Gå til innhold

Folk som skylder på ofrene i overgrepssaker, jeg blir så opprørt!!


Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.5.2021 den 0.07):

Det er jo også mange som kaller alt for «overgrep» også, uten at det er et overgrep. Opplever en del «misbruk» av det uttrykket, noe som kanskje er med på å bidra til de oppfatningene noen får av at jentene er «medskyldige»

Anonymkode: bd4cc...e38

Du har opplevd misbruk med det fordi du er blitt anklagd for voldtekt ? Eller bare synser du basert på noe du ikke vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Et viktigere poeng er at alle må oppføre seg. Også kvinner. «Kliss naken i senga hans» uten invitasjon hjelper ikke saken. Og holder ikke i retten om du våkner med hånden hans i underlivet. 

 

Anonymkode: 8069f...f4f

Igjen så er det ikke gitt uttrykk for at som la seg i senga med en gutt gjorde det uten samtykke fra gutten. I hvert fall ikke sånn jeg forstår innlegget til TS, selv om det ikke er greit det heller om det hadde vært tilfellet. 

Jeg mener uansett at det å voldta noen er mer alvorlig enn å legge seg i en seng med noen (dersom dette er ufrivillig for en part).

Om man sover og så våkner med noens hånd i underlivet så kan man fint anmelde dette hvis det var noe noe man ikke ville. 

Anonymkode: 0a16a...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.5.2021 den 2.10):

Det virker som vi jenter/damer er totalt forsvarsløse og gutter må ta alt av ansvar for at det er ok å ha sex! Jeg har lest innlegg her hvor damen sier ja, men ikke har lyst. Enkelte folk roper ut voldtekt 🙄

Hvis en gutt flørter med meg, inviterer med seg meg hjem og legger seg halvnaken i sengen sammen med meg så kan jeg anse det som en invitasjon. Sier han at han ikke ønsker sex, så skal det absolutt respekteres. Samtidig så må det også være et seriøst nei, ikke tullete nei for å f.eks leke uoppnåelig (kun et eksempel). Og her kan jo også ting tolkes ulikt - særskilt når man har drukket og evnen til å tolke er redusert. 

Vi kvinner er ikke totalt forsvarsløse (med mindre det er vold og tvang). Vi må si klart nei og menn må lære seg at da stopper man, og visa versa. Tror veldig mange gråsone voldtekter kunne ha blitt stoppet på den måten. 

Anonymkode: d08e2...82b

Jeg sa klart og tydelig nei 6 ganger da to menn ønsket å ha sex med meg. De brukte ikke vold, trusler eller tvang. Men for meg som var 22 år og redd for hva neste ville bli etter de klare 6 nei’ene, oppleves situasjonen som svært truende. Ligger ansvaret da her hos de to eller hos meg for at dette endte i uønsket sex fra min side?

Anonymkode: 63f27...bf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ansvar har vi kvinner lov til å ta selv. 

Anonymkode: 6841a...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (På 16.5.2021 den 1.55):

Mener du at ofre for tyveri, vold, ran, tortur og drap også har et ansvar for at de blir frastjålet eiendeler, slått, ranet, torturert og drept også? Eller gjelder det bare overgreps- og voldtektsofre? Å begå en kriminell handling er straffbart. Den som begår handlingen er den kriminelle. De som blir utsatt er uskyldige.

Med unntak av drap i nære relasjoner, så blir det altfor enkelt å sammenlikne på denne måten.
Tyveri - om du ikke sikrer dine eiendeler med låste dører, men er av typen som lar bildøren være åpen med nøklene i tenningen, så vil forsikringsselskapet gi deg deler av skylden for tyveriet, ja.

Vold - om du ypper til bråk og får bank, så vil retten ta stilling til din egen oppførsel i beregningen av straffeutmålingen til gjerningsmannen.

Ran - Hvis du rangler full og forsvarsløs gjennom nattegatene, så økes faren for å bli ranet. Veldig!

Tortur - Hvor ofte skjer dette i Norge sammenliknet med overgrep? I de fleste tilfeller, er det kriminelle som torturerer andre kriminelle. Psykisk mishandling er noe annet.

Poenget er at det ikke er juridisk straffbart å være dum, naiv eller et offer. Men det er dumt å ikke ta forholdsregler eller bruke sunn fornuft bare fordi man har retten på sin side, noe du selv påpeker.  Damer har sikkert "rett" til å legge seg nakne i en fremmeds seng. Men da må de ikke bli forbauset hvis det går galt heller.

Anonymkode: 50e1b...099

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Med unntak av drap i nære relasjoner, så blir det altfor enkelt å sammenlikne på denne måten.
Tyveri - om du ikke sikrer dine eiendeler med låste dører, men er av typen som lar bildøren være åpen med nøklene i tenningen, så vil forsikringsselskapet gi deg deler av skylden for tyveriet, ja.

Vold - om du ypper til bråk og får bank, så vil retten ta stilling til din egen oppførsel i beregningen av straffeutmålingen til gjerningsmannen.

Ran - Hvis du rangler full og forsvarsløs gjennom nattegatene, så økes faren for å bli ranet. Veldig!

Tortur - Hvor ofte skjer dette i Norge sammenliknet med overgrep? I de fleste tilfeller, er det kriminelle som torturerer andre kriminelle. Psykisk mishandling er noe annet.

Poenget er at det ikke er juridisk straffbart å være dum, naiv eller et offer. Men det er dumt å ikke ta forholdsregler eller bruke sunn fornuft bare fordi man har retten på sin side, noe du selv påpeker.  Damer har sikkert "rett" til å legge seg nakne i en fremmeds seng. Men da må de ikke bli forbauset hvis det går galt heller.

Anonymkode: 50e1b...099

Må ikke bli forbauset hvis det går galt? Jeg vet at verden ikke er perfekt og at vonde ting kan skje, men jeg hadde uansett blitt forbauset hvis noen forsøkte seg på noe jeg ikke ville. Selv dersom jeg var full og i samme seng som en annen person (noe jeg ikke vanligvis er, men det kan jo skje at man ender opp med å drikke for mye). Hva som er smart å gjøre av forhåndsregler er en ting, men fokuset bør heller ligge i å slå hardt ned på voldtekter, forebygge at potensielle voldtektsmenn voldtar osv.

Man bør også opplyse folk om potensielle farer, men hver enkelt bestemmer jo hvilke risker de tar, og det er en frihet jeg ikke synes vi skal ta fra noen ved å si at de har skyld i det hvis de blir voldtatt. Det viktigste med tanke på å få ned antall overgrep tenker jeg er å ha fokus på at de som er overgripere gjør noe galt, og ikke motsatt. 

Anonymkode: 0a16a...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må ikke bli forbauset hvis det går galt? Jeg vet at verden ikke er perfekt og at vonde ting kan skje, men jeg hadde uansett blitt forbauset hvis noen forsøkte seg på noe jeg ikke ville. Selv dersom jeg var full og i samme seng som en annen person (noe jeg ikke vanligvis er, men det kan jo skje at man ender opp med å drikke for mye). Hva som er smart å gjøre av forhåndsregler er en ting, men fokuset bør heller ligge i å slå hardt ned på voldtekter, forebygge at potensielle voldtektsmenn voldtar osv.

Man bør også opplyse folk om potensielle farer, men hver enkelt bestemmer jo hvilke risker de tar, og det er en frihet jeg ikke synes vi skal ta fra noen ved å si at de har skyld i det hvis de blir voldtatt. Det viktigste med tanke på å få ned antall overgrep tenker jeg er å ha fokus på at de som er overgripere gjør noe galt, og ikke motsatt. 

Anonymkode: 0a16a...a20

Det viktigste man gjør er å anmelde voldtekt og overgrep. Det burde vært en samfunnsplikt. 

Anonymkode: 6841a...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det viktigste man gjør er å anmelde voldtekt og overgrep. Det burde vært en samfunnsplikt. 

Anonymkode: 6841a...250

Det er viktig, men ikke enig i at det bør være en samfunnsplikt. For jeg har hørt om mange som ikke føler de klarer å gå igjennom det. Selv tenker jeg på overflaten at jeg selvsagt hadde anmeldt om det hadde skjedd meg, men man vet jo ikke hvordan man blir å reagere på noe sånt før man faktisk opplever det. 

Men det er bra om så mange som mulig anmelder, og jeg synes også det er bra å oppfordre til det. 

Anonymkode: 0a16a...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg sa klart og tydelig nei 6 ganger da to menn ønsket å ha sex med meg. De brukte ikke vold, trusler eller tvang. Men for meg som var 22 år og redd for hva neste ville bli etter de klare 6 nei’ene, oppleves situasjonen som svært truende. Ligger ansvaret da her hos de to eller hos meg for at dette endte i uønsket sex fra min side?

Anonymkode: 63f27...bf0

Les nå hva jeg skrev kjære deg ❤️❤️ Det var ikke rettet mot et slikt tilfelle. 

Da ligger helt klart ansvaret på de to idiotene. Dette er ingen gråsone, ingen tvil og du sa tydelig ifra. 

Anonymkode: d08e2...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må ikke bli forbauset hvis det går galt? Jeg vet at verden ikke er perfekt og at vonde ting kan skje, men jeg hadde uansett blitt forbauset hvis noen forsøkte seg på noe jeg ikke ville. Selv dersom jeg var full og i samme seng som en annen person (noe jeg ikke vanligvis er, men det kan jo skje at man ender opp med å drikke for mye). Hva som er smart å gjøre av forhåndsregler er en ting, men fokuset bør heller ligge i å slå hardt ned på voldtekter, forebygge at potensielle voldtektsmenn voldtar osv.

Man bør også opplyse folk om potensielle farer, men hver enkelt bestemmer jo hvilke risker de tar, og det er en frihet jeg ikke synes vi skal ta fra noen ved å si at de har skyld i det hvis de blir voldtatt. Det viktigste med tanke på å få ned antall overgrep tenker jeg er å ha fokus på at de som er overgripere gjør noe galt, og ikke motsatt. 

Anonymkode: 0a16a...a20

d viktigste, tror jeg, er å holde orden på flere fokuspunkter av gangen, først og fremst for sin egen sikkerhet.

Fokuset du etterlyser er der allerede. Du har full frihet til å være skadelig naiv, d er overgriperen som blir straffet hvis han blir tatt. Dessverre er d også "DEG" d går verst utover, hvis du da drikker deg fra sans og samling, og havner naken og forsvarsløs i senga med en ukjent og farlig person.
Jeg hadde ikke rørt deg. Men ikke alle er som meg. Har ingenting med victim blaiming å gjøre. Derimot er d et dødsviktig fokus å ha for å hindre forferdelige ting fra å skje. Som du selv sier, d kan jo skje at man ender opp med å drikke for mye. Dumskap i fylla kjenner ofte ingen grenser. d gjelder dessverre mange gutter også, kanskje til og med en man trodde man kjente godt...

Vi kan godt slå et slag for å endre all verdens overgripere, men jeg tror d er en håpløs kamp. Tross god oppdragelse, gode rollemodeller, holdningskampanjer, lover&regler så vil overgrep aldri forsvinne. Spesielt ikke i fylla. Da er d mer effektivt å drille inn forholdsregler til de sitter i ryggmargen, samtidig som man bør ha fokus på å gjøre sitt for å bekjempe overgrep.

Anonymkode: 50e1b...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...