalgte i usa vedtok det, Biden signerte bare loven. Det vsr enighet hos demokrater og republikanere om det, men da norske medier er mot alle republikanere, fremstilles det som at Biden gjorde det.

Det kan godt hende😊Det ble ansett som viktig i hvert fall, som er fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Utøvende homofili var før forbudt. De fikk ikke gifte seg. Ikke adoptere barn. Det ble også regnet som psykisk sykdom frem til 90-tallet. Vold, hatprat, diskriminerende holdninger, forbud mot å gifte seg i kirken, trusler om helvete.

Seksuelle handlinger mellom menn var forbudt for alle, også heterofile. Ekteskapet var åpent for alle som ville gifte seg med en av ulikt kjønn. Heller ikke heterofile kunne gifte seg med en av samme kjønn. Homofile som var gift med en av ulikt kjønn, kunne adoptere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjenferdet skrev (4 minutter siden):

Skal vi se…

Utøvende homofili var før forbudt. De fikk ikke gifte seg. Ikke adoptere barn. Det ble også regnet som psykisk sykdom frem til 90-tallet. Vold, hatprat, diskriminerende holdninger, forbud mot å gifte seg i kirken, trusler om helvete.

Trenger du flere eksempler? 

Jeg skrev dagsaktuelle eksempler. Fra Norge. Jeg sier ikke at rævva holdninger ikke fortsatt finnes. Men homofile har nå samme rettigheter som heterofile i Norge. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (4 minutter siden):

Skal vi se…

Utøvende homofili var før forbudt. De fikk ikke gifte seg. Ikke adoptere barn. Det ble også regnet som psykisk sykdom frem til 90-tallet. Vold, hatprat, diskriminerende holdninger, forbud mot å gifte seg i kirken, trusler om helvete.

Trenger du flere eksempler? 

Om han vil ha litt mer:

-Fikk skylden for «homopesten»

-Straffeforfølges i flere land. (Fengsel,død)
- Fikk elektrosjokkbehandling

- påtvunget konversjonsterapi.

Sikkert mer! Folk er for bortskjemte. De skjønner ikke hva generasjoner før dem har stått i….

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (3 minutter siden):

Seksuelle handlinger mellom menn var forbudt for alle, også heterofile. Ekteskapet var åpent for alle som ville gifte seg med en av ulikt kjønn. Heller ikke heterofile kunne gifte seg med en av samme kjønn. Homofile som var gift med en av ulikt kjønn, kunne adoptere. 

Nettopp. Du bekrefter bare at homofile har blitt diskriminert. De har ikke fått lov til å leve ut sin legning, men blitt tvunget til å ha seg med det motsatte kjønn. Ergo, homofile har blitt diskriminert.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...