Gå til innhold

Aktiv dødshjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor tilbyr ikke staten aktiv dødshjelp i et sivilisert samfunn? Burde det ikke være en selvfølge at man kan tilby folk som ønsker det en verdig død? Hvorfor debatteres dette så lite i offentligheten?

Anonymkode: 95253...628

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Helt enig. Jeg er for aktiv dødshjelp eller også lovlig assistert selvmord. 
Det burde vært snakket mer om dette i samfunnet synes jeg. 

Anonymkode: ee4a8...030

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Helt enig. Jeg er for aktiv dødshjelp eller også lovlig assistert selvmord. 
Det burde vært snakket mer om dette i samfunnet synes jeg. 

Altså det er langt mer inhumant å la folk lide i sykdom eller at folk velger inhumane måter å avslutte på fremfor å kunne ha en viss verdighet over det hele. Personlig mener jeg det er helt misforstått å holde folk i live på tvang.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

For de som allerede er døende av als eller alvorlige kreftsykdommer osv så er jeg for, men for alle andre er jeg sterkt i mot. Ønsker ikke ett samfunn der alle som ikke kan yte 100% blir avlivet eller blir sett på som en byrde fordi de ikke ønsker å bli avlivet. 

Anonymkode: 0eb2b...17b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

For de som allerede er døende av als eller alvorlige kreftsykdommer osv så er jeg for, men for alle andre er jeg sterkt i mot. Ønsker ikke ett samfunn der alle som ikke kan yte 100% blir avlivet eller blir sett på som en byrde fordi de ikke ønsker å bli avlivet. 

Det er lite sannsynlig at det blir en problemstilling? Hvis det var sånn er det mange sykdommer (også psykiske) som kan oppdages på fosterstadiet og hvis det er som du sier ville vel folk ha følt et press på å fjerne fostre som hadde noen skader eller lyter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Almando

Om aktiv dødshjelp var lovlig i Norge, tror jeg at mennesker med uhelbredelige sykdommer i stor grad ville følt på press om å benytte seg av det - selv om de ønsker å leve til tross for sykdom. En person med ALS kan ha livskvalitet, selv om det for oss er vanskelig å forestille seg. Har lyttet til flere mennesker med ALS som til tross for den grufulle sykdommen har funnet grunn til å leve, frem til sykdommen tar livet. Om man virkelig ønsker å ta assistert selvmord, kan man henvende seg til klinikken i Sveits. Det er en prosess, men det er en mulighet. At det skal være enkelt tilgjengelig tror jeg vil være en byrde for de menneskene man tenker det skal gjelde for. 

Jeg vet ikke helt hvor jeg står når det kommer til aktiv dødshjelp. Jeg er både for og imot. Noen ganger skulle jeg ønske det var mulig for oss som er psykisk syke også, men av åpenbare grunner vil ikke aktiv dødshjelp gjelde for de som har en psykisk lidelse. Man må være mentalt frisk. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er poenget med å sortere mennesker etter sykdommer på denne måten? Syns du kan utdype dette. Det er litt spesielt å si at de med ALS og alvorlig kreft kan få assistert selvmord, mens andre ikke skal få det. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Almando said:

Om aktiv dødshjelp var lovlig i Norge, tror jeg at mennesker med uhelbredelige sykdommer i stor grad ville følt på press om å benytte seg av det - selv om de ønsker å leve til tross for sykdom. En person med ALS kan ha livskvalitet, selv om det for oss er vanskelig å forestille seg. Har lyttet til flere mennesker med ALS som til tross for den grufulle sykdommen har funnet grunn til å leve, frem til sykdommen tar livet. Om man virkelig ønsker å ta assistert selvmord, kan man henvende seg til klinikken i Sveits. Det er en prosess, men det er en mulighet. At det skal være enkelt tilgjengelig tror jeg vil være en byrde for de menneskene man tenker det skal gjelde for. 

Jeg vet ikke helt hvor jeg står når det kommer til aktiv dødshjelp. Jeg er både for og imot. Noen ganger skulle jeg ønske det var mulig for oss som er psykisk syke også, men av åpenbare grunner vil ikke aktiv dødshjelp gjelde for de som har en psykisk lidelse. Man må være mentalt frisk. 

Hva er poenget med å sortere mennesker etter sykdommer på denne måten? Syns du kan utdype dette. Det er litt spesielt å si at de med ALS og alvorlig kreft kan få assistert selvmord, mens andre ikke skal få det. 

Trenger ikke handle om alvorlig sykdom heller. Det bør være en menneskerett å dø uten å bli stemplet som deprimert og tvangsinnlagt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Almando
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er lite sannsynlig at det blir en problemstilling? Hvis det var sånn er det mange sykdommer (også psykiske) som kan oppdages på fosterstadiet og hvis det er som du sier ville vel folk ha følt et press på å fjerne fostre som hadde noen skader eller lyter.

Det er ikke en lite sannsynlig problemstilling, nei. Mange som lider av sykdom med dårlige prognoser og døden til følge, føler seg ofte som en belastning for samfunnet og mennesker rundt dem. Jeg jobber med eldre, og de kan ha alt ifra en liten kognitiv svikt til demens. Altfor ofte føler de seg som en belastning for pleiere og pårørende, og jeg hører ofte at de føler seg som en byrde og en last. At de skulle ønske det snart var over, slik at de ikke lenger var til plage. Noen er så klart "bare" mett av dage, men noen føler seg til bry og besvær. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 minutt siden, Almando said:

Det er ikke en lite sannsynlig problemstilling, nei. Mange som lider av sykdom med dårlige prognoser og døden til følge, føler seg ofte som en belastning for samfunnet og mennesker rundt dem. Jeg jobber med eldre, og de kan ha alt ifra en liten kognitiv svikt til demens. Altfor ofte føler de seg som en belastning for pleiere og pårørende, og jeg hører ofte at de føler seg som en byrde og en last. At de skulle ønske det snart var over, slik at de ikke lenger var til plage. Noen er så klart "bare" mett av dage, men noen føler seg til bry og besvær. 

Men da er det opp til de pårørnde og hjelpeapparatet å sørge og hjelp til med at personen ikke ser seg selv som en byrde

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Almando skrev (1 minutt siden):

Fordi de har en dødelig sykdom, de kommer til å lide i månedsvis uten håp om annet enn å dø så fort å smertefritt som mulig. Jeg mener det må kunne skilles på de som er terminale og de som bare føler at de vil dø. 

Har selv noen i familien som reiste til Sveits for å avslutte livet pga als, jeg tror det hadde vert bedre for alle involverte om det var mulig her i Norge ( også for folk som ikke har 600.000 på konto til dette formålet) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Almando
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trenger ikke handle om alvorlig sykdom heller. Det bør være en menneskerett å dø uten å bli stemplet som deprimert og tvangsinnlagt.

Jeg er veldig usikker på hva du mener her, og jeg er usikker på om jeg klarer å formulere meg på en måte som gjør at innlegget mitt ikke blir rapportert og slettet. Disclaimer: jeg er ikke pro-suicide. 

Som menneske kan man forlate livet av egen fri vilje. Et ønske om å dø, kommer ofte av psykiske plager. For slike mennesker bør ikke assistert selvmord være mulig. En person med alvorlig sykdom, kan ha et ønske om å dø, for å slippe lidelse. Det er litt viktig å skille mellom det å ville dø som følge av psykiske problemer og det å dø av uhelbredelig sykdom (ALS, demens, MS). Likevel kan man oppnå en god livskvalitet med dagens medisin, teknologi og så videre. Schizofreni blir jo sett på som en uhelbredelig psykisk lidelse, selv om det finnes tilfeller hvor man har blitt frisk. Skal man gi en person i 40-årene, som har lidd av schizofreni hele livet, muligheten til assistert selvmord? Nei, mener nå jeg. 

Grunnen til at dette ikke blir så ofte diskutert i det offentlige rom handler vel om at det er et ganske tema. Det finnes mye rart man kan diskutere, men dette er et av de temaene jeg syns er mest vanskelig å forholde seg til. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Almando
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da er det opp til de pårørnde og hjelpeapparatet å sørge og hjelp til med at personen ikke ser seg selv som en byrde

Nettopp. Men til tross for at man gjentatte ganger støtter og motiverer, inspirerer og hjelper, så vil disse følelsene likevel være reelle for den det gjelder. Pårørende kan bli slitne, usikker på hvordan de skal forholde seg til det. Det er så mye som spiller inn. Alle rundt pasienten vil gjøre så godt de kan for at hen ikke skal føle seg som en byrde, men til syvende og sist er det pasienten som føler, ikke vi.

Endret av Almando
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone83

Ville dere virkelig følt et press dersom det var lovlig? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vil bare si at aktiv dødshjelp og assistert selvmord er 2 forskjellige dødshjelp. 

Jeg er for begge. 

To typer dødshjelp

Dødshjelp omfatter med andre ord både (1) selv å ta livet av en annen, eksempelvis ved å injisere dødbringende medikamenter, og (2) å bistå en annen til å ta sitt eget liv, eksempelvis ved å gi den andre dødbringende medikamenter, som personen så selv tar. I begge tilfeller handler en i den hensikt å ta eller hjelpe til å ta livet av en person som selv ber en om dette.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Almando
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi de har en dødelig sykdom, de kommer til å lide i månedsvis uten håp om annet enn å dø så fort å smertefritt som mulig. Jeg mener det må kunne skilles på de som er terminale og de som bare føler at de vil dø. 

Har selv noen i familien som reiste til Sveits for å avslutte livet pga als, jeg tror det hadde vert bedre for alle involverte om det var mulig her i Norge ( også for folk som ikke har 600.000 på konto til dette formålet) 

Jeg syns ikke du burde uttale deg på vegne av alle mennesker som lider av ALS. Som sagt vet jeg om flere mennesker med ALS som har utrettet mye i den tiden de levde, blant annet å spre kunnskap om sykdommen. De har ønsket å leve til sykdommen tok dem. De finner livsglede. Kanskje de har familie de ønsker å se leve. Barn som de ønsker å se vokse opp. Slike ting. 

Når man ligger på dødsleiet vil man få smertelindring og en verdig død. Det er ingen som blir overlatt til seg selv med alvorlig sykdom, for å dø i lidelse og elendighet. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Almando
Tone83 skrev (1 minutt siden):

Ville dere virkelig følt et press dersom det var lovlig? 

Det vet man ikke før man står i situasjonen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone83
7 minutter siden, Almando said:

Men skal alvorlig dødssyke måtte lide seg til døde fordi enkelte føler seg som en byrde? At man føler seg som en byrde er jo heller ikke ensbetydende med at man ønsker å dø. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
skreppamedleppa

Jeg var en gang i tiden for men jeg er nå imot. Men synes det bør være mer åpenhet om å ta sitt eget liv, og at dette bør være et greit alternativ til aktiv dødshjelp.. Ønsker en å dø fremfor å leve med smerter bør det være helt greit, men en bør gjøre det selv. Selvmord bør bli mindre tabubelagt.

Grensene ved aktiv dødshjelp går nesten ikke an å sette, for skal det bare gjelde fysisk sykdom? Jeg vet om vel så mange tilfeller av psykisk sykdom hvor mennesker lider enormt og blir aldri frisk, skal virkelig ikke disse få samme "tilbud" bare fordi det er psykisk? Sånne debatter må en og ta med seg om loven en gang skulle komme..

Og bare de som "uansett" kommer til å dø i løpet av... 1 år.. 6 måneder... 1 måned.. ? Hva med alle andre som lider og har uutholdelige smerter livet ut? Hvem skal utføre? De fleste leger ønsker ikke dette, skal vi påtvinge de? Det er en haug av etiske dilemmaer oppi dette noe jeg selv ble stilt til veggs med da jeg leverte en eksamen om tematikken og som gjorde at jeg forandret mening totalt.. Debatten er ikke så svart/hvit som at "mennesker skal få lov å slippe smerter".

Endret av skreppamedleppa
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Almando
Tone83 skrev (Akkurat nå):

Men skal alvorlig dødssyke måtte lide seg til døde fordi enkelte føler seg som en byrde? At man føler seg som en byrde er jo heller ikke ensbetydende med at man ønsker å dø. 

Det var ikke det jeg skrev heller. Det jeg skrev er at de som er råket av alvorlig sykdom ofte føler seg som en byrde. Om de da i tillegg får vite at aktiv dødshjelp er en mulighet, så kan de føle på et press om å gjennomføre det, for å avlaste helsevesenet - men viktigst av alt pårørende og menneskene rundt dem. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Etter å ha fulgt min bestemor, far og onkel i et helt for jævlig sykdomsforløp så er jeg helt klart for aktiv dødshjelp. For alle tre var de siste ukene ren seigpining

Anonymkode: a8265...e55

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...