Gå til innhold

Ok å drikke øl på byen når babyen er medi vogna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje moren drakk alkoholfri øl? 

Anonymkode: 86edc...230

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du snur på det. Folk som konstant lar være å drikke alkohol når barn er tilstede, hvordan tror du de ungene får det når de som tenåring blir tilbudt sitt første glass? Kontra de barna som er oppvokst med at det er helt normalt og helt fint å nyte en øl eller et glass vin til kos/mat? 

Så jo hvor mye pes Kristin Gjelsvik fikk når hun tok seg et glass øl med barnet ved siden av seg i vogna. Helt idiotisk å reagere på det.

Anonymkode: 5e008...81d

Null stress, faktisk! Mine fordeldre var totalavholds, veldig anti-anti. Men gjekk heeeeilt fint å "lære seg" å drikke vin utan at dei var forbilder 😊 Eg hadde eit par onklar som ofte drakk når vi hadde familiesamling. Dei trudde nok at dei ikkje var synleg berusa, men eg merka det godt. Syns ikkje alkohol og barn høyrer saman, og i alle fall ikkje med tanken om at det er "oppdragande". Det kjem som ein naturleg del av vaksenlivet. 

Anonymkode: b801f...83f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en uting at folk på død og liv skal drikke alkohol foran barna sine, uavhengig om de "ikke merker en øl". (spar meg for det i sommervarmen, de fleste kjenner det etter en øl eller et glass vin). Selv om det er en baby, vil det å drikke øl foran barnet skape lavere terskel for det seinere og barn legger fort merke til om foreldrene er bare bittelitt annerledes, som igjen skaper usikkerhet. Jeg ville stusset om folk satt og drakk alkohol med baby ved siden av. I Norge er det virkelig en ukultur når det gjelder alkohol, det så man jo under pandemien når alt annet enn polet stengte. Helt tragisk, spør du meg.

Kos deg med alkohol, men det er virkelig ikke så mye å forlange at folk kan spare den ølen/glasset med vin til de eventuelt er alene eller barna sover på kvelden. SÅ viktig kan det umulig være å ta den ene ølen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (2 minutter siden):

Når du er i et miljø der flere tydeligvis har et alkoholproblem så skjønner jeg bedre at du blir skeptisk. Har aldri noensinne sett en nybakt mor bælme nedpå 4 halvlitere mens de har med babyen, det hadde nok de fleste reagert på. Men normale mennesker stopper altså etter en, max to, når de har med baby. 

etter 2 stk 0,5L øl er man godt påvirket, spesielt en lettvektig kvinne.

Anonymkode: 63379...a3e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er hvor mye du selv drikker, men en annen ting er alle de andre på utestedet som kan drikke så mye de ønsker. Har du like god kontroll på dem?

Anonymkode: 1f919...f34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på foreldre som sitter ute med babyen i fanget eller i barnevogna på ei uteservering der begge to drikker alkohol. Hadde vært noe annet hadde en av de holdt seg edru. At begge drikker alkohol samtidig som de håndterer og har ansvaret for en liten baby er direkte uansvarlig. Hadde det vært noen i min omgangskrets så hadde jeg sagt i fra til de. 

Generelt sett så synes jeg ikke det er innafor at både mor og far er påvirket (jo, man får promille og blir påvirket av 1-2 øl eller vin selv om man ikke føler det sånn selv) av alkohol når de har ansvar for en baby/et barn. Kanskje særlig ikke en baby da babyer er dønn forsvarsløse og helt prisgitt voksne. De kan ikke si i fra sånn som et eldre barn kan gjøre. Hva om noe skjer med den lille? Og både mor og far kommer inn på legevakta med promille? 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor man på død og liv som foreldre skal drikke alkohol bare pga sola skinner, det er sommer og varmt, Man kan helt fint kose seg uten alkohol også, det ville barna satt pris på. En ting er hvis man er fri som fuglen og ikke har barn, drikk gjerne til du stuper for min del. Men har du valgt å få barn så er det på tide å ta seg sammen, la barnet komme i første rekke. Da sitter man ikke med en baby i den ene hånden og ei øl i den andre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viktig for foreldre å fortsatt leve livene sine, og være lykkelige, så unngår man å vise for mye av sine negative, misfornøyde sider til barna. I tillegg gjør man jo også en tjeneste overfor de som liker å ha veldig sterke meninger om hva alle andre driver med, i form av at man da gir dem et eksempel på noe å ha en veldig sterk mening om, og som de da kan snakke om med sine venninner. Så alle vinner på at du tar deg et par øl med poden i vogna.

Anonymkode: 3abf2...147

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og da mener jeg at barn som er vokst opp ned foreldre som har et normalt forhold til alkohol vil få et langt sunnere drikkemønster enn de som er vokst opp med at alkohol er fyfy og hysjhysj. Førstnevnte har sett og erfart at alkohol kak nytes på en anstendig måte og sistnevnte er oppvokst med at alkohol er fy = vil dermed pushe grenser og drikke mer enn de tåler 

Anonymkode: 5e008...81d

Hvis du leser forskning så vil du se at dette ikke stemmer i det hele tatt. 

Anonymkode: 6d586...246

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (3 minutter siden):

Jeg reagerer på foreldre som sitter ute med babyen i fanget eller i barnevogna på ei uteservering der begge to drikker alkohol. Hadde vært noe annet hadde en av de holdt seg edru. At begge drikker alkohol samtidig som de håndterer og har ansvaret for en liten baby er direkte uansvarlig. Hadde det vært noen i min omgangskrets så hadde jeg sagt i fra til de. 

Generelt sett så synes jeg ikke det er innafor at både mor og far er påvirket (jo, man får promille og blir påvirket av 1-2 øl eller vin selv om man ikke føler det sånn selv) av alkohol når de har ansvar for en baby/et barn. Kanskje særlig ikke en baby da babyer er dønn forsvarsløse og helt prisgitt voksne. De kan ikke si i fra sånn som et eldre barn kan gjøre. Hva om noe skjer med den lille? Og både mor og far kommer inn på legevakta med promille? 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor man på død og liv som foreldre skal drikke alkohol bare pga sola skinner, det er sommer og varmt, Man kan helt fint kose seg uten alkohol også, det ville barna satt pris på. En ting er hvis man er fri som fuglen og ikke har barn, drikk gjerne til du stuper for min del. Men har du valgt å få barn så er det på tide å ta seg sammen, la barnet komme i første rekke. Da sitter man ikke med en baby i den ene hånden og ei øl i den andre. 

Dårlige vaner handler det om.

Vin er faktisk rundt 12%, så ja...man blir påvirket uten å se det selv.

Hadde ei venninne som mente hun ikke ble det etter 2 glass, glass som gjerne var 2DL. Da har man inntatt 4dl ca! Når hun fikk se seg selv på video forstod hun at hun var kraftig påvirka.

Sorry, de fleste mennesker er helt blåst når det kommer til rus. Er følelsen man søker når man ruser seg, derfor man drikker alkohol. Ingen annet, ferdig snakka.

Anonymkode: 63379...a3e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette det i perspektiv.

Jeg er en MYE bedre omsorgsperson etter 1-2 glass vin. Enn jeg er etter 4-5 timers søvn. Eller med forkjølelse og høy feber. 

Fatter ikke at enkelte er så livredd for litt alkohol? 

Anonymkode: 1667e...614

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, skruf said:

Da sitter man ikke med en baby i den ene hånden og ei øl i den andre. 

Eller som jeg så en gang: unge voksne på en fortausrestaurant klokka halv elleve om kvelden, blant dem en mor med baby på puppen og en halvliter øl i hånda.

Anonymkode: 88551...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, så er deler av min omgangskrets helt ekstreme hva alkohol angår. Alkoholfritt øl og alkoholfri vin er heller ikke godtatt, for det LIGNER PÅ alkohol, ergo er det fyfy. Denslags orker jeg rett og slett ikke. Da begynner det å minne mer om kontrollbehov enn en reell bekymring. 

Anonymkode: 3bacb...445

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller som jeg så en gang: unge voksne på en fortausrestaurant klokka halv elleve om kvelden, blant dem en mor med baby på puppen og en halvliter øl i hånda.

Anonymkode: 88551...443

Da hadde jeg ringt barnevernsvakta 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller som jeg så en gang: unge voksne på en fortausrestaurant klokka halv elleve om kvelden, blant dem en mor med baby på puppen og en halvliter øl i hånda.

Anonymkode: 88551...443

 

Nå kjente jeg savnet av Italia...

Der man møttes i gatene på kvelden, store og små. Tok et-par glass i nattevarmen. Satt på fortauskanten i trange gater. Mens barn, spedbarn, pensjonister, og alle, var en del av det. Latter, musikk, og omsorg. 

I det hele tatt, ikke var så anstrengt, anklagende, og kaldt. Der kvelden med barn helst skal bestå i å være låst inne i sin egen stue, foran en skjerm. 

Anonymkode: 1667e...614

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett før jeg kontakter barnevernet, disse 2 foreldrene drikker flere ganger i uken. Da er det rusen de vil ha tenker jeg. Babyen har dårlig utvikling også.

Ts

Anonymkode: 7e325...ae2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg bor i Oslo. Her kan man ta med seg barnevogn på uteservering uten stygge blikk :) 

Anonymkode: 32a77...463

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Helt crazy spør du meg, du blir påvirket av å drikke alkohol.

Kutta alkoholen 6mndr før jeg ble gravid, skal aldri starte med det igjen.

Hvorfor er rusen så viktig for deg? Er det viktigere enn barnet ditt?

Tenk litt etter, bli voksen.

Anonymkode: 63379...a3e

Du hørtes skikkelig morsom ut 🤮

Anonymkode: 57a74...c43

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, skruf said:

Da hadde jeg ringt barnevernsvakta 

I ettertid vet jeg at det burde jeg gjort, men den gangen var jeg dessverre ikke klar over at Barnevernsvakta fantes.

Anonymkode: 88551...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du hørtes skikkelig morsom ut 🤮

Anonymkode: 57a74...c43

Morsom? Er alkohol morsomt?

Anonymkode: 63379...a3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

etter 2 stk 0,5L øl er man godt påvirket, spesielt en lettvektig kvinne.

Anonymkode: 63379...a3e

Kan man være ja. Ikke er man nødvendigvis. 
De fleste nybakte mødre er også tyngre enn kvinner som ikke nylig har født, og den norske gjennomsnittskvinnen er ikke en 50-kilos lettvekter når de ikke er i barsel heller. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

For å sette det i perspektiv.

Jeg er en MYE bedre omsorgsperson etter 1-2 glass vin. Enn jeg er etter 4-5 timers søvn. Eller med forkjølelse og høy feber. 

Fatter ikke at enkelte er så livredd for litt alkohol? 

Anonymkode: 1667e...614

Helt enig.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Eller som jeg så en gang: unge voksne på en fortausrestaurant klokka halv elleve om kvelden, blant dem en mor med baby på puppen og en halvliter øl i hånda.

Anonymkode: 88551...443

Og hvordan vet du at det ikke var alkoholfriøl, eller eplemost for den saks skyld?

Ene venninnen min pelte av etikettene på Ringnesflaskene og klistret dem på munkholmen sin for å virke kul da hun fikk barn mange år før oss andre.

skruf skrev (17 minutter siden):

Da hadde jeg ringt barnevernsvakta 

hva skulle du sagt til dem? «Hei, jeg ser en kvinne med baby ved brystet drikke noe som for meg ser ut som alkoholholdig øl, kan dere komme med en gang?»

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er rett før jeg kontakter barnevernet, disse 2 foreldrene drikker flere ganger i uken. Da er det rusen de vil ha tenker jeg. Babyen har dårlig utvikling også.

Ts

Anonymkode: 7e325...ae2

oh lord.

Anonymkode: baab0...83a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...