Gå til innhold

Folk som skylder på ofrene i overgrepssaker, jeg blir så opprørt!!


Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Om det var ufrivillig for gutten at jenta la seg i senga med han er ikke det helt greit nei, sant nok. Men jeg tror nok ikke TS mente at det var tilfellet her, eller poenget med historien, sånn ut fra konteksten. Uansett er det ingen unnskyldning for å voldta noen at de ligger i samme seng som deg. 

Anonymkode: 0a16a...a20

Det handler om troverdighet. Hvis full gutt ligger og sover i en seng, og ei jente kommer og legger seg i senga uten hans eksplisitte samtykke, er det hun som allerede der har utvist "rapy" oppførsel. Hva som skjedde etterpå bør derfor sees i lys av det. Sannsynligvis var det da hun som voldtok ham, og ikke motsatt. Og den eneste grunnen til å gå ut ifra noe annet er at han er gutt og hun er jente. Men gutter har ikke noe mer samtykkekompetanse i fylla enn hva jenter har.

Anonymkode: b07e4...3dc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det bare gjenferdet og meg som har opplevd overgrep? Det virker sånn…

Anonymkode: 17453...fe6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det handler om troverdighet. Hvis full gutt ligger og sover i en seng, og ei jente kommer og legger seg i senga uten hans eksplisitte samtykke, er det hun som allerede der har utvist "rapy" oppførsel. Hva som skjedde etterpå bør derfor sees i lys av det. Sannsynligvis var det da hun som voldtok ham, og ikke motsatt. Og den eneste grunnen til å gå ut ifra noe annet er at han er gutt og hun er jente. Men gutter har ikke noe mer samtykkekompetanse i fylla enn hva jenter har.

Anonymkode: b07e4...3dc

Hvis en jente kommer bort og voldtar en full gutt som har lagt seg i en seng, selvsagt ikke greit! Men mener du virkelig at du får en slik situasjon ut av eksempelet til TS? Det jeg får ut av eksempelet er en gutt som ikke stopper når jenta sier nei og vrir seg unna. Det hadde ikke vært greit selv om jenta la seg ved siden av gutten uten samtykke (noe som jeg tenker i seg selv ikke er ok, selv om det langt fra er så alvorlig som en voldtekt). Men nå tviler jeg egentlig på at TS mente hun la seg der uten samtykke fra gutten til å begynne med, da det ikke virker å være poenget med historien. 

Anonymkode: 0a16a...a20

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid like lett å forstå hvor fulle folk er. Noen kan virke fullstendig oppegående, men dagen etter har de blackout og husker ingenting. Jeg synes man skal være litt forsiktig med å kalle sexen for voldtekt dersom begge to var dritafulle. 

Det er også et problem at mange jenter (meg selv inkludert) kan være elendige på grenser og på å si i fra. Dermed blir man med på mer enn man egentlig vil, fordi man opplever masingen som vanskelig. Man tør ikke å si i fra i tilfelle gutten blir sur. Og så ender det med at man opplever sexen som et overgrep i ettertid, fordi man egentlig ikke hadde lyst. I slike situasjoner har jeg også hatt et ansvar for at det har skjedd, for jeg vet at han ville ha stoppet dersom jeg tydelig hadde sagt nei og gått bort fra ham. Dette skjedde flere ganger da jeg var ung.

Vi trenger å lære opp gutter til å være forsiktige i møte med jenter og jenter til å kjenne etter hva de egentlig vil og tørre å si tydelig nei. Jeg ser altfor mange unge jenter som oppfører seg sånn som jeg gjorde da jeg var ung, de smiler og tuller når de egentlig ikke er interessert, fordi de er så redde for å si ifra.

Det er fryktelig å føle at man i realiteten har medvirket til sex man ikke ønsket. Jeg sliter med skyld og skam pga det. Og gutten har egentlig ikke gjort noe galt, han trodde alt var ok siden jeg ikke sa noe. Derfor må gutter lære at jenter som ikke deltar aktivt i handlingen, men bare er passive, som oftest ikke ønsker å ha sex. Selv har jeg vært helt passiv i disse situasjonene, jeg har fryst og bare håpet at det ville ta slutt snart. I situasjoner der jeg har ønsket sex, er jeg derimot aktiv.

Vi må snakke mer om gråsonene, for det er de som er vanskelige, både for gutter og jenter. Og begge to kan skades av det, hun fordi hun ikke egentlig ønsket sexen og han fordi han blir en "overgriper", uten at han egentlig har gjort noe galt.

Det er ikke alltid det er så sort/hvitt og enkelt. Noen ganger er det komplisert og grått.

Anonymkode: 832f0...e2c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er så enig med deg! Veldig bra skrevet!! Kan du skrive et innlegg i avisen om dette? 
 

Jeg har en sønn og en datter som jeg vil gjøre oppmerksom på akkurat dette. Når det gjelder datter vil jeg gå frem med å gjøre henne oppmerksom på hvordan mange gutter tenker. De kan ta hint som ikke er der. De kan ta et nei som at det kan bli et kanskje og et kanskje det er synonymt med ja. Har du forslag til hva jeg kan si og gjøre henne oppmerksom på? Det er viktig å forebygge for henne hva hun kan gjøre for å redusere risiko for at noe kan skje. Det er blant annet viktig at venninner passer på hverandre og lager avtaler på forhånd før de går på fest. 
 

Sønnen min vil jeg lære å respektere jenters grenser. Hvordan jenter tenker og føler som kan være veldig forskjellig fra gutter. Jenter kan være ute etter bekreftelse, og det må ikke misforstås med at hun ønsker sex med han. Vær påpasselig med å spørre, hvis en jente virker veldig beruset så la henne være og få henne hjem. Jenter kan være skadet etter opplevelser i livet der de bruker sex som selvskading. Oppdag disse jentene som virker selvdestruktive og veldig løse- den venninnen jeg hadde som hadde opplevd overgrep oppførte seg som veldig tilgjengelig, det var hennes måte å få bekreftelse på sin verdi og kjærlighet. Har du noen tips til hva jeg bør gjøre han oppmerksom på? Selvfølgelig også konsekvensen av hvis en jente angrer -som mest sannsynlig er at hun har vært for full eller følt seg presset og følt det har vært dårlig gjort å avbryte. Jenter kan være oppdratt til å være høflige og derfor ikke tørre å direkte si nei, eller de er forsiktige med å si nei. Lytt og respekter jenta!

 

Tar gjerne imot tips fra deg som klarer å sette så fine ord på det.

Gutten og jenta mi er forøvrig 1 og 3 år😅 Jeg har opplevd flere ting selv og ønsker ikke at min datter skal oppleve det samme.

Anonymkode: 17453...fe6

Hvorfor komme du ikke til å lære gutten og jenta det samme? Hvorfor ser du han som en potensiell overgriper?

Anonymkode: 9f68f...f90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at det finnes noen (oppegående mennesker, i alle fall) som mener at situasjonen du beskriver ikke er voldtekt. Poenger er vel at man kun kan styre seg selv og ikke andre menneskers handlinger, og derfor bør unngå å sette seg i slike situasjoner.

Hvor mye hjelper det å rope at det var en voldtekt når skaden allerede har skjedd?

Anonymkode: f5579...a25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er ikke alltid like lett å forstå hvor fulle folk er. Noen kan virke fullstendig oppegående, men dagen etter har de blackout og husker ingenting. Jeg synes man skal være litt forsiktig med å kalle sexen for voldtekt dersom begge to var dritafulle. 

Det er også et problem at mange jenter (meg selv inkludert) kan være elendige på grenser og på å si i fra. Dermed blir man med på mer enn man egentlig vil, fordi man opplever masingen som vanskelig. Man tør ikke å si i fra i tilfelle gutten blir sur. Og så ender det med at man opplever sexen som et overgrep i ettertid, fordi man egentlig ikke hadde lyst. I slike situasjoner har jeg også hatt et ansvar for at det har skjedd, for jeg vet at han ville ha stoppet dersom jeg tydelig hadde sagt nei og gått bort fra ham. Dette skjedde flere ganger da jeg var ung.

Vi trenger å lære opp gutter til å være forsiktige i møte med jenter og jenter til å kjenne etter hva de egentlig vil og tørre å si tydelig nei. Jeg ser altfor mange unge jenter som oppfører seg sånn som jeg gjorde da jeg var ung, de smiler og tuller når de egentlig ikke er interessert, fordi de er så redde for å si ifra.

Det er fryktelig å føle at man i realiteten har medvirket til sex man ikke ønsket. Jeg sliter med skyld og skam pga det. Og gutten har egentlig ikke gjort noe galt, han trodde alt var ok siden jeg ikke sa noe. Derfor må gutter lære at jenter som ikke deltar aktivt i handlingen, men bare er passive, som oftest ikke ønsker å ha sex. Selv har jeg vært helt passiv i disse situasjonene, jeg har fryst og bare håpet at det ville ta slutt snart. I situasjoner der jeg har ønsket sex, er jeg derimot aktiv.

Vi må snakke mer om gråsonene, for det er de som er vanskelige, både for gutter og jenter. Og begge to kan skades av det, hun fordi hun ikke egentlig ønsket sexen og han fordi han blir en "overgriper", uten at han egentlig har gjort noe galt.

Det er ikke alltid det er så sort/hvitt og enkelt. Noen ganger er det komplisert og grått.

Anonymkode: 832f0...e2c

Men å smile og tulle er jo nettopp det, det er ikke en invitasjon til sex. Og dersom man er redd og ikke sier noe, da må den endre personen sjekke opp om det er greit. Kanskje betyr ikke ja! Gutten trodde det var ok siden du ikke sa noe skriver du, men det er ikke nødvendigvis riktig. Når man er passiv og fryser til, så er det faktisk ikke samtykke. Både gutter og jenter trenger å lære dette! Det kan være voldtekt selv om intensjonen ikke er det, hvis atferden til den som er aktiv oppleves truende i den grad at den passive ikke tør eller klarer å motsette seg det som skjer.

Anonymkode: 0a16a...a20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg tviler sterkt på at det finnes noen (oppegående mennesker, i alle fall) som mener at situasjonen du beskriver ikke er voldtekt. Poenger er vel at man kun kan styre seg selv og ikke andre menneskers handlinger, og derfor bør unngå å sette seg i slike situasjoner.

Hvor mye hjelper det å rope at det var en voldtekt når skaden allerede har skjedd?

Anonymkode: f5579...a25

Det hjelper å anmelde slik at den som har voldtatt kan få sin straff, eller bli kjent for politiet til senere. Det hjelper å si fra mot en kultur vi ikke vil ha, slik at den ikke vokser seg større. Det hjelper at vi lærer hverandre fra tidlig av, at bare ja betyr ja. For enkelte sine tankemåter følger mer en logikk om at nei kan bety kanskje, og kanskje kan bety ja. Sånt tror jeg faktisk vi kan forebygge til en viss grad gjennom god seksualundervisning. 

Anonymkode: 0a16a...a20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er stort sett enig i HI.

Jeg må allikevel si noen ord.

Jenter må ta mer ansvar for seg selv. Ikke drikk deg drita full og iallefall ikke ligg over eller la noen overnatte. Avtal henting om du ikke kan ta buss eller har annen skyss hjem. Får du ingen til å hente deg, så ikke drikk mer enn at du er i godt humør og kan tenke helt klart. Uansett ikke ligg over.

Jeg tenker det er en del mørketall ang dette temaet. Si du er dritafull, du kommer deg ikke hjem. Gutten er grei nok med ølbrillene på. Dere har sex siden du ligger over. På morgenen er ølbrillene borte og gutten er ikke en du syns ser grei ut lenger og du angrer for både overnatting og sex. Dermed føler du så skyld og skam at du betegner det som voldtekt, siden du var såpass full. Han skulle skjønt det, han skulle tatt alle forhåndsregler, men du anser deg selv som bare veldig uskyldig.

Jeg tenker mange jenter som har opplevd dette ikke egentlig kan skylde på voldtekt, men tør ikke annet på grunn av skyld og skam.

Jeg kommer til å få mye pepper for dette innlegget, men det er greit å se realistisk på situasjonen de begge er i med tanke på rus av alkohol og kanskje andre ting også.

Anonymkode: 4d8f6...522

Heldigvis møte jeg på en politibetjent som hadde en annen oppfatning enn deg. Jeg hadde så mye skyldfølelse for å ha vært full, men hun satte alt på plass med engang: Om du så lå naken og bevisstløs på gata, hadde han ingen rett til å ta seg til rette. 

Og det er en myte at alle som angrer på sex, roper voldtekt. Selv om min voldtektsmann påstår det samme som deg der, at jeg bare angret. Tross blåmerkene og de andre fysiske skadene. Kanskje hadde jeg klart å kjempe bedre imot om jeg ikke hadde drukket, men når noen sier nei der og da, er det ikke anger, det er manglende samtykke, og når du fortsetter er det tvang. 

"Jeg kommer til å få mye pepper" - Jesus kristus, stakkars deg, jeg håper du klarer å stå i stormen. Der har voldtektsfornektere og voldtektsmenn noe til felles; de ser på seg selv som ofre, ofte i større grad enn de ekte ofrene. 

Anonymkode: fd741...991

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men å smile og tulle er jo nettopp det, det er ikke en invitasjon til sex. Og dersom man er redd og ikke sier noe, da må den endre personen sjekke opp om det er greit. Kanskje betyr ikke ja! Gutten trodde det var ok siden du ikke sa noe skriver du, men det er ikke nødvendigvis riktig. Når man er passiv og fryser til, så er det faktisk ikke samtykke. Både gutter og jenter trenger å lære dette! Det kan være voldtekt selv om intensjonen ikke er det, hvis atferden til den som er aktiv oppleves truende i den grad at den passive ikke tør eller klarer å motsette seg det som skjer.

Anonymkode: 0a16a...a20

Disse guttene var ikke truende mot meg. Det er så lett å si at de burde ha visst at jeg ikke ville, siden de ikke fikk et konkret samtykke, men i virkeligheten er det ofte mye mer komplisert. Man har drukket, flørtet og lagt seg sammen og da kan ting skje som man ikke er forberedt på og har planlagt så forferdelig nøye.

Jeg er ikke sint på disse guttene som i min ungdom gjorde dette. Ja, de burde ha sjekket bedre, men jeg burde også ha sagt i fra. 

Det fantes ingen diskusjon om sovevoldtekt og samtykkelov da jeg var ung. På en måte var det bra, for en streng samtykkelov vil også innebære nye problemer. Hva hvis jenten blir med på sex og angrer etterpå og så har hun ikke gitt et konkret samtykke? Og hva er et samtykke? Verbalt ved at man sier ja? Fysisk ved at man initierer berøring?

Vi ønsker vel ikke et samfunn der man må spørre om lov til hvert minste lille steg man tar i flørten? Det vil ødelegge for intimitet, tillit og seksuell lyst. Sannsynligvis må vi ha en fleksibel løsning og da kan det gå galt og en uskyldig "overgriper" blir født.

Jeg er mor til en snart voksen gutt og jeg kjenner på redselen for at han skal treffe på en usikker jente som er dårlig på grenser. Sånn som jeg var.

Vi må snakke med både jenter og gutter om dette for å bevisstgjøre dem, men også passe oss for å gjøre alle pågående unge gutter til overgripere.

Anonymkode: 832f0...e2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enda bare sjokkert. :hakeslepp:

Hvordan noen kan mene at en jente har ansvar for et overgrep fordi hun frivillig tok gutten med hjem.

Hvordan noen kan legge vekt på hva kvinnen gikk kledd med.

Hvordan noen kan drive med direkte victimblaming og glemme at enhver faktisk har et ansvar for å ikke tråkke over andres grenser.

Man har et ansvar for å beskytte seg selv, men man har ikke ansvar for andres handlinger. Man har aldri skyld i at noen tråkker på oss.

Det blir helt søkt å skylde på at jenta flørtet, var halvnaken og la seg i samme seng som gutten. Det er ingen unnskyldning for å ta seg til rette. Et overgrep kan aldri rettferdiggjøres.

Jenta har ikke ansvar for det gutten gjør. Om han gjør noe med henne mot hennes vilje, så er det han som gjør noe galt. Det er ikke hennes skyld fordi hun tok han med seg hjem.

Vi må ansvarliggjøre overgripere, ikke ofre. Vi må lære oss å ta forholdsregler, ja, men vi må ikke lære oss å ta ansvar for andres handlinger. Enhver må ta ansvar for seg selv og hva man gjør mot et annet menneske. Man kan ikke bare ta seg til rette.

Det er holdninger som har skadet tusenvis. Holdninger som bidrar til skyld og skam hos overgrepsofre. Holdninger som forsvarer overgripere - stakkars dem, liksom, de ville bare ha sex, så da måtte de få lov til det når jenta var på overnatting. :ironi:

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også mange som kaller alt for «overgrep» også, uten at det er et overgrep. Opplever en del «misbruk» av det uttrykket, noe som kanskje er med på å bidra til de oppfatningene noen får av at jentene er «medskyldige»

Anonymkode: bd4cc...e38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (18 minutter siden):

Jeg er enda bare sjokkert. :hakeslepp:

Hvordan noen kan mene at en jente har ansvar for et overgrep fordi hun frivillig tok gutten med hjem.

Hvordan noen kan legge vekt på hva kvinnen gikk kledd med.

Hvordan noen kan drive med direkte victimblaming og glemme at enhver faktisk har et ansvar for å ikke tråkke over andres grenser.

Man har et ansvar for å beskytte seg selv, men man har ikke ansvar for andres handlinger. Man har aldri skyld i at noen tråkker på oss.

Det blir helt søkt å skylde på at jenta flørtet, var halvnaken og la seg i samme seng som gutten. Det er ingen unnskyldning for å ta seg til rette. Et overgrep kan aldri rettferdiggjøres.

Jenta har ikke ansvar for det gutten gjør. Om han gjør noe med henne mot hennes vilje, så er det han som gjør noe galt. Det er ikke hennes skyld fordi hun tok han med seg hjem.

Vi må ansvarliggjøre overgripere, ikke ofre. Vi må lære oss å ta forholdsregler, ja, men vi må ikke lære oss å ta ansvar for andres handlinger. Enhver må ta ansvar for seg selv og hva man gjør mot et annet menneske. Man kan ikke bare ta seg til rette.

«Alle er ikke som deg, som tenker på andres følelser», fikk jeg høre. «Nei, men det er jo det som gjør folk til overgripere, når de ikke respekterer andres grenser», sa jeg.

Det skremmer meg at folk har sånne meninger. Meninger om at kvinner legger opp til overgrep i kontakt med det motsatte kjønn. Eller, det er vel ikke meninger engang. Det er skadelige steinalder-holdninger som ikke hører hjemme i 2021.

Det er holdninger som har skadet tusenvis. Holdninger som bidrar til skyld og skam hos overgrepsofre. Holdninger som forsvarer overgripere - stakkars dem, liksom, de ville bare ha sex, så da måtte de få lov til det når jenta var på overnatting. :ironi:

Det er greit nok at man skal respektere at folk tenker forskjellig. Men dette kan jeg ikke respektere, faktisk. Jeg kan ikke godta at folk skylder på ofre i slike saker. Det er bare ondskapsfullt, etter mitt syn.

Jeg håper ikke jeg selv havner i den situasjonen at jeg f.eks., får meg kjæreste og ber han på overnatting - og så har jeg venner som mener at det er mitt ansvar hvis han forgriper seg på meg fordi jeg selv inviterte han på overnatting. Eller, jeg vet hvem jeg ikke skal konferere med hvis noe slikt skjer meg.

Fy.. jeg er helt målløs.

:sur:

Tror ikke det er mange som mener at jenta har ansvar for et overgrep selv om hun tok med seg en gutt frivillig hjem og la seg i sengen med han.  Ikke et overgrep hvor han gjør noe med henne selv om hun sier nei. Men om hun tar gutten med seg hjem,  flørter, ler og legger seg NAKEN i senga med han, og deretter har sex fordi hun ikke tør å si nei, for så å kalle det et overgrep. Er det rett? Hvilke holdninger her inne er det som er rystende mener du? 

Anonymkode: c1133...1a5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror ikke det er mange som mener at jenta har ansvar for et overgrep selv om hun tok med seg en gutt frivillig hjem og la seg i sengen med han.  Ikke et overgrep hvor han gjør noe med henne selv om hun sier nei. Men om hun tar gutten med seg hjem,  flørter, ler og legger seg NAKEN i senga med han, og deretter har sex fordi hun ikke tør å si nei, for så å kalle det et overgrep. Er det rett? Hvilke holdninger her inne er det som er rystende mener du? 

Anonymkode: c1133...1a5

Så ikke at det var du som skrev hovedinnlegget. Enig med deg👍

Anonymkode: c1133...1a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om det er voldtekt eller ikke i en slik situasjon, kommer an på om jenta var for full til å samtykke eller ikke.

Ellers er det nokså uvanlig å anmelde noen for voldtekt på falskt grunnlag. Det å betegne noe som voldtekt når det ikke var det, uten å anmelde, vet jeg ikke noe om hvor vanlig er. Men har hørt om mange tilfeller der et er motsatt, at man har gitt seg selv skylden lenge, før man i ettertid setter seg inn i hva definisjonen på en voldtekt faktisk er, og innser at det man opplevde faktisk var det.

Anonymkode: 0a16a...a20

Ofte er gutten også så full at han ikke kan samtykke. Er det da riktig å si at gutten er voldtektsmann(gutt). 

Anonymkode: 8cc01...0ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ofte er gutten også så full at han ikke kan samtykke. Er det da riktig å si at gutten er voldtektsmann(gutt). 

Anonymkode: 8cc01...0ab

Tenker du på tilfeller der det er
1. gutten/mannen som utfører den straffbare handlingen, eller tenker du på slike tilfeller der det er
2. kvinnen som utfører den straffbare handlingen?

Anonymkode: c787c...7e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tenker du på tilfeller der det er
1. gutten/mannen som utfører den straffbare handlingen, eller tenker du på slike tilfeller der det er
2. kvinnen som utfører den straffbare handlingen?

Anonymkode: c787c...7e3

 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ofte er gutten også så full at han ikke kan samtykke. Er det da riktig å si at gutten er voldtektsmann(gutt). 

Anonymkode: 8cc01...0ab

Hvis du tenker på tilfeller som 1. i innlegget over, altså at det er mannen som begår den straffbare handlingen, hva mente du med at "han er så full at han ikke kan samtykke"? 

Anonymkode: c787c...7e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er stort sett enig i HI.

Jeg må allikevel si noen ord.

Jenter må ta mer ansvar for seg selv. Ikke drikk deg drita full og iallefall ikke ligg over eller la noen overnatte. Avtal henting om du ikke kan ta buss eller har annen skyss hjem. Får du ingen til å hente deg, så ikke drikk mer enn at du er i godt humør og kan tenke helt klart. Uansett ikke ligg over.

Jeg tenker det er en del mørketall ang dette temaet. Si du er dritafull, du kommer deg ikke hjem. Gutten er grei nok med ølbrillene på. Dere har sex siden du ligger over. På morgenen er ølbrillene borte og gutten er ikke en du syns ser grei ut lenger og du angrer for både overnatting og sex. Dermed føler du så skyld og skam at du betegner det som voldtekt, siden du var såpass full. Han skulle skjønt det, han skulle tatt alle forhåndsregler, men du anser deg selv som bare veldig uskyldig.

Jeg tenker mange jenter som har opplevd dette ikke egentlig kan skylde på voldtekt, men tør ikke annet på grunn av skyld og skam.

Jeg kommer til å få mye pepper for dette innlegget, men det er greit å se realistisk på situasjonen de begge er i med tanke på rus av alkohol og kanskje andre ting også.

Anonymkode: 4d8f6...522

Aka victim blaming. Jeg som kvinne har min fulle rett til å drikke meg sanseløs dritings og lege meg klissnaken i en fremmed seng om jeg måtte ønske det. Det er aldri mitt ansvar om en mann/gutt ikke klarer å holde pikken sin i buksa om jeg ikke har gitt mitt samtykke 

Anonymkode: e8206...b2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Aka victim blaming. Jeg som kvinne har min fulle rett til å drikke meg sanseløs dritings og lege meg klissnaken i en fremmed seng om jeg måtte ønske det. Det er aldri mitt ansvar om en mann/gutt ikke klarer å holde pikken sin i buksa om jeg ikke har gitt mitt samtykke 

Anonymkode: e8206...b2e

Nettopp. Og så kan folk argumentere for at det ikke er lurt, og det er jeg enig i. Det er viktig å ta forholdsregler og beskytte seg selv, men. Det er et stort men her. Det er fortsatt ikke kvinnens ansvar eller skyld om noe skjer. Den som forgriper seg begår en kriminell handling, og det kan ikke unnskyldes eller rettferdiggjøres. Det er ikke lov å ta seg til rette, uansett!!

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kommer til å få mye pepper for dette innlegget, men det er greit å se realistisk på situasjonen de begge er i med tanke på rus av alkohol og kanskje andre ting også.

Anonymkode: 4d8f6...522

Jeg håper ikke du får det, for det må være lov å si at man må være påpasselig, og ta forhåndsregler, uten at det betyr at man skylder på offeret. Jeg har forsøkt å si lignende selv tidligere, og ble kjeppjaget ut fra KG, så derfor holder jeg meg stort sett borte fra slike diskusjoner nå. Det blir rett og slett for fort en fiendtlig tone som jeg bare ikke orker. Synd at det skal være sånn.

Anonymkode: c03c9...d62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...