Gå til innhold

Samboeren min har avtalt med barnemor å ØKE samværet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Vera said:

Dette blir en stor omveltning for barnet - plutselig skal barnet ha 2 faste bosteder, og ikke 1 som tidligere. Plutselig skal barnet forholde seg til 2 andre voksne 50% av tiden, og den ene av dem er driiiiitskuffa over at barnet skal tilbringe mer av tiden sin der. 

Jeg har også nevnt tideligere at jeg hadde vært rasende om dette ble bestemt på impuls. Stakkars barn. 

Anonymkode: 22568...8bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, jeg vet godt at mange synes stemor ikke spiller noen rolle. Men jeg trodde virkelig ikke at stemødre var så annenrangs at de ikke kunne informeres om dette før det var opplest og vedtatt. 

Si meg, disse mennene som er sammen med stemødre, har de en likeverdig partner eller en hund? 

Jeg tror at hadde det vært en hvilken som helst annen situasjon hvor en så stor endring ble tatt uten å informere henne først, hadde gitt stir enighet i at det var respektløst for partner. Hvorfor gjelder ikke respekt for partner og informasjon om livsvalg når det kommer til en stemor? 

Anonymkode: 22568...8bf

Jo, blir ofte behandlet slik.. 

Selv kom jeg hjem fra føden og fikk vite av stebarna at de hadde hatt siste dag på sfo. Mor hadde sagt den opp, siden jeg skulle ha permisjon. Selv hadde hun avsluttet sin for ca et halvår siden, og da måtte de gå på sfo.. De var ikke så store heller, så jeg måtte være hjemme hver dag når de kom hjem. Kunne ikke trille tur (de ville ikke bli med og ikke være alene), ikke barseltreff osv. Far visste om det, men sa ikke noe til meg.. Følte meg dolket i ryggen! Og kan med hånden på hjertet si, at jeg hadde sagt ja til at de skulle slutte på sfo - dersom jeg hadde blitt spurt......

Anonymkode: 5ada9...45e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg bare lurer... til dere som synes at stebarnet selvfølgelig skal få bo så mye han vil, uten å diskutere med stemor. Hadde dere tenkt det samme hvis det var snakk om 100% samvær? 

Anonymkode: 46998...aed

Selvfølgelig! Et barn er ikke en ting man man tar vare på når det passer og man gidder..et barn er noe man har ansvar for 100% av tiden (uavhengig av hvor mye man har samvær), og man skal være klar til å steppe inn på særdeles kort varsel om det er behov for det - det er det foreldrerollen handler om. Et barn kommer foran den voksnes behov, alltid! 
Jeg skulle ønske steforeldre (jeg orker ikke engang å kalle dem bonusforeldre i denne tråden) tenkte seg om før de rushet inn i et forhold hvor det finnes barn - for enkelte i denne tråden evner ikke å se et barns behov. Enkelte sabler ned faren - som tar ansvar for barnet sitt!? Hvor i alle dager skal denne utviklingen ende? Et barn trenger sin far, uavhengig av hva stemor måtte mene om det. Stemor/stefar må finne seg i å komme i andre rekke (slik biologiske foreldre også kommer i andre rekke bak barna sine) når man velger å gå inn i et forhold hvor det allerede finnes barn. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig 👍 egoistisk å vurdere å gå fra mannen for at hun misliker at barnet skal være der 50 %. Skulle likt å se hun ha barnet sitt annenhver helg pgr av mannen krevde dette 😅 vi får satse på at det er hormonene som snakker.  Selvfølgelig skulle han pratet med deg først,  der er jeg enig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Marisana skrev (11 timer siden):

eg har forstått det slik at på KG blir stemødre sett på som annenrangsborgere, omtrent. Vi har null rettigheter, og skal bare finne oss i alt. Vel, slik er det ikke. Som stemor er jeg en del av min bonusdatters liv, og jeg forventer også at min samboer viser meg såpass med respekt at han informerer meg om sine ønsker før han bestemmer seg for noe så stort. 

Jeg er helt enig med deg. Forelderen bør informere og involvere bonusforelder før bioforeldre tar en beslutning. Men det ER foreldrene som til syvende og sist tar beslutningen på vegne av sine barn. 
TS virker helt uforberedt på at samvær nesten alltid endrer seg gjennom oppveksten, samtidig som TS’ samboer virker i overkant insensitiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er mannens feil som ikke har involvert ts, så dette må han ta på seg selv. 

Anonymkode: 22568...8bf

Korrekt!

Og ikke la det gå ut over stebarnet som ikke er skyld i noe her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vårt forhold er det naturlig å spille på lag og involvere den andre underveis. Selv om svaret noen ganger er gitt, blir hele prosessen enklere hvis alle parter føler seg sett.
 

Selv om barnet her selvfølgelig skal være velkomment hos far til enhver tid, er jeg sikker på at TS hadde vært mer positiv hvis det ble drøftet med henne først. Det har noe med å føle kontroll over eget liv, vite hva en skal planlegge etter. 
 

Anonymkode: 977e1...4bb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, blir ofte behandlet slik.. 

Selv kom jeg hjem fra føden og fikk vite av stebarna at de hadde hatt siste dag på sfo. Mor hadde sagt den opp, siden jeg skulle ha permisjon. Selv hadde hun avsluttet sin for ca et halvår siden, og da måtte de gå på sfo.. De var ikke så store heller, så jeg måtte være hjemme hver dag når de kom hjem. Kunne ikke trille tur (de ville ikke bli med og ikke være alene), ikke barseltreff osv. Far visste om det, men sa ikke noe til meg.. Følte meg dolket i ryggen! Og kan med hånden på hjertet si, at jeg hadde sagt ja til at de skulle slutte på sfo - dersom jeg hadde blitt spurt......

Anonymkode: 5ada9...45e

Da måtte faren fått passet på barna selv. Evt ordnet sfo de ukene han hadde barna.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 time siden):

 

Virker som mange glemmer at ting skal skje på barnets premisser og ikke den voksnes. Så klør vi oss i hodet over at barns psykiske helse blir dårligere og dårligere..trist utvikling. 
 

Den der 50/50 greia trenger ikke alltid å være positivt for de involverte ungene, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig ned deg. Så klart barn fra før skal tas hensyn til men det skal jo ny partner også.

Tipper barnemor nr 1 er sjalu og redd for at sitt barn skal bli glemt og har pushet dette frem.

Mannen din er en dott som har satt seg selv i en skvis hvor han uansett kommer til å såre noen.

Jeg er sjokkert over alle dere som mener det er greit at han avtaler det UTEN å snakke med henne først, selvfølgelig er det ikke det.

Anonymkode: 481a7...db1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er sjokkert over alle dere som mener det er greit at han avtaler det UTEN å snakke med henne først, selvfølgelig er det ikke det.

Anonymkode: 481a7...db1

Men det er jo ikke så mange som mener det.........

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette egentlig en sak som skal være mer enn informasjon? Man diskuterer ikke om partnerens barn skal bo hos seg. I det man får samboer med barn fra før, MÅ en være forberedt på at barnet skal bo der, og at det kan endres  hvor mye uten særlig varsel. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bekymringsfullt at han der som ikke evner å planlegge og kommunisere godt rundt de barna han allerede har, venter ennå et barn. 

Anonymkode: b28d7...be4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er da ikke alle som må gjennom en hel prosess for å bli enige om samvær, med møter på møter på fvk?

Ikke sikkert at TS sin mann og hans eks er blant disse, og jeg ser lett for meg at dette er noe som ble tatt opp litt spontant ved henting/levering, og at han reiste hjem og fortalte det til TS med én gang. Hva skulle han gjort? "Nei, du jeg må høre med kjæresten først om det er greit at mitt barn får bo i hjemmet sitt"? 

Hadde det derimot vært en prosess over en lengre periode, er det naturlig at TS hadde blitt involvert gjennom hele forløpet. Men for meg, og mange av oss, så er det slik at samværet kan forandres på dagen hvis f.eks barnet har uttrykt et ønske. Dette gikk jo min samboer med på når det ble oss. 

Anonymkode: 0c262...3e5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men det er da ikke alle som må gjennom en hel prosess for å bli enige om samvær, med møter på møter på fvk?

Ikke sikkert at TS sin mann og hans eks er blant disse, og jeg ser lett for meg at dette er noe som ble tatt opp litt spontant ved henting/levering, og at han reiste hjem og fortalte det til TS med én gang. Hva skulle han gjort? "Nei, du jeg må høre med kjæresten først om det er greit at mitt barn får bo i hjemmet sitt"? 

Hadde det derimot vært en prosess over en lengre periode, er det naturlig at TS hadde blitt involvert gjennom hele forløpet. Men for meg, og mange av oss, så er det slik at samværet kan forandres på dagen hvis f.eks barnet har uttrykt et ønske. Dette gikk jo min samboer med på når det ble oss. 

Anonymkode: 0c262...3e5

Ja, i dette tilfellet tenker jeg at det hadde vært lurt. Men formulert som: " Ja, det vil jeg gjerne, men jeg må diskutere hvordan vi trapper opp med samboeren min, fordi, som du vet, er hun høygravid nå. Jeg vil at dette skal gli best mulig for alle involverte.".

Anonymkode: c3b2f...06b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Altså dere får bare være sinte, men jeg har termin om bare 8 uker og her er masse som må ordnes! Jeg har ikke tid/overskudd/energi til å skulle plutselig ha et barn her på tilvenning av mer samvær! Jeg forstår ikke at noen synes det er greit å gå å lage slike avtaler uten å snakke med den som også bor i huset? 😭 jeg tror helt seriøst at jeg pakker og flytter ut til han har ordnet opp i dette rotet han har lagd nå! 

Anonymkode: fa647...fc1

Men far tar seg vel av sitt barn?

Anonymkode: 32541...45c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men far tar seg vel av sitt barn?

Anonymkode: 32541...45c

Ja, det er jo slett ikke sikkert. Vi leser jo daglig historier her på KG om stemødre som har all jobben og ansvaret men ingenting å si når det kommer til stebarna.

Anonymkode: c3b2f...06b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bare lurer... til dere som synes at stebarnet selvfølgelig skal få bo så mye han vil, uten å diskutere med stemor. Hadde dere tenkt det samme hvis det var snakk om 100% samvær? 

Anonymkode: 46998...aed

Selvfølgelig, et barn er like velkomment i hjemmet i alle prosenter fordi det faktisk er hjemmet til barnet. 

Anonymkode: 467d3...32d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, i dette tilfellet tenker jeg at det hadde vært lurt. Men formulert som: " Ja, det vil jeg gjerne, men jeg må diskutere hvordan vi trapper opp med samboeren min, fordi, som du vet, er hun høygravid nå. Jeg vil at dette skal gli best mulig for alle involverte.".

Anonymkode: c3b2f...06b

Dvs "jeg setter denne hormonelle sure dama med prinsessesyndrom som tror hun er på toppen av verden og burde bæres på pidestall fordi hun er gravid før mitt barn som ønsker å tilbringe mer tid sammen med meg som far og sitt nye søsken".

Anonymkode: 467d3...32d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dere seriøst at jeg liksom ikke skal merke forskjell på å ha en 4 åring her 4 netter i mnd mot 14 netter i mnd? 

Dette skulle ha blitt tatt opp og diskutert med meg, men det bare ble de enige om uten meg. Hadde jeg blitt konferert hadde dette selvfølgelig ikke blitt satt i gang før jeg har kommet meg etter fødsel! Det er noe annet når man har eget barn fra før vrs å plutselig skulle ha et barn fullt annen hver uke! 

Anonymkode: fa647...fc1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...