Gå til innhold

kunne du blitt veganer? hvorfor hvorfor/hvorfor ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Måtte le av denne. Det at du spiser mer kjøtt pga mas går bare utover din egen helse i verste fall. Eventuelt dyrene som ikke blir bra behandlet. Ingen vegetarianere får det dårligere av at du spiser kjøtt.

Om du f.eks er disponert for tarmkreft. Se statistikk på hvilke land som har lav forekomst av tarmkreft. Fellestrekket er at store deler av befolkningen spiser lite kjøtt. 

Anonymkode: 9aa86...dff

Måtte le av denne. Helsebevisste veganere har ca 25% HØYERE risiko for tarmkreft enn altetere som er mindre helsebevisste.

Anonymkode: c25a6...fd4

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, sjekk reko-ringen (på Facebook) i ditt distrikt. Det finnes mange gårder som selger både kjøtt, egg og meieriprodukter fra dyr som går ute hele året og har det bra. Selv har jeg nettopp bestilt 10 kg kjøtt av norsk Fjordfe, som har gått ute på store områder, spist gress og fått lov til å vokse seg store og ganske fete. Dyra har det bra, bonden tjener mer enn om han leverer det til Gilde e.l, kjøttet transporteres kanskje fem mil totalt, og jeg får kjøtt med en smak og kvalitet du aldri kommer til å finne på Rema. Jeg betaler litt mer, men jeg synes det er verdt det med tanke på helsa, dyra og miljøet. Jeg kjøper også lokale egg, og de koster faktisk omtrent det samme som butikkegg, men de kommer fra høner som går ute og ikke får soya osv.

Anonymkode: 1f7af...727

Takk dette skal jeg se om de har der jeg bor! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Måtte le av denne. Helsebevisste veganere har ca 25% HØYERE risiko for tarmkreft enn altetere som er mindre helsebevisste.

Anonymkode: c25a6...fd4

Du kan gjerne le av Kreftforeningens informasjon.. 

Et kosthold med mye rødt kjøtt, spesielt pølser og burgere øker risikoen for tykktarms- og endetarmskreft. Det er bearbeidet kjøtt som er kreftfremkallende.

Når vi spiser kjøtt og bearbeidede kjøttprodukter dannes kjemiske forbindelser som kalles nitrosaminer i magesekken og tarmen. Forskere tror at disse forbindelsene kan gi økt skade på arvestoffet vårt (DNA). Noen bearbeidede kjøttprodukter er tilsatt nitrat og nitritt som omdannes til nitrosaminer når vi spiser kjøttet.

Forskere tror at hemjernet i kjøttet kan skade cellene på innsiden av tarmen. Hemjernet i kjøttet er det som gir kjøttet den røde fargen. Kreftfremkallende stoffer kan dannes når kjøtt stekes eller grilles. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk dette skal jeg se om de har der jeg bor! 

Gjør det! Det finnes mange utenfor reko-ringene også, og flere av dem, som Stølsvidda og Fritt & Vilt leverer i hvert fall i Sør-Norge. Å handle på reko er en nesten eksotisk opplevelse i dag når vi er vant til å kjøpe ferdigpakket og anonymt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du kan gjerne le av Kreftforeningens informasjon.. 

Et kosthold med mye rødt kjøtt, spesielt pølser og burgere øker risikoen for tykktarms- og endetarmskreft. Det er bearbeidet kjøtt som er kreftfremkallende.

Når vi spiser kjøtt og bearbeidede kjøttprodukter dannes kjemiske forbindelser som kalles nitrosaminer i magesekken og tarmen. Forskere tror at disse forbindelsene kan gi økt skade på arvestoffet vårt (DNA). Noen bearbeidede kjøttprodukter er tilsatt nitrat og nitritt som omdannes til nitrosaminer når vi spiser kjøttet.

Forskere tror at hemjernet i kjøttet kan skade cellene på innsiden av tarmen. Hemjernet i kjøttet er det som gir kjøttet den røde fargen. Kreftfremkallende stoffer kan dannes når kjøtt stekes eller grilles. 

Studiene disse rådene er basert på er korrelasjonsstudier og viser en meget svak sammenheng. Bearbeidet kjøtt vil som regel si at det er tilsatt diverse som ikke var en del av vårt opprinnelige kosthold, og hvis bearbeidet kjøtt øker faren for kreft er det som du sier nettopp fordi det er bearbeidet, ikke fordi det er kjøtt.

Jeg mener altså at hvis man tenker litt over det er det helt åpenbart at det sunneste vi kan spise er det vi faktisk utviklet oss for å spise - som altså var det som var tilgjengelig for oss i millioner av år. Med andre ord for det meste kjøtt. :)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva slags plantemat har du kuttet ut? 

Alt, i perioder. Når jeg lager maten selv er det kun animalsk, altså kjøtt, egg, fisk og meieriprodukter. Egg ville ha vært ganske sjelden mat i steinalderen, så det er ikke helt i linje med et opprinnelig kosthold. Samtidig er egget i bunn og grunn et lite dyr, og så vidt jeg vet skal det mye til å spise for mye av det. Jeg tåler melkeprodukter godt så vidt jeg vet (har aldri prøvd å kutte det ut), men jeg innser at det også ikke er en 100% "naturlig" ting å spise.

Jeg skal ikke på død og liv spise bare kjøtt, jeg vil spise det kroppen min er laget for, og jeg tror det nærmeste jeg kommer det er å etterligne steinalderkost. Så hovedsaklig kjøtt, selvsagt, og litt frukt av og til. Spiser litt lever av og til og prøver å få med litt marg og sånt når jeg gnager på en knoke :) Unngår brød, sukker og planteoljer så godt jeg kan.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Måtte le av denne. Det at du spiser mer kjøtt pga mas går bare utover din egen helse i verste fall. Eventuelt dyrene som ikke blir bra behandlet. Ingen vegetarianere får det dårligere av at du spiser kjøtt.

Om du f.eks er disponert for tarmkreft. Se statistikk på hvilke land som har lav forekomst av tarmkreft. Fellestrekket er at store deler av befolkningen spiser lite kjøtt. 

15 hours ago, Katten.2.0 said:

Dette med kreft er jo avkreftet flere gangerhttps://www.diagnosisdiet.com/full-article/meat-and-cancer , https://junkscience.com/wp-content/uploads/2015/11/Microsoft-Word-Red-meat-and-cancer_Final.docx-file1.pdf , https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0309174014000564?via%3Dihub ), hvor studien i seg selv referer til omnivores som kjøttetere, mens de som spiste en diett mer lik carnivore (altså nesten kun dyreprodukter) hadde lavere forekomst enn vegetarianere. I beste fall kan man si at det trengs mer studier på temaet. Her har du en god samling med forskningsrapporter på temaet: https://pastebin.com/cqAJ0gvF 

Her har du en samling av forskning som avviser at kjøtt fører til høyt kolesterol: https://pastebin.com/Pujbztr7

Angående b12 så er opptageligheten betraktelig høyere i kjøtt enn i planter ( https://journals.sagepub.com/doi/10.3181/0703-MR-67 ). Det er måten dyrene omgjør b12 som gjør det mer opptagelig for oss, ikke hvor selve b12 kommer fra. 

Interessant nok, angående sult i verden, er hvordan de største problemene er mangel av jern, jod, folat, vitamin A og sink ( https://www.karger.com/Article/FullText/371618 ). Kjøtt har disse lett tilgjengelig og i mye letter grad av bioopptagelighet enn i grønnsaker. Eksempelvis tar du opp max 13% av jern som er tilgjengelig i spinat ( https://academic.oup.com/jn/article-abstract/44/3/383/4727580 ). 

86% av maten dyrene i kjøttproduksjonen spiser, kan ikke spises av mennesker ( http://www.fao.org/ag/againfo/home/en/news_archive/2017_More_Fuel_for_the_Food_Feed.html ), noe som underbygges at kun 30% av Norges dyrkbare områder kan brukes til å dyrke menneskemat ( https://www.regjeringen.no/no/tema/mat-fiske-og-landbruk/landbrukseiendommer/innsikt/jordvern/jordvern/id2009556/ ). 57% av verdens jord hvor man dyrker mat til dyrene, er ikke kapabel til å dyrke menneskemat ( https://macaulaylab.berkeley.edu/wp-content/uploads/2016/01/LivestockFeed2017.pdf#page=6 ). 

29% av vegetarianere/veganere opplever alvorlige helseproblemer relatert til dietten ( https://faunalytics.org/wp-content/uploads/2015/06/Faunalytics_Current-Former-Vegetarians_Full-Report.pdf#page=7 ), av disse opplevde 82% vesentlig bedring etter å ha introdusert kjøtt. Interessant nok ser det ut som det er flere veganere som har sluttet å være veganere - stort sett grunnet helse - enn det er veganere nå (fant dessverre ikke igjen hovedkilden min på dette, men kan lete grundigere om ønskelig  - https://i.imgur.com/AQZQbIC.jpg ).

Det har vært lagt fram at en vegansk diett skal kunne reversere hjerteproblemer/motvirke hjertesykdommer, noe som er motbevist ( https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16467234/ , https://www.edge.org/response-detail/25497 ).

Interessant nok er stort sett alle studier som større en vegetar eller vegansk diett basert på observasjonsstudier, og mesteparten klarer aldri å bli reprodusert ( https://rss.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1740-9713.2011.00506.x ). Det virker også til at veganere er utrolig glad i chronomtere, for å se nøyaktig hvilke næringsstoffer som er i f.eks. en grønnsak, men glemmer å tenke på bioopptagelighet, som jeg har referert grundig til.

Før jordbruksrevolusjonen (de siste 80,000 årene) var vi renspikket carnivore, hvor vi supplementerte med plantekost om vi ikke fikk i oss nok kjøtt (Richards, Trinkaus, 2009), og de eldste verktøyene for å tilberede kjøtt er 3.5 millioner år gamle. Ser vi på utviklingen vår, går den vesentlig bort fra våre andre slektninger blant primatene, ved at hjernen vår har utviklet seg enormt de siste 120,000 årene. Den gikk fra å trenger rundt 9% av vårt daglige energiforbruk, som f.eks. gorillaen, til rundt 20% (Fonseca-Azevedo, Herculano-Houzel, 2012). Hvis vi skulle fortsatt å spise en vegetar diett, som våre slektninger, måtte vi tilbragt over ni timer - sammenhengende - hvor vi ikke gjorde annet enn å spise. Vår overgang til kjøtt er hoveddrivkraften bak vår utvikling (Milton 2003), og faktisk har vi - de siste 120,000 årene, kun opplevd én nedgang i hjernens størrelse. Tør du tippe når det var? Fra jordbruksrevolusjonen for 10-12,000 år siden, og fram til den industrielle revolusjon gav oss mer kjøtt på menyen igjen (Hawks, 2013).

Avslutter med et sitat: "The fact that we are biologically adapted to diets that include substantial amounts of meat does not by itself prove that low-meat diets cannot be healthy. However, when it comes to virtually every other species, we generally take it for granted that it will flourish best on a diet that roughly resembles the one to which it was adapted. It would be, though not impossible, somewhat surprising if Homo sapiens turned out to be such a spectacular exception to this principle."

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venter i spenning på at noen veganere skal tørre å svare på Katten.2.0 sitt godt skrevne innlegg.

Anonymkode: 70580...806

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Alt, i perioder. Når jeg lager maten selv er det kun animalsk, altså kjøtt, egg, fisk og meieriprodukter. Egg ville ha vært ganske sjelden mat i steinalderen, så det er ikke helt i linje med et opprinnelig kosthold. Samtidig er egget i bunn og grunn et lite dyr, og så vidt jeg vet skal det mye til å spise for mye av det. Jeg tåler melkeprodukter godt så vidt jeg vet (har aldri prøvd å kutte det ut), men jeg innser at det også ikke er en 100% "naturlig" ting å spise.

Jeg skal ikke på død og liv spise bare kjøtt, jeg vil spise det kroppen min er laget for, og jeg tror det nærmeste jeg kommer det er å etterligne steinalderkost. Så hovedsaklig kjøtt, selvsagt, og litt frukt av og til. Spiser litt lever av og til og prøver å få med litt marg og sånt når jeg gnager på en knoke :) Unngår brød, sukker og planteoljer så godt jeg kan.

Naturens beste vitamintilskudd og svært høy bioavailability. For å få mest ut av det bør den spises rå - noe som er helt latterlig jævlig.

Men(!), om du kutter opp leveren i små biter og fryser dem med, kan du ta dem som nettopp vitaminer. Skylles ned med vann. Ikke ha for store biter dog, de frosne kantene er skarpe på vei ned.

Kan påpeke at blodverdiene mine ble helt fantastiske etter at jeg økte mengden rødt kjøtt i kosten. Til tross for karbohydratene jeg ikke klarer å holde meg unna!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Venter i spenning på at noen veganere skal tørre å svare på Katten.2.0 sitt godt skrevne innlegg.

Heller tvilsomt. Skrev bl.a. en oppgave på masternivå angående hemjernet og hvorvidt det faktisk har en negativ effekt på folkehelsen. Spoiler: Dét har ikke det.

Ser også at nasjoner som innfører mer rødt kjøtt, og mindre korn, øker i forventet levetid (også korrelert for sosioøkonomiske status).

Igjen vil jeg påpeke at forskning innenfor mat har naturlige begrensninger grunnet kroppens imponerende kompleksitet. Dog viser det seg at om man ikke ser på forskning hvor forskere har åpenbare økonomiske incentiver (EAT-Lancet, f.eks.) så har man indikasjoner på at karbohydrater jevnt over ikke er det beste for oss. Det er ingen vegeterianske samfunn, i menneskets historie, som har vart over tid.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er veganer og kunne aldri gått tilbake. Har aldri følt meg bedre eller sett bedre ut. I tillegg føler jeg meg mer i kontakt med naturen og er takknemlig for alt det gode jeg spiser som kommer fra jorden. 

Anonymkode: f3531...a98

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er veganer og kunne aldri gått tilbake. Har aldri følt meg bedre eller sett bedre ut. I tillegg føler jeg meg mer i kontakt med naturen og er takknemlig for alt det gode jeg spiser som kommer fra jorden. 

Det der sier jo de fleste som legger om kostholdet. Jeg kjenner haugevis med folk på keto og lavkarbo som sier at de heller aldri har hatt bedre hud, bedre fordøyelse, slankere, mer overskudd og mer energi. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det der sier jo de fleste som legger om kostholdet. Jeg kjenner haugevis med folk på keto og lavkarbo som sier at de heller aldri har hatt bedre hud, bedre fordøyelse, slankere, mer overskudd og mer energi. 

Du er hva du spiser. Om jeg ser på disse to bildene er detganske åpenlyst hva det er meningen jeg skal spise, fra naturens side.

20210620_105349.jpg

20210620_105401.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er hva du spiser. Om jeg ser på disse to bildene er detganske åpenlyst hva det er meningen jeg skal spise, fra naturens side.

20210620_105349.jpg

20210620_105401.jpg

Ehhh, du tror vi på keto og lavkarbo ikke spiser grønnsaker eller? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forøvrig, her har du et bilde som representerer lavkarbo mye bedre enn det dårlige bildet du med vilje har plukket ut:

keto.jpg

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

20210620_105349.jpg

20210620_105401.jpg

Fun fact, vi har ikke engang touchet innom antinæringsstoffer i grønnsaker. Bortsett fra planter som trenger at frukten deres blir spist for å spre frøene sine, naturligvis. 

Derfor det er viktig å faktisk ta til seg hva bioavailability faktisk betyr for maten vi spiser.

Når dét er sagt, er det få - selv blant halvstricte carnivore - som kutter ut grønnsaker. Inklusive meg selv. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er så rart det der.

Er man veganer å får mangel, ja da er kostholdet usunt, vanskelig, ikke bra nok, farlig, krever så mye kunnskap etc. Mens spiser man kjøtt å får mangler, nei da er det jo pga tarmene ikke tar det opp eller annen fysiologisk årsak med kroppen til den enkelte. 

HVOR mange kjøtteter har ikke vitamin mangel, livsstilssykdommer og fedme? 😲 Men det er bare veganere som blir hengt. 

OK, også la oss få en ting på det rene. En veganer KAN også spise usunt og ensformig. Det er usunt med og uten kjøtt. Veganere er en livsstil, ikke kun kosthold. De avstår alle produkter fra dyr. 

Et rent plante basert kosthold er anbefalt og mye forskning viser til at dette er det beste kostholdet for helsen våres. Altså et kosthold UTEN kjøtt og meieriprodukter. Variert bør man spise uansett hva slags kost. 

Anonymkode: 86666...8be

Vel det var mangler jeg ikke hadde når jeg var vegetarianer f.eks

Spiste variert men det var ikke bra nok, for meg, husk at alle livsstiler/dietter er ikke for alle. Og please stopp med å se ned på de som ikke lever som deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Forøvrig, her har du et bilde som representerer lavkarbo mye bedre enn det dårlige bildet du med vilje har plukket ut:

keto.jpg

Ja, men da ser det jo ut til å være gansk plantebasert det også. Og forståelig at man føler seg bedre på et slikt kosthold. Min erfaring er imidlertid at jeg føler meg mye bedre uten kjøtt og melk. Og klarere i hodet. Aldri syk. Det samme har jeg hørt fra andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker veldig godt vegansk og vegetariansk mat, og pga. matallergier må jeg ofte ty til dette alternativet når jeg ikke spiser hjemme. Så jeg kunne lett integrere mer vegansk mat til dietten min, men jeg hadde nok savnet kjøtt for mye til å kutte det helt.
Bare tenk julaften som veganer - ingen svineribbe eller pinnekjøtt! Fikk litt tårer i øynene av tanken...

Anonymkode: 1193a...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Katten.2.0 skrev (17 minutter siden):

Fun fact, vi har ikke engang touchet innom antinæringsstoffer i grønnsaker. Bortsett fra planter som trenger at frukten deres blir spist for å spre frøene sine, naturligvis. 

Derfor det er viktig å faktisk ta til seg hva bioavailability faktisk betyr for maten vi spiser.

Når dét er sagt, er det få - selv blant halvstricte carnivore - som kutter ut grønnsaker. Inklusive meg selv. 

Vet ikke hva du mener med bioavailability. Jeg tar i allefall jevnlige blodprøver og mangler ikke noe. Tar ikk tilskudd. Så mitt eget indre biosystem trives i alle fall på vegansk. Så er vi nå alle forskjellige. Men folk ikke har vondt sv å spise mer plantebasert det tror jeg det går an å være enig om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...