Gå til innhold

Folk som skylder på ofrene i overgrepssaker, jeg blir så opprørt!!


Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Festrelaterte voldtekter er ofte vanskelige å nøste opp i. Det er ofte ord mot ord, og mange saker blir henlagt, dessverre. Det er ofte en del alkohol involvert. Noen ganger utydelig kommunikasjon eller vag grensesetting. Andre ganger et klart og tydelig nei som ikke blir respektert.

Det er selvfølgelig også viktig å lære å beskytte seg og passe på seg selv, i tillegg til å lære å sette grenser og ta forholdsregler. Verden er ikke full av engler. Det finnes mange djevler der ute.

Det er ikke dermed sagt at man har skyld i en voldtekt bare fordi man ikke tok forholdsregler. Det er fortsatt overgripers skyld at hendelsen har funnet sted.

Et eksempel kan være en jente som, etter en fest, legger seg i samme seng som en gutt. Hun har kanskje sagt at hun ikke vil ha sex, men gutten respekterer ikke det. Han fortsetter, og hun sier nei. Hun vrir seg unna, men han gir seg ikke.

Det er per definisjon voldtekt. Disse jeg diskuterte med mente at det i en sånn setting er ting jenta kunne gjort annerledes. For eksempel, ikke legge seg til å sove med fyren om hun ikke ville ha sex. Jeg mener at det er å gripe an problemet i helt feil ende. Vi må ansvarliggjøre overgripere, ikke ofre - selv om det selvsagt er lurt å gjøre grep for å verne om egen sikkerhet.

Men, for helvete! Overnatting er ikke en invitasjon til sex. Det er lov å ta initiativ, men hvis kvinnen sier nei og ikke samtykker, så har fyren et ansvar for å stoppe. Jenta kan ikke klandres for å ha lagt seg i den senga. Det unnskylder ikke et overgrep. Han har fortsatt et ansvar for å skaffe samtykke eller stoppe om hun sier stopp.

Uavhengig av hvordan jenta havnet i den situasjonen er det ikke hennes skyld at fyren tråkket over grensene hennes. Den som gjør noe seksuelt med en annen person har et ANSVAR for å skaffe samtykke. Er personen usikker på om samtykket foreligger så har vedkomne et ansvar for å spørre, eller trekke seg unna om samtykket er uklart.

Det nytter ikke å skylde på at kvinnen var lettkledd, la seg i samme seng, sendte miksede signaler eller hva enn - ikke minst er det fullstendig galt og vicitimblaming. Man har selv et ansvar for å ikke krenke en annen persons grenser. 

Bare aktivt samtykke er invitasjon til sex.

Jeg blir mer skremt over at slike holdninger eksisterer enda. Er det rart at folk er redd for det motsatte kjønn, eller bare tanken på å ha sex? Hvis man ikke kan være trygg i egen seng, hvor skal man da kunne være trygg? Hvorfor har ikke samfunnet blitt kvitt slike holdninger som at kvinnen la opp til voldtekten selv?

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 28
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er så enig med deg! Veldig bra skrevet!! Kan du skrive et innlegg i avisen om dette? 
 

Jeg har en sønn og en datter som jeg vil gjøre oppmerksom på akkurat dette. Når det gjelder datter vil jeg gå frem med å gjøre henne oppmerksom på hvordan mange gutter tenker. De kan ta hint som ikke er der. De kan ta et nei som at det kan bli et kanskje og et kanskje det er synonymt med ja. Har du forslag til hva jeg kan si og gjøre henne oppmerksom på? Det er viktig å forebygge for henne hva hun kan gjøre for å redusere risiko for at noe kan skje. Det er blant annet viktig at venninner passer på hverandre og lager avtaler på forhånd før de går på fest. 
 

Sønnen min vil jeg lære å respektere jenters grenser. Hvordan jenter tenker og føler som kan være veldig forskjellig fra gutter. Jenter kan være ute etter bekreftelse, og det må ikke misforstås med at hun ønsker sex med han. Vær påpasselig med å spørre, hvis en jente virker veldig beruset så la henne være og få henne hjem. Jenter kan være skadet etter opplevelser i livet der de bruker sex som selvskading. Oppdag disse jentene som virker selvdestruktive og veldig løse- den venninnen jeg hadde som hadde opplevd overgrep oppførte seg som veldig tilgjengelig, det var hennes måte å få bekreftelse på sin verdi og kjærlighet. Har du noen tips til hva jeg bør gjøre han oppmerksom på? Selvfølgelig også konsekvensen av hvis en jente angrer -som mest sannsynlig er at hun har vært for full eller følt seg presset og følt det har vært dårlig gjort å avbryte. Jenter kan være oppdratt til å være høflige og derfor ikke tørre å direkte si nei, eller de er forsiktige med å si nei. Lytt og respekter jenta!

 

Tar gjerne imot tips fra deg som klarer å sette så fine ord på det.

Gutten og jenta mi er forøvrig 1 og 3 år😅 Jeg har opplevd flere ting selv og ønsker ikke at min datter skal oppleve det samme.

Anonymkode: 17453...fe6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (7 timer siden):

For litt siden var jeg i en diskusjon med noen angående overgrep, da særlig gråsone-voldtekter, ofte etter rus og fest. 

Festrelaterte voldtekter er ofte vanskelige å nøste opp i. Det er ofte ord mot ord, og mange saker blir henlagt, dessverre. Det er ofte en del alkohol involvert. Noen ganger utydelig kommunikasjon eller vag grensesetting. Andre ganger et klart og tydelig nei som ikke blir respektert.

Det er selvfølgelig også viktig å lære å beskytte seg og passe på seg selv, i tillegg til å lære å sette grenser og ta forholdsregler. Verden er ikke full av engler. Det finnes mange djevler der ute.

Det er ikke dermed sagt at man har skyld i en voldtekt bare fordi man ikke tok forholdsregler. Det er fortsatt overgripers skyld at hendelsen har funnet sted.

Et eksempel kan være en jente som, etter en fest, legger seg i samme seng som en gutt. Hun har kanskje sagt at hun ikke vil ha sex, men gutten respekterer ikke det. Han fortsetter, og hun sier nei. Hun vrir seg unna, men han gir seg ikke.

Det er per definisjon voldtekt. Disse jeg diskuterte med mente at det i en sånn setting er ting jenta kunne gjort annerledes. For eksempel, ikke legge seg til å sove med fyren om hun ikke ville ha sex. Jeg mener at det er å gripe an problemet i helt feil ende. Vi må ansvarliggjøre overgripere, ikke ofre - selv om det selvsagt er lurt å gjøre grep for å verne om egen sikkerhet.

Men, for helvete! Overnatting er ikke en invitasjon til sex. Det er lov å ta initiativ, men hvis kvinnen sier nei og ikke samtykker, så har fyren et ansvar for å stoppe. Jenta kan ikke klandres for å ha lagt seg i den senga. Det unnskylder ikke et overgrep. Han har fortsatt et ansvar for å skaffe samtykke eller stoppe om hun sier stopp.

Uavhengig av hvordan jenta havnet i den situasjonen er det ikke hennes skyld at fyren tråkket over grensene hennes. Den som gjør noe seksuelt med en annen person har et ANSVAR for å skaffe samtykke. Er personen usikker på om samtykket foreligger så har vedkomne et ansvar for å spørre, eller trekke seg unna om samtykket er uklart.

Det nytter ikke å skylde på at kvinnen var lettkledd, la seg i samme seng, sendte miksede signaler eller hva enn - ikke minst er det fullstendig galt og vicitimblaming. Man har selv et ansvar for å ikke krenke en annen persons grenser. 

Bare aktivt samtykke er invitasjon til sex.

Jeg synes det er vondt at jeg har folk i nær krets som skylder på ofrene - og som regelrett mener at kvinnene har skyld i overgrepet fordi hun lot fyren overnatte. Eller, jeg blir mer skremt over at slike holdninger eksisterer enda. Er det rart at folk er redd for det motsatte kjønn, eller bare tanken på å ha sex? Hvis man ikke kan være trygg i egen seng, hvor skal man da kunne være trygg? Hvorfor har ikke samfunnet blitt kvitt slike holdninger som at kvinnen la opp til voldtekten selv?

Jeg som skrev innlegget over. Siterer deg så du ser at jeg har kommentert siden du ikke følger ditt eget innlegg.

Anonymkode: 17453...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (8 timer siden):

Et eksempel kan være en jente som, etter en fest, legger seg i samme seng som en gutt. Hun har kanskje sagt at hun ikke vil ha sex, men gutten respekterer ikke det. Han fortsetter, og hun sier nei. Hun vrir seg unna, men han gir seg ikke.

Det er per definisjon voldtekt.

Nei, det er det ikke. Voldtekt er å skaffe seg seksuell omgang enten fremtvunget ved vold eller ved truende adferd, eller ved å utnytte bevisstløshet eller utnytte en som er ute av stand til å kunne motsette seg handlingen, for eksempel som følge av frykt, beruselse eller søvn.

Anonymkode: a6bdf...68e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er det ikke. Voldtekt er å skaffe seg seksuell omgang enten fremtvunget ved vold eller ved truende adferd, eller ved å utnytte bevisstløshet eller utnytte en som er ute av stand til å kunne motsette seg handlingen, for eksempel som følge av frykt, beruselse eller søvn.

Anonymkode: a6bdf...68e

Det som beskrives er i alle fall seksuelt overgrep.

Å tvinge seg til sex med noen som ikke har gitt sitt samtykke er også straffbart.

 

Anonymkode: f25e9...60a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.

Jeg tror det fins en del folk der ute som går rundt med det tankesettet at det er et ja hvis det den andre vil er uklart for en. Jeg tenker at hvis det er uklart, så skal man ta det som et nei til man vet sikkert. For det er ikke greit å risikere at noen føler det man gjør som et overgrep. Kanskje er den andre parten for redd til å si noe, og føler seg truet. Ikke alle forstår at det går an å føle det sånn, men det gjør det faktisk i aller høyeste grad.

Man har alltid ansvar for den smerten man påfører andre. 

Anonymkode: 0a16a...a20

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det som beskrives er i alle fall seksuelt overgrep.

Å tvinge seg til sex med noen som ikke har gitt sitt samtykke er også straffbart.

 

Anonymkode: f25e9...60a

TS sier ikke noe om tvang. Er det tvang, er det voldtekt. Masing er ikke tvang.

Anonymkode: a6bdf...68e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

TS sier ikke noe om tvang. Er det tvang, er det voldtekt. Masing er ikke tvang.

Anonymkode: a6bdf...68e

Hva med eksempelet under her da?

9 hours ago, Gjenferdet said:

Et eksempel kan være en jente som, etter en fest, legger seg i samme seng som en gutt. Hun har kanskje sagt at hun ikke vil ha sex, men gutten respekterer ikke det. Han fortsetter, og hun sier nei. Hun vrir seg unna, men han gir seg ikke.

 

Anonymkode: f25e9...60a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett enig i HI.

Jeg må allikevel si noen ord.

Jenter må ta mer ansvar for seg selv. Ikke drikk deg drita full og iallefall ikke ligg over eller la noen overnatte. Avtal henting om du ikke kan ta buss eller har annen skyss hjem. Får du ingen til å hente deg, så ikke drikk mer enn at du er i godt humør og kan tenke helt klart. Uansett ikke ligg over.

Jeg tenker det er en del mørketall ang dette temaet. Si du er dritafull, du kommer deg ikke hjem. Gutten er grei nok med ølbrillene på. Dere har sex siden du ligger over. På morgenen er ølbrillene borte og gutten er ikke en du syns ser grei ut lenger og du angrer for både overnatting og sex. Dermed føler du så skyld og skam at du betegner det som voldtekt, siden du var såpass full. Han skulle skjønt det, han skulle tatt alle forhåndsregler, men du anser deg selv som bare veldig uskyldig.

Jeg tenker mange jenter som har opplevd dette ikke egentlig kan skylde på voldtekt, men tør ikke annet på grunn av skyld og skam.

Jeg kommer til å få mye pepper for dette innlegget, men det er greit å se realistisk på situasjonen de begge er i med tanke på rus av alkohol og kanskje andre ting også.

Anonymkode: 4d8f6...522

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS sier ikke noe om tvang. Er det tvang, er det voldtekt. Masing er ikke tvang.

Anonymkode: a6bdf...68e

Masing er kanskje ikke tvang i seg selv, men en situasjon med masing kan føre til en situasjon med tvang. Masing kan være, eller oppfattes som, truende atferd. Det kommer an på situasjonen (uansett er ikke masing om sex spesielt snilt). 

Uansett beskriver TS en situasjon der en jente sier nei og vrir seg unna, og han ikke gir seg. Det er ikke i gråsonen en gang, selvsagt er det voldtekt. 

Anonymkode: 0a16a...a20

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva med eksempelet under her da?

 

Anonymkode: f25e9...60a

Det kommer ikke fram om det ble brukt tvang eller ikke. "Han gir seg ikke" - med hva? Å mase? Å klå? Å penetrere? Situasjonen i eksempelet er ikke fullført.

Anonymkode: a6bdf...68e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

uansett er ikke masing om sex spesielt snilt

Det er ikke voldtekt. Å ligne det med voldtekt for å "ta" de som maser vil bare føre til (videre) utvanning av voldtekts-begrepet og gjøre saken enda vanskeligere for de som faktisk blir voldtatt.

Anonymkode: a6bdf...68e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. 
 

Men det kvalmeste er at når lignende ting skjer dem selv, da er det plutselig helt uaktuelt å ta på seg noe skyld. Disse folka er de største ofrene, det er derfor de ikke klarer å hente frem noe sympati for ekte ofre. 

Anonymkode: 393fe...dcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er stort sett enig i HI.

Jeg må allikevel si noen ord.

Jenter må ta mer ansvar for seg selv. Ikke drikk deg drita full og iallefall ikke ligg over eller la noen overnatte. Avtal henting om du ikke kan ta buss eller har annen skyss hjem. Får du ingen til å hente deg, så ikke drikk mer enn at du er i godt humør og kan tenke helt klart. Uansett ikke ligg over.

Jeg tenker det er en del mørketall ang dette temaet. Si du er dritafull, du kommer deg ikke hjem. Gutten er grei nok med ølbrillene på. Dere har sex siden du ligger over. På morgenen er ølbrillene borte og gutten er ikke en du syns ser grei ut lenger og du angrer for både overnatting og sex. Dermed føler du så skyld og skam at du betegner det som voldtekt, siden du var såpass full. Han skulle skjønt det, han skulle tatt alle forhåndsregler, men du anser deg selv som bare veldig uskyldig.

Jeg tenker mange jenter som har opplevd dette ikke egentlig kan skylde på voldtekt, men tør ikke annet på grunn av skyld og skam.

Jeg kommer til å få mye pepper for dette innlegget, men det er greit å se realistisk på situasjonen de begge er i med tanke på rus av alkohol og kanskje andre ting også.

Anonymkode: 4d8f6...522

Om det er voldtekt eller ikke i en slik situasjon, kommer an på om jenta var for full til å samtykke eller ikke.

Ellers er det nokså uvanlig å anmelde noen for voldtekt på falskt grunnlag. Det å betegne noe som voldtekt når det ikke var det, uten å anmelde, vet jeg ikke noe om hvor vanlig er. Men har hørt om mange tilfeller der et er motsatt, at man har gitt seg selv skylden lenge, før man i ettertid setter seg inn i hva definisjonen på en voldtekt faktisk er, og innser at det man opplevde faktisk var det.

Anonymkode: 0a16a...a20

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke voldtekt. Å ligne det med voldtekt for å "ta" de som maser vil bare føre til (videre) utvanning av voldtekts-begrepet og gjøre saken enda vanskeligere for de som faktisk blir voldtatt.

Anonymkode: a6bdf...68e

Heller ikke har jeg skrevet at masing er voldtekt. Jeg skrev at en situasjon med masing, kan føre til en situasjon med voldtekt.

Anonymkode: 0a16a...a20

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at de som er slepphendte med andre er som små sarte 2-åringer selv? 

Anonymkode: 393fe...dcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er så enig med deg! Veldig bra skrevet!! Kan du skrive et innlegg i avisen om dette? 
 

Jeg har en sønn og en datter som jeg vil gjøre oppmerksom på akkurat dette. Når det gjelder datter vil jeg gå frem med å gjøre henne oppmerksom på hvordan mange gutter tenker. De kan ta hint som ikke er der. De kan ta et nei som at det kan bli et kanskje og et kanskje det er synonymt med ja. Har du forslag til hva jeg kan si og gjøre henne oppmerksom på? Det er viktig å forebygge for henne hva hun kan gjøre for å redusere risiko for at noe kan skje. Det er blant annet viktig at venninner passer på hverandre og lager avtaler på forhånd før de går på fest. 
 

Sønnen min vil jeg lære å respektere jenters grenser. Hvordan jenter tenker og føler som kan være veldig forskjellig fra gutter. Jenter kan være ute etter bekreftelse, og det må ikke misforstås med at hun ønsker sex med han. Vær påpasselig med å spørre, hvis en jente virker veldig beruset så la henne være og få henne hjem. Jenter kan være skadet etter opplevelser i livet der de bruker sex som selvskading. Oppdag disse jentene som virker selvdestruktive og veldig løse- den venninnen jeg hadde som hadde opplevd overgrep oppførte seg som veldig tilgjengelig, det var hennes måte å få bekreftelse på sin verdi og kjærlighet. Har du noen tips til hva jeg bør gjøre han oppmerksom på? Selvfølgelig også konsekvensen av hvis en jente angrer -som mest sannsynlig er at hun har vært for full eller følt seg presset og følt det har vært dårlig gjort å avbryte. Jenter kan være oppdratt til å være høflige og derfor ikke tørre å direkte si nei, eller de er forsiktige med å si nei. Lytt og respekter jenta!

 

Tar gjerne imot tips fra deg som klarer å sette så fine ord på det.

Gutten og jenta mi er forøvrig 1 og 3 år😅 Jeg har opplevd flere ting selv og ønsker ikke at min datter skal oppleve det samme.

Anonymkode: 17453...fe6

Jeg synes du tenker fornuftig, men en kommentar: Jeg synes alle burde læres opp til å ikke tråkke over andres grenser, ikke bare gutter men også jenter. For kvinner kan også trakassere, utføre overgrep osv, selv om det er mindre vanlig enn at menn gjør det.

Anonymkode: 0a16a...a20

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Gjenferdet said:

Et eksempel kan være en jente som, etter en fest, legger seg i samme seng som en gutt.

Hvorfor er dette greit av jenta? Hvis gutten er full er det ikke sikkert han er i stand til å samtykke til at jenta legger seg i senga hans.

Dersom kjønnene var byttet om ville du allerede her ha ment at dette er creepy oppførsel.

Anonymkode: b07e4...3dc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, tenker på den stakkars gutten på Toten. Hvor faren satt i retten og sa at det var sønnen som ønsket dette. En ting er å legge skylden over på et barn, men å legge skylden på et barn som ikke lenger er i live og som ikke lenger har en stemme. Helt grusomt... 

Anonymkode: 80a13...634

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor er dette greit av jenta? Hvis gutten er full er det ikke sikkert han er i stand til å samtykke til at jenta legger seg i senga hans.

Dersom kjønnene var byttet om ville du allerede her ha ment at dette er creepy oppførsel.

Anonymkode: b07e4...3dc

Om det var ufrivillig for gutten at jenta la seg i senga med han er ikke det helt greit nei, sant nok. Men jeg tror nok ikke TS mente at det var tilfellet her, eller poenget med historien, sånn ut fra konteksten. Uansett er det ingen unnskyldning for å voldta noen at de ligger i samme seng som deg. 

Anonymkode: 0a16a...a20

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...