Gå til innhold

Samboeren min har avtalt med barnemor å ØKE samværet!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg vet ikke mine arme råd her. Har bare grått i hele dag. Som tittelen sier skal vi nå øke fra annenhver helg og hver onsdag ettermiddag til annenhver uke! Jeg er helt målløs! Dette har han avtalt uten å konferere med meg!! Jeg er gravid og vurderer nå å flytte fra han!! Hjelpes for en overrumpling!! 😭😭😭

Anonymkode: fa647...fc1

jeg forstår at hsn ønsker å ha barnet sitt mer, men han kunne informert deg om det på forjånd. Du og er en del av denne familien og skal ikke bare få lempet på deg en ny hverdag i ditt eget hjem som du ikke skal få vite om på forhånd. Det bsrnet blir jo og ditt ansvar når dere har det på samvær, så jeg forstår deg litt og. Han kan ikke bare bestemme slikt bak din rygg

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 hours ago, Jadaomatte said:

Er jo ikke beste timingen da, herregud hun er høygravid!  Skjønner godt du er fortvilt, ts. Som sagt før, bare gi klar beskjed om at det er hans ansvar. Jeg elsker barn, jeg mener også at min kjæres barn går foran meg, men her tror jeg faktisk at jeg hadde bedt han om å bli særbo. Da vil han antageligvis «plutselig skjønne at han alikevel ikke har tid til å være 50/50 pappa alikevel..» Det er jeg sikker på. Hvorfor i alle verden ville han plutselig ha barna 50/50 nå? 

Høygravid og få en sånn beskjed, uten engang å ha noe å si.. nei, det er ikke greit! Forstår heller ikke barnemoren. Hun har jo også vært gravid og burde hatt skjønt at dette er en dårlig ide, akkurat nå.

Men... han er jo pappa 100%! Han har ikke gjort noe galt, hun må forvente at er man sammen med en mann med barn så har han barn. Han er pappa, ikke bare «litt pappa». Hvordan han har sagt det til TS vet jeg ikke, men kanskje han kunne sagt det på en annen måte eventuelt. Men avgjørelsen om å ha barnet mer enn før trenger han ikke godkjenning fra TS for.

Dersom mor blir syk, vil flytte utenlands, dør, eller annet, så kan det være faren får barnet fulltid. Det må man være forberedt på som stemor. Man er en familie, og man må forstå og takle at barna til partneren er hjemme mer eller mindre enn før. 

Stakkars barn som ikke føler de har et skikkelig hjem hos far pga slike holdninger. (Eller hos mor, men er oftest hos far det er slik). 

Slutt å la samlivsbrudd gå ut over barnet mer enn det allerede gjør.

Anonymkode: 0d4cc...e4e

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dvs "jeg setter denne hormonelle sure dama med prinsessesyndrom som tror hun er på toppen av verden og burde bæres på pidestall fordi hun er gravid før mitt barn som ønsker å tilbringe mer tid sammen med meg som far og sitt nye søsken".

Anonymkode: 467d3...32d

Nei, dvs alminnelig folkeskikk og normal mellommenneskelig samhandling. Jeg mener at far har et særskilt ansvar for å skape en god relasjon mellom sitt tidligere barn, sin partner og sitt nye barn. Det får man ikke ved å kjøre egoløp.

Anonymkode: c3b2f...06b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man kan ikke bare «bestemme seg for» å ta 50% av ansvaret for barna sine uten å diskutere det med partneren sin ? :klo: 

Herlighet, så mange fæle stemødre det finnes der ute... 🤦‍♀️

Anonymkode: 1250f...d4b

jo man kan bestemme det men man informerer på forhånd

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier litt om mannen din? Man drøfter slikt med partneren sin. Her snakker jeg og mannen om barna hans og planer. Det skal jo passe OSS, ikke bare han og eksen. 

Anonymkode: 0f272...31d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mener dere seriøst at jeg liksom ikke skal merke forskjell på å ha en 4 åring her 4 netter i mnd mot 14 netter i mnd? 

Dette skulle ha blitt tatt opp og diskutert med meg, men det bare ble de enige om uten meg. Hadde jeg blitt konferert hadde dette selvfølgelig ikke blitt satt i gang før jeg har kommet meg etter fødsel! Det er noe annet når man har eget barn fra før vrs å plutselig skulle ha et barn fullt annen hver uke! 

Jeg forstår deg godt. Det blir en voldsom omveltning med både slutten av svangerskap, fødsel og nyfødt med første barn, samtidig med at du plutselig får en fireåring halve tiden. 

Det er noe helt annet når man selv har født før. Du har jo ikke erfaring med så store barn over tid. Og det var ikke forventet. 

Selvsagt bør mannens barn være velkommen til mer samvær, men at denne beslutningen ble tatt uten at du var informert synes jeg ikke er greit. 

Og dere som sier at mor kan dø eller skades i morgen, og man da må ta ansvar, det er noe helt annet. Veldig stor forskjell på en krisesituasjon som bare må løses, og det som ikke er det. Er det krise så gjør man til og med ting man aldri hadde trodd man skulle klare. 

Samtidig så tror jeg det blir fint for barna å vokse mer opp sammen fra første øyeblikk. Og det er nok kanskje lettere å begynne nå enn kort tid etter fødsel. 

Men han mannen din: han må ta ansvar og forstå at du ikke kan pålegges masse ekstra nå fremover. Han må også forstå at han må snakke med deg om store endringer og ta hensyn til deg også. Det er en selvfølge. 

Snakk med ham om dette, ta et par dager hos din mor og dra hjem igjen. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Selvfølgelig er jeg glad i barnet! Men det er alltid masse styr første natten her og jeg vet ikke om jeg orker å begynne med tilvenning av mer samvær rett før jeg skal ha barn selv!! Dette kunne ventet til baby var 6mnd!! Og å ikke konferere med meg først engang? Jeg klarer ikke se noe formildende ved det! 

"Tilvenning"??? Tilvenning er noe man trenger på et fremmed sted hvor det ikke finnes ubegrenset med hjertevarme. Som i barnehage og på SFO. Gir du ikke barnet mer oppmerksomhet enn en gjennomsnittlig SFO-ansatt? 

OG du; husk å ikke få mer enn ett barn da! Hvis du knapt nok fikser synet av en annen unge fra 3. Trimester og til ungen er 6 mnd! Eller har du bare bestemt deg for at du ikke skal elske bonusbarnet ditt like høyt som dine egne? 💔

Anonymkode: d7d92...cd1

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mener dere seriøst at jeg liksom ikke skal merke forskjell på å ha en 4 åring her 4 netter i mnd mot 14 netter i mnd? 

Dette skulle ha blitt tatt opp og diskutert med meg, men det bare ble de enige om uten meg. Hadde jeg blitt konferert hadde dette selvfølgelig ikke blitt satt i gang før jeg har kommet meg etter fødsel! Det er noe annet når man har eget barn fra før vrs å plutselig skulle ha et barn fullt annen hver uke! 

Men dette er BARNET til MANNEN DIN!! Dette er et sårbart og lite menneske som aldri har bedt om å vokse opp i skilsmissehjem, og så skal du, stemor, behandle barnet som en BYRDE og masse JOBB?? 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du burde selvfølgelig fått kommet med dine innspill, men du må også ta inn over deg, at det til syvende og sist er en sak mellom foreldrene. Far er far 100 % uansett hvordan samværet fordeles.

Du får prøve å se positivt på det. Det kan være veldig fint for søskenforholdet at det kommende storesøsknet får være med helt fra start.

Samtidig må du være obs på at ikke far tror at du skal ta masse ekstra ansvar her. Hans barn, hans jobb. Særlig om du er sykemeldt eller dårlig som følge av svangerskapet. Da skal du hvile, og han må selv hente og levere barn, og ta hovedpart av rydding, klesvask og matlaging.

Anonymkode: c3b2f...06b

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS, hvor stort ansvar hadde du for ditt stebarn med den gamle samværsavtalen og hvor stort ansvar er du forventet (av din mann) å ta nå. 

Anonymkode: 97866...099

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg syntes det høres ut som en sjalu biomor om hun plutselig foreslår dette rett før termin. Hun skal ødelegge deres babylykke - enkelt og greit. Jeg hadde sagt til mannen min at jeg ønsker barnet 50%, men at timingen til å sette i gang er dårlig. Dere må vente til etter fødsel, og til du er klar for det. Det er det beste for fireåringen. Da blir ikke alt fokus på nyfødt baby de dagene han eller hun er der. :) 

Anonymkode: 327a7...b4f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til TS, hvor stort ansvar hadde du for ditt stebarn med den gamle samværsavtalen og hvor stort ansvar er du forventet (av din mann) å ta nå. 

Denne er viktig. Hvis faren bare parkerer ungen hos TS og forsvinner ut på jobb og med kompiser mesteparten av døgnet så skjønner jeg problemet. Men ellers så tenker jeg at TS må gjennom en STOR holdningsendring hvis ikke stebarnet skal vokse opp med psykiske sår og knust selvtillit pga avvisning fra stemor som bare ser på barnet som jobb og byrde.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde like mye som min samboer, kunne hente/levere i barnehagen, lage middag, far tok som regel legging. Men kunne ta kveldsstellet og hvis barnet ikke roet seg til natten kunne jeg forsøke. 

jeg flytter ut en stund fra i dag så får vi jo se om han klarer ta ansvar å være 100% pappa 50-50 uten mil hjelp. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke sagt at ikke barnet skal fortsette i sin vanlige samværsavtale!! Jeg har aldri sagt at barnet ikke får møte far eller baby før baby er 6 mnd!! 

det jeg sa var at jeg ville vente med å endre avtalen til 50-50% til baby var 6mnd! 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde like mye som min samboer, kunne hente/levere i barnehagen, lage middag, far tok som regel legging. Men kunne ta kveldsstellet og hvis barnet ikke roet seg til natten kunne jeg forsøke. 

jeg flytter ut en stund fra i dag så får vi jo se om han klarer ta ansvar å være 100% pappa 50-50 uten mil hjelp. 

Jeg hadde gjort det samme, ts. Synd for barnet - men dette er det foreldrene som har stelt i stand, ikke du. Alle skjønner at timingen ikke kunne vært verre for deg - spesielt barnemor som selv har født barn. Dette høres kalkulert ut, og jeg hadde ikke lagt to i mellom til mannen min der. Dette handler heller ikke om barnet, men ei voksen forsmådd dame. (Som det er mange av her i tråden......). 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at ikke barnet skal fortsette i sin vanlige samværsavtale!! Jeg har aldri sagt at barnet ikke får møte far eller baby før baby er 6 mnd!! 

det jeg sa var at jeg ville vente med å endre avtalen til 50-50% til baby var 6mnd! 

Babyer sover opp mot 16-20 t i døgnet til de er 6 mnd. Etter det begynner de å krype rundt og å dra i duker, klore hunden og å få feber og vondt pga tenner.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men det er jo ikke sikkert det blir et problem! Kanskje du er skapt for å føde, så fødselen går som en drøm, baby sover masse og elsker å følge med på storesøskenet når baby er våken. Det finnes mange sovebabyer også, selvom du hører mest om tøffe fødsler og babyer med kolikk. 

Anonymkode: 65ed8...d38

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette sier litt om mannen din? Man drøfter slikt med partneren sin. Her snakker jeg og mannen om barna hans og planer. Det skal jo passe OSS, ikke bare han og eksen. 

Anonymkode: 0f272...31d

Det skal passe barn. Far og mor. ikke den nye kjæresten.

Du som ny partner trenger ikke å legge deg opp i akkurat dette. Det er barn og foreldrerelasjon trumfer nye partnere 10 av 10 ganger.

kan man ikke akseptere dette, burde man ikke innlede forhold til en som har barn.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det samme, ts. Synd for barnet - men dette er det foreldrene som har stelt i stand, ikke du. Alle skjønner at timingen ikke kunne vært verre for deg - spesielt barnemor som selv har født barn. Dette høres kalkulert ut, og jeg hadde ikke lagt to i mellom til mannen min der. Dette handler heller ikke om barnet, men ei voksen forsmådd dame. (Som det er mange av her i tråden......). 

Man skulle tro at hun forsto det. Også at mannen forsto det. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et pes med stebarn og moren. Alltid. Det er alltid noe krøll med det. Lettere for menn, når de har stebarn. Det er alltid stebarn og MOR som lager kvalme for folk. Da spesielt når mor ble dumpet.

Dette er prisen du betaler for å være med en mann med barn fra før. Jeg hadde aldri valgt det igjen selv, hadde jeg visst hvor mye den bitre kjerringa av ei mor hadde spilt i kulissene for å lage kvalme.

Eneste rådet jeg har er å frigjøre deg mest mulig fra det. La det være pappa sitt ansvar å deale med. Jo mer du involverer deg, jo mer motstand får du. Menn er ofte full av skyld for at de stakk fra mor og barn, og eier ikke rasjonalitet i forhold til grenser og forventninger. De tar gjerne i mot barna på besøks med en hensikt, gjøre opp for sin dårlige samvittighet. Og da skal stemor ofte finne seg i noe voldsomt med spesialbehandling av den stakkars ungen som opplevde at foreldra gikk fra hverandre for x antall år siden 

Jeg vet ikke hvorfor menn får så mye dårligere samvittighet enn kvinner. Dette er et mannefenomen. Stemødre blir ofte utnyttet i dette samspillet, og blir fort bitchen hvis de setter noe som helst grenser. Se bare her nå, du ber om å få ha noe å si i forhold til ditt eget hjem og hvem som skal være der i en krevende periode. Da hopper alle kjettingene her på, du er bitch, du er ond stemor. 

Det slår ikke feil. 

Men pappa dro. Pappa laget ny familie. Da må han ta to hensyn, både til barna fra moren han dumpet og sin nye familie, som er den familien han skal leve med nå. 

Anonymkode: a521a...994

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...