Gå til innhold

Ok å drikke øl på byen når babyen er medi vogna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 16.11):

For å sette det i perspektiv.

Jeg er en MYE bedre omsorgsperson etter 1-2 glass vin. Enn jeg er etter 4-5 timers søvn. Eller med forkjølelse og høy feber. 

Fatter ikke at enkelte er så livredd for litt alkohol? 

Anonymkode: 1667e...614

Det kan være du selv synes det ja, det synes moren min også. Men ikke resten av familien..men det klarte hun aldri å forstå

Anonymkode: 8a9a9...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan være du selv synes det ja, det synes moren min også. Men ikke resten av familien..men det klarte hun aldri å forstå

Anonymkode: 8a9a9...9bf

Beklager at du har hatt en oppvekst med en alkoholisert mor.

De fleste foreldre kjenner imidlertid egne grenser, og er alltid en god omsorgsperson, uansett hva. 

Anonymkode: 1667e...614

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kraftig lei disse diskusjonene om barn og alkohol. Det virker som at det for enkelte er helt svart hvitt. Enten kjører man et egoløp og drikker mange enheter foran barnet jevnlig, eller så er man totalavholds kanskje med unntak en gang i skuddåret når barnet er trygt plassert et annet sted. 

For de fleste som drikker alkohol av og til er det uproblematisk å drikke en øl uten å bli påvirket. En varm sommerdag tar jeg meg lett en øl på uteservering selv om jeg har hatt baby/barn med. Men det kan like gjerne være en brus el, det velges ut fra hva jeg har lyst på den dagen. Det samme med til julemiddagen, eller lørdagskvelden. Jeg tror knappest at barna noen sinne har sett meg drikke mer enn en enhet, og jeg har heller aldri drukket meg full mens barna er hjemme. Det samme gjelder min mann, og så og si alle i vår familie og omgangskrets. Det er ingen automatikk i at det drikkes alkohol, men det skjer rett som det er i beskjedne mengder. For meg er det riktig, og helt avslappet. 
 

Mi oppfatning er at de fleste klarer å holde det på et lignende nivå. Hvis man begynner å drikke flere enheter, og flere ganger i uken er situasjonen selvsagt en annen. Jeg synes også det er forskjell på en øl på uteservering en formiddag vs å dra inn en barnevogn for en øl på en brun pub etter leggetid. 
 

Vi burde ikke henge oss sånn opp i hva andre gjør, og nødvendigvis trekke slutninger om andre. Ser du fulle foreldre med barn så slå med rette alarm, men ikke skul på foreldre fordi du ser dem med en øl. Mest sannsynlig er de greie folk som har kontroll på både inntak og situasjonen. 

Anonymkode: 13f9d...d7a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I landet jeg kommer fra så er det en selvfølge å ta et glass vin til maten, og jeg mener nordmenn har et helt merkelig forhold til alkohol - alt eller ingenting😅

Anonymkode: 7fec8...122

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 15.59):

Selv kjenner jeg det godt etter 1 pils, men drikker svært sjeldent. Jeg er også sterkt imot alkohol og barn. Foreldre som kun prioriterer seg selv først. Det må for svarte være mulig å kunne vente med den pilsen til kvelden. De drakk øl og vin igår ettermidag også, før barnet var i seng. 

Anonymkode: 7e325...ae2

Hvis barnet er så lite at det er i vogn på kafe, så har det vel neppe en tidlig leggetid og sover natten gjennom. Så med logikken din kan man vel ikke ta seg et glass vin før barnet blir et par år gammel? 

Anonymkode: 6d2b0...414

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det kan være du selv synes det ja, det synes moren min også. Men ikke resten av familien..men det klarte hun aldri å forstå

Anonymkode: 8a9a9...9bf

Og min mor var (og er) en utmerket god omsorgsperson også etter to glass vin. 

Anonymkode: 1667e...614

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er kraftig lei disse diskusjonene om barn og alkohol. Det virker som at det for enkelte er helt svart hvitt. Enten kjører man et egoløp og drikker mange enheter foran barnet jevnlig, eller så er man totalavholds kanskje med unntak en gang i skuddåret når barnet er trygt plassert et annet sted. 

For de fleste som drikker alkohol av og til er det uproblematisk å drikke en øl uten å bli påvirket. En varm sommerdag tar jeg meg lett en øl på uteservering selv om jeg har hatt baby/barn med. Men det kan like gjerne være en brus el, det velges ut fra hva jeg har lyst på den dagen. Det samme med til julemiddagen, eller lørdagskvelden. Jeg tror knappest at barna noen sinne har sett meg drikke mer enn en enhet, og jeg har heller aldri drukket meg full mens barna er hjemme. Det samme gjelder min mann, og så og si alle i vår familie og omgangskrets. Det er ingen automatikk i at det drikkes alkohol, men det skjer rett som det er i beskjedne mengder. For meg er det riktig, og helt avslappet. 
 

Mi oppfatning er at de fleste klarer å holde det på et lignende nivå. Hvis man begynner å drikke flere enheter, og flere ganger i uken er situasjonen selvsagt en annen. Jeg synes også det er forskjell på en øl på uteservering en formiddag vs å dra inn en barnevogn for en øl på en brun pub etter leggetid. 
 

Vi burde ikke henge oss sånn opp i hva andre gjør, og nødvendigvis trekke slutninger om andre. Ser du fulle foreldre med barn så slå med rette alarm, men ikke skul på foreldre fordi du ser dem med en øl. Mest sannsynlig er de greie folk som har kontroll på både inntak og situasjonen. 

Anonymkode: 13f9d...d7a

Der beskriver du det.

Synes som om de som aldri drikker i nærheten av barna har ett av to forhold til alkohol: 1) de "tar seg en fest" en eller flere ganger i året. 2) de er nærmest totalavholds. 

Da har de et annet forhold til alkohol enn oss som ser på det som noe som nytes jevnlig, men i stor moderasjon, som en naturlig del av en god prat, eller et godt måltid, og kjenner vår egen grense veldig godt. 

Anonymkode: 1667e...614

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...