Gå til innhold

Stjernekamp 2021

Gjest89754

Anbefalte innlegg

Albbas skrev (2 timer siden):

Stråmann. På hvilken måte har jeg gitt uttrykk for at "de to andre" har monopol? Jeg syns det er enda mer krise at Jorun fortsatt er med. Sammenligningen din var mot Bjørn,og i forhold til han har ikke Marius prestert særlig bra overhodet. 

Countrykvelden var skikkelig dårlig, jeg har jo skrevet tidligere i tråden at countrykvelden var langt dårligere enn gårsdagen. Men Bjørn var ikke dårlig da heller. 

Stråmann? På hvilken måte er det stråmann å påpeke at opptredenen du drar frem som eksempel på "helt krise", hadde artisten problemer med stemmen og feber? Kunne det kanskje tenkes at det hadde innspill på at det var "helt krise"?

Når det kommer til Bjørn er han en dyktig artist med en flott stemme. Men han går mye for det trygge og utfordrer seg selv lite. Som i latino hvor han var tilnærmet stillestående mens hans kolleger og konkurrenter hadde mye koreografi. Det er også et paradoks at andre artister får kommentarer på å utfordre seg selv og å gå utenfor komfortsonen. Men når Bjørn kjører den samme tryggheten så jubles det for at han tar med egenart og personlighet i hver sjanger.

Lafamiglia skrev (2 timer siden):

Men å være "dyktig til å synge" er da ikke det samme som at det berører deg eller er fint å høre på.

Tvert imot kan det være dørgende kjedelig å høre på, hvis formidlingen ikke er på plass. Ta for eksempel Dylan (som jeg ikke er fan av, for øvrig). Han synger som ei kråke, men han treffer noe voldsomt hos de som er fan av ham. Det går derfor ikke an å si at han ikke er en dyktig sanger, til tross for at han sangteknisk og når det gjelder stemmekvalitet, på ingen måte tilfredsstiller standard krav til det å skulle være en god sanger.

I helt den andre enden finner man dem som sangteknisk har alt på plass, men hvor det er polert, kjedelig og upersonlig.

Og Bjørn mener jeg faktisk har en kombinasjon av begge. Han er en formidler av rang, har en nydelig stemme, og når han synger, oppleves det som personlig.

Har jeg påstått at  formidlingsevne er uten betydning?  Når en artist synger jevnt over surt, ikke er i nærheten av å treffe høye toner og har elendig pusteteknikk, da drukner den eventuelle formidlingsevnen i dette. 

Som jeg skrev i kommentaren over, Bjørn er dyktig. Men han kan bli noe ensformig og monoton når han går for det samme i hver sjanger.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Albbas skrev (5 timer siden):

Forskjellen er at Bjørn greier å bruke stemmen slik at den funker i sjangeren. Det greide ikke Marius. Marius og country var jo helt krise. 😱

Der er jeg fortsatt litt uenig. Jeg mener han har tynet noen sjangre for å passe stemmen sin. Den spanske sangen i dag var for eksempel ikke et eksempel på latino pop bare fordi sangen kommer fra Mexico.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Oida said:

Stråmann? På hvilken måte er det stråmann å påpeke at opptredenen du drar frem som eksempel på "helt krise", hadde artisten problemer med stemmen og feber? Kunne det kanskje tenkes at det hadde innspill på at det var "helt krise"?

Når det kommer til Bjørn er han en dyktig artist med en flott stemme. Men han går mye for det trygge og utfordrer seg selv lite. Som i latino hvor han var tilnærmet stillestående mens hans kolleger og konkurrenter hadde mye koreografi. Det er også et paradoks at andre artister får kommentarer på å utfordre seg selv og å gå utenfor komfortsonen. Men når Bjørn kjører den samme tryggheten så jubles det for at han tar med egenart og personlighet i hver sjanger.

Har jeg påstått at  formidlingsevne er uten betydning?  Når en artist synger jevnt over surt, ikke er i nærheten av å treffe høye toner og har elendig pusteteknikk, da drukner den eventuelle formidlingsevnen i dette. 

Som jeg skrev i kommentaren over, Bjørn er dyktig. Men han kan bli noe ensformig og monoton når han går for det samme i hver sjanger.

Stråmannen din var dette: Men det er jo tydeligvis to andre som har monopol på den forklaringen på manglende prestasjon i en sjanger.

Ingen som har hevdet det, så hva som er så tydelig forstår ikke jeg. Jeg diskuterer kun din sammenligning av Marius mot Bjørn. Der har Bjørn vist mer allsidighet enn Marius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er tydelig at Alexandra og Bjørn er i en helt egen klasse.

Heidi har jeg aldri fått taket på - synes ikke hun har vist noe som helst. Jeg liker veldig godt den sangen hun sang i går (E' du Nord) men jeg synes hennes versjon druknet i instrumenter og var helt uten hennes stemme. 

Carina er egentlig flink til å synge, men selvtilliten hennes dreper jo alt. Derfor, når hun endelig kunne putte litt personlig opplevelse inn i det var hun igjen på plass med en nydelig fremføring. 

Jorunn synger alt på samme måte. Jeg skjønner selvfølgelig at det er stort for henne å være i gang igjen, men hun er ikke min favoritt. 

Når det gjelder Marius er jeg en stor fan, men han evnet ikke omstilling til andre sjangere enn sin egen. Det var platt i country og helt borte vekk i hiphop. Det er ingen tvil om at han kan synge - men han kan ikke synge forskjellige sjangere slik Bjørn og Alexandra kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror problemet til Carina, og forsåvidt og Jorunn, er mangel på selvtillit og identitet. Det blir så mye fokus på hvor hardt livet kan være og hvor tungt de har hatt det. Carina drar kortet om faren sin i hver eneste sending, og har hatt ham med på scenen, det blir så mye fokus bort fra det som er viktig, nemlig musikken og opptredenen.

Carina prøver fryktelig hardt å være rocker, men alt det hun gjør som er bra (og det er jo faktisk en del), er ikke rock. Hun gjør det jo faktisk bra når hun driver på med country eller litt roligere ting, ikke når hun prøver å være rocker...

Litt samme med Jorunn, hun har ikke en tydelig identitet som artist. Alexandra og Bjørn, og Marius og Heidi, er alle langt mer trygge på hvem de er og prøver ikke å være så veldig mye annet. De trenger ikke spille på sympati og triste omstendigheter, fokuset ligger på musikken. De prøver å tilpasse seg nye sjangere, med varierende hell, men de har hvertfall fokus der..

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginny skrev (2 timer siden):

Jeg tror problemet til Carina, og forsåvidt og Jorunn, er mangel på selvtillit og identitet. Det blir så mye fokus på hvor hardt livet kan være og hvor tungt de har hatt det. Carina drar kortet om faren sin i hver eneste sending, og har hatt ham med på scenen, det blir så mye fokus bort fra det som er viktig, nemlig musikken og opptredenen.

Carina prøver fryktelig hardt å være rocker, men alt det hun gjør som er bra (og det er jo faktisk en del), er ikke rock. Hun gjør det jo faktisk bra når hun driver på med country eller litt roligere ting, ikke når hun prøver å være rocker...

Litt samme med Jorunn, hun har ikke en tydelig identitet som artist. Alexandra og Bjørn, og Marius og Heidi, er alle langt mer trygge på hvem de er og prøver ikke å være så veldig mye annet. De trenger ikke spille på sympati og triste omstendigheter, fokuset ligger på musikken. De prøver å tilpasse seg nye sjangere, med varierende hell, men de har hvertfall fokus der..

Jeg ser ikke helt hvor du får det fra at Carina har dratt frem faren sin i hver sending. Ikke prøver hun å være rocker heller. Carina driver helst med partypop og pop. Det er bare å surfe litt på youtube så ser du hva hun har av musikk. Egen kanal der. 

Jorunn får sympati, men hun spiller ikke på den. Det er helst andre som gjør det. At Carina har prestasjonsangst og er nervøs tror jeg ikke hun spiller på. 

Alexandra gir ingenting av seg selv - det eneste hun har fortalt hver sending er hvor hun elsket musikk og at hun aldri har gjort noen av sjangrene før, men Keino drar hun frem hver gang. Kjedelig dame.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hunteragain skrev (18 timer siden):

Heidi er deilig og talentfull. Synd hun ikke vant. 

Heidi vinner definitivt i "penest deltager"-konkurransen denne sesongen ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humoristen

Jeg synes Jorun er en skikkelig dårlig vokalist.  Det er helt grusomt å høre på henne. Håper hun er den som ryker neste helg, så Carina... og så at det er Alexandra og Bjørn igjen i finalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (10 timer siden):

Jeg ser ikke helt hvor du får det fra at Carina har dratt frem faren sin i hver sending. Ikke prøver hun å være rocker heller. Carina driver helst med partypop og pop. Det er bare å surfe litt på youtube så ser du hva hun har av musikk. Egen kanal der. 

Jorunn får sympati, men hun spiller ikke på den. Det er helst andre som gjør det. At Carina har prestasjonsangst og er nervøs tror jeg ikke hun spiller på. 

Alexandra gir ingenting av seg selv - det eneste hun har fortalt hver sending er hvor hun elsket musikk og at hun aldri har gjort noen av sjangrene før, men Keino drar hun frem hver gang. Kjedelig dame.

Jøss, jeg var ikke klar over at nrk sender to versjoner av Stjernekamp. I den versjonen som vi ser på lineær tv har ikke Alexandra Rotan snakket om Keiino i hver sending. Hun har naturlig nok svart på spørsmål som programleder har stilt om bandet og hennes kollegaer. Utover det kan jeg ikke si å ha hørt mye prat om dem. Hva hun snakker om i sendingene legger programleder og dommere opp til.

Carina Dahl  dro vel en kommentar om sin "rocke stemme" i sendingen på lørdag. Å være nervøs før opptreden er hun ikke alene om. Det er noe de fleste artister er, og noe dyktige artister bruker til sin fordel for å fokusere og prestere. Carina Dahl drar sympatikortet i hver sending. I disse små introsnuttene før opptreden går det i hvor nervøs hun er, hvor lite selvtillit hun har, at hun er misforstått som artist og nå sist den store kjærlighetssorgen.

Jorun Stiansen er blid og sprudlende. Hun har på ingen måte spilt på sympati, men drar uansett inn sympatistemmer med god hjelp fra panelets faste dommer. I tilbakemeldingene fra denne dommeren dras det alltid frem hvor moro det er at hun er tilbake etter den tøffe tiden. Synges det surt blir det bortforklart og bagatellisert. I tillegg sitter det vel mange blodfans fra hennes Idol periode hjemme i stuen og stemmer.

Endret av Oida
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida skrev (53 minutter siden):

Jøss, jeg var ikke klar over at nrk sender to versjoner av Stjernekamp. I den versjonen som vi ser på lineær tv har ikke Alexandra Rotan snakket om Keiino i hver sending. Hun har naturlig nok svart på spørsmål som programleder har stilt om bandet og hennes kollegaer. Utover det kan jeg ikke si å ha hørt mye prat om dem. Hva hun snakker om i sendingene legger programleder og dommere opp til.

Carina Dahl  dro vel en kommentar om sin "rocke stemme" i sendingen på lørdag. Å være nervøs før opptreden er hun ikke alene om. Det er noe de fleste artister er, og noe dyktige artister bruker til sin fordel for å fokusere og prestere. Carina Dahl drar sympatikortet i hver sending. I disse små introsnuttene før opptreden går det i hvor nervøs hun er, hvor lite selvtillit hun har, at hun er misforstått som artist og nå sist den store kjærlighetssorgen.

Jorun Stiansen er blid og sprudlende. Hun har på ingen måte spilt på sympati, men drar uansett inn sympatistemmer med god hjelp fra panelets faste dommer. I tilbakemeldingene fra denne dommeren dras det alltid frem hvor moro det er at hun er tilbake etter den tøffe tiden. Synges det surt blir det bortforklart og bagatellisert. I tillegg sitter det vel mange blodfans fra hennes Idol periode hjemme i stuen og stemmer.

Enig med deg. Carina tigger aktivt sympatistemmer, Jorun gjør ikke det men får nok litt særbehandling av Mona.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at noen er sjalu på Alex og Heidi for at de har ekte talent. Carina og Jorun gjør folk komfortable for de er middelmådige og normale når det kommer til sangtalent. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunteragain skrev (21 minutter siden):

Virker som at noen er sjalu på Alex og Heidi for at de har ekte talent. Carina og Jorun gjør folk komfortable for de er middelmådige og normale når det kommer til sangtalent. 

Heidi har sine begrensninger, da. Men Alex er et funn! Jeg er ærlig imponert. Sikkert lettere for folk å relatere til Carina og Jorun.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humoristen skrev (På 11.10.2021 den 10.22):

Jeg synes Jorun er en skikkelig dårlig vokalist.  Det er helt grusomt å høre på henne. Håper hun er den som ryker neste helg, så Carina... og så at det er Alexandra og Bjørn igjen i finalen.

Jorun og Carina sine stemmer er noe man finner i hvilken som helst karaokebar. Helt gjennomsnittlig. Jorunn synger på samme måte, uttaler ordene på Vennesla-engelsk og synger generelt falskt. Bjørn er i en egen klasse.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppland skrev (10 minutter siden):

Jeg heier på Bjørn. Håper virkelig han vinner med sin særegne stemme.

Han eller Alexandra, hun har en nydelig stemme.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende med hva de finner på mtp joikina. Regner jo med at Alexandra fixer den, men de andre spørs vel. Jorunn kommer vel opp med nok et sjarmeremde nr.

Det blir hvertfall nokså sikkert at hvis to usikre i morgen blir det nok Carina og Jorunn. Jeg heier fortsatt på Carina, fordi jeg er sikker på at hun hvertfall gjør det fint i duetten. Joiking er jeg mer usikker på der, men hun har overasket før.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 hours ago, Lawyam said:

Blir spennende med hva de finner på mtp joikina. Regner jo med at Alexandra fixer den, men de andre spørs vel. Jorunn kommer vel opp med nok et sjarmeremde nr.

Det blir hvertfall nokså sikkert at hvis to usikre i morgen blir det nok Carina og Jorunn. Jeg heier fortsatt på Carina, fordi jeg er sikker på at hun hvertfall gjør det fint i duetten. Joiking er jeg mer usikker på der, men hun har overasket før.

Tja, jeg er har kun troa på Bjørn i joikinga jeg. Tror de andre kommer til å synge mer enn å joike, som vanlig. 

Men bruker de den samme mentoren som alltid for joik? Han er så dårlig til å lære bort at jeg får helt mark!! 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexandra har nok fått mye hjelp av han i Keino og. Tviler forøvrig på at Carina bare joiker 'litt' da hun ikke har tatt feige løsninger hittil, men om hun får det til er en annen sak.

Tror også Bjørn er bankers.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (4 timer siden):

Men bruker de den samme mentoren som alltid for joik? Han er så dårlig til å lære bort at jeg får helt mark!! 😱

Ja han er helt forferdelig 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (13 timer siden):

Tja, jeg er har kun troa på Bjørn i joikinga jeg. Tror de andre kommer til å synge mer enn å joike, som vanlig. 

Tenker dere på Johan Bær? 😅 

Den eneste som virkelig har satt seg på minnet når det gjelder joik i stjernekamp, er Ella Marie med hennes versjon av Maze. Det var så bra at jeg satt med gåsehud hele sangen. Etterpå sa Bær til henne at DET var joik, kanskje litt oppgitt over manglende joik fra de som hadde vært på scenen før henne 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...