Gå til innhold

Aktiv dødshjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

skreppamedleppa skrev (1 minutt siden):

Jeg var en gang i tiden for men jeg er nå imot. Men synes det bør være mer åpenhet om å ta sitt eget liv, og at dette bør være et greit alternativ til aktiv dødshjelp.. Ønsker en å dø fremfor å leve med smerter bør det være helt greit, men en bør gjøre det selv. Selvmord bør bli mindre tabubelagt.

Dette er også litt interessant å reflektere rundt. Om en person tar livet sitt, er det mange som tenker at det er trist og så forferdelig at psykiatrien og helsevesenet ikke strakk godt nok til. Kritikken blir med en gang rettet mot systemet vårt. Til selvmord har vi ingen å miste (og det er jeg enig i, selv om jeg kan forstå at noen velger å forlate livet, så burde det ikke skje). Om noen får hjelp til det, altså nytter aktiv dødshjelp, blir de hyllet fordi de er modige, og om det er snakk om alvorlige sykdommer, da er det plutselig greit at mennesket skal få ta sitt liv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Almando said:

Jeg er veldig usikker på hva du mener her, og jeg er usikker på om jeg klarer å formulere meg på en måte som gjør at innlegget mitt ikke blir rapportert og slettet. Disclaimer: jeg er ikke pro-suicide. 

Som menneske kan man forlate livet av egen fri vilje. Et ønske om å dø, kommer ofte av psykiske plager. For slike mennesker bør ikke assistert selvmord være mulig. En person med alvorlig sykdom, kan ha et ønske om å dø, for å slippe lidelse. Det er litt viktig å skille mellom det å ville dø som følge av psykiske problemer og det å dø av uhelbredelig sykdom (ALS, demens, MS). Likevel kan man oppnå en god livskvalitet med dagens medisin, teknologi og så videre. Schizofreni blir jo sett på som en uhelbredelig psykisk lidelse, selv om det finnes tilfeller hvor man har blitt frisk. Skal man gi en person i 40-årene, som har lidd av schizofreni hele livet, muligheten til assistert selvmord? Nei, mener nå jeg. 

Grunnen til at dette ikke blir så ofte diskutert i det offentlige rom handler vel om at det er et ganske tema. Det finnes mye rart man kan diskutere, men dette er et av de temaene jeg syns er mest vanskelig å forholde seg til. 

Langvarig psykisk sykdom kan være et mareritt uten like. Slik tilstanden er i dag er sjanene for å bli frisk men den behandlingen som tilbys ganske liten desverre.

Forutsetningen må selvsagt være at man er i stand til å foreta rasjonelle valg og ikke er i en psykose eller liknende.

Anonymkode: 95253...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha tenk å være imot aktiv dødshjelp og ta det som en selvfølge at alle skal være begeistret for livet. Dere som er imot lever gode liv og bør ikke ha rett til å si deres mening om dere er for eller imot🤡

Anonymkode: cdf09...a8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Langvarig psykisk sykdom kan være et mareritt uten like. Slik tilstanden er i dag er sjanene for å bli frisk men den behandlingen som tilbys ganske liten desverre.

Forutsetningen må selvsagt være at man er i stand til å foreta rasjonelle valg og ikke er i en psykose eller liknende.

Anonymkode: 95253...628

Ergo man bør ikke skille på psykisk og fysisk sykdom.

Anonymkode: 95253...628

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Almando said:

Det var ikke det jeg skrev heller. Det jeg skrev er at de som er råket av alvorlig sykdom ofte føler seg som en byrde. Om de da i tillegg får vite at aktiv dødshjelp er en mulighet, så kan de føle på et press om å gjennomføre det, for å avlaste helsevesenet - men viktigst av alt pårørende og menneskene rundt dem. 

Men at noen KAN føle et press er ikke et argument for at muligheten ikke skal være der synes jeg. Da er det mye som burde vert ulovlig. Alkohol, abort, ekteskap, konfirmasjon osv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Langvarig psykisk sykdom kan være et mareritt uten like. Slik tilstanden er i dag er sjanene for å bli frisk men den behandlingen som tilbys ganske liten desverre.

Forutsetningen må selvsagt være at man er i stand til å foreta rasjonelle valg og ikke er i en psykose eller liknende.

Anonymkode: 95253...628

Vis gjerne til dokumentasjon og kilder på dette, er du snill. Jeg tror dette er spekulasjoner fra din side, det stemmer definitivt ikke overens med virkeligheten. 

Kjenner jeg fikk en ekkel magefølelse nå. Du mener altså at mennesker med psykisk lidelse skal få hjelp til å ta livet sitt? Jeg tror du har misforstått hensikten med aktiv dødshjelp. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hahaha tenk å være imot aktiv dødshjelp og ta det som en selvfølge at alle skal være begeistret for livet. Dere som er imot lever gode liv og bør ikke ha rett til å si deres mening om dere er for eller imot🤡

Anonymkode: cdf09...a8b

Er i perioder suicidal og har ofte tanker om selvmord. Så nei, lever absolutt ikke "det gode liv". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hahaha tenk å være imot aktiv dødshjelp og ta det som en selvfølge at alle skal være begeistret for livet. Dere som er imot lever gode liv og bør ikke ha rett til å si deres mening om dere er for eller imot🤡

Anonymkode: cdf09...a8b

Det vet du heldigvis veldig lite om. En bør klare å ha en såpass viktig diskusjon uavhengig av hvilket liv en lever.

Blir like tullete som å si at det bare er alkoholikere som bør uttale seg om alkohol politikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone83 skrev (1 minutt siden):

Men at noen KAN føle et press er ikke et argument for at muligheten ikke skal være der synes jeg. Da er det mye som burde vert ulovlig. Alkohol, abort, ekteskap, konfirmasjon osv. 

Muligheten for aktiv dødshjelp eksisterer allerede i et annet land, og det er fullt mulig å få innvilget det som norsk statsborger. Prosessen er lang og prislappen høy, men det skulle bare mangle med tanke på hvilket valg man faktisk tar. I tillegg skal noen være ansvarlig for din død/ditt selvmord. Det er mye å kreve fra andre mennesker. 

Jeg syns også det ikke henger på greip å sammenligne dette med ekteskap og konfirmasjon. Det blir litt for abstrakt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Almando skrev (Akkurat nå):

Vis gjerne til dokumentasjon og kilder på dette, er du snill. Jeg tror dette er spekulasjoner fra din side, det stemmer definitivt ikke overens med virkeligheten. 

Kjenner jeg fikk en ekkel magefølelse nå. Du mener altså at mennesker med psykisk lidelse skal få hjelp til å ta livet sitt? Jeg tror du har misforstått hensikten med aktiv dødshjelp. 

Er i perioder suicidal og har ofte tanker om selvmord. Så nei, lever absolutt ikke "det gode liv". 

Jeg har langvarig psykiske lidelser ( startet da jeg var 10 og kom pga at jeg ble født med asperger syndrom, nå er jeg snart 30 ) uten bedring og psykiatrien har gitt meg opp. Langvarige psykiske lidelser kan være et realt helvete, og jeg ønsker å få dø hver eneste dag fordi den psykiske smerten og utenforskapet i livet er så sterkt. For noen av oss som har fått de dårligste loddene i livet så er det veldig lite håp om å gjøre mer en å bare eksistere.

Anonymkode: a8265...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har langvarig psykiske lidelser ( startet da jeg var 10 og kom pga at jeg ble født med asperger syndrom, nå er jeg snart 30 ) uten bedring og psykiatrien har gitt meg opp. Langvarige psykiske lidelser kan være et realt helvete, og jeg ønsker å få dø hver eneste dag fordi den psykiske smerten og utenforskapet i livet er så sterkt. For noen av oss som har fått de dårligste loddene i livet så er det veldig lite håp om å gjøre mer en å bare eksistere.

Anonymkode: a8265...e55

Orker ikke svare på dette, du er for emosjonelt involvert til at det er noe poeng å diskutere videre. Men dette viser bare hvorfor aktiv dødshjelp IKKE bør tilbys psykisk syke. Det er ingen forskjell på et vanlig selvmord og aktiv dødshjelp. Resultatet er det samme: du dør. Eller jo, forskjellen er at du får hjelp av et annet menneske når det er aktiv dødshjelp. Det er plutselig sosialt akseptert når man involverer mennesker. Det er det jeg syns er så rart. Man hører gjerne den samme personen som er FOR aktiv dødshjelp, være lei seg fordi noen valgte å forlate livet. Det skurrer litt. 

Endret av Almando
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Almando skrev (1 minutt siden):

Orker ikke svare på dette, du er for emosjonelt involvert til at det er noe poeng å diskutere videre. Men dette viser bare hvorfor aktiv dødshjelp IKKE bør tilbys psykisk syke. Det er ingen forskjell på et vanlig selvmord og aktiv dødshjelp. Resultatet er det samme: du dør. Eller jo, forskjellen er at du får hjelp av et annet menneske når det er aktiv dødshjelp. 

😂🤦‍♀️

Forskjellen er at man da kan få dø på en trygg og komfortabel måte, og ikke alene med risikoen for å ende opp som en grønnsak. Vil ikke helsevesenet hjelpe en fordi " man kan ikke gå i behandling for alltid " når man faktisk har lidelser som ikke kan kureres, så kunne de i det minste tilby en hjelp til å få avsluttet det. Det er jo det de ønsker når de ikke vil hjelpe mennesker som har det vondt.

Anonymkode: a8265...e55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i prinsippet for, men klarer ikke å se hvordan et lovverk skal bli utformet. Og hvem skal avgjøre hvem som eventuelt er psykisk frisk nok til å ta avgjørelsen, hvem skal utføre, hvor skal det utføres?

Å avgjøre om noen er samtykkekompetent til å forstå hvorfor de må ta en paracet er noe helt annet enn å avgjøre om et menneske forstår avgjørelsen om å dø. 

Jeg ønsker heller først at det blir mye bedre kompetanse og kunnskap om mennesker i livets sluttfase, for å gi de en bedre, naturlig, avslutning på livet. For der føler jeg det mangler en god del enda. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt tanken om at det burde være mulig med aktiv dødshjelp for den som virkelig lider og ikke har annet i livet enn smerter. Uten å måtte ha råd til å reise til Sveits for å få det.

Men så er det dette med hvem skal kunne godkjenne det, hvem må utføre det, hvem skal kunne få det innvilget. Hvilke kriterier skal legges i grunn, en som lider av fysisk sykdom med sterke smerter og vil dø løpet av få måneder kan ikke vente lenge på svar. Hvor lenge skulle en med psykisk lidelse prøve å få livet levelig før en søknad om aktiv dødshjelp skulle kunne bli innvilget. Hvilke sykdomsløp skulle det gjelde, og hvilken kompetanse skulle de som vurderte søknadene inneha.

Blir det etisk riktig med tanke på at vi opprinnelig er ett kristent land....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Almando said:

Vis gjerne til dokumentasjon og kilder på dette, er du snill. Jeg tror dette er spekulasjoner fra din side, det stemmer definitivt ikke overens med virkeligheten. 

Kjenner jeg fikk en ekkel magefølelse nå. Du mener altså at mennesker med psykisk lidelse skal få hjelp til å ta livet sitt? Jeg tror du har misforstått hensikten med aktiv dødshjelp. 

 

På generelt grunnlag så jeg mener jeg at en person skal ha de samme rettighetene til å leve og få hjelp til å leve og velge å avslutte på et verdig vis. Det er mange vanskelige avveininger, men det blir feil å avblåse debatten pga det.

Anonymkode: 95253...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å tenke på alt det praktiske osv så er jeg absolutt for aktiv dødshjelp. Vi har liksom ingen problemer med å avlive dyr som lider av ulike årsaker fordi vi må være humane og spare dem for unødige lidelser.

Når det gjelder mennesker derimot så skal man helst "pine" dem til siste slutt. Skjønner at det ligger mye bak å skulle gjennomføre aktiv dødshjelp, men det burde helt klart diskuteres oftere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for! Og det er fordi jeg vet hvis jeg blir syk med kreft og evt bare har måneder igjen å leve så vil jeg avslutte det på mine premisser og med verdigheten i behold. Istedenfor å da lide de siste månedene med behandlinger, smerter og se meg selv svinne henn så ville jeg tatt valget selv og hatt mine nærmeste rundt meg og at de skal huske meg slik jeg var og ikke slik sykdommen lagde meg… syns dette er et valg alle mennesket skulle fått bestemme selv! Som en sier lengre oppe, vi har verdigheten til å avlive dyr når de lider? Hvorfor får ikke mennesker samme retten ? Nei vi skal holdes i live til siste slutt imot eget valg. 

Anonymkode: eb144...242

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 hours ago, Almando said:

Muligheten for aktiv dødshjelp eksisterer allerede i et annet land, og det er fullt mulig å få innvilget det som norsk statsborger. Prosessen er lang og prislappen høy, men det skulle bare mangle med tanke på hvilket valg man faktisk tar. I tillegg skal noen være ansvarlig for din død/ditt selvmord. Det er mye å kreve fra andre mennesker. 

Jeg syns også det ikke henger på greip å sammenligne dette med ekteskap og konfirmasjon. Det blir litt for abstrakt. 

Når det er i Sveits vil man kanskje utføre det tidligere enn nødvendig, man vil ko ikke ta en lang reise når man er dritdårlig. Og prislappen..synes også fattige bør ha muligheten til å slippe å lide. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk er dødene og har store smerter er jeg for at de skal få hjelp til å avslutte livet. Men da er det ikke noe håp, og de vil slippe siste ukene med store smerter. 
med som er psykisk syke eller lei av livet skal ikke ha slik hjelp. 
 

Anonymkode: e7a82...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, jeg har strevd i mange år, og skulle så inderlig ønske jeg kunne dø på en "verdig" måte, en måte som gjorde det noe enklere for de jeg etterlater meg. Aktiv dødshjelp burde vært akseptert, det ville redusert selvmordsraten vi har, og ville gjort at en del av oss kunne avsluttet livet vi ikke ønsker eller takler å leve, et liv som uansett er dømt "nedenom og hjem" - dette er bare seigpining, og jeg sliter med å se at det er godt for noe eller noen.

Anonymkode: a24cd...781

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikken rundt det er nok vansklig. Har en fysisk sykdom. Har fått høre tidligre " hvordan orker du å leve med det? Det hadde ikke jeg maktet!" Og dette er jo noe som aldri er greit å høre. Om aktiv dødshjelp blir lovelig, hva da med slike kommentarer? Trumfer yttringsfrihet retten til å leve? Eller skal man tåle å høre at andre synes du er for dyr i drift, og burde da tenke over om livet er verdig nok. "Du burde tenke på hva du som syk og ufør koster samfunnet".

Anonymkode: 191d2...dca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...