Gå til innhold

kunne du blitt veganer? hvorfor hvorfor/hvorfor ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

fitnessjenta skrev (1 minutt siden):

Visste du at B12 ikke finnes naturlig i kjøtt, men er tilsatt? Tar du flytende B12 som tilskudd, absorberer kroppen det like bra om ikke bedre enn om du spiste det tilsatt i kjøtt! I tillegg er langt fler veganske erstatninger tilsatt B12 nå enn før 😊

Propaganda fra en veganer, nice.
Les igjen kjære deg. Jeg tar tilskudd, sprøyter hver 2. måned. Til svært lite virkning men OK nok til å overleve. Mat og tablettform gir så å si null virkning. 

 

Anonymkode: 30420...41f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, fitnessjenta said:

Tja, dette kan diskuteres! Å produsere animalske produkter krever langt mer ressurser enn plantebasert mat, og derfor blir dette langt ifra sant. Hvis landbruket gikk over til å produsere mat direkte til mennesker istedenfor gjennom husdyr, ville mattilgjengeligheten i verden økt med 70% og den totale matproduksjonen ville mettet 4 milliarder fler mennesker enn i dag! FN sier selv at et globalt skifte mot et plantebasert kosthold er avgjørende for fremtidens matsikkerhet 😊

Kilder:

https://meatless.no/miljoet/solidaritet/

https://www.theguardian.com/environment/2010/jun/02/un-report-meat-free-diet

 

Det kommer an på hvordan man produserer dyrematen. Som sagt er det fullt mulig å kjøpe gressforet kjøtt i Norge, og det er dyr som går på areal som uansett ikke kan brukes til åker. Det kan godt hende man i den tredje verden bør dyrke mer mat til mennesker enn dyr og la være å sende denne maten ut av landet. Men Ola og Kari nordmann redder ingen dyreliv ved å droppe norsk sau og ku til fordel for importerte grønnsaker, tvert imot.

Anonymkode: 1f7af...727

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Propaganda fra en veganer, nice.
Les igjen kjære deg. Jeg tar tilskudd, sprøyter hver 2. måned. Til svært lite virkning men OK nok til å overleve. Mat og tablettform gir så å si null virkning. 

 

Anonymkode: 30420...41f

Propaganda? Er vel heller en motvekt mot all propagandaen om at kjøtt er nødvendig for å overleve, når det faktisk ikke er sant! Kjedelig å høre om manglene du har, men å knytte det opp mot kjøttspising blir feil 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, fitnessjenta said:

Visste du at B12 ikke finnes naturlig i kjøtt, men er tilsatt? Tar du flytende B12 som tilskudd, absorberer kroppen det like bra om ikke bedre enn om du spiste det tilsatt i kjøtt! I tillegg er langt fler veganske erstatninger tilsatt B12 nå enn før 😊

Jeg tror du forveksler B12 med noe annet her. B12 finnes kun i dyr. Veganere tar vel stort sett tilskudd av det (fra alger, om jeg ikke husker feil).

Anonymkode: 1f7af...727

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morpheus skrev (6 minutter siden):

Nei, hvorfor det? Jeg liker det meste og skjønner ikke hvorfor jeg med vilje bare skal spise en begrenset type mat. Da hadde jeg blitt sett på som en særing i sosiale sammenkomster hvis jeg bare spiste potetene på tallerken. 

Det er godt å ha litt mangfold og variere. Kjøtt er noe av det beste som finnes. Tilbehøret er ikke like godt. 

Nja, er ikke helt enig der. En god biff er ikke helt det samme uten asparges. :spise: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror du forveksler B12 med noe annet her. B12 finnes kun i dyr. Veganere tar vel stort sett tilskudd av det (fra alger, om jeg ikke husker feil).

Anonymkode: 1f7af...727

Oj, det er helt feil! Det er tilsatt masse kjøtterstatninger og melk blant annet. Det er heller ikke naturlig i dyr, men tilsatt under produksjon! Google det hvis du vil!

Edit: helt sant at det finnes naturlig i alger 😊

Endret av fitnessjenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, fitnessjenta said:

Propaganda? Er vel heller en motvekt mot all propagandaen om at kjøtt er nødvendig for å overleve, når det faktisk ikke er sant! Kjedelig å høre om manglene du har, men å knytte det opp mot kjøttspising blir feil 😊

Kjøtt er ikke nødvendig for å overleve, men det er definitivt det mennesker er skapt for å spise mest av. Folk får spise slik de vil av hvilke grunner de vil, men setter du helsa først er det en risikosport å kutte ut den mest næringsrike maten vi kan spise, til fordel for et ultramoderne kosthold mennesker aldri før har hatt i sin eksistens. Du må i alle fall ha full kontroll på at du får i deg det du trenger av alt fra proteiner til vitaminer. Noe av det fine med å spise mye kjøtt er at man slipper å tenke på tilskudd osv.

Anonymkode: 1f7af...727

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fitnessjenta skrev (Akkurat nå):

Propaganda? Er vel heller en motvekt mot all propagandaen om at kjøtt er nødvendig for å overleve, når det faktisk ikke er sant! Kjedelig å høre om manglene du har, men å knytte det opp mot kjøttspising blir feil 😊

Det er 2021. De fleste oppegående vet at et veganskkosthold er ikke sunt. Hvorfor må du ta tilskudd da? Om kostholdet alene liksom er så bra for kroppen?
De med et variert kosthold må ikke ta kosttilskudd. Det er anbefalt for de som ikke har variert kosthold eller som ikke er flink til å spise nok. For tro det eller ei, svært mange sliter med å få i seg nok mat i løpet av en dag. Før i tiden så spiste man for å bli stor og sterk, for å komme seg igjennom en lang arbeidsdag med fysisk arbeid. I dag er folk livredde for å bli feite, man spiser mindre fordi man beveger seg mindre og det er lett å falle for fristelsen for fort og enkel mat. 
Men det endrer ikke det faktumet at et sunt og godt kosthold er et variert kosthold som fyller og gir kroppen det den trenger. Et veganskkosthold er ikke sunt, det er helseskadelig og man er avhengig av tilskudd for å få i seg det kroppen faktisk trenger for å overleve. 

Mine mangelproblemer er mage og tarmproblemer, en sykdom som påvirker opptak av næringsstoffer. Jeg er avhengig av å tilføre kroppen det den trenger naturlig via mat og tilskudd for å gi den det den ikke klarer å ta opp selv. Et veganskkosthold vil si å ikke gi kroppen noe av det den trenger og det vil føre til alvorlig mangelsykdom og vil gjøre meg syk. 

Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er fakta at et vegansk kosthold ikke er sunt og bra for kroppen.  

Anonymkode: 30420...41f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lykke til med å dyrke grønnsaker på beiteområdene til sauene på 1000 moh.

Anonymkode: 84d15...636

Det beste kostholdet må være vegetarmat samt fisk, sau og viltdyr!

Anonymkode: 2e842...ec8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du kan spise dyr som har spist gress og ville vekster. Altså norske dyr som ikke har blitt foret med importert kraftfor. Da sparer du også miljøet siden man ikke har pløyet og brukt plantevernmidler eller transportert dyret halve kloden rundt før den havner på bordet ditt. Du vet også at du ikke bidrar til slaveri. I tillegg gir en eneste ku enormt mange kilo mat.

Anonymkode: 1f7af...727

Fins disse? Genuint interessert, for jeg leter jo alltid etter unnskyldninger for å spise kjøtt såklart xD 

Men ut fra hva jeg har lest meg opp til spiser tilogmed beitedyr kraftfor, eller fins det eksempler på husdyr i Norge som spiser kun gress og ville vekster? Altså ikke raps, havre osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, fitnessjenta said:

Oj, det er helt feil! Det er tilsatt masse kjøtterstatninger og melk blant annet. Det er heller ikke naturlig i dyr, men tilsatt under produksjon! Google det hvis du vil 😊

Nei, jeg har googlet det og jeg tror fortsatt du forveksler det med noe annet. B12 er livsviktig, og hvis det bare finnes i planter, må det også bety at alle mennesker over hele verden spiser planter som inneholder det. Det må dermed i så fall være tilstede i mange forskjellige planter, for det ingen spiselige planter som vokser overalt.

Anonymkode: 1f7af...727

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har godt av å spise mer frukt og grønt. Det å være vegetarianer til helg er egentlig ganske smart og gir en helsegevinst.

Veganskkosthold er og vil aldri være sunt. Det er grensen til spiseforstyrrelse. 

Anonymkode: 30420...41f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er 2021. De fleste oppegående vet at et veganskkosthold er ikke sunt. Hvorfor må du ta tilskudd da? Om kostholdet alene liksom er så bra for kroppen?
De med et variert kosthold må ikke ta kosttilskudd. Det er anbefalt for de som ikke har variert kosthold eller som ikke er flink til å spise nok. For tro det eller ei, svært mange sliter med å få i seg nok mat i løpet av en dag. Før i tiden så spiste man for å bli stor og sterk, for å komme seg igjennom en lang arbeidsdag med fysisk arbeid. I dag er folk livredde for å bli feite, man spiser mindre fordi man beveger seg mindre og det er lett å falle for fristelsen for fort og enkel mat. 
Men det endrer ikke det faktumet at et sunt og godt kosthold er et variert kosthold som fyller og gir kroppen det den trenger. Et veganskkosthold er ikke sunt, det er helseskadelig og man er avhengig av tilskudd for å få i seg det kroppen faktisk trenger for å overleve. 

Mine mangelproblemer er mage og tarmproblemer, en sykdom som påvirker opptak av næringsstoffer. Jeg er avhengig av å tilføre kroppen det den trenger naturlig via mat og tilskudd for å gi den det den ikke klarer å ta opp selv. Et veganskkosthold vil si å ikke gi kroppen noe av det den trenger og det vil føre til alvorlig mangelsykdom og vil gjøre meg syk. 

Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er fakta at et vegansk kosthold ikke er sunt og bra for kroppen.  

Anonymkode: 30420...41f

Du kan gjerne fortelle deg dette 100 ganger hvis det får deg til å føle deg bedre, men veganere lever lenger enn kjøttetere og er i mindre risiko for livsstilssykdommer som for eksempel høyt kolesterol og flere former for kreft. Kan legge ved kilder hvis du vil, men virker ikke som at du er så veldig åpen for det:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lass4r said:

Fins disse? Genuint interessert, for jeg leter jo alltid etter unnskyldninger for å spise kjøtt såklart xD 

Men ut fra hva jeg har lest meg opp til spiser tilogmed beitedyr kraftfor, eller fins det eksempler på husdyr i Norge som spiser kun gress og ville vekster? Altså ikke raps, havre osv?

Ja, sjekk reko-ringen (på Facebook) i ditt distrikt. Det finnes mange gårder som selger både kjøtt, egg og meieriprodukter fra dyr som går ute hele året og har det bra. Selv har jeg nettopp bestilt 10 kg kjøtt av norsk Fjordfe, som har gått ute på store områder, spist gress og fått lov til å vokse seg store og ganske fete. Dyra har det bra, bonden tjener mer enn om han leverer det til Gilde e.l, kjøttet transporteres kanskje fem mil totalt, og jeg får kjøtt med en smak og kvalitet du aldri kommer til å finne på Rema. Jeg betaler litt mer, men jeg synes det er verdt det med tanke på helsa, dyra og miljøet. Jeg kjøper også lokale egg, og de koster faktisk omtrent det samme som butikkegg, men de kommer fra høner som går ute og ikke får soya osv.

Anonymkode: 1f7af...727

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 11.36):

Er vegetarianer av dyrevelferdshensyn, og det føles helt absurd at man faktisk dreper noen og spiser dem. Nå klarer jeg ikke forestille meg å spise det lenger. MEN jeg får ikke til å være veganer. Jeg prøvde i seks uker som en del av "Veganuary" for noen år siden, men ble helt utslitt av å lese på alle produkter på jakt etter E-stoffer og små deler av melk. Trener veldig mye og syns det er enklere å få proteiner fra melkeprodukter som cottage cheese. Spiser ikke egg, men kan spise ting med egg oppi. Mye av proteinene mine kommer fra melkeprodukter og proteinprodukter, men også fra soya og belgfrukter, såklart.

Jeg har dårlig samvittighet av å ikke klare det, da. Føler at det ikke er bra nok å bare være veggis.

Anonymkode: c225d...4e4

Jeg synes også det var vanskelig i starten, men det går faktisk veldig greit etter hvert. Noen ganger må jeg google litt, men ikke ofte. Etter hvert vet jeg hvilke produkter som er og ikke er veganske, og det har blitt vanligere å merke produkter tydeligere som veganske, vegetarianske, glutenfri osv. Du leser vel allerede ingredienser for å unngå kjøtt, og melk står som regel i uthevet skrift så det er enda enklere å unngå.

Og du trenger jo ikke lese på boksen for å vite at cottage cheese inneholder melk.. Så hvis e-stoffer og uvanlige ingredienser hindrer deg, hva med å gjøre så godt du kan? Unngå det du VET inneholder dyreprodukter, og hvis det er masse e-stoffer som du ikke orker å søke opp, enten ta sjansen eller velg noe annet.

Dessverre så drepes mange dyr for å lage melk, det går ikke an å drive effektiv melkeproduksjon uten å drepe «overskuddskalver» og kuer som ikke produserer optimalt lenger.

Jeg trener ikke så jeg har dessverre ikke så mange tips når det gjelder det, men veganfitness på reddit for eksempel har mange veganere som er veldig opptatt av og har mye kunnskap om vegansk kosthold og trening.

Anonymkode: 048ce...a51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 6/17/2021 at 5:10 PM, Ullvott said:

Moralisering over at ens eget kosthold er det eneste rette har jeg aldri opplevd fra veganere.

Nå har denne tråden etterhvert mange eksempler på nettopp dét.

Jeg er selv alteter - kun begrenset av diverse matintoleranser og -allergier, hovedsaklig vegetabilske varer - og liker variasjonen av vegetabilsk og animalsk. Det kunne ikke falle meg inn å gnåle på veganere eller vegetarianere, og setter pris på at de ikke gnåler på oss som spiser animalsk i tillegg til vegetabilsk.

Anonymkode: c4b6f...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, fitnessjenta said:

Du kan gjerne fortelle deg dette 100 ganger hvis det får deg til å føle deg bedre, men veganere lever lenger enn kjøttetere og er i mindre risiko for livsstilssykdommer som for eksempel høyt kolesterol og flere former for kreft. Kan legge ved kilder hvis du vil, men virker ikke som at du er så veldig åpen for det:)

Tror det er vist at veganere har mer tarmkreft enn kjøttspisere. Men det er uansett basert på korrelasjonsstudier, som ikke sier noe om hvorfor det er slik. Folk som spiser mye plantemat er ofte generelt mer opptatt av helsa og røyker og drikker mindre, trener mer osv enn de fleste av dem som spiser kjøtt.

Det bør uansett være åpenbart at kjøtt i seg selv ikke er skadelig for mennesker. Det utgjorde tross alt størsteparten av vårt kosthold i flere millioner år.

Anonymkode: 1f7af...727

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil forresten ikke tvinge noen av dere til å kutte ut kjøtt, og dette er ikke «propaganda», men jeg må få lov til å rette opp i direkte faktafeil og svare på latterliggjøring av veganere 😊 min hjertesak er dyrevelferd, og jeg er ikke veganer av helsemessige årsaker men fordi jeg heller tar B12-tilskudd innimellom enn å støtte en kynisk kjøttproduksjon som utnytter og tar livet av dyr! Det er alltid lurt å være åpen for ny fakta uten å gå rett i angrep 🧚🏼‍♂️
 

Har sagt mitt, men vær så snill og ikke spre feilinformasjon her inne, og dersom man får motsvar i form av kilder så ikke gå rett i angrep! Peace out 🐖🤍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fitnessjenta skrev (34 minutter siden):

Du kan gjerne fortelle deg dette 100 ganger hvis det får deg til å føle deg bedre, men veganere lever lenger enn kjøttetere og er i mindre risiko for livsstilssykdommer som for eksempel høyt kolesterol og flere former for kreft. Kan legge ved kilder hvis du vil, men virker ikke som at du er så veldig åpen for det:)

Ja og vaksinemotstandere har også mange kilder som bevis. Samme med de som tror jorden er flat og at Elvis lever det gode liv på en øy. Alle sier det samme som deg, de har mange bevis og gode kilder ;) 

Anonymkode: 30420...41f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...